Uz urednički posao radi i kao spikerica,
voditeljica, novinarka, reporterka, komentatorica prijenosa te autorica niza
velikih projekata HKR-a. Voditeljica je i scenaristica mnogih crkvenih
događanja, promocija, koncerata, festivala, a kroz različite projekte surađuje s
Crkvom u BiH... S njom smo razgovarali o novinarskom pozivu, ulozi medija, objektivnosti
novinara...
Poštovana
Tanja, iako ste kroz obrazovanje pokazivali sklonosti prema medijima i javnim
nastupima, možete li nam na početku reći kako ste se kao teologinja našli u
novinarstvu?
Od malih nogu željela sam biti voditeljica. Već kao
djevojčicu su me oduševljavali glasovi s radija i lica s televizijskih ekrana.
Kako sam odrastala, želju sam proširila na novinarstvo za što su zaslužni
izvjestitelji kojima sam se iskreno divila zbog hrabrosti i odlučnosti u
izvješćivanju s terena za vrijeme rata, i u Hrvatskoj i u BiH. Nekako u to
vrijeme pružila mi se prilika da i sama zakoračim u medijski svijet na lokalnom
radiju u Đurđevcu.
Kao gimnazijalka spajala sam školske i radijske
obveze, i radio je tako postao „moj svijet“. Imala sam sjajne urednike koji su
me učili radijskom „zanatu“, a kada je došao trenutak izbora što studirati,
znala sam da želim i dalje biti u tom svijetu. Povjerila sam tu želju svojem
župniku koji mi je predložio studij teologije jer je gotovo proročki naslućivao
da u Hrvatskoj dolazi vrijeme kada će biti potrebni teolozi i u javnosti, a ja
ću moći spojiti ono što volim – radio i Crkvu. Odrastala sam u vjeri, te su mi mnoge
stvari bile poznate, a pisala sam i maturalni rad iz vjeronauka. I godine 1996.
započela sam studij teologije sa željom da postanem katolička novinarka. Na
drugoj godini studija počela sam surađivati na HKR-u. I od tada mogu reći da mi
je dobri Bog ispunio san koji i danas živim.
Kako
je danas u Hrvatskoj biti katolički novinar? Kako na vas gledaju kolege iz
svjetovnih medija, a kako konzumenti medijskih sadržaja?
Biti novinar u katoličkom mediju je zahtjevno jer
se ne prenose samo informacije, već i vrijednosni sadržaj koji formira,
oblikuje i vodi slušatelja (čitatelja, gledatelja) prema Isusu Kristu, Crkvi,
istini, pravednosti, dobroti, ljubavi. Mi koji radimo u crkvenom mediju imamo
poslanje, povjerenje Crkve da ćemo svoje vještine i znanja uporabiti za dobro,
istinito, vrijedno, evanđeoski utemeljeno i vjerno nauku Crkve. Stoga to nije
„samo“ posao. Vezano uz to kako nas tko gleda, mislim
da prvo i osnovno pitanje koje si moramo postavljati jest kako nas gleda Bog?
Je li naš rad i naše prenošenje istine, dobra i Radosne vijesti u skladu s
Njim?
Drugo
ali jednako važno pitanje za nas je mogu li nas razumjeti naši slušatelji,
čitatelji, gledatelji? Slikovito rečeno, mi smo most – poveznica u službi
stvaranja/jačanja odnosa čovjeka s Bogom i ljudima, ali da bismo tako
povezivali, i sami moramo biti povezani s Božjom stranom rijeke, da bismo Njemu
doveli one s druge strane. Ljudi, osobito slušatelji koji čuju samo glas, često
si po tom glasu stvaraju sliku osobe koja govori, ali i sadržaja koji prenosi.
Zato nemamo pravo biti vrijednosno distancirani i nezainteresirani, već moramo
poznavati i jednu i drugu obalu da bismo bili „protočni“.
A u
odnosu s kolegama iz svjetovnih medija moje iskustvo govori da imamo njihovo
poštovanje. Moguće da nekomu nije milo naše katoličko ime, ali na terenu smo
svi na „prvoj crti“, što podrazumijeva i suradnju i prijateljski susret. Samo
se razlikujemo u prezentaciji i obradi sadržaja. Osim toga, katolički mediji u
Hrvatskoj su se isprofilirali svojom profesionalnošću, pa su time srušili i
mnoge predrasude.
Kako
nas gleda/čita/sluša naša publika? Nadam se s povjerenjem.
Prednost
katoličkih medija je to što ih ne može „kupiti“ dnevna politika niti
marketinška uvjetovanost, što mogu biti svoji. U tome je i poteškoća jer teže
prolaze na tržištu. To je pak izazov za Crkvu kako osigurati sredstva za njihov
rad. Sadržaj katoličkih medija teže će naći sponzore zato što nije prilagodljiv
željama, već dosljedan u vjernosti Kristu i Crkvi. A dosljednost nije na
prodaju.
Kakva
je uloga vjerskih medija danas?
Papa je
Franjo to jednostavno definirao riječima: „Katolički
mediji imaju vrlo zahtjevnu misiju u pogledu društvene komunikacije: pokušati
je zaštititi od svega što je izobličuje i okreće drugim ciljevima.“ Većina
vjerskih medija prenošenjem vijesti o svjetovnim, kulturnim i crkvenim
događajima informira, objektivno i istinito. No, istodobno i poučava u vjeri,
evangelizira, te formira svoju publiku vrijednosno usmjerenim sadržajima –
kolumnama, reportažama, intervjuima, analizama. Dodamo li tomu i lagane duhovne
sadržaje – poticajne misli, duhovnu glazbu, duhovne filmove ili kratke priloge
– tada zaista možemo reći da je uloga široka raspona i velike kreativnosti.
Jesu
li novinari općenito objektivni ili, bolje rečeno, koliko mogu biti objektivni
s obzirom na moderna gibanja u svijetu, strukturu vlasništva medija za koji
rade te s obzirom na to kojoj su ciljanoj skupini namijenjeni?
Ne
postoji zanimanje u kojem su svi savršeni, pa tako se i u medijima može
dogoditi koji kadrovski promašaj. Ipak, medijima trebaju najbolji ljudi jer oni
stvaraju „mišljenje“ u javnosti, nerijetko umjesto roditelja „odgajaju“ djecu i
mlade ili pak stvaraju tenzije, ispravljaju nepravde, zastupaju slabe ili bude
ponos, nacionalni i vjerski.
Želim
vjerovati u objektivnost novinara jer istina koju trebaju prenositi nije roba
na prodaju. Ipak, taj posao nije nimalo jednostavan. Izloženi stresu (najčešće
zbog rokova i termina ili pak gužve iz koje se javljaju s imperativom da budu
brzi, točni i kratki), s malim primanjima (a neki godinama i samo kao
honorarci), mogu biti mamac za različite manipulacije.
Međutim,
radije volim govoriti o dobrim primjerima te s užitkom gledam kolege – i
katoličke i svjetovne novinare – koji svoj posao znaju pretvoriti u prava
istraživanja iza kojih ostaje dobar osjećaj da su time doprinijeli barem maloj promjeni
svijeta – nabolje. Izvrsni su oni novinari koji svoju publiku znaju
zainteresirati za temu. Žao mi je što predani rad novinara nerijetko „pojede“
urednička politika nezainteresirana za istinu i podložna različitim utjecajima.
No, svaki medij ima svoju publiku i svoje tržište. Moram priznati da me uvijek
iznova začude ljudi koji su nakon čitanja/slušanja/gledanja određenih medijskih
sadržaja ogorčeni, ljuti, negativno raspoloženi, a uporno se vraćaju tim
izvorima informiranja. Kada ne bi bilo zainteresiranih za medije koji
manipuliraju istinom i ljudima, takvi mediji ne bi mogli opstati, zar ne?
Birajte sadržaje koji vas ne čine ogorčenima, već obogaćenima.
Imate
veliko iskustvo na HKR-u, u radijskom i novinarstvu u tiskanim medijima, radili
ste i uredničke i novinarske poslove. Možete li nam reći koji je posao uvjetno
rečeno teži?
Na
HKR-u sam gotovo 19 godina. Iako sam službeno urednica Redakcije vjerskog
programa, radim i kao voditeljica, spikerica, izvjestiteljica, komentatorica.
Surađujem i s tiskanim medijima, voditeljica sam različitih manifestacija, itd.
Zahtjevnije je ono gdje je odgovornost veća, osobito programi i emisije uživo.
Ipak, pouzdajem se u Providnost i nadahnuće Duha Svetoga. I uvijek me budnom u
svemu tome drži povjerenje koje mi je dala Crkva, kao i svijest da ne
promoviram svoj, već Božji sadržaj.
Crkva
ima svoje medije. Međutim, može li se govoriti o zadovoljavajućem odnosu
svjetovnih medija prema Crkvi? Možemo li govoriti o dobrim primjerima, ali i o
onim negativnim?
Negativne stvari nisu česta pojava. A što kad se
dogode? One nas mogu učiniti poniznima i potaknuti na preispitivanje.
Primjerice, zar su zbog jednog župnika koji je iznevjerio svoje poslanje svi
svećenici loši? Ono što nam se u prvi mah čini negativno, dugoročno može biti
korisno, kao primjerice prije tri godine kada su i u Vatikanu priznali kako je agresivan
medijski pristup slučajevima svećenika pedofila zapravo pomogao Crkvi u
suočavanju s istinom. I tada je bilo onih koji su napadali medije kako mogu
tako pisati o Crkvi. A kasnije se pokazalo da je i tako žestok pristup pomogao
u razotkrivanju istine i rješavanju sablazni koja se dugo prikrivala.
U pravu su i oni koji kažu da ne bi bilo negativna
pristupa da Crkva ne daje materijala za kritiku. To je samo znak da Crkvu čine
ljudi i da su i u njoj mogući padovi. Ipak, nisu svi takvi i puno je više
dobra. Sjetimo se samo koliko se dobrih stvari o Crkvi pronijelo kroz medije uz
pohod pape Franje Sarajevu! Rado bih spomenula da Crkva
u Hrvatskoj jača svoju mrežu tiskovnih ureda, te u mnogima od njih nalazimo
izvrsne kolege koji nam daju materijale za odlične novinarske priče. Crkva živi
u ljudima – službenicima i vjernicima, i ako su oni vjerni svojem poslanju i
žive s Bogom, tada imamo nepresušan izvor sadržaja koji oplemenjuje svijet,
rado se čita i daje sliku ljepše strane života.
Svjedočimo
o župnicima i ostalim svećenicima koji su uvijek spremni na suradnju s
medijima, ali postoje i oni koji su još uvijek „zatvoreni u sakristiju“. Ne
može se reći da su samo stariji svećenici zatvoreni za medije, nego takvih ima
i među mlađom generacijom. Što mislite zašto je to tako i kako potaknuti
svećenike da budu bliski s medijskim djelatnicima?
Zašto
su neki zatvoreni? Bilo bi idealno kada bi se o tome sami očitovali. Moje
iskustvo je da su otvoreni upravo oni koji su zauzeti i u radu s ljudima, ali i
u molitvi s Bogom. Tako imamo o čemu razgovarati. Za otvorenost je potrebno
odgajati i ohrabrivati dobrim primjerom. Moguće da se zatvorenost dogodi ako
čovjek misli samo na sebe, primjerice, kako će zvučati na radiju, izgledati na
televizijskom ekranu ili koliko će što pametno reći? Razumijem tremu i određeni
strah, ali to je moguće pobijediti molitvom Duhu Svetom (usp. Iv 14,26). Službenici
Crkve trebali bi na prvom mjestu imati Onoga koga predstavljaju i kojem služe i
misliti, ne kako će predstaviti sebe, već Njegov sadržaj. Računajmo s Isusom
koji kaže: „Bez mene ne možete
ništa učiniti!“ (Iv 15,5).
Živa zainteresiranost za Isusa i sve što je Njegovo
može biti snažan motiv kako bi se čovjek odvažio izložiti javnosti. Mediji,
osobito televizija, čovjeka potpuno razotkriju. Slika pokaže i verbalno i
neverbalno. I tu je razumljiv strah. No, pobijedit ćemo ga ako nećemo sebe
staviti na prvo mjesto, već Boga u čijoj smo službi. Uostalom, nismo li 24 sata
dnevno uživo pred Božjim licem? Rado se sjetim riječi Svetog Oca koje je prije
dvije godine uputio djelatnicima jedne talijanske katoličke televizije: „Ako
doista vjerujem u ono što želim reći, riječi će doći same od sebe. Međutim, ako
smo zaokupljeni taktičkim aspektima, naš će govor biti izvještačen,
nekomunikativan, bez duha, govor nastao u ‘laboratoriju’.”
Što
mislite koji mediji „prednjače“ u Crkvi? Jesu li to tiskani mediji ili pak
mediji „nove generacije“?
Nije tajna da je tiskovinama najteže opstati,
osobito u doba pada kulture čitanja u kojoj je sve manje onih koji imaju volje
i vremena za studiozni pristup tekstu. Živimo u vremenu velike dinamike
internetskih mogućnosti, brze izmjene slika i kraćih novinarskih formata. I to
nam je izazov kako dobar sadržaj koji imamo ponuditi na nov, kreativan način
novom tržištu. Dobro je što je sve više župa prisutno na internetu, što je na
društvenim mrežama sve više vjerničkih inicijativa. Nova tehnika omogućuje nam
brzinu u razmjeni informacija i širi prostor našega djelovanja. No, za sustavnu
prisutnost potrebna su i nova ulaganja, ali i osjećaj da je to korisno za
evangelizaciju. Ohrabruju i inicijative katoličkog usmjerenja kojima nije
osnivač institucionalna Crkva, nego su plod zauzetosti laika, poput prve
katoličke i obiteljske televizije – Laudato.tv.
Pratite
li rad drugih crkvenih medija u Hrvatskoj, BiH i svijetu? Kakvom biste
ocijenili njihovu djelatnost?
Naravno,
i mi smo si prvi suradnici. U katoličkim medijima dragocjeno je to što jedni na
druge ne gledamo kao na konkurenciju, već nam je na prvom mjestu suradnja.
Svjesni smo da svatko ima svoju publiku, nismo vođeni natjecateljskim duhom,
nego gledamo kako jedni drugima možemo pomoći. Znamo kada se umrežimo, da smo
jači, dostupniji ljudima. Pohvaljujem katoličke medije u BiH, zahvaljujem svima
na otvorenosti i radujem se svakom susretu s vama. Sveti Otac nas potiče na
kulturu susreta koja znači i davati i primati. I to je naše bogatstvo.
Što biste mogli reći o
HKR-u?
Hrvatski katolički radio je dobar
radio za dobre ljude. Vjerujemo da u svakom čovjeku ima nešto dobro. Zato mi
nismo radio koji se obraća samo vjernicima, već svima. Veći dio našega programa
usmjeren je onima koji žele s nama rasti u vjeri, no različitost sadržaja
privući će i druge! Utemeljila nas je 1997. HBK i danas svojim signalom
pokrivamo 95% teritorija RH i pogranična područja susjednih
zemalja. Moguće nas je slušati i preko internetske stranice – www.hkr.hr
Nema komentara:
Objavi komentar