srijeda, 13. ožujka 2019.

Najstarija očuvana katolička crkva u Sarajevu

Vjerojatno ste primijetili kako na reklamnom materijalu koji predstavlja glavni grad BiH obično budu sakralna zdanja četiriju velikih religija. Katoličku Crkvu gotovo uvijek prezentira prvostolnica zatim: „nesuđena“ katedrala na Marijin Dvoru, samostan na Bistriku, a ponekad Katolički bogoslovni fakultet te stupsko svetište... U svemu tomu crkva sv. Vinka Paulskog i pripadajući samostan, tik uz središnju gradsku šetnicu, nezasluženo padaju u drugi plan iako je riječ o najstarijoj očuvanoj katoličkoj crkvi u Sarajevu čija gradnja datira prije uspostave redovite Crkvene hijerarhije u BiH...






Upravo su spomendan sv. Vinka Paulskog koji se slavi 27. rujna te činjenica kako nikada nismo zasebno pisali o ovom zdanju bili povodom za posjet sestrama koje djeluju u ovom samostanu.

Ono što se vidi izvana...

Crkva sv. Vinka Paulskoga i samostan sestara milosrdnica imaju veliku ambijentalnu i povijesnu vrijednost u okviru sarajevske gradske cjeline, a osim toga 2011. proglašeni su nacionalnim spomenikom.
Graditeljsko zdanje se sastoji od: crkve smještene na zapadnoj strani kompleksa duž Titove ulice i samostana koji se nadovezuje s istočne strane crkve. Samostan se nalazi na križanju ulica Titove i Šenoine te se na njega nastavlja zgrada nekadašnje Medicinske škole Sustava katoličkih škola za Europu koja se od školske godine 2016./'17. vratila na Banjski Brijeg. Ulazi u crkvu i samostan usmjereni su prema središnjoj sarajevskoj šetnici dok se u zaleđu nalazi nacionalizirano parkiralište.
Kako smo saznali studirajući izvješća Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, osnovni materijal korišten za izgradnju kompleksa je kvalitetna opeka. U pogledu oblikovanja fasade, crkva i samostan su izvedeni u strogom historicističkom maniru čiji je izraz najbliži neoromanici, izuzev zgrade nekadašnje medicinske škole gdje su vidljivi utjecaji secesije. Crkva pripada tipu jednobrodnih objekata zidanih opekom sa zvonikom na sjeveru i apsidom na jugu. Sjeverna fasada crkve simetrične je kompozicije u čijem se središtu nalaze dvokrilna vrata, a zanimljivost u odnosu na ostale sarajevske crkve je zasvođeni i uvučeni ulaz.
Nažalost, njezine bočne fasade nisu sagledive, s obzirom da se s istoka nalazi samostan, a sa zapada klasični primjer socijalističke gradnje koji je „poklopio“ crkvu.
I to bi bilo sve što smo mogli saznati o ovom zdanju bez pomoći sestara koje tu pastoralno djeluju...

Razlozi dolaska sestara

U samostanu žive i rade tri sestre: s. Margareta Brnada koja radi na Kliničkom centru, s. Antonija Bagarić koja je uposlena u KŠC-u Sv. Josip i profesorica je praktične nastave, tj. zdravstvene njege te s. Vitomira Biljaka koja je također radila u Kliničkom centru i KŠC-u, a sada je u mirovini i vodi brigu o zajednici i crkvi. Upravo je s. Vitomira bila naš vodič kroz povijest ovoga samostana i pripadajuće mu crkve.
Kako smo saznali u razgovoru s njom, prve milosrdnice došle su u Sarajevo krajem osmanskog razdoblja, točnije 13. studenoga 1871., te odmah započele sa svojim apostolatom i otvorile žensku školu s oko 50 štićenica.
Razlozi za dolazak bili su dvojaki: prije svega narodu je trebao sestarski red koji je iskusan u tadašnjem modernom školstvu, a drugi su protestantske đakonise pod vodstvom engleskinje miss Adeline Irby, koje su stekle velike simpatije u narodu. Međutim, djelovale su na širenju protestantizma, kako među katoličkom, tako i pravoslavnom te muslimanskom djecom, što je predstavljalo čisti prozelitizam. Tako je apostolski vikar za Bosnu fra Paškal Vujičić zamolio tadašnjeg zagrebačkog biskupa Jurja Haulika da katoličke sestre dođu u Sarajevo i preuzmu brigu o školovanju djece. Zanimljivo je spomenuti kako su protestantske đakonise ostavile traga u glavnom gradu, a danas jedna od ulica nedaleko od samostana sv. Vinka nosi ime Miss Irbyna.

Početci su uvijek teški kao i gašenje

Godine 1874. na obali Miljacke tadašnji sarajevski župnik fra Grga Martić kupio je zemljište na kojem su izgrađeni škola i samostan sestara milosrdnica. Nažalost, zbog požara koji se dogodio oko 1879. uništen je dom sestara te su se one privremeno preselile u Zagreb, ali se u Sarajevo vraćaju već u veljači iduće godine.
„Neposredno nakon dolaska u grad sluga Božji Josip Stadler 1882. kupio je zemljište na sjecištu tadašnjih ulica Čemaluše i Kezmanove te ga darovao sestrama milosrdnicama kako bi na toj lokaciji sagradile crkvu, samostan i školu. Stadleru je bilo jako stalo da sestre prošire svoje djelovanje i pomogao im je koliko je mogao. Gradnja prvog dijela kompleksa završena je već krajem 1883., i to je ovo zdanje u kojem se sada nalazimo“, rekla nam je s. Vitomira, a kako smo kasnije saznali, projektant je najvjerojatnije bio Josip pl. Vancaš, autor najvećeg broja katoličkih vjerskih objekata u BiH za vrijeme austrougarske uprave. Pisanih dokaza nema, ali se njemu pripisuju zasluge što je vjerojatno i točno. Tako crkva sv. Vinka Paulskog predstavlja najstariji sačuvani izgrađeni katolički vjerski objekt iz austrougarskog vremena u Sarajevu.
U međuvremenu se djelovanje sestara širilo: otvorena je Domaćinska škola, zabavište, sirotište... Godine 1899. osnovnu školu je pohađalo 206, a Višu djevojačku školu 45 učenica. Zbog stalnog povećanja broja đaka obrazovnu ustanovu je bilo potrebno nadograditi u dva navrata 1888. i 1899.
Prva restauracija crkve sv. Vinka dogodila se 1921., a 1925. dokupljen je dio dvorišta kompleksa gdje se s proljeća 1926. započelo s uređenjem igrališta, vrta i voćnjaka. Krajem 1931. u Zavodu sv. Vinka otvorena je kuhinja za siromahe koja je radila i tijekom čitavog Drugog svjetskog rata. Pred taj rat u Zavodu je otvorena Stručna zanatska škola koju je prve školske godine pohađala 31 učenica.
Dana 13. travnja 1941. za vrijeme zračnoga bombardiranja polupani su prozori i vrata škole, a većim dijelom je uništen namještaj. Neposredno poslije u prostorije škole se uselila njemačka vojska koja je učinila znatnu štetu. Kako s. Vitomira kaže, vojska je vojska pa je iza tih ljudi uvijek ostajao nered te su nakon oslobođenja, ili okupacije – ovisno kako tko gleda – u samostan ušli partizani. Kasnije je posjed Zavoda sv. Vinka Paulskoga proglašen državnim vlasništvom, a godine 1949. sestre milosrdnice su prisiljene na selidbu u prizemlje i podrum te konačno iseljavanje kada je ostala samo jedna sestra, i to u civilnoj odjeći kako bi se brinula o crkvi. Nekoliko sestara je također u civilnom odijelu ostalo raditi po bolnicama, dok su druge morale napustiti Sarajevo.

Izgubljene godine...

Tijekom skoro cijele druge polovice 20. st., točnije od 1949. do 1992., samostan je imao višefunkcionalnu društvenu namjenu. Tu su bili smješteni: fotoklub, kavana i studentski centar, a u unutarnjem dvorištu nalazila se streljana lokalnog kluba. U istom dvorištu 1960-ih izgrađena je poslovna zgrada Vranice koja se oslanjala na školsku zgradu. Zdanje je koristila i Osnovna škola Veselin Masleša. Prema riječima s. Vitomire, najteže je bilo „istjerati“ studente, postojalo je i napetosti sa streljačkim klubom koji je vodio Jovo Divjak, ali još uvijek je ostao problem s „imovinom“ Vranice.
Sestra nam je pokušala ukratko objasniti tu zamršenu situaciju. Nakon rušenja objekta GP Vranice u unutarnjem dvorištu započeta je gradnja poslovnog zdanja s četiri nivoa podzemnih garaža i pet katova. Izgradnja je stala te novo zdanje nije dovršeno, a u dvorištu se nalazi građevinska jama opasana armiranobetonskim prstenom, u kojoj se skupljaju značajne količine vode, raste drveće i paprat. Stajaća voda predstavlja potencijalni problem zaraze. Parkiralište i dalje radi, a imovina je više puta preprodana i sada određeni consulting izdaje prostor za parkiralište te ubire novac sa sestarske zemlje koja je bila nacionalizirana.
Može se reći kako graditeljska cjelina crkve sv. Vinka Paulskoga, nakon restauratorskih i drugih zahvata izvedenih u razdoblju od 1995. do 2004., izgleda sasvim pristojno, ali ono što nije vidljivo golom oku, pokazuje struka koja tvrdi kako se kao problem pojavljuju potkopani temelji zbog početka i prekida gradnje podzemne armiranobetonske konstrukcije.
Nakon razgovora o povijesti samostana i problemu nacionalizacije s. Vitomira nas je provela da pogledamo nedovršene temelje podzemne garaže, podrum ispod crkve gdje su sestre desetljećima pravile hostije, slavile imendane... te mini studentski dom u kojemu danas živi 15-ak djevojaka... Kruna razgledanja bio je obilazak crkve Sv. Vinka u kojoj se, kao i svakog četvrtka, obavljalo cjelodnevno klanjanje Presvetom oltarskom sakramentu.

Cjelodnevno klanjanje u jednostavnoj crkvi

Sve u svemu, riječ je o veoma jednostavnoj i lijepoj crkvi u kojoj nakon obnove nije bilo moguće „prikupiti“ ili restaurirati većinu umjetničkih djela koja su uništena prije 1992. S obzirom na pravokutnu osnovu dimenzija 8x22 metara, može se reći da je iznimno visoka te do strehe dvovodnog krova iznosi desetak, a do sljemena 14 metara i konačno do vrha zvonika čak 24. Njezina unutrašnjost se sastoji od ulaznog prostora omeđenog dvama vratima, središnjeg molitvenog dijela s jednim redom klupa za vjernike, i svetišta. Crkva posjeduje i kor te harmonij, skladan put križa, nekoliko kipova i veliki drveni križ desno od ulaznih vrata.
Važno je naglasiti kako je 1965. izvršena temeljna restauracija uz stručni nadzor s. Ivane Berhmane Šimete, akademske slikarice iz Zagreba. U skladu s novim crkvenim propisima, oltar je okrenut prema narodu, a izmješteni su neki kipovi i umjetnine.
Budući da nije riječ o župnoj crkvi koja ima „svoje vjernike“, a nalazi se u blizini triju većih bogomolja od kojih su dvije župne i jedna samostanska, na misama u ranim jutarnjim satima nije bilo mnogo ljudi. Zato je u suradnji s vrhbosanskim nadbiskupom Vinkom kard. Puljićem odlučeno jednom tjedno, i to četvrtkom, upriličiti cjelodnevno klanjanje pred Presvetim kada vjernici, svatko prema svojim mogućnostima i potrebama, dolaze u crkvu.
Tako smo među nekoliko ljudi zatekli i Damira Vukovića, uposlenika Radija Marija BiH. „Dolazim u crkvu sv. Vinka već dulje vrijeme četvrtkom kada se upriličuje klanjanje pred Presvetim. Obično navratim kad mi se ukaže prilika, kada iziđem na stanku, iskoristim vrijeme biti 10-15 minuta sam s Isusom. Pomolim mu se i iznesem svoje mane, vrline, uspjehe, molitve, da mi dadne snagu nastaviti dalje što bolje i uspješnije. Jer kad je on uz mene, ničeg se ne bojim“, rekao nam je Damir nakon što se pomolio. 
Za našeg boravka u crkvi od nekoliko minuta izmijenilo se 5-6 ljudi koji su „na smjene“ ulazili i izlazili. Čini se kako je uspjela ideja sestara milosrdnica koje žele pokazati da Isus Krist živi u glavnoj ulici Sarajeva. Nadamo se kako u budućnosti crkva sv. Vinka neće biti u „drugom planu“ te da će je vjernici Sarajeva ponovno otkriti.

Gađali pa promašili

U ratu 1992. crkva i samostan su pogođeni s nekoliko granata. Krov je više puta uništavan i kad god bi se sanirao, nove granate bi oštetile popravke. S. Vitomira to objašnjava jednostavnom činjenicom što se crkveni krov nalazi nekoliko desetaka metara od Ministarstva unutarnjih poslova i policije. Nažalost, zbog kiše i snjegova, a budući da je krov bio uništen,  čitav crkveni interijer je propao, klupe, orgulje, slike, kipovi....

Provincija jučer, danas i sutra

Provincija Majke Divne – Sarajevo osnovana je 1974. pod imenom Bosansko-hercegovačka provincija sv. Vinka Paulskoga i nekoliko joj je puta mijenjano ime. Današnje ime dobila je 2005. odlukom XV. redovite Glavne skupštine Družbe. Sestre milosrdnice u Bosnu i Hercegovinu svoje su djelovanje prvenstveno usmjerile na odgojno-obrazovnu djelatnost, odgoj djece i mladeži, a potom su postupno prihvaćale rad s bolesnicima. Porastom broja sestara i njihov je apostolat proširivao granice svojega djelovanja, otvaraju se nove filijale i nova polja rada. Sve je stalo dolaskom komunizma te rata koji je pogodio BiH. Osim nacionaliziranih, dvije sestarske kuće do temelja su srušene, a u ratu su iz triju morale otići. Najteža tragedija bilo je mučenje i ubojstvo sestre Cecilije Grgić koja je nakon svega bila zapaljena zajedno sa župnikom vlč. Filipom Lukendom u Presnačama kod Banje Luke. Nakon rata sestre se posvećuju njezi bolesnika i staraca, rade u školama i dječjim vrtićima, i dalje sudjeluju u župskom apostolatu, uopće – nastoje biti na službu čovjeku. Provincija danas ima 68 sestara i 13 zajednica.

Mnogobrojni problemi oko poliklinike

U okviru samostana, odmah nakon posljednjeg rata Vrhbosanska je nadbiskupija planirala otvaranje moderne poliklinike koja bi bila na raspolaganju svim Sarajlijama čime bi i apostolat sestara milosrdnica došao do izražaja. Međutim, godine su prolazile, a pojavljivali su se brojni problemi, tako da ta ideja još uvijek nije zaživjela. Korijen nedaća je činjenica kako vlasti nemaju senzibiliteta prema projektima ovakve vrste te nedostatak financijskih sredstava za nabavku dodatnih i nužnih medicinskih uređaja. Također, tu su i brojne pravne zavrzlame uz uvijek prisutnu birokratsku mašineriju koja sve usporava. Vrhbosanska nadbiskupija je nekoliko puta, kako domaćoj javnosti, tako i donatorima u SAD-u govorila o ovom problemu, međutim do sada ništa nije postignuto. Već godinama se kao osnovni kočničar navodi činjenica o izgradnji podzemne garaže što je potpuno ugrozilo prilaz budućoj poliklinici i potkopalo temelje. Želja Vrhbosanske nadbiskupije i sestara milosrdnica je da ono što je izgrađeno i posluži svojoj svrsi. Podsjećamo kako je u posljednjem ratu u samostanu djelovala ljekarna koja je u najtežim vremenima opskrbljivala građane, a nedavno je ponovno otvorena nova moderna ljekarna.

Nema komentara:

Objavi komentar