Inače, naselje Nedžarići, koje se nalazi u istočnom
dijelu Sarajeva, okruženo Ilidžom, Dobrinjom i Alipašinim Poljem, osim po Franjevačkoj
teologiji poznato je po nekoliko studentskih domova, novinskim kućama Oslobođenje i Avaz te ratom poharanom staračkom domu.
Obično se 1968. uzima kao početak djelovanja Teologije
kakvu znamo danas, ali to je samo godina službena useljenja u tadašnje nove
prostorije. Povijest i tradicija je mnogo dulja, sve nam je to ukratko izložio dr. fra Danimir Pezer, novi dekan ove
visokoškolske institucije.
Neprekinuto
djelovanje učilišta
Franjevci već više od sedam stoljeća neprekinuto djeluju
na tlu Bosne (i Hercegovine). Tako se može reći kako je jednako duga i povijest
njihova školstva. Ipak, ti podatci o „prvim koracima“ u školstvu u ranijim
razdobljima vrlo su šturi. Rekli bismo da su nestali u vihorima osmanlijskih
osvajanja, rušenja samostana i paleži. Usprkos tomu, sačuvani podatci govore da
je čak u 14. stoljeću Bosanska franjevačka vikarija već neko vrijeme imala
svoju teološku školu u Đakovu.
Do osmanlijskog osvajanja nalazila su se franjevačka
učilišta, u tadašnjem obliku, u: Kreševu, Fojnici, Kraljevoj Sutjesci, Visokom,
Olovu, Modriči, a kasnije je najjače središte bilo u Našicama. Postoji podatak
da je 1462. Sveta Stolica u Bosnu poslala četiri akademski obrazovana franjevca
da reformiraju već postojeće bogoslovne zavode.
Ipak, do pravog zamaha franjevačkog školstva dolazi u
posttridentinskom razdoblju, napose u 18. st. kada je Provincija Bosna Srebrena
– koja se protezala od Jadrana do Budima – imala nekoliko visokih učilišta.
Poslije 1757. Bosna Srebrena – koja je tada svedena na granice današnje BiH – ostala
je bez svojih škola, pa je svoje kandidate slala na studij u zemlje pod
habsburškom krunom i u Italiju.
Stotinjak godina poslije, 1851., bosanski su franjevci
osnovali teološka učilišta u Fojnici i Kreševu. Unatoč tomu, dio franjevačkih
kandidata od 1853. educirao se u Đakovu, potom u Ostrogonu, a od 1883. u Pečuhu.
Krajem 19. st. bogoslovi su se definitivno vratili u Bosnu, ali još nije bilo
uvjeta da se okupe na jednome mjestu. Najzad je 1905. u Livnu objedinjen
teološki studij za cijelu Bosnu Srebrenu.
Deložacije po
Sarajevu
Selidba iz Livna uslijedila je 1909. kada Teologija
prelazi u samostan sv. Ante na Bistriku u Sarajevu. Za vrijeme Drugog svjetskog
rata 1942. u sarajevskoj četvrti Kovačići izgrađeno je novo zdanje Teologije, a
dvije godine kasnije ona je uzdignuta na rang fakulteta. No, već 1947.
komunistička je vlast franjevcima oduzela zgradu i tu smjestila Šumarski i
Poljoprivredni fakultet. Tako je 20-ak godina Teologija ponovno djelovala u
samostanu sv. Ante. Novu zgradu franjevci su podigli u sarajevskoj četvrti
Nedžarići 1966., a nakon dvije godine u njoj je započeo redoviti školski rad.
Teologija je tu ostala 24 godine, to jest do 8. lipnja 1992. kada je zgradu
zaposjela Vojska RS-a. Teologija je sljedećih gotovo pet akademskih godina
djelovala u Samoboru.
Krajem veljače 1996., a prema mirovnom planu iz Daytona,
Vojska RS-a napustila je Nedžariće ostavivši zgradu Teologije potpuno poharanu
i uništenu. Nestao je sav knjižni fond, više stotina umjetničkih djela i pokućstvo...
Dekan fra Danimir je posebno naglasio žalost zbog uništenja knjiga i
umjetničkih djela.
Početkom ljeta 1996. započela je obnova, a radovi su
potrajali do ožujka 1997. kada je zgrada u bitnomu osposobljena za svoju
prvotnu namjenu. Konačno nakon gotovo deset radnih semestara provedenih u
Samoboru, 20. ožujka 1997., Teologija se vratila kući u Sarajevo.
Nestale
umjetnine i prvo predavanje
Nakon povijesne lekcije koju smo saznali u razgovoru s dekanom,
obišli smo sve važnije prostorije ovoga zdanja. Bili smo u kapelici,
amfiteatru, čitaonici, knjižnici, dekanatu, klaustru, kuhinji te, naravno,
razgovornici kao i ekonomiji: plastenicima i nasadima o kojima se brinu bogoslovi.
Svi dijelovi samostana povezani su dugačkim hodnicima
koji su ukrašeni brojnim umjetničkim djelima. Posebno se ističe umjetnička
instalacija nedavno preminula akademskog slikara rodom iz Dervente Affana Ramića u kojoj izgorjele daske i
papiri iz uništene Teologije formiraju križ. Poruka ovog umjetničkog djela je
brutalno jasna.
Inače zajedničke prostorije na Teologiji do 1992.
ukrašavala su djela: Đure Sedera, Ljube Ivančića, Valerija Michielija, Vasilija
Jordana, Krune Bošnjaka, Nade Pivac, Ante Kajinića, Ljube Laha
te brojnih drugih, i sva su opljačkana. Nakon obnove u ovoj ustanovi mjesto je
našlo 20-ak (ni 10% prijašnjeg broja) djela nekolicine umjetnika, uglavnom
sakralne tematike: Ljube Ivančića, Đure Sedera, Kuzme Kovačića, Igora
Rončevića, Miroslava Šuteja, Mile Blaževića, Zlatka Kesera...
Osim toga, nazočili smo i prvom predavanju u novoj
akademskoj godini 2016./2017. iz Biblijske
teologije Novoga zavjeta dr. fra Stipe
Kljajića. Kako smo vidjeli, osim budućih franjevaca tu je i nekoliko laika
(ukupno na svim godinama 16) koji studiraju na ovoj visokoškolskoj instituciji.
Inače, na Teologiji predaje 20 profesora-fratara od kojih je jedan 2010.
zaređen za pomoćnog biskupa banjolučkog: dakako, riječ je o mons. Marku Semrenu. Kršćansku arheologiju predaje dr. Andrijana Pravidur, o islamu govori
profesor s FIN-a Enes Karić, a retoričke
vježbe će od ove školske godine predavati Anela
Križanac.
Inače, filozofsko-teološki studij traje 12 semestara
(četiri filozofije i osam teologije). Studenti i profesori imaju na
raspolaganju bogatu knjižnicu s naslovima knjiga iz filozofije, teologije,
povijesti, književnosti, na hrvatskom i više stranih jezika, velik broj naslova
periodičnih publikacija te vrijedna inozemna
i domaća enciklopedijska izdanja. Na Teologiji izlaze revija Jukić, Bilten Franjevačke teologije i Bosna
franciscana. u Knjižnici koja ima oko 43 000 knjiga rade ddr. fra Mile Babić, fra Želimir Gogić i fra Goran Barešić.
Započinje se
i završava molitvom
O bogoslovnoj zajednici koja ima 36 članova razgovarali
smo sa studentom prve godine Ivanom
Stanićem koji dolazi iz župe Kreševo. Prema njegovim riječima, tek je
upisao prvi semestar na Teologiji i tu se nalazi samo dva tjedna. „Prošao sam godinu
kušnje u novicijatu u Livnu. Još uvijek se prilagođavam na novu zajednicu i za
sada je sve u redu. Dan nam započinje molitvom, čime i završava. Nakon molitve
i jutarnje mise imamo doručak, a potom započinjemo svoj studij. Poslije toga
imamo još nekoliko molitvenih točaka i razmatranja te opet nastavljamo
studirati. Zatim imamo slobodno vrijeme za svoje hobije i sport“, rekao nam je
Ivan.
Kako smo vidjeli, zdanje u kojem se nalazi i Teologija,
kao i samostan sv. Pavla ima nekoliko mačaka i jednog psa čuvara, a obilje raslinja,
cvijeća i zelenila oko zgrade privlači sve gradske vrste ptica dok su njive
pune krtičnjaka. Ipak, poznato je da je sv. Franjo iznimno volio životinje.
Glazbeni
sastavi i predstave
U kapelici smo sreli fra Mislava Božića iz župe Rama-Šćit koji je upisao drugu godinu,
to jest treći semestar na ovoj visokoškolskoj ustanovi. S njim smo izmijenili
riječi o vanstudijskim aktivnostima bogoslovske zajednice koje su bogate na
kulturnom planu.
„Prvo bih spomenuo glazbene sekcije i zbor fra Nenad Dujić kojega čini trećina
bogoslovije. Taj je zbor osvajao prva mjesta na brojnim natjecanjima kao što su
to činili članovi VIS-a Jukić i tamburaški sastav franjevačkih bogoslova.
Oni u svakom slučaju nastupaju po župama u BiH i inozemstvu promičući duhovna
zvanja. Bitno je spomenuti i dramsku sekciju koja dva puta godišnje organizira
bogat kulturno-umjetnički program, odnosno predstave s biblijskom tematikom,
pričama iz života svetaca, povijesnih osoba iz Franjevačkog reda te poučnih priča
koje se onda repriziraju po drugim župama i gradovima BiH ili inozemstva“,
rekao nam je fra Mislav. Možemo spomenuti, a tu nam je informaciju dao dekan, kako
je godinama predstave na Teologiji spremala Nada Đurevska, prvakinja Narodnog pozorišta u Sarajevu, i Gordana Boban, dramska umjetnica rodom iz Livna.
Na kraju smo u prostorijama dekanata razgovarali s fra
Danimirom o odnosu Franjevačke teologije s drugim fakultetima u BiH i
Hrvatskoj.
„Naša Franjevačka teologija u Sarajevu afilirana je
Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu koji je u sklopu tamošnjeg Sveučilišta.
Tako naši studenti kad završe fakultet, dobiju diplomu Sveučilišta u Zagrebu“,
rekao nam je dekan fra Danimir i naglasio kako se on do sada nije susreo sa
slučajem da netko od studenata ima problema sa zapošljavanjem u BiH s obzirom
da je diploma iz druge države.
Događaji bliže, a i daleke povijesti nisu bili naklonjeni
ovoj instituciji i njezinim članovima. Stalna seljenja, iseljavanja i traženja „mjesta
pod suncem“ te ratna uništavanja i obnova čini se kako su privedeni kraju. Tako
Franjevačka teologija može početi djelovati „punih pluća“, što je velik poticaj, ali i obveza za nastavak dobrog rada, s Božjom pomoći.
Svetac zaštitnik
Zaštitnik Franjevačke teologije je bl. Ivan Duns Scot (1266. – 1308.). Poznat i kao Doctor subtilis bio je franjevački
teolog i filozof. Rođen je u Škotskoj (stoga se i naziva Scot) te je studirao
na Oxfordu i u Parizu, dok je kasnije držao franjevačku katedru za teologiju na
pariškome Sveučilištu. Godinu prije smrti preselio se u Köln. Najpoznatiji je po
obrani i promicanju istine o bezgrješnom začeću. Učenje o bezgrješnome začeću
proglašeno je crkvenom dogmom tek 1854. Papa Ivan Pavao II. ga je proglasio blaženim 20. ožujka
1993. nazivajući ga „radosnim navjestiteljem utjelovljene Riječi i braniteljem Marijina
bezgrješnog začeća“. Njegovi zemni ostatci počivaju u crkvi franjevaca
konventualaca u Kölnu.
Crkva sv. Pavla
Ono što smo u našoj reportaži nazvali kapelicom je
zapravo samostanska crkva sv. Pavla. Njezina je unutrašnjost uređena po projektu
Zlatka Ugljena 1984. Ukrašavaju je
likovna djela kipara Šime Vulasa:
brončani križ i monumentalni reljef u drvu Spomenik Kristovoj i čovjekovoj
patnji; križni put u mozaiku slikara Zlatka
Price, te dva brončana reljefa kiparice Marije Ujević. Tabernakul (mramor, bronca, staklo) koji je
postavljen 1999. djelo je Ugljena. Važno je napomenuti kako je, izuzev
umjetničkih djela, crkva sva u bijelome: zidovi i strop, mramorni pod, oltar i
klupe...
Nema komentara:
Objavi komentar