Obitelji koje imaju školarce znaju kako svake godine krajem kolovoza i početkom rujna nastaju nedoumice u vezi s nabavkom udžbenika. Problem se javlja zato što se svake godine zbog zarade uskog kruga ljudi izdaju drukčija izdanja. Nitko se ne pita mogu li ih roditelji svojoj djeci priuštiti. Kada se na razne obvezatne knjige dodaju vježbanke, bilježnice i radne zadaćnice dolazimo do pozamašne sume novaca koju je potrebna izdvojiti za samo jednog školarca.
Pretpostavimo kako jedna obitelj ima dvoje maloljetne djece koja idu u peti i četvrti razred osnovne škole. Za očekivati bi bilo da se u ovo doba sveopće krize kupljeni udžbenici mogu koristiti više godina, pogotovo oni u kojima se gradivo ne mijenja svake godine. Ako netko ima dvoje djece u školi, potrebno mu je samo za udžbenike više od 200 KM, a gdje su bilježnice, olovke, i ostala oprema... Tako je za sve potrebna prosječna radnička plaća. To jednostavno nije pošteno prema većini građana a da ne govorimo o onima koji jedva sastavljaju kraj s krajem.
Lobi je jači od prava djece
Iako su izdavači zbog ekonomske krize pred početak nove školske godine najavili kako ne će biti povećanja cijena udžbenika roditelji učenika smatraju da su udžbenici ipak preskupi. Mnogi moraju cijele godine štedjeti kako bi osigurali knjige svojoj djeci. Kod nas su cijene europske a kvalitet afrički. Određene knjige se poderu nakon nekoliko mjeseci korištenja. Skandalozno je da za te knjige naplaćuju velike marže a tako nekvalitetni materijali su korišteni u izradi.
U Sarajevu je početkom rujna održan međunarodni skup stručnjaka iz oblasti obrazovanja i korištenja udžbenika organizaciji EEPG (European Educational Publishers Group). Pozornost je bila usmjerena na načine kojim ministarstva obrazovanja vrše izabiranju udžbenika. Razgovaralo se o problemima neregularnosti pri odabiru udžbenika u FBiH. Na skupu je zaključeno kako je skandalozno da u odabir udžbenika nisu uključeni nastavnici ili je uključen mali broj njih, dok o udžbenicima odlučuju samo tri osobe, što je dovelo do monopola izdavača i nekvalitetnih udžbenika.
Predloženi su transparentniji uvjeti na tenderima bez korupcije i utjecaja moći pojedinaca. O posljedicama nekvalitetnih udžbenika i potrebi za transparentnim postupcima bez korupcije govorili su i predstavnici Transparency Internationala BiH.
Ne treba biti stručnjak kako bi se zaključilo da nepravilnosti pri odabiru udžbenika ugrožavaju pravo djece na kvalitetno obrazovanje i time im u budućnosti onemogućavaju konkurentnost na tržištu rada.
Ne treba biti stručnjak kako bi se zaključilo da nepravilnosti pri odabiru udžbenika ugrožavaju pravo djece na kvalitetno obrazovanje i time im u budućnosti onemogućavaju konkurentnost na tržištu rada.
Činjenica je kako se svaka vlast plaši obrazovanih ljudi koji razmišljaju svojom glavom i sposobni su kritički analizirati poteze Vlade. A što je temelj dobre obrazovanosti nego osnovna i srednja škola. U doba sveopće informatizacije svijeta u našoj zemlji su i dalje profit i uskostranačka ideologija na prvom mjestu, dok za dobrobit djece skoro nitko ne brine.
Kako udžbenici dolaze do školskih klupa
Uvidom u proces izrade i odobravanja udžbenika od nadležnih institucija došli smo do zapanjujućih činjenica. Pojednostavljeno rečeno, obični zbroj ocjena tri recenzenta ponuđenih rukopisa čije recenzije i ocjenjivanje ne podliježu provjeri niti vrednovanju, određuju koja knjiga će biti korištena sljedeće školske godine. Moramo se stoga zapitati: Je li ovo najbolji mogući sustav za izbor knjiga, najbolji u interesu učenika, nastavnika i roditelja? Zašto nitko ne kontrolira kvaliteta obavljenog posla za koji su recenzenti plaćeni?
Nakon recenzenata nitko ne pregleda što su napisali u recenzijama i jesu li objektivni i jesu li, slučajno, u nečemu pogriješili. Provjerava se samo jesu li točno zbrojili broj bodova! Recenzenti se biraju sumnjivom metodom, (izgleda što gori to bolji) a uskostranačka zalijepljenost i ideološka potkovanost je u tome presudna. Nevjerojatno je kako jedan rukopis dobije istovremeno i najvišu i najnižu ocjenu a recenzenti su radili prema ujednačenim kriterijima. Naravno nije poznato tko sastavlja te kriterije. Kako je moguće da najviše ocjene dobiju rukopisi u kojima se može pročitati: "Bajka je oblik narodnog stvaralaštva u čijoj fabuli se uklapaju magijski elementi u savršenu cjelinu koja vodi ka sretnom završetku." ili «Pozornicu čine i glumci koji se kreću i drugi predmeti neophodni za predstavu."?
Udžbenici su nekvalitetni i formom i sadržajem dok su tipfeleri normalna pojava a roditeljima predstoji duga borba kako bi se ova nepravda prema djeci i mladima ispravila, jer djeca u 21. stoljeću zaslužuju bolje.
RASTER: Izbor gluposti iz pobjedničkih rukopisa za 6. razred
Radio je bežični prijenos signala korištenjem elektromagnetskih valova kojima su frekvencije niže od frekvencija infracrvene svjetlosti pa se prema tome zovu i radiovalovi. (str. 116)
Nema komentara:
Objavi komentar