Vinkovci se nalaze na krajnjem sjeveroistoku Hrvatske između Dunava i Save pored rijeke Bosut 22 km jugozapadno od Vukovara, 30 km sjeverno od Županje i 40 km južno od Osijeka. Grad se prostire na oko 90 metara nadmorske visine uz Bosutsku nizinu, autoput i željezničku prugu koji spajaju zapad s istokom te Srednju Europu s Jadranskim morem. Čitavo područje ima znatne i kvalitetne prirodne resurse i vrlo razvijenu infrastrukturu te predstavlja gospodarski i strateški značajno područje. Stoga nije ni čudo što se često kaže: Vinkovci su vrata Hrvatske.
Kada novinari naše redakcije dolaze u podneblja o kojima ne znaju mnogo obično se „spas“ traži u povijesnim knjigama i na službenim stranicama gradova i mjesta koja su odredište. Ni sada nije napravljena iznimka. Prema onomu što smo vidjeli pripremajući se za dolazak u taj kraj Vinkovci su zaista posebno i poviješću bogato mjesto.
Zemlja doslovce vrvi od arheoloških iskopina, a skoro svaki
građevinski element u Gradu na Bosutu ima svoju priču. Možda je pretjerivanje,
ali nešto slično smo osjetili samo u Svetoj zemlji. Sve odiše poviješću koja je
prožeta sadašnjošću.
Najstariji
europski grad
Pišući ili govoreći o Vinkovcima neki će reći kako spada među najstarije
europske gradove s ljudskim nastambama u kontinuitetu; drugi će misliti o
srednjem vijeku, baroku i predivnim arheološkim iskopinama, a treći će spominjati
široke ulice prelijepe crkve te bogat kulturno- umjetnički život kako u
prošlosti tako i danas...
Osim nabrojanog, uvijek se spominju i nadaleko
poznate Vinkovačke jeseni, tj. najveća
folklorna manifestacija u tom dijelu Europe koja predstavlja popularno-znanstveni
skup izvorne narodne kulture koji potiče na očuvanje baštine pjesmom i svirkom
te daje veliki doprinos u trganju mnogih običaja od zaborava.
Poznato ime
Cibalije
O kojem god aspektu Vinkovaca govorili ili pisali uvijek je važno
napomenuti činjenicu kako prostor koji obuhvaća današnji grad i njegova bliže
okolice ljudi nastanjuju neprekidno oko 7 000 godina. Arheološka istraživanja
su dokazala postojanje starije faze starčevačke kulture neolitika. Mlađa
sopotska kultura (od oko 4 250. do 3 350. pr. Kr.) autohtona je kultura nazvana
po lokalitetu Sopot nadomak grada.
I Rimljani su prepoznali vrijednost ovoga podneblja te svojoj naseobini dali
ime Cibalae (ilirski: brežuljak). Ono je osnovano kada se sustavno počela
osiguravati granica na Dunavu zbog obrane od barbarskih plemena. Naselje se
postupno romanizira te za cara Hadrijana (117.-138.), status kolonije
grad najvjerojatnije dobiva za cara Karakale (196.-217.). Cibalae ima
veliko značenje za rimsku povijest jer se u njegovoj blizini 314. vodila bitka
za prevlast između Konstantina Velikog i
Licinija. U njemu su rođena dva brata
i suvladara, Valentinijan I. (321. -
375.) i Valens (328. - 378.).
Nažalost, Cibalae je stradala zajedno s propašću rimske civilizacije.
Godine 378. razrušili su je Zapadni Goti. Slijedila je provala Huna nakon čega
su ga poharali Istočni Goti. Posljednji spomen Cibalae nalazi se u darovnici cara Justinijana, koji mjesto daruje
benediktincima 527. Ostatke grada ruše Avari 579., a od 582. do 769. godine tu
se nastanjuju i plemena Slavena, čime konačno nestaju tragovi antičke
civilizacije.
Prvo
spominjanje imena grada
Veliki dio povijesti srednjeg vijeka pokriva mrak, ali se sa sigurnošću
može tvrditi kako su prvi Hrvati živjeli na području današnjih Vinkovaca 1335. Novo
naselje (u mađarskim spomenicima Zenthelye i sl.) uz rub ruševina antičkih
Cibala postoji od XI. st. O tome svjedoče razni arheološki ostaci ranoromaničke
crkve sv. Ilija, koju je na lokalitetu Meraja otkrio i istražio arheolog Stojan Dimitrijević 1965.
Uz rimske ruševine potkraj XII. st. razvilo se oko
crkve sv. Ilije naselje koje je isprva bilo u posjedu mađarskih plemićkih
obitelji. Za osmanske vladavine prvi se put spominje pod imenom Vinkovci 1546.,
kada je bilo sjedište nahije. Ime je dobilo vjerojatno po crkvi Sv. Vinka koja
je „nasljednik“ crkve Sv. Ilije.
Planski razvoj Vinkovaca započeo je nakon povlačenja
Osmanlija 1687., osobito nakon osnutka Vojne krajine kada grad postaje
sjedištem krajiških ustanova. Vinkovci su za vladavine Marije Terezije dobili status vojnoga komuniteta (1766.), što je
podrazumijevalo određene pravne i gospodarske povlastice. Vojne su vlasti
izgradile niz upravnih i drugih zgrada, a započela je djelovati i gimnazija.
Brži razvoj Vinkovaca započeo je u drugoj polovici XIX. st. izgradnjom
željezničkih prugâ i ukidanjem Vojne krajine (1881.).
Također, važno je napomenuti kako je svo vrijeme poticano useljavanje
Hrvata katolika iz Bosne i Like. Tijekom 18. stoljeća ovo se, uglavnom useljeno
ratarsko stanovništvo, stopilo u starosjedioce Šokce, bez obzira jesu li došli
kao Ličani, Bunjevci ili bosanski Hrvati.
Vinkovci su u 20. st. ušli s 8 500 stanovnika i dijelili su sudbinu čitave
Hrvatske „mijenjajući“ države u koje su uključeni, očito ne svojom voljom.
Konačno raspadom Jugoslavije 1992. i dolaskom neovisnosti, grad ulazi u
sastav Vukovarsko-srijemske županije. Naknadnim crkvenim preustrojem Vinkovački
dekanat je pripao Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji.
Grad sa sedam župa
Kao što se može vidjeti iz letimičnog preleta grad i čitavo
područje ima bogatu i slavnu povijest. Pročitavši toliko o prošlosti zanimala
nas je „živa riječ“ o tome kako je bilo u Domovinskom ratu te kako danas žive tamošnji
katolici. Isprva, nismo bili sigurni na koju adresu obratiti se jer Vinkovci
imaju sedam župa: Sv. Euzebija i Poliona; Sv. Nikole, biskupa; Prečistog Srca Marijina;
Sv. Vinka Palotija; Sv. Ćirila i Metoda; Prečistog Srca Isusova i Bl. Alojzija
Stepinca što je ujedno i najmlađa župa.
Kada smo saznali da središnju župu Sv. Euzebija i Polina i
tamošnju baroknu crkvu već 30-ak godina pastoralno
opslužuje mons. Tadija Pranjić, inače rodom iz Bosne izbor sugovornika jednostavno se
sam nametnuo. Riječ je o osobi koja je zasigurno dobro upoznata s ratnim
zbivanjima te „kako narod diše“ danas.
Mons. Pranjića smo susreli u razgovoru s njegovim sugrađanima u velikom
parku ispred predivne barokne crkve. Nakon upoznavanja i neobaveznog razgovora
„službeni“ dio smo započeli u župnom uredu, nekoliko metara od mjesta gdje su
ga 1991., kako nam je rekao, zatekle bombe tzv. JNA. O tragediji grada i barokne
crkve svjedoče u župnom uredu brojne uokvirene fotografije iz ratnog vremena.
No krenimo redom...
Najkatoličkiji grad u Hrvatskoj
„Grad ima 36 500 stanovnika od kojih su 97% katolici. Ima
nešto pravoslavnog stanovništva te ostalih. U jednoj anonimnoj anketi koju je
provodila HRT dobili smo zapanjujuće rezultate. Obilazili su nenajavljeni nedjeljom
župne crkve i brojali vjernike te su došli do podatka kako su Vinkovci grad s proporcionalno
najvećom nazočnosti vjernika na misi u Hrvatskoj. Bio je to i ostao katolički
grad“, rekao nam je na početku razgovora mons. Pranjić koji u pastoralnom radu
ima pomoć kapelana te dvije časne sestre.
Nažalost, rat je opet nezaobilazna tema. Budući je župnik
Pranjić osobno svjedočio rušenju crkve, njezinu paljenju te urušavanju tornja
zasigurno je to priča koja se ne smije izostaviti. Ne možemo se oteti dojmu da
koliko god mnogo znali recimo o Vukovaru, toliko malo znamo o ratu u
Vinkovcima.
Domovinski rat
Nakon tragedije u Borovu selu, gdje su, 2. svibnja 1991., paravojne srpske
formacije uz pomoć tzv. JNA ubile 12 hrvatskih redarstvenika, pripadnika
specijalne policije iz Vinkovaca, sjene rata nadvile su se nad istočnom
Slavonijom. Mons. Pranjić se prisjetio riječi pokojnog biskupa Ćirila Kosa koji mu je nakon sprovoda redarstvenika
rekao: „Počeo je rat“. Nažalost nije bio u krivu.
Tijekom ljeta Vinkovci su granatirani iz pravca Mirkovaca i vojarne Bosut, a započela je evakuacija civila. Iz dana u dan padale su stotine
granata na grad. Velika tragedija se dogodila 24. rujna 1991. kada su zrakoplovi tzv. JNA zapaljivim bombama razorili
središte Vinkovaca te potpuno spalili stoljetni župni ured. U trenutku
raketiranja u njemu je bio mons. Pranjić, koji je uspio izići samo s onim što
je imao na sebi. Nakon tog neprijateljskog čina sjedište župe je izmješteno u samostan
franjevaca konventualaca koji se nalazi u blizini. Budući skoro da nije bilo vjernika
i djece u čitavom gradu, silom prilika naš je sugovornik postao i vojnim
kapelanom.
Vodio je brigu o hrvatskoj vojsci i policiji, obilazio je bojovnike na crti
bojišta, dijelio sakramente i svakodnevno ukapao ubijene vojnike, redarstvenike
i civile... Mons. Tadić ističe kako su tada vijesti iz Vinkovaca slabo odlazile
u svijet jer je Vukovar imao prednost te je postojala svojevrsna „medijska
blokada“. Također je naglasio kako je zasigurno jedan od onih svećenika u
Hrvatskoj koji su za vrijeme rata pokopali najviše poginulih bojovnika i
civila.
Nakon pada Vukovara napadi na Vinkovce su pojačani, a steže se obruč oko
grada. Iz dana u dan neprijatelj je razarao sve kulturne i civilne objekte,
crkve, škole i bolnicu koja je bila potpuno uništena...
Liječničko i medicinsko osoblje radilo je u podrumima, a kroz kirurgiju
prošlo je oko 2 500 ranjenika s područja općine Vinkovci. Bilanca je više od 600
ubijenih branitelja i civila. S obzirom da je grad bio skoro pust brojke su
zaista velike.
Za vrijeme rata Vinkovce je više puta posjetio pokojni biskup Kos, tadašnji
pomoćni biskup Marin Srakić,
apostolski nuncij Einaudi i
zagrebački nadbiskup kardinal Franjo
Kuharić, razni njemački i američki nadbiskupi i biskupi te veleposlanici
mnogih zemalja...
Međutim uzalud, došao je i najteži dan u povijesti grada i župe, 20. studenoga 1991. kada cijelo poslijepodne agresorska vojska iz Mirkovaca i Jankovačke Dubrave razarala crkvu sv. Euzebija i Poliona. U večernjim satima zapaljen je toranj i uništena zvona. Toranj nekoć prekrasne crkve srušio se pred očima vatrogasaca i mons. Tadije, a ta slika izašla u svijet budući da je britanski BBC bio u gradu za to vrijeme.
Međutim uzalud, došao je i najteži dan u povijesti grada i župe, 20. studenoga 1991. kada cijelo poslijepodne agresorska vojska iz Mirkovaca i Jankovačke Dubrave razarala crkvu sv. Euzebija i Poliona. U večernjim satima zapaljen je toranj i uništena zvona. Toranj nekoć prekrasne crkve srušio se pred očima vatrogasaca i mons. Tadije, a ta slika izašla u svijet budući da je britanski BBC bio u gradu za to vrijeme.
Vatrogasci su uspjeli spasiti krovište crkve uz velike žrtve i pomoć hrvatske
vojske, tako da plamen nije zahvatio cijelu crkvu. Posebno teška borba vodila
se za spas orgulja koje su tada bile stare 185 godina. Na svu sreću sve su
slike i umjetničke vrijednosti odnesene u Đakovo, a potom u Maribor.
Vinkovci nisu pali kao Vukovar, a potom su uslijedili poznati događaji,
potpisivanje primirja, Oluja te
poslijeratna reintegracija okupiranih područja.
U razdoblju od 1994. do 1998. obnovljeni su u potpunosti crkva i župni
ured. Na crkvi su postavljena i najveća zvona u Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji.
Bogat
vjernički život
Kako smo saznali za vrijeme razgovora, danas ovdašnji vjernici imaju i
svoju biblijsku skupinu koja je započela djelovanje 2003. Bibiljske
susrete animiraju župni vikari s ciljem bližeg proučavanja Svetoga pisma. Župa
se može pohvaliti i zborom Sv. Cecilije.
Prvi puta je
zbor u mješovitom sastavu nastupio 1926. te od tada do današnjih dana
neprekidno djeluje. Osim redovitog pjevanja na sv. misama zbor je nastupio na
svim smotrama u nadbiskupiji kojoj pripada. Pored nabrojanoga, postoji i
molitvena zajednica koja njeguje pobožnost prema Blaženoj Djevici Mariji.
Nastala je na temeljima zajednice Marijine
zvijezde koja je u Vinkovcima nekoć djelovala.
Barokna crkva
Nakon razgovora u župnom uredu obišli smo crkvu koja se užurbano restaurira.
Temelji za današnju baroknu bogoslužnu građevinu iskopani su 1772. Priča kaže
kako su bila sastavljena dva nacrta za dvije oblikom posve jednake crkve i to
za Vinkovce (veća) i za selo Kukujevce u Srijemu (manja). No zabunom su se ovi
nacrti zamijenili te je učinjeno suprotno.
Još jedna zanimljivost i manje poznata činjenica je ta da je župna crkva
bila posvećena sv. Ivanu Nepomuku sve do 1972. kada je u znak sjećanja na prvog
biskupa Euzebija i mučenika Poliona posvećena ovim kršćanskim mučenicima.
Svečanost proglašenja novih zaštitnika župne crkve u Vinkovcima bilo je 29. travnja
1973.
Temelji za crkvu morali su biti kopani duboko, jer su se na mjestu gradnje
nalazile ruševine starih Cibala pa je zemlja bila mekana. Iz Beča je brodovima
do Dalja prevožen i dio potrebnoga materijala, a kako bi se smanjili troškovi
umanjen je toranj te ukrasi.
Gradnja crkve trebala je trajati tri godine, ali su se radovi produžili sve
do 1977. kada su Vinkovčani dobili svoju „splendidam
ecclesiam”. Prijevod latinskog natpisa nad ulazom u crkvu glasi: „Milošću Josipa II. i Marije Terezije i pod
slavnom vladavinom podignuta je zgrada 1777.“
Iz stare crkve sv. Ilije na Meraji prenijeta su na novi zvonik 3 zvona (od
4 postojeća), zatim vrlo vrijedna i štovana slika Blažene Djevice Marije te slika
sv. Ivana Nepomuka...
Barokna vinkovačka crkva, duga 45 m, široka 15 m, visoka 18 m, građena je
proporcionalno, a osim sakristijskog ima još dva ulaza.
Unutrašnjost ove arhitekture odlikuje se skladnom visinom i konstrukcijom.
Jaki polustupovi nose bogate glavice i spojeni su raščlanjenim lukovima preko
svodova. Isti lukovi i ukrašeni stupovi manjih dimenzija ponavljaju se na
oltarima što neobično usklađuje utisak.
Pravoj baroknoj ljepoti obojenog drvenog namještaja doprinijela je i
obnovljena pozlata mnogih baroknih ukrasa. Za vrijeme završetka izgradnje
glavni oltar bio je posvećen tadašnjem zaštitniku Ivanu Nepomuku, druga dva Srcu
Isusovu i Marijinu, zatim (1964.) desni sporedni oltar sv. Polionu i srijemskim
mučenicima. Na suprotnoj se strani nalazi oltar sv. Euzebija, biskupa, prvog cibalskog
mučenika.
Iako je za vrijeme našeg posjeta crkvenu unutrašnjost „krasila“ građevinska
skela ljepota njezina interijera nije bila upitna premda se veliki dio nije
jasno mogao vidjeti.
Kultura,
povijest, arhitektura...
Razgledajući grad i tamošnje građevine te razmišljajući o poznatim ljudima
koji su rođeni u Vinkovcima može se zaključiti kako se tijekom stoljeća kulturno-umjetnički
život na području grada obogaćivao osobama od kojih su mnoga imena trajno
upisana u hrvatsku povijest: od Satira
iliti divji čovik Reljkovića, Mrtvih kapitala Josipa Kozarca, Inoče Joze Ivakića, preko M. S. Mađera, Dionizija Švagelja, Josipa
Bognera, Vanje Radauša do Josipa Runjanina i mnogih drugih. Osim
po brojnim umjetnicima Vinkovci su poznati i po državnim manifestacijama
kao što su već spomenute Vinkovačke
jeseni te npr. Festival glumca, Pokladno jahanje, Zimski šokački divani, lutkarsko
proljeće, Rimski dani, Šokačka rič. U
gradu se na lijep način i dostojanstveno obilježava vrijeme adventa.
U staroj gradskoj jezgri osim barokne župne crkve te
niza kasnobaroknih zgrada posebno se ističe Gimnazija (1779), Gradska knjižnica
i čitaonica (1875); Gradsko kazalište Joza
Ivakić (1917); Gradski muzej (1946.); arheološka, prirodoslovna, povijesna,
etnografska zbirka).
Jasno je kako barok obilježava Vinkovce, a posebice
njegov središnji trg koji je izraziti je primjer urbanizma i kao što struka
kaže predstavlja prostor visoke kulturno-povijesne, arhitektonske, stilske i
estetske vrijednosti grada.
Središnji trg nosi ime bana Josipa Šokčeviča, koji je rođen 1811. u Vinkovcima. Imenovan je 1860. za
bana na preporuku bosansko-srijemskog biskupa J. J. Strossmayera. Zanimljivo je spomenuti kako su banovi posmrtni
ostaci preneseni 2002. iz Beča u Vinkovce te sahranjeni u grobnoj kapelicu sv.
Magdalene koju je davno sagradila njegova majka Elizabeta.
Gradski park je nastao 1868. i u njegovom središtu
se nalazi spomenik Presv. Trojstva. Park je okružen s jedne strane zgradom
Brodske imovne općine izgrađenoj u secesijskom stilu i s dva pročelja. Na kutu
zgrade, ispod čelnog tornjića, nalazi se spomen ploča Josipu Runjaninu,
skladatelju hrvatske himne.
Nedaleko središta grada, u tzv. Malom parku, nalazi
se jedan od najvrednijih spomenika Vinkovaca, gotička crkva sv. Ilije na
Meraji, sagrađena početkom 14. st. Sakralnu funkciju je izgubila 1777. U
blizini je spomenik sv. Roku koji pokazuje svoje ranjeno koljeno, koje su mu baš
na tom mjestu ranile i granate Domovinskog rata.
U Vinkovcima je poznat i pravoslavni hram Silaska
Svetog Duha (1793.) koji je bio 1991. za odmazdu zbog raketiranja grada,
nažalost, miniran i potpuno srušen. No obnovljen je, a opljačkane umjetnine su
većinom vraćene. Prema nabrojanom, može se zaključiti kako je graditeljska
baština Vinkovaca bogata kao i povijest grada, a Bosut bi mogao biti europski
Tigris i Eufrat.
Danas stanovnici Grada na Bosutu žive normalnim životom, ali
ih muči ono što tišti skoro čitavu Hrvatsku: nema posla. Situacija je nešto
bolja od okolnih gradova, ali kao što je mons. Pranjić naglasio mladi koji
završe fakultete ne mogu čak ni odstažirati. Čini se kako su Vinkovci i čitava istočna
Slavonija pred novim izazovom: stvoriti nova radna mjesta kako mladi ne bi
odlazili.
Orion-najstariji indoeuropski kalendar
Urezani ukras na posudi (2 600. prije Krista) koja
je pronađena u Vinkovcima prikazuje najpotpuniji europski (indo-europski)
kalendar koji je zasnovan na astralnom simbolizmu s relevantnim zviježđima za
sva četiri godišnja doba. Kalendar je nastao u isto vrijeme kada i sumerski i
egipatski kalendari, ali ni u kojem slučaju ne predstavlja njihovu repliku zato
što je utemeljen na sjevernijoj, 45. paraleli. Klimatski uvjeti koji odgovaraju
toj zemljopisnoj širini imaju za posljedicu četiri godišnja doba.
Reportaža izvorno objavljena u Katoličkom tjedniku broj 4 iz 2015. Tiskano izdanje možete kupiti ili naručiti po potrebi u upravi MCVN-a
Nema komentara:
Objavi komentar