Otprilike 25 kilometara sjeveroistočno od Tuzle na bezimenim obroncima planine Majevice smještena je mala i mlada župa Drijenča koja ima tristotinjak katoličkih vjernika. Zasigurno većina ljudi u BiH nikad nisu ni čuli, a kamoli bili u tom mjestu koji okupan sunčevim zrakama odiše veličanstvenom prirodnom ljepotom, zelenilom, životinjskim svijetom, čistoćom, mirom i tišinom...
Drijenča
na kraju svijeta?
Nakon dva sata vožnje od Sarajeva do tuzlanskog kraja te
nekoliko sati truckanja po lokalnim makadamima i „kozjim stazama“ zaključili
smo da je do Drijenče doslovce nemoguće doći bez solidnog automobila te dobrog
poznavatelja čitavog kraja. Kako smo saznali u razgovoru s mještanima, do nje
vode dva podjednako loša puta: jedan preko Brežaka i Obodnice, a drugi preko
Doknja. No, čak ni autoput ne bi bio ugodan kad bi se na njemu izmjerilo
neugodnih 36° stupnjeva.
Budući smo ka Drijenči išli iz pravca Dragunje mi smo
izabrali put preko Doknja, ili je igrom slučaja on izabrao nas. Nisu nas
pokolebali savjeti dragunjskog župnika vlč.
Perice Majića koji nas je nagovarao da odustanemo zbog nepoznavanja terena
te mnogo aktiviranih klizišta kojima vrvi ovaj kraj nakon obilnih svibanjskih
kiša. Ipak smo krenuli ka našem odredištu i nismo odgodili put. Znali smo da
ako sad ne uspijemo vjerojatno nećemo pokušavati zadugo. Svoju pomoć telefonom
nije mogao uputiti ni župnik u Drijenči fra
Juro Aščić jer je to
jednostavno nemoguće. Tu morate živjeti jedno vrijeme, a teren se mora
poznavati i nema druge.
Osim prijetnje klizišta i odrona postojala je mogućnost da
mnogo vremena izgubimo u pogrešnim skretanjima te slijepim ulicama koje naravno
nisu obilježene... I mjesni žitelji su nas upozoravali kako nećemo uspjeti
izaći „gore“ u običnom putničkom automobilu. „Puknut će vam guma, zaglavit ćete
se negdje, pokvarit će se kola, pogrešno ćete skrenuti“, govorilo nam je i
staro i mlado...
Unatoč tomu, u nama je proradio inat te potreba ispunjenja dogovora
kako ćemo dva dana prije proslave sv. Ante Padovanskog konačno doći u župu
Drijenča čiji je taj svetac i zaštitnik.
Nakon desetak kilometara muke po strogom makadamu, koji je
samo na kratkoj dionici asfaltiran, ali s ožiljcima od klizišta ipak smo
ugledali ploču koja nam želi dobrodošlicu u Drijenču.
I imali smo što vidjeti. Baš, kako neki umjetnik reče, kao
da je netko zažmirio i nasumice po sjeveroistočnim obroncima Majevice rasuo
dvjestotinjak kuća raspoređenih u deset zaselaka koji čine župu. Kao šlag na
tortu dolazi činjenica da je crkva skoro u središtu tih kuća.
Došli na odredište jesmo, ali smo župniku zakasnili više od
tri sata u odnosu na prvobitni dogovor. Na mapi mjesne crkve župa se nalazi tik
uz magistralnu cestu, ali nas nitko nije upozorio na lošu putnu infrastrukturu.
Tko zna čeka li nas župnik još? Spomenuo je kako mora ići u nabavku jer se
sprema za proslavu patrona...
Veličanstven put križa
Ugledavši toranj crkve koji izbija iz svekolikog zelenila zamijetili
smo lijep put križa s
14 postaja-kapelica koje je projektirao arhitekt Juro Pranjić. Postaje su našle svoje
mjesto duž asfaltirane prometnice koja gradi sponu između crkve i groblja i
tako simbolično povezuju žive i mrtve župljane, ali i simbolizira životni put
čovjeka, od krštenja do smrti.
Zahvaljujući postajama križnog puta, kako nam je kasnije
rečeno, Drijenča postaje i hodočasničko mjesto za katolike tuzlanskoga kraja.
Spuštajući se bojažljivo niz kalvariju, tražeći pogodnu
poziciju za fotografiranje krajolika i crkve ugledali smo nesvakidašnju scenu.
Nezainteresirana srna je lagano hodala asfaltom te valjda tražila kakvo busenje
na njegovim krajevima. Uplašena radom motora i našim koracima konačno se
izgubila u nepreglednom zelenilu koje počinje tamo gdje prestane asfalt.
Kasnije smo saznali kako je čitav kraj „lovački nastrojen“ te njeguje tu
tradiciju. Srneći fond je skoro bio uništen, ali je višegodišnjim lovostajem
broj divljači doveden u normalne okvire.
Nema
mnogo mladih
Unatoč našem velikom kašnjenju fra Juro nas je sačekao, lijepo
ugostio i odgovarao na naša pitanja o župi. Prema njegovim riječima osim velike
zabačenosti Drijenča ne krije neku posebnost, obična je to bosanska župa sa 120
obitelji koja zbog više desetljeća iseljavanja, rata i poraća ima malo vjernika
ali jaku dijasporu.
„Imamo 310 vjernika, 7 krizmanika, nekoliko ministranata,
ali nažalost ove godine nismo imali prvopričesnika jer nema djece te uzrasti“,
rekao nam je fra Juro statističke podatke koji su nam ukratko objasnili kakva
je situacija za katolike ove župe. Inače, postoji samo petero djece koja još
nisu uzrasta za polazak u školu i to su budući prvopričesnici. Unatoč svemu
župa je dala nekoliko duhovnih zvanja, što svećenika, što časnih sestara.
Zanimljivo je reći kako je teritorij župe stopostotno katolički, a samo dijelovi
graniče s bošnjačkim selima.
Narod je pretežno starački pa ljudi žive od pomoći djece,
mirovina te se bave zemljoradnjom koliko im to zdravlje dozvoljava. Zbog
obilnih kiša u svibnju aktiviralo se nekoliko klizišta koja su, osim putova, uništila
jednu kuću a nekoliko ih oštetila.
A
kad je izgrađena crkva?
Nakon razgovora u župnom uredu obišli smo crkvu i
„okućnicu“. U dvorištu se nalazi kip sv. Ante urađen u hrastu koji je od
vremenskih nepogoda zaštićen staklenom instalacijom. Okrenut je prema igralištu
gdje se održavaju, osim sportskih, razne župne aktivnosti...
Na mjestu današnje crkve nekoć se nalazila drvena kapelica
sa zvonikom, također na drvenim stupovima. Spominje se kako je ova kapela
sagrađena kad je donesen drveni kip sv. Ante, ali su datumi i godine izgubljeni
u povijesti. Međutim, pouzdano se zna da je podignuta krajem osmanske
vladavine.
Zanimljivo je spomenuti kako se tik uz crkvu nalazila
osnovna škola koja datira još od prije Drugog svjetskog rata. Nažalost njezina
školska zvona više se ne oglašavaju, a zdanje sada stoji prazno...
Zalaganjem brežačkog župnika izgrađena je 1969. na mjestu
stare kapelice zidana crkva također sa zvonikom koja je služila kao filijalna
crkva. Budući je ona bila oštećena u posljednjem ratu, zahvaljujući ponajprije nekadašnjem
župniku fra Marku Kobašu, koji je
bio pokretač gotovo svega pozitivnog što se u Drijenči događalo za vrijeme
njegove 12-godišnje pastoralne brige, u rekordnom roku od 1997. do 1999.
zablistala je nova župna crkva dimenzija 24x12x8 metara.
Tako je na mjestu gdje je nekoć bila stara, u ratu stradala
crkvica, iznikla nova za koju je projekt izradio tuzlanski arhitekt Pranjić, a
sredstva za gradnju najvećim dijelom dar su Drijenčana, uglavnom onih
zaposlenih u inozemstvu.
Ipak, oni koji su Drijenču napustili nisu je zaboravili,
nego čine sve kako bi se popravilo ono što je ratom uništeno i napravilo ono
što nikada, stjecajem različitih okolnosti, nije ni bilo napravljeno.
Vrijedna
umjetnička kolekcija
Prema riječima našeg sugovornika fra Jure koji u Drijenči
pastoralno djeluje nekoliko godina, prijašnji župnik fra Marko je za uređenje
unutrašnjosti crkve angažirao eminentne hrvatske umjetnike: Đuru Sedera, Milu Blaževića i Blaženku
Salavardu... Tako je čudesni spoj umjetničkog, religioznog i lijepog
ostvaren u ovoj crkvi udaljenoj od većine očiju.
Na prozorskim otvorima u apsidi crkve postavljena su dva
vitraja akademskog slikara Sedera: sv. Franjo i sv. Anto (300x100 cm). Između
njih svoje mjesto nalazi križ (260x210 cm, korpus 215x115 cm) izrađen u drvetu,
rad akademskog kipara Blaževića. Zasigurno ovaj križ spada u najbolja umjetnička
rješenja sakralne umjetničke tematike na našim prostorima. Sam Raspeti nije
prikazan na realističan način, ali ipak njegovo tijelo je u grču i boli, ali
svijetu pokazuje poniznost, strpljivost i mirnoću... Sve ono što treba
današnjem čovjeku.
Salavarda je na zidnim plohama ispred prezbiterija, lijevo i
desno izradila dva mozaika u umjetnom kamenu s motivima Uskrsnuća i Krštenja na
Jordanu (300x175 cm). Ista umjetnica je u mozaiku napravila i 14 postaja
križnog puta. Premda su postaje svojim formatom „čudno male“ umjetnica ih je ipak
svojom izvedbom učinila posebnim.
Tko su „listari“?
Zanimljivo je spomenuti kako se u župi inače njeguju
uobičajene pobožnosti kao što su pobožnost križnost puta, pobožnosti sv. Anti,
mlade nedjelje, svibanjske pobožnosti... Uz opći blagoslov polja koji se
obavlja o blagdanu sv. Marka postoji specifični blagoslov polja, kako to
Drijenčani vole nazvati, listari,
koji se vrši uz Spasovo, kada počinje listati šuma pa mu je odatle vjerojatno
došlo ime. Čini se kako je to jedna od posebnosti ove župe.
Blagoslov započinje na groblju molitvom koju predvodi
svećenik, a zatim procesija formirana od muškaraca starije i srednje dobi koji
mogu pješačiti, s ukrašenim križem što ga nose neoženjeni, svake godine iz
drugog zaseoka, kreće se prema rubnim dijelovima sela. Putem se moli krunica do
prve postaje, odnosno kako su je zvali križišta
ili križare koja se nalazi na njivi
iza sela gdje netko od sudionika čini velikim križem znak križa na sve četiri
strane svijeta izgovarajući: „Od kuge, gladi, zla vremena oslobodi nas
Gospodine“. Križišta su se obilježavala tako što su u drveće urezivani križevi
koji su se ispunjavali voskom kako bi ostali kao znak da su tuda prošli listari...
U ovom pohodu svake godine sudjeluje od 20 do 50 muškaraca,
ovisno o njihovu zdravstvenom stanju jer treba prijeći ukupno 42 kilometra.
Pouzdano se zna da je 1987. sudjelovalo najviše listara, njih 58. Tradicionalno se križ čuva u obitelji Kešina.
Zapostavljena nekoć i danas
Kako smo saznali kroz razgovor treba naglasiti da je
Drijenča za vrijeme bivše Jugoslavije bila zapostavljena što je rezultiralo
lošom infrastrukturom i iseljavanjem Hrvata. U sastavu općine Lopare, Drijenča
je bila jedino hrvatsko selo. Bilo je nemoguće ostvariti napredak pa je veliki
dio radno sposobne populacije odlučio potražiti bolji život izvan granica
domovine, najčešće u zemljama zapadne Europe. U ratu je Drijenča bila crta
razdvajanja i obrambeni zid iza kojega je stajala Tuzla koju bi bilo gotovo
nemoguće obraniti ukoliko bi ta bojišnica bila probijena. Stoga je gotovo svo
vrijeme bila na udaru i pretrpjela poprilična razaranja, a sedmorica Drijenčana
– vojnika su živote dali za obranu. Civilnih žrtava, nasreću, nije bilo.
Nakon rata Drijenča je pripala općini Čelić, opet kao jedino
katoličko i hrvatsko selo, a njezin položaj ni sada nije puno bolji od onog
predratnog. To je potaknulo novi val iseljavanja, posebno stanovništva mlađe
dobi. Tako je u župi od 1 984 vjernika, koliko ih je bilo prema popisu iz
1991., ostalo manje od šestine, a i taj se broj iz dana u dan smanjuje, kako
zbog novih iseljavanja tako i zbog većeg broja umrlih nego rođenih.
Nakon obilaska unutrašnjosti župne crkve i spomenika
ubijenim i poginulim Drijenčanima iz dva protekla rata koji se nalaze nedaleko
ispred crkve završili smo posjet ovoj jedinstvenoj župi. Nekoć su u Drijenči
živjele obitelji i s po 13 djece, dok je sadašnji prosjek 1 ili 2 djece po
obitelji. Teški uvjeti na ovim prostorima i višedesetljetno zapostavljanje ovoga
kraja, nažalost, rezultiraju ne samo nestajanjem mlađeg naraštaja i slabim
natalitetom, nego uvjetuju i gotovo neznatan broj povrataka onih koji su ranije
otišli u inozemstvo gdje su stekli mirovine. Uistinu, šteta za župu koju krase
brojne prirodne ljepote i pogodnosti.
Mlada župa nastala odvajanjem od Brešaka
Župa Drijenča je osnovana 1986. odjeljenjem pojedinih
područja od župe Breške. Kao župna crkva služila je ranija područna crkva u Drijenči,
izgrađena 1970. Župnik je stanovao u jednoj obiteljskoj kući koja je 1987.
otkupljena. Ta je kuća temeljito obnovljena do 2000.
Župa se sastoji jedino od sela Drijenče, koje je inače
razdijeljeno na više zaselaka: Kolice, Martinovići, Dugonje, Brdo, Lučići,
Dalgine, Toljaci, Brčine, Perivoj i Bučje.
Godine 1991. imala je 1 984 katolika, ali se njihov broj
smanjuje zbog iseljavanja te se ne zna što budućnost nosi.
Inače, Drijenča se spominje u pisanim spisima u 15 st. kada
je bila naseljena na današnjem području Šibošnice i Bučja. Kasnije pod
pritiscima Osmanlija svi katolici su se povlačili u Bučje i na sadašnji
prostor.
Povijesni tijek rađanja ove župe počinje nastankom samostana
Gradovrh u 15. stoljeću, kada franjevci iz ovoga samostana služe vjernicima
Drijenče. Nakon propasti Gradovrha, odnosno aktiviranjem samostana u Donjim
Solima (Tuzla), pastoralnu brigu za Drijenčane preuzimaju franjevci iz ovoga
samostana. Vjeruje se kako je ime dobila po drvetu Drijen koje raste podno
Majevice.
Nema komentara:
Objavi komentar