Više od 1 700 godina kršćani su bili neosporni sinovi
Iraka. Njihova prisutnost u toj zemlji seže daleko prije islamskoga osvajanja,
jer su kršćani koje je evangelizirao Sv.
Toma, napravili crkve u Iraku.
Među prvim vjernicima bio je i Mar Behnam, legendarni svetac i asirski princ koji se obratio na
kršćanstvo. On je poučio svoj narod vjeri u Isusa Krista prije nego je podnio
mučeništvo, i to od ruke vlastitoga oca.
Behnam, irački svetac, bio je kroz stoljeća neiscrpan
izvor nadahnuća kršćanima, a također i Jazidima, i muslimanima sunitima, koji
su mu odavali počast. Za islamiste, to je predstavljalo skandalozno duhovno
raskrižje koje je izopačilo muslimansku pobožnost.
19 bombi nije
eksplodiralo
Islamisti su željeli prekinuti tu tradiciju štovanja.
Tijekom dvije godine okupacije Islamska država je zauzela samostan i tu
smjestila svoj glavni stožer što je, kao sretna okolnost, rezultiralo time da
je mjesto dosta očuvano. Međutim, svi kršćanski simboli su uništeni, polomljeni
ili uklonjeni. Također, svi natpisi na sirijskom ili aramejskom su namjerno
izgrebani.
„Pripadnici Islamske države su uništili sve što ih je
podsjećalo na križ. Čak su lica monaha, drevnih svetaca i životinja isječena“,
potvrdio je Faraj-Benoit Camurat, predsjednik
jednog od kršćanskih bratstava u Iraku i dodao da je Islamska država u svome
ikonoklasičnom ludilu htjela iskorijeniti sve simbole kršćanske prisutnosti u
Iraku.
Prije nego su pobjegli, islamski su ekstremisti pokušali
raznijeti i samostan no 19 tempiranih bombi, koliko su postavili, nije
eksplodiralo. Međutim, Mar Behnamov grob je teško oštećen. On, naime,
predstavlja sve čega su se islamisti gnušali: prvotno, čašćenje svetaca, ali
također i mjesto hodočašća.
Urediti mjesto
štovanja
Danas, nakon odlaska ludila koje je nosila Islamska
država, samostanska crkva još uvijek stoji uspravno. Veličanstvena kupola
Djevice Marije iz 12. st., jedinstvena na cijelom Bliskom istoku, sadrži
keramičke ulomke s molitvama napisanim na aramejskom, koji se preklapaju sa
sunčanim zrakama, koji neumoljivo vode Bogu.
Znameniti grob Mar Behnama leži 50-ak metara od crkve.
Osmerokutna prostorija otvara se prema nebesima, sa svojom kupolom koja se
sužava na tisuće komadića. Dva tunela, koji su ostali u fragmentima, vode do
samoga groba. Za ući unutra potrebno se sagnuti do zemlje, kao čin poniznosti.
Sada je vrijeme obnove srca groba. Otprilike 20 iračkih
radnika završavaju raščišćavanje terena. Građevina je ostala bez krova, a
bijele zidove okrečili su hodočasnici koji su došli ovdje moliti. Također,
valja urediti i samo mjesto počivališta Mar Behnama.
Za kršćansku zajednicu, ovaj put još uvijek je dug.
Moraju obnoviti i posvećenost ljudi koji se okupljaju oko ovoga crkvenog
dragulja; ponovno uspostaviti drevnu tradiciju hodočašća i otkriti simboličko
zajedništvo oko ovoga svetog groba.
Svetište Mar Behnam neće se podići za jedan dan.
Bratstvo u Iraku srčano se prihvaća te teške obnove. Izgradnja košta 300 000
dolara. Što se tiče ovih iračkih kršćana, samostan je, poput katedrale
Notre-Dame de Paris, simbol i raskoš njihove dvogodišnje duhovnosti.
Progon članova neregistriranih Crkava u Kini
Kineski sud u
jugozapadnoj pokrajini Yunnan poslao je šest protestantskih kršćana u zatvor
zbog članstva u "kultu zla". To je samo dio kampanje protiv
neregistriranih vjerskih udruga.
Presuda dolazi kao dio pokrajinske
represije nad vjerama i sljedbama, budući da vladajuća Komunistička partija
nastavlja svoju nacionalnu kampanju za ograničavanje neregistriranih Crkvi prije
nego što novi vjerski propisi stupe na snagu početkom veljače.
Šest kršćana dobilo je velike
kazne, ukupno 13 godina, u gradu Lincangu iako nije bilo nikakvih dokazanih kršenja
zakona niti je bilo aktivnosti štetnih po društvo.
Službena osuda je obrazložena
riječima da su "korišteni zli kultovi zbog organiziranja potkopavanja zakona".
Odvjetnik optuženika Xiao Yunyang izjavio je za Radio Free Asia da je zapravo sudac "zao"
jer nije obraćao pozornost na dokaze. Nakon procesa odvjetnik je dobio obavijest
kako će njegova licenca za rad biti ispitana. To su mediji protumačili kao
pritisak na buduće slične procese, jer tako postoji mogućnost da optužene
kršćane odvjetnici neće htjeti braniti.
Na sličan način od 2015. Kina je
osudila 200-tinjak ljudi.
U međuvremenu su dvojica pastora
protestantske Huoshi crkve u susjednoj pokrajini Guizhou, Su Tianfu i Yang Hua,
novčano kažnjeni. Povod za tu presudu bila je činjenica da je financijska
policija pronašla milodare to jest "neprijavljen" novac nakon jednog
bogoslužja i okarakterizirala ga kao "nezakoniti prihod".
Crkva Huoshi i njezine vođe sukobili
su se s vlastima i prije. Tijekom 2015. u crkvu je policija provalila za vrijeme
ceremonije otvaranja te je odmah bila zatvorena, a njezin župnik uhićen. Crkva
je ponovno otvorena, ali je tada bila pod pritiskom da se registrira kao
državno-pravni entitet.
Inače, Vlada posebno cilja crkvene
vođe visokog profila, međutim za državne organe svatko tko okupi veliku skupinu
ljudi na bogoslužju, ili u pastoralnom radu postaje "vođa visokog
profila".
Jasno je kako Komunistička partija orkestrira
odlučujući udarac na sve neregistrirane Crkve.
U svom govoru Komunističkoj partiji
u listopadu prošle godine, predsjednik Xi
Jinping ponovio je važnost kineskog nacionalizma, rekavši kako će Vlada
"podržavati načelo da religije u Kini moraju biti kineske u orijentaciji te
kako će pružiti aktivno vodstvo religijskim zajednicama kako bi se one mogli
prilagoditi socijalističkom društvu".
Novi propisi o vjerskim poslovima
trebaju stupiti na snagu 1. veljače. Oni uključuju smjernice o vjerskom
obrazovanju, vrste vjerskih organizacija koje mogu postojati, gdje mogu biti i aktivnosti
koje mogu organizirati.
Stanovnici filipinskog
Marawija konačno se vraćaju domovima
Nakon
višemjesečnih borbi, stanovnici filipinskog grada Marawija konačno se, sredinom
siječnja 2018., vraćaju svojim domovima. Među prvim povratnicima je i biskup Edwin de
la Peña koji se poslije osam mjeseci vratio u svoju katedralu.
Biskup je, zajedno s članovima Papinske zaklade Kirche in Not, ušao u
katedralu i u tišini se pomolio, klečeći pred uništenim glavnim oltarom.
Podsjetimo, u rujnu 2017., nakon tri mjeseca opsade, filipinska vojska
oslobodila je dijelove grada Marawija. Oslobođena je i katedrala Svete Marije
čija je unutrašnjost potpuno uništena kada je 23. svibnja skoro 400 terorista
islamističke skupine Maute upalo u grad. Oltar katedrale je razrušen, kipovima
razbijene glave, a zidovi izrešetani mecima. Nakon ulaska u katedralu, militanti
su oteli svećenika, desetero vjernika te troje djelatnika crkve.
Grad je pretrpio ogromnu materijalnu štetu, a prema procjenama
filipinskih vlasti za obnovu Marawija bit će potrebno više od 50 milijardi
dolara. Riječ je o gradu u kojem je prije sukoba živjelo oko 400 000 ljudi,
većinom muslimana, a koji su trenutačno raseljeni po okolnim područjima.
Početkom listopada u katedrali Sv. Marije slavljena je sveta misa –
prva nakon četiri mjeseca opsade. Okončanjem sukoba omogućen je povratak
stanovništva i početak obnove.
Biskup Edwin de la Peña rekao je kako je prvi cilj nakon oslobođenja
okupiranih dijelova Marawija obnova kršćanske zajednice i dobrih odnosa s
muslimanima, a potom i obnova katedrale. „U svojem djelovanju nećemo gledati
jesu li oni kojima je potrebna pomoć kršćani ili muslimani... Pomažemo svima
jer nam Gospodin tako govori, jer su to naša braća i sestre. Pomažemo zato što
je to potrebno, a gdje god je potreba, onamo nas Gospodin šalje“, kazao je
biskup Marawija u razgovoru za Kirche in
Not.
Nema komentara:
Objavi komentar