Mons. Sente je i župnik župe Blažene Djevice Marije Snježne na Dubovcu u
Karlovcu te radijski voditelj emisija katoličkoga sadržaja.
Rođen je 1971. u Sekirišću, župa Sveti Križa – Začretja. Srednju školu
pohađao je u Nadbiskupskoj klasičnoj gimnaziji u Zagrebu. Diplomirao je 1996.
na KBF-u u Zagrebu. Za svećenika ga je 1996. zaredio kard. Franjo Kuharić
Na rimskoj Salezijani diplomirao je odgojne znanosti te je 2005. godine
postigao magisterij znanosti iz pastorala mladih. Po povratku u Hrvatsku bio je
povjerenik za pastoral mladih Zagrebačke nadbiskupije. Na prijedlog biskupa Košića 2012. papa Benedikt XVI. uvrstio ga je među
svoje kapelane pa Antun otada nosi čast monsinjora.
Kardinal Josip Bozanić imenovao ga je 2014. godine rektorom Nacionalnog
svetišta Sv. Josipa u Karlovcu. U svojoj svećeničkoj službi Antun se profilirao
i kao vrstan radijski voditelj emisija katoličkoga sadržaja.
Poštovani, možete li nam reći zašto
je Sv. Josip, između svih svetaca, izabran za zaštitnika hrvatskog naroda.
Najprije moramo govoriti o Povijesnom kontekstu. Hrvatski je sabor na svom
zasjedanju 9. i 10. lipnja 1687., na poticaj zagrebačkog biskupa Martina Borkovića, jednoglasnom odlukom proglasio Sv.
Josipa zaštitnikom Hrvatskog kraljevstva.
U protokolu Hrvatskoga sabora iz tog vremena nalazi se na latinskom jeziku
zapisano: „Sveti Josip, Krista Spasitelja vjerni hranitelj, Djevice Bogorodice
djevičanski Zaručnik, za posebnog zaštitnika Kraljevine Hrvatske u Državnom
saboru godine 1687. od redova i staleža jednoglasno je odabran.“
Kao trajan spomen na tu odluku, 14. srpnja 2008. na ulazu u Hrvatski sabor
postavljen je i blagoslovljen reljef Sv. Josipa. Rad kipara Šime Vulasa tada je blagoslovio pomoćni biskup zagrebački Vlado
Košić.
Zagrebački biskup Borković, očito je imao utjecaj na sabornike da su oni
jednoglasno donijeli takvu odluku. Važno je ovdje podsjetiti da su samo 16
godina prije toga odrubljene glave Franu
Krstu Frankopanu i Nikoli Šubiću
Zrinjskom, unatoč silnom zauzimanju spomenutog zagrebačkog biskupa
Borkovića kod samog pape Klementa X.
koji nije uspio izbaviti od smrtne kazne hrvatske velikaše, o čemu obilno piše dr. Agneza Szabo.
Zbog urote Zrinsko-frankopanske, odmazda Bečkog dvora bila je velika za
same obitelji Zrinski i Frankopan, ali i za cijelu tadašnju hrvatsku banovinu.
No ipak ju je zagrebački biskup Borković uspio ublažiti. Smatra se njegovom zaslugom
što je nakon sloma urote ipak spasio hrvatsku ustavnost i što Hrvatska nije
izjednačena s drugim nasljednim zemljama Habsburške Monarhije.
Nakon svih tih diplomatskih aktivnosti možemo zaključiti da taj izvanredni
vrhovni pastir, koji je u 20 godina biskupovanja sazvao čak četiri sinode,
brinuo se za školovanje siromašnih đaka, započeo graditi ubožnicu u Zagrebu,
koji se nije ništa promijenio u svojemu redovničkom načinu života kada je
primio biskupsku čast i službu, skroman u jelu, često postio, bdio i molio, a
nosio je skromno grubo odijelo, kao i prije u pavlinskom samostanu, brigu za
hrvatski narod povjerio Svetom Josipu. Upravo je u Svetom Josipu pronašao
moguću sličnost s ljubljenim hrvatskim narodom.
Svetog Josipa, kraljevskog roda, upoznajemo kao nazaretskog zanatliju
kojemu je povjerena briga da čuva Svetu obitelj od mnogih zala, među kojima je
i sebičnost i taština kralja Heroda.
Hrvatski narod svoju plemenitost potvrđuje što nikad nije osvajao druge narode
već se samo branio te često u povijesti od susjednih naroda bio ugrožen i
tlačen. Stoga biskup Borković preporučuje saborskim zastupnicima da upravo Svetog
Josipa izaberu za nebeskog zaštitnika što su oni i jednoglasno učinili. Koliko
je njihova odluka bila dalekosežna i učinkovita najlakše ćemo razumjeti upravo
iz ove vremenske distance. Unatoč svim mogućim nedaćama hrvatski je narod
sačuvao svoju ustavnost te ima svoju državu, za razliku od nekih drugih
europskih ili svjetskih naroda.
Biskup Borković, najzaslužniji za izbor Svetog Josipa zaštitnikom Hrvatske,
preminuo je četiri mjeseca nakon odluke Sabora. Možda je to jedan od razloga
zašto se činjenica da Hrvati imaju Svetog Josipa za zaštitnika nije snažnije
ukorijenila u hrvatskom puku. No, ipak ona nije nikad nestala. Vazda je bila
prisutna, zahvaljujući Josipovim štovateljima. Među njima valja spomenuti Josipa Stadlera, koji 1873. godine
pokreće Glasnik svetog Josipa i
uređuje ga do 1881. kada postaje sarajevski nadbiskup. Mnoge institucije u
novonastaloj Sarajevskoj nadbiskupiji bile su stavljene pod zaštitu Sv. Josipa.
Zagrebački nadbiskup Alojzije
Stepinac, želeći proširiti štovanje Sv. Josipa 20. lipnja 1938.,
blagoslivlja zvono na otvorenju župe Sv. Josipa u zagrebačkom naselju
Trešnjevka za novu crkvu koju treba tek izgraditi. Urađeni su nacrti čak i
maketa nove trešnjevačke crkve koja bi trebala postati Nacionalno svetište Sv.
Josipa. No, zbog Drugog svjetskog rata do toga nije došlo. Ostala je samo
dvorana koja je prenamijenjena za crkvu.
O Stepinčevoj pobožnosti prema Sv. Josipu moglo bi se pisati puno više.
Spomenimo samo činjenicu da je sačuvan njegov vlastoručni zapis na misalu iz
kojega je slavio svetu misu u krašićkom uzništvu, a koji svjedoči da je prije
odluke Drugog vatikanskog sabora spominjao ime Sv. Josipa u kanonu mise.
Odluka o uvrštenju Sv. Josipa u kanon svete mise, tražena brojnim
peticijama i upitima vjernika, donesena je na intervent mostarskog biskupa dr. Petra Čule.
Spomenute su tek neke činjenice koje samo potvrđuju kako je hrvatski narod,
osobito preko svojih predstavnika vazda štovao Sv. Josipa kao svog nebeskog
zaštitnika.
Koja je duhovna poruka Sv. Josipa
danas? Zašto ga se zapravo časti?
Sv. Terezija Avilska bila je velika promicateljica štovanja Sv.
Josipa. U svojim brojnim komentarima o njemu između ostalog je kazala kako je
svaki svetac za neko području, a Sveti Josip je pomoćnik u svakoj stvari.
Upravo o tome mogu svjedočiti. Gotovo da
nema tjedna, a da mi ne dođe netko sa svojim svjedočanstvima o uslišanim
molitvama. Neka od uslišanja u posljednjih nekoliko godina objavili smo u
najnovijem izdanju molitvenika Idimo k
Josipu. Nadalje, njega prepoznajemo i kao zaštitnika u mnogim životnim
okolnostima. Na osobit način u Nacionalnom svetištu redovito molimo na pet
velikih nakana: za uspješan završetak školovanja djece i mladih jer je Josip
školovao Isusa; za pronalaženje radnog mjesta i pravednu plaču, jer je Josip
radnik; za dar bračnog partnera i brakove blagoslovljene ljubavlju i djecom,
jer je glava Svete obitelji; za svećenička i redovnička zvanja, ali jednako
tako za odgovorno vršenje dužnosti na razini obitelji, zajednice i domovine,
jer je odgojio Isusa Krista vrhovnog svećenika koji je do ludosti križa izvršio
svoju dužnost; te za svetu u blagu smrt, jer je Sv. Josip, umro u dobrom
društvu: Isusa i Marije. Nadalje, ovaj je svetac primjer veoma važnog čovjeka
iz drugog plana, kojeg Bog treba da bi ostvario svoj naum, da bi konačno
Blažena Djevica Marija mogla ispuniti svoje obećanje Bogu, te roditi i odgojiti
Spasitelja svijeta. Koliko je pak današnjim roditeljima važna Josipova poruka dok traži izgubljenog
sina i pronalazi ga zajedno s majkom u Hramu.
Kakav je duhovni život svetišta Sv.
Josipa u Hrvatskoj? Koliko vjernika dolazi godišnje? Postoje li hodočasnici iz
dalekih zemalja?
Gotovo da nema dana, a da neki hodočasnik, odnosno hodočasnička skupina, ne
zaviri u Nacionalno svetište Sv. Josipa. No, posebno su lijepe srijede. Prije
tri godine pokrenuli smo Veliku pobožnost Sv. Josipu koja se stoji od 19
srijeda. Devet srijeda uoči svetkovine Sv. Josipa, zaručnika BDM s kojima
nastavljamo hod srijedama do 10. lipnja kada obilježavamo obljetnicu izbora ovog
sveca za zaštitnika Hrvatskog kraljevstva.
Već u 17 sati dočekujem hodočasnike kod Svetih vrata koji se dolaze
pripremiti za pobožnost. U 17:45 počinje pobožnost Sv. Josipu molitvom krunice
uz razmatranje otajstva, te litanije i preporuke. Sveta misa počinje u 18:30
koju predvodi uvijek drugi svećenik. Pri kraju mise uvijek svjedoči svoju vjeru
i ljepotu Josipove zaštite neka osoba, često iz javnog života. Sve to vrijeme
više svećenika ispovijeda. Od 52 subote gotovo 30 ih je ispunjeno hodočasnicima
koji u prijepodnevnim satima dolaze u svetište gdje se ispovijedaju, vrše svoje
osobne pobožnosti Sv. Josipu, te zajednički slave euharistiju. Na redovite
župne mise nedjeljom sve više dolaze hodočasnici iz svih krajeva Lijepe naše i
Bosne i Hercegovine, no ipak najviše iz Zagreba zbog blizine svetištu. Više
hodočasničkih skupina na putu u Međugorje svrati u ovo svetište te tu slavi
svetu misu na svom jeziku. Do sada smo zabilježili hodočasnike iz Amerike,
Malte, Poljske, Austrije. Tijekom Godine Božanskog milosrđa kada je svetište
bilo jubilejska crkva zabilježili smo oko 30 000 hodočasnika, a tijekom
protekle 2017. koja je bila i Godina Svetog Josipa više od 70 000 hodočasnika.
Posebno smo ponosni na naše mlade, osobito križare koji se okupljaju
tjedno. Među brojnim aktivnostima koje ostvaruju pri svetištu osobito ističem
mjesečna euharistijska klanjanja. Euharistijsko klanjanje u svetištu je svakog
četvrtka nakon večernje svete mise, a mladi organiziraju svake četvrte subote u
mjesecu.
Pitamo se koliko je danas
povjerenja, prave ljubavi i pouzdanja između supružnika u obiteljima koje bi
trebale nasljedovati Svetu nazaretsku obitelj? Što bi
učinio Sv. Josip?
Najbolji odgovor na to pitanje možemo naći u Matejevu evanđelju u prvom
poglavlju: „A Josip, muž njezin, pravedan, ne htjede je izvrgnuti sramoti, nego
naumi da je potajice napusti. Dok je on to snovao, gle, anđeo mu se Gospodnji
ukaza u snu i reče: 'Josipe, sine Davidov,
ne boj se uzeti k sebi Mariju, ženu svoju. Što je u njoj začeto, doista je od
Duha Svetoga. Rodit će sina, a ti ćeš mu nadjenuti ime Isus jer će on spasiti
narod svoj od grijeha njegovih.' Kad se Josip probudi oda sna, učini kako mu
naredi anđeo Gospodnji: uze k sebi svoju ženu.“ Evanđelist Matej Josipa opisuje
kao muža i kao pravednog čovjeka. Josipova pravednost očituje se upravo u tome
što unatoč činjenici da je Marija trudna, a on nije bio s njom – ne osuđuje je.
Na neki način biva ponizan pred Bogom i samom Marijom priznavši da on to ne
razumije. Kad bi današnji supružnici bili takvi, mnogi bi brakovi bili spašeni
i radosniji. Naime, u onom trenutku kada Josip želi napusti Mariju priznaje
svoju poniznost, on to ne doživljava kao da je povrijeđen, već jednostavno ne
razumije. Za razliku od današnjeg čovjeka koji u takvim situacijama veoma lako
preuzima ulogu suca i izvršitelja presude. Tek tada zapravo, nakon što Josip
priznaje da ne razumije, otvara vrata Bogu da mu on razjasni, što i čini preko
anđela. A Josip je i muž, odnosno, ima mušku snagu da to sve može nositi. I to
da vjerojatno ljudi iza njegovih leđa svašta pričaju, da ne može svojoj ženi
osigurati bolji smještaj za porod, da mora bježati iz vlastite zemlje kako bi
zaštitio voljenu ženu i djevičanskog sina. Sve to Josip prima s muževnom snagom
i na kraju ostaje zajedno s voljenom ženom, vraća se u domovinu, djevičanskom
sinu osigurava egzistenciju i uz njih zadovoljan prelazi u vječnost.
Evanđelja
nam govore samo o pojedinim dijelovima života Sv. Josipa, a onda on pada u
„zaborav“. Što mislite, koji je prvotni razlog da se Sv. Josip „gubi“ iz
Isusova života?
Osim već navedenoga spominjanja Sv. Josipa
prilikom Isusova rođenja još se spominje kada je Isusu bilo 12 godina. To je
veoma zanimljiva epizoda iz života Svete obitelji s jakom porukom današnjima
obiteljima, kako roditeljima tako i djeci. Ako se svetim roditeljima dogodilo
da su izgubili svoje dijete, vjerojatno će se to dogoditi i svakom drugom
roditelju. Poput svakog roditelja i sveti par hita u potragu izgubljenog
djeteta. Vjerojatno su zavirili u sve prostore kroz koje su prošli ne bi li
našli Isusa. Tek kad su sve pregledali išli su u hram na molitvu. Zanimljivo,
upravu su ga tu i pronašli. Ovdje prvi put primjećujemo kako Isus ogovara
svojim roditeljima. Dakle, to je neki „novi“ Isus, kojega Marija i Josip kao
takovog prihvaćaju, a tek onda se vraćaju kući gdje im biva poslušan. Mnogi današnji
roditelji zaborave s Bogom pronalaziti svoje dijete, a još manje prihvaćati da
im je ono dar, a ne svojina ili osoba koja će ostvariti njihove neispunjene
snove.
Kad je Sv. Josip izvršio svoju zadaću, Bog ga je
pozvao k sebi. Marija i Isus su najbolje društvo za odlazak u vječnost,
vjerojatno i nagrada za služenje iz drugog plana da se izvrše Božji naumi. On,
Josip, kraljevskog roda, čija ni jedna riječ nije zapisana.
Glasnik
svetog Josipa pokrenuo je 1873. Josip Stadler kada je u Zagrebu bio zadužen za odgoj
budućih svećenika. Nazvao ga je Zabavno
poučni časopis za mlade Glasnik svetog Josipa. Izlazio je 12 puta godišnje
sve do 1946. dok ga ondašnja vlast nije zabranila. Obnovu Glasnika svetog Josipa pokreće mons.
Marijan Radanović, graditelji i prvi rektor Nacionalnog svetišta Sv. Josipa
u Karlovcu 1984. Zapravo kroz glasnik senzibilizira hrvatsku katoličku javnost
za obilježavanje 300-te obljetnice izbora Sv. Josipa za zaštitnika hrvatskog
kraljevstva.
Danas Glasnik
izlazi četiri puta godišnje. Tiskamo ga u 7 000 primjerka, od kojih su 5 000
pretplatnika i to sa svih kontinenta. Ipak najviše se čita u Hrvatskoj i Bosni
i Hercegovini. No, najviše primjeraka od 125 komada prima međimurska župa Sv.
Jakova u Prelogu.
Kada
biste morali što kraće reći tko je bio Sv. Josip, što biste ustvrdili?
Sveti Josip je muškarac kojega je Bog izabrao da
čuva njegovog sina, sigurno je morao biti ljudina kada mu je Bog dao na čuvanje
vlastito dijete. Sveti Josip je bio zgodan mladić kada se u njega zaljubila
Blažena Djevica Marija. Mora da je bio izvanredan čovjek kad ga je zavoljela i
s njim ostala. Sveti Josip je moćan svetac kad su ga pape izabrale za
zaštitnika cijele Crkve. Ma, sveti Josip je i moj svetac kada su ga naši preci
izbrali za zaštitnika moje Domovine.
Nema komentara:
Objavi komentar