Od propasti komunističkog režima Bleiburg je postao sinonim za stradanja Hrvata nakon II. svjetskog rata. No i puno prije, on je bio mjesto hodočašća brojnih vjernika. Danas kada je sloboda dobila svoj potpuniji izraz, rijeke vjernika se sredinom svibnja svake godine sliju na Bleiburško polje. Jedan od onih koji neumorno potiču na odavanje počasti nevino stradalima jest don Anto Jelić, svećenik Vrhbosanske nadbiskupije i predsjednik Hrvatskog katoličkog dobrotvornog društva (HKDD). Prigodom obilježavanja 65. obljetnice najveće hrvatske tragedije s njim smo razgovarali o simbolu ovog stradanja i medijskim kontroverzama koje ga prate sve do danas.
Svake se godine pješice ide
iz Zagreba za Bleiburg. Zbog čega organizirate to hodočašće?
Idemo već pet godina pješice iz Zagreba do Bleiburga. Nikada ne idemo istim
putem nego različitim. Obilazimo masovne grobnice gdje molimo križni put jednu
postaju, položimo naš mali križ i upalimo svijeću. Želimo na ovaj način
hodajući pješice senzibilizirati hrvatsku javnost da je Bleiburg za nas jedno
od najvećih stratišta, odnosno simbol naših hrvatskih stradanja. Može se kazati
da je to najveća tragedija hrvatskog naroda u povijesti. Pod križnim putem se
podrazumijeva povlačenje hrvatske vojske i civila počevši 1944. od istočne
Hercegovine s juga preko Sarajeva i Zagreba i od Srijema preko Osijeka,
Vinkovaca do Zagreba i dalje preko Slovenije do Bleiburga. Pod tim pojmom se
podrazumijeva križni put na kojemu je sudjelovalo oko 600.000 Hrvata civila i
vojske (oko polovice je bilo civila) do Bleiburga i natrag preko Slovenije,
Hrvatske, BiH, Srbije do Makedonije i Bugarske granice. To je taj naš križni
put na kojem su stradali mnogi civili i vojnici.
Vaše društvo HKDD uzima
aktivnu ulogu u obilježavanju tragedije u Bleiburgu. Možete li nam reći nešto
više o tome?
Osobno se bavim Bleiburgom oko 40 godina tako da mi je ta tragedija prilično
poznata. Smatrao sam ispravnim HKDD uključiti u obilježavanje. Prvi smo pokušali
organizirati hodočašće od Zagreba do Bleiburga. Prvi smo koji su nakon 1945.
išli pješice do Bleiburga. Na taj način želimo svratiti pozornost na to koliko
je važno da se prođe tim putovima i da se vide te masovne grobnice. Mi na svom
putovanju susretnemo ljude očevice koji su vidjeli što se događalo. Uglavnom,
su to bili dječaci od 15, 16, 17 godina koji su sada stariji ljudi koji nam
svjedoče. Uz to, mi tiskamo knjige u vezi s Bleiburgom. Ove godine smo za 65.
obljetnicu tiskali poseban „Križni put“ s tekstovima koji su namijenjeni upravo
za ova grobišta na našim putovanjima. Mi smo ove godine izdali jednu knjigu
koja je prije 2 - 3 dana tiskana, pa smo
prvu promociju imali u Bleiburgu, a naziv je „Prikrita grobišta“. To je
izvješće komisije Vlade Republike Slovenije za rješavanje pitanja skrivenih
grobišta koja su otkrivena od 2005 do 2008., među kojima su najpoznatije Huda
jama i rudnik Sv. Barbare koji je prije dvije godine otvoren. Tu se mogu vidjeti
strahote, a samo je jedan rov otvoren. Mi smo to tiskali, a isti dan izlaska
knjige imali smo promociju u Bleiburgu. Ovih dana ćemo imati predstavljanje
knjige u različitim mjestima u BiH, a u Ljubljani krajem svibnja, gdje smo
pozvani jer smo surađivali na tiskanju i drugih knjiga („Memnto Bleiburg“). Sve
što ima veze s Bleiburgom nastojimo pomoći i uključiti se. Osobno sam bio u saborskoj
Komisiji za ratne i poratne žrtve koja je osnovana 1992., a koja je radila do
2002. Poznata mi je arhiva i dokumentacija. Svakako treba spomenuti da je
velika šutnja postojala što se tiče Bleiburga. Nije se smjelo o tome govoriti.
Oni koji su to učinili mislili su da će zabranom zločina to spriječiti.
Kako je bilo prije 1990.
istraživati Bleiburg?
U domovini se nije moglo ništa istraživati niti je to itko radio, ali se u
emigraciji radilo. Ljudi koji su preživjeli tu tragediju, u inozemstvu su
pisali o tome, tako sam ja kao student (u inozemstvu) došao u dodir s tom materijom.
O tome sam puno čitao, pogotovo kad je bila predaja vojske na Bleiburškom polju,
o čemu je pisao tadašnji pukovnik Danijel
Crljen. Pamtio sam to i bilježio, a onda se 1990. malo više počelo o tome
govoriti i pisati. Kroz ovo poratno vrijeme, a i za vrijeme posljednjega rata
zapisano je puno doživljaja onih koji su bili na Bleiburgu. U zadnje vrijeme se
sve više pišu znanstvene knjige. Npr., u Sloveniji postoji Komisija koja radi
na otkrivanju istine. Predsjednik komisije je Jože Dežman kojega dobro znam i s kojim surađujem.
Zbog čega postoje različite
interpretacije ove tragedije?
Postoje zato što komunisti koji su zločin počinili i njihovi nasljednici
koji postoje danas žele prikriti žrtve i umanjiti odgovornost zločina koji su počinili.
To se ne može skriti. Moglo je prije, dok je vladao teror, ali danas se ne može
skriti jer govore kosti kao svjedoci, pa čak i oni koji su sudjelovali, oni
koji su ubijali govore o zločinu. Različito tumače oni koji žele sačuvati kult Josipa Broza Tita, za to
najodgovornijeg. Njega se stavlja prema međunarodnoj procjeni na deveto mjesto
po redu najvećeg zločinca prošloga stoljeća. Ovdje kod nas još to ne žele
shvatiti i prihvatiti njegovu odgovornost i žele iskazivati počasti i kult. Tužno
je da u BiH imamo više od 30 udruga koje nose ime Tita, pred Božić prošle
godine u Travniku su mu podignuli spomenik. Da hoće priznati zlo koje je on
učinio, nikad im to ne bi palo na pamet! Na dan njegove smrti ove godine se o
njemu mnogo pjevalo i govorilo. Ja mislim da se zločin u Bleiburgu ne smije
niti uvećavati niti umanjivati. To nije potrebno, ali treba iznositi istinu. Da
je istina na vrijeme iznesena manje bi bilo žrtava u Vukovaru, Škabrnji,
Srebrenici, a možda i ne bi bilo rata.
O Bleiburgu se puno govori,
ali što je istina o onomu što on simbolizira?
Istina je da je na Bleiburgu i križnom putu nakon predaje hrvatske vojske stradao
veliki broj hrvatskog pučanstva, i to cvijet mladosti! Mi se demografski od
tada nismo oporavili. To su sve mladi ljudi od 22 do 25 godina. Uz ove koji su
stradali na Bleiburgu bilo je i žena i djece i staraca i starica koji su se
povlačili. Činjenica je da je Tito naredio u Zagrebu, čini mi se 14. svibnja, da
se pohvataju svi hrvatski mladići od 1922. do 1927. i da se pobiju zajedno s
onima koji su na povlačenju. To je činjenica i stvarnost i o tome se ne smije
šutjeti. Iznosim misao da je najveći zločin šutjeti o zločinu u Bleiburgu! Bilo
da šute intelektualci, povjesničari, forenzičari... Zabraniti govoriti o tome
je neviđeni zločin!
Postoji li dokumentiran broj
žrtava?
Dokumentirani broj žrtava imenom i prezimenom je oko 150.000 što se tiče
Hrvata. Još mnogo toga nije istraženo i sigurno će broj biti i veći.
Je li poznat broj grobnica?
Broj grobnica nije poznat i to se još ispituje. Evidentirano je u: Sloveniji
530, Hrvatskoj oko 800, u BiH oko 90. Iako se to u BiH još ne istražuje. Grobnice
u Srbiji još nisu evidentirane.
Ovdje bih naglasio da svatko ima pravo na dostojan pokop prema međunarodnom
pravu. Zločin koji je učinjen prema Hrvatima i nad drugima po ženevskim
konvencijama o postupanju prema zarobljenicima nikako se nije smio dogoditi.
Bez suđenja, bez procesa. Zarobljenike se moralo čuvati. Međutim, komunistička
vlast se bojala i morala je uništiti sve one koji bi se eventualno u budućnosti
usprotivili.
Kako Crkva doživljava
događaj kojemu je sinonim Bleiburg?
Teško je to reći kako Crkva doživljava. Ja mogu reći kako ja doživljavam.
Svatko to doživljava na svoj način, ali Crkva je uvidjela da je to veliki
zločin i započela je obilježavati ga. Službeno svake godine, od 2003., na
Bleiburg dolazi po jedan biskup iz BK Hrvatske i BiH da i na taj način iskažu čašćenje.
Svaka čast biskupima! Ove je godine bio biskup Košić koji je lijepo govorio. Treba
nastupati bez mržnje, ali treba istinu iznijeti. Floskule koje se često čuju poput
onih: “Pustimo prošlost, 'ajmo gledati budućnost...“, to su fraze koje čovjeka
zaglupljuju. Zamislite da su Isusovi učenici rekli: „Zaboravimo na Isusa,
okrenimo se budućnosti!“ Što bismo znali o Isusu Kristu?
Postoji Počasni bleiburški
vod. Koja je njegovaa uloga?
Počasni bleiburški vod je osnovan nakon rata dok su Hrvati bili još po
logorima u Austriji. Željeli su se sjećati poginulih na Bleiburgu. Taj vod je preuzeo
na sebe zadatak da se svake godine ode na Bleiburško polje, slavi misa i sjeća
poginulih. Željeli su pronalaziti poginule i evidentirati mjesta pogibija. To
se nije smjelo činiti dok su saveznici kontrolirali Austriju. Obilježavanju
stradanja u Bleiburgu je najviše doprinio pok. svećenik zagrebačke nadbiskupije
Vilim Cecelja koji je radio u
Salzburgu. On je neumorno radio na prikupljanju i obilježavanju te tragedije.
Bilo je i zabrana, međutim, on je koristio neke druge datume za obilježavanje
ove tragedije (Majčin dan, Svi sveti) i onda se to tako uhodalo. Kada je
Hrvatska postala država, Hrvatski Sabor je postao pokrovitelj i preuzeo je
brigu o organiziranju. Vod se danas brine o spomeniku. Sad se počelo uređivati
vojno groblje i trebalo je ove godine biti blagoslovljeno, ali zbog nekih
procedura, to nije učinjeno. Vjerojatno će biti učinjeno sljedeće godine. U to
groblje se žele sahraniti kosti svih Hrvata koji su poginuli u Austriji za
vrijeme Bleiburga.
Svake se godine na Bleiburgu
mogu vidjeti muslimanski vjerski predstavnici. Znate li na koji način muslimani
percipiraju bleiburšku tragediju?
U postrojbama hrvatske vojske bilo je katolika i muslimana koji su tada
bili Hrvati. Dakle, bili su u hrvatskim postrojbama. Kao što su katolici ginuli,
ginuli su i muslimani. Računa se prema istraživanju Zlatka Hasanbegovića da je poginulo oko 30.000 muslimana na
Bleiburgu. U ovim knjigama imate točno imena i prezimena poginulih muslimana. Muslimani
su počeli dolaziti na obilježavanje od 2002. Predstavnik muslimana iz RH, Šefko Omerbašić, a potom i Bešlagić iz Gunje, svake godine održi
molitvu i govor. Muslimani se malo stide toga stradanja, ne svi, ali veliki dio,
pa žele to umanjiti i uveličati Tita, partiju i partizane.
Može li se za nekoga tko
ističe ili obilježava ovu tragediju reći da je nacionalista?
Ne, nikako! Bože sačuvaj! To govore neuki nestručni ljudi. To je tako
zlobno reći, reći za nekoga da je nacionalista u onom negativnom smislu samo
zato što se bavi istinom na Bleiburgu. Zamjeram onima koji se ne bave
istraživanjem, jer nema obitelji iz BiH i RH u kojoj netko iz bliže ili daljnje
rodbine nije bio i stradao na Bleiburgu i križnom putu. Puno se toga imenom i
prezimenom i stručno napisano zna. Forenzičari su ispitivali, svaka kost je
zabilježena i lokacija na kojoj se nalazi. Mnogi su pronašli svoje rođake. Preporučujem
još jednu knjigu: „Bleiburg 1945.“ autorice Martine Grahek Ravančić. Ovdje nije riječ o sentimentalnim zapisima
osobnih događaja s Bleiburga, onome što je netko preživio pa pričao ili pisao o
tome. I to se uzima kao dokaz, ali kad se stručno uzme dokumentacija..., to su
strahote, tako da se o tome ne smije šutjeti.
Što učiniti da bi pravda
progovorila?
Što činiti? Čovjek mora raditi, istinu donositi i sugerirati državnim
ustanovama koje su za to zadužene da potpomognu istraživanje istine i
pronalaženje onih koji su sudjelovali u tome. Puno je ljudi umrlo zbog
počinitelja zločina, ali do sada nitko nije pozvan na odgovornost. Najveća je
odgovornost na partijskom vrhu ondašnje Jugoslavije. Oni su bili nalogodavci, a
izvršitelji su bile postrojbe za koje se zna točno koje su i tko je bio
zapovjednik.
Nema komentara:
Objavi komentar