Sudeći prema ogromnu iskustvu velikog broja pastoralnih djelatnika, u liturgijskoj godini ne postoji razdoblje koje čovjeka više uozbilji od korizme. Razmišljajući o Kristovoj muci i smrti na križu, ljudi iznova shvaćaju veličinu Božje ljubavi. Upravo zbog toga križa i jednostavnosti koja se u njemu očituje, čovjek ne može ostati ravnodušan. U praksi se to očituje svojevrsnim pročišćenjem pojedinaca, a u određenim sredinama i čitavih zajednica.
Preuzvišeni, što je zapravo korizma i koji je njezin
smisao?
Korizma je povlašteno vrijeme za svakog kršćanina, vrijeme duhovne obnove i
priprave za Kristovo Uskrsnuće. Na to nas potiču popratne riječi iz obreda
pepeljanja: „Obrati se i vjeruj evanđelju.“ Naime, ako smo se ponašanjem udaljili od Boga i Crkve, liturgija nas poziva: Obrati
se i vjeruj. Vjeruj evanđelju koje je radosna vijest našega spasenja. Vjeruj
Bogu koji te po krštenju učinio svojim odabranim djetetom. Vjeruj i vjera će te
spasiti. Iako smo jadni, krhki i slabi ljudi, mi znamo da smo milošću
Božjom otkupljena i spašena stvorenja. Zato u korizmi posebice osjećamo da je potrebno
iznova krenuti, obratiti se i Bogu se približiti.
Nerijetko možemo čuti kako se o korizmenom razdoblju
govori kao o vremenu „odlaska u pustinju“.
Što to konkretno znači za suvremenog čovjeka?
Tijekom četrdeset korizmenih dana, vjernici će pokušati „poći u pustinju“
kako bi svjetlom vjere bolje upoznali sebe i bili kadri vidjeti i prepoznati što
Bog od njih traži. Nije lako „poći“ u pustinju jer to znači odreći se vlastitih
proračuna i lažnih sigurnosti, i tražiti u sebi ono najbolje što će ih
približiti Bogu i ljudima. Zato se tijekom korizme ljudi trude biti sabraniji i
činiti dobra djela, te više slušati Božji glas i njegova nadahnuća. Korizmeno
razdoblje je uz to i vrijeme „duhovnog
boja“ i prave borbe u kojoj se koristimo oružjem vjere, molitve, posta i
pokore. Svjesni smo, naime, kako se svijet poboljšava samo onoliko koliko se mi
sami popravimo i uspijemo kod sebe promijeniti ono što ne valja.
O korizmi se, možda ponekad s više ili manje
površnosti, govori kao o vremenu pokore. Što je to kršćanska pokora i koji je
njezin smisao?
Pokora se nekada
doživljavala kao kazna i lijek ljudskoj oholosti. Ona zapravo potiče da se čovjek
vrati Bogu, traži oproštenje i moli za milost. Pokora stoga nije samouništenje,
nego put povratka, obnove i novoga početka. Budući da je čovjek slab i podložan
grijesima i promašajima, kršćanski život je trajno obraćenje i poziv da se
vrati u Očev dom i krene iznova. Osim toga, u korizmi Crkva stavlja na srce konkretne
aktivnosti koje smo pozvani činiti tijekom ovog vremena duhovne obnove, a to su
molitva, post i dobra djela koja često milostinjom zovemo. U tom svjetlu
treba gledati na smisao kršćanske pokore kao ljekovitog sredstva zadovoljštine
i opravdanja u svjetlu Božje milosti koja nam je darovana.
Mnogima prvo što padne na pamet kada se spomene korizma,
jest odricanje. Treba li Bog našu osobnu žrtvu ili je odricanje više vježbanje
samokontrole i dokazivanja?
Nema čina ni načina da sami Gospodinu vratimo ljubav za ljubav. Najveći čin
ljubavi prema Ocu i prema čovjeku učinio je Krist predavajući sama sebe za
nepravedne. Zato je velika
žena XX. stoljeća Majka Terezija
često govorila i druge poticala: „Učinimo i mi nešto lijepo za Boga našega.“ Bilo molitvom ili postom,
darovima i izrazima solidarnosti. I posebice našim
osobnim susretima s milosrdnim Ocem u sakramentu pokore. Crkva stoga poziva
vjernike neka čine konkretna djela dobrotvornosti. I neka se popravljaju i pripravljaju
put Gospodinu. Jer puno je „krivudavih putova“ našega neispravnog kršćanskog
hoda koje treba ispravljati. Korizma nam dakle pomaže, ne da se dokazujemo,
nego popravljamo i duhovno „očvrsnemo“. Zbog toga se na početku korizme poziva
da se obraćamo. To je poticaj da se „krene u duhovni boj“ protiv zla koje je i
u nama i oko nas, kako bismo oboružani molitvom, postom i dobrim djelima prispjeli
obnovljena i osnažena duha proslavi uskrsnih blagdana.
Činjenica je da, s obzirom na današnje okružje i utjecaj pod koji
padamo, mnogo ljudi zapostavlja post ili umanjuje njegovu vrijednost. Koji je
pravi smisao posta i što odricanje donosi našoj svakodnevici?
U današnjem svijetu sve
više se naglašava kako je dobro radi izgleda i puti uzimati manje hrane,
odnosno postiti. Zbog njegovanja „dobre linije“, cvjetaju čitava poduzeća koja
pomažu ljudima oko tjelesne ljepote. Za vjernika post nije samo somatsko
čišćenje, nego i ono duševno koje je puno teže i napornije. Postom,
koji dobiva religijsko značenje, učimo pobjeđivati sebičnost, te živjeti logiku
dara i ljubavi. Post nas uz to otvara Bogu i potrebnima, te omogućuje da se
ljubav prema Bogu pretoči u ljubav prema bližnjemu. Zbog toga nas korizma potiče
na praksu milostinje i na ljepotu dijeljenja i dara. Robovanje materijalnim
dobrima, naime, udaljava ljude jedne od drugih i čini ih nesretnima. Čovjek ne
može shvatiti Božju očinsku dobrotu ako mu je srce puno sebičnosti. Najlakše je postiti od neke određene hrane. Ali odreći se samoga sebe i
vlastitih prohtjeva, puno je teže. Zbog toga je dobro ako se post i ovo drugo
nađu zajedno, ruku pod ruku. Onda će se dogoditi obnova, vanjska i nutarnja.
Crkva svojim vjernicima predstavlja korizmu kao
jedno od „intenzivnih vremena“ u crkvenoj godini. U čemu se ogleda taj „intenzitet“?
Dva su liturgijska razdoblja crkvene godine
slična po odjeći i intonaciji poziva na obraćenje. To su vrijeme došašća i
vrijeme korizme. I dok u vrijeme došašća „očekujemo Onoga koji ima doći“, u
vrijeme korizme pratimo Isusa na putu u Jeruzalem gdje se zbilo
veliko otajstvo njegove muke, smrti i uskrsnuća. Zbog toga je korizma središnje liturgijsko vrijeme koje je
puno životne simbolike. Ona nas uči moliti kako bi nam molitva postala
svakodnevnom higijenom i navikom. Središte, pak, svega jest istina da je Gospodin
uskrsnuo i da živi i vlada dovijeka. Snaga Crkve, sakramenata, liturgije i svega
kršćanskog djelovanja sadržana je u toj istini. Vrhunac je u euharistiji koja
je nekrvna žrtva Novoga saveza, vječni i živi spomen i čin Kristove muke, smrti
i uskrsnuća. Korizma je tako upisana u vrijeme i prostor koji onda postaje
Otajstvom spasenja. I nema drugog imena pod kapom nebeskom u kojem nam se
spasiti osim imena Isusa Krista. U tomu je intenzitet korizmenog vremena.
Koja je društvena poruka korizme? Što ona u tom
pogledu može donijeti hrvatskome društvu u ovome trenutku?
Otajstvo Isusove smrti pokazuje kako Bog „nije
poštedio ni svojega Sina, nego ga je za nas predao“ (Rim 8, 31). A on je to učinio
radi nas i radi našega spasenja. To nas onda nadahnjuje i potiče činiti nešto lijepo
za Boga našega. Bilo molitvom ili postom, darovima i izrazima solidarnosti. Naši darovi solidarnosti
s onima koji su u nevolji osobiti i prepoznatljivi korizmeni put kršćana diljem
svijeta. Za kršćane Hrvate osobito je lijepo i simbolično što je u središtu
korizmenog vremena Tjedan solidarnost
hrvatskih biskupija s Katoličkom Crkvom u Bosni i Hercegovini. Materijalnom
pomoću vjernici se približavaju, ne samo ljudima, nego i samome Bogu. Jer na
licima ugrožene braće prepoznaju i otkrivaju lice Krista patnika. No, ta je
akcija više od materijalne pomoći. Ona je izraz blizine i solidarnosti, u
dobrim i u lošim vremenima. U njoj je na eminentan način sadržana i društvena
poruka korizme o kojoj govorite: Brojne dobrotvorne akcije u korist konkretnih ljudi
suvremenoga društva.
Ako krenemo od takozvanoga „prosječnog“ vjernika, stječe
se dojam kako je korizma „teško“ razdoblje crkvene godine, međutim ljudi u
međusobnoj komunikaciji rado pitaju: „Čega si se u korizmi odrekao?“ Čini se kako je korizma ipak razdoblje koje se
poštuje i o kojemu se u najmanju ruku drukčije razmišlja?
Dobro je dok se korizma
poštuje i dok se postavljaju takva pitanja o odricanju. Bogu smo zahvalni što
je naš čovjek uvijek doživljavao korizmu kao povlašteno i neponovljivo vrijeme.
I što je rado sudjelovao na korizmenim pobožnostima, posebice pobožnosti
križnoga puta. Valja taj duh njegovati, sačuvati i prenijeti današnjim
generacijama koje su izložene opasnostima sekularizma koji ignorira ili
omalovažava duhovnost i pučke pobožnosti.
Koje biste oblike pokore preporučili današnjim
kršćanima, osobito mladima?
U duhu trajnog korizmenog poziva izraženog s dvama glagolima, „sjeti se
čovječe“ i „obrati se“, preporučio bih kršćanima neka se u ovom svetom vremenu
češće zaustave, sjećaju i razmišljaju o Božjoj zamisli sa svakim od njih.
Mladima, pak, koji su puni poleta i dobrih planova, poželio bih neka u korizmi
pokušaju u sebi otkriti onu iskonsku ljepotu, dar i milost koju im je Svemogući
utisnuo na njihovu krštenju. Budući da puno toga odvlači čovjeka od tih bitnih
stvari, čini mi se kako bi bila najkorisnija pokora: Vraćati se i obraćati
izvoru i sjećati se odakle dolazimo i kamo idemo. Stoga bih poželio svima da ih
korizmeno vrijeme učini pozornima slušati Božje riječi jer one su hrana
vjere naše. Tešku stanju usprkos, neka naša zauzetija molitva, praćena postom i
dobrim djelima milosrđa, otvori svima nadu prisna zajedništva s Kristom koji ne
razočarava.
Kakvo je stanje Crkve u Hrvatskoj? Katkada se može
čuti u BiH kako je Crkva u Hrvatskoj „bogataška“? Kakva je zapravo slika
Katoličke Crkve u Hrvatskoj?
Nisam sociolog pa ne mogu
odgovarati stručno o „stanje Crkve u Hrvatskoj“. Mogao bih onako općenito reći
kako je ono slično stanjima drugih susjednih i daljih naroda i krajeva. Svijet
je, naime, postao „malo selo“ pa se suvremeni izazovi i problemi svuda osjećaju
i slično doživljavaju. Negdje s većim, a negdje s manjim intenzitetom. Gledom,
pak, na „bogatašku“ koncepciju Crkve u Hrvatskoj, rekao bih kako je dugujemo
medijima koji već godinama stavljaju pod upitnik ugovore koje je svojedobno RH
sklopila sa Svetom Stolicom. Među četiri sklopljena ugovora je i onaj o
gospodarskim pitanjima po kojima je RH, imajući u vidu ulogu Katoličke Crkve u
društvenoj, odgojnoj, kulturnoj i karitativnoj djelatnosti, preuzela obvezu iz
„državnog proračuna davati mjesečno iznos koji odgovara dvjema bruto prosječnim
plaćama (pomnoženo s brojem župa u RH), kako bi mogla nastaviti svoje
djelovanje na promicanju općeg dobra“ (čl. 6, br. 2). A taj je iznos namjenski
određen za „uzdržavanje klera i drugih crkvenih službenika, za gradnju i
uzdržavanje crkava i za karitativnu djelatnost“. Gledom, pak, na Vaše pitanje o
slici Katoličke Crkve u Hrvatskoj, radije bih izrazio želju, nego išao u
analizu stanja.
Poželio bih, naime, da ona bude na visini svojega poslanja u društvenoj,
duhovnoj, odgojnoj, kulturnoj i karitativnoj djelatnosti. Jer opečaćena
je zadatkom blagoslivljati, tješiti i liječiti, kako veli papa Franjo. Stoga,
neka i u ovo naše izazovno vrijeme po Božjoj milosti „stoji uspravno i visoko“.
A u svojem radu i zauzetosti za brata čovjeka, neka „cilja visoko“.
Nažalost, slučaj don Nedjeljka
Ivanova se ne može zaobići. Zbog zastare, zakon RH ga neće goniti, međutim crkveni
sud je bio jasan.
Crkveni sud je bio jasan i stvar je
priveo kraju po „pravilima struke“ i crkvenih propisa. U duhu bespoštedne borbe
za zaštitu djece od zlostavljanja, s bilo koje strane ono dolazilo. Ovaj slučaj
uklapa se u stav „nulte tolerancije“ koju je za crkvene redove intonirao papa u
miru Benedikt XVI. u bespoštednoj borbi protiv tog moralnog zla u svijetu. On je
to posebice pokazao tijekom Svećeničke godine 2010., kad je mnogo prljavih
stvari pisano o Katoličkoj Crkvi i o svećenicima. I kod nas i diljem svijeta.
Pišući samo o pedofilskim slučajevima u krilu katoličkih zajednica, stjecao se
dojam kako se to događa samo u njezinim redovima, a ta nastranost kao da je
usko vezana uz svećenički poziv. To je bilo tendenciozno generaliziranje i
manipulacija činjenicama. Zato je dobro što je Crkva zauzela stav nulte
tolerancije prema takvim i sličnim moralnim devijacijama u svojim redovima.
Iako se, prema nekim podatcima, najmanji postotak pedofilije odnosi na kler
(oko 1,3%), to nije nikakva utjeha. Naprotiv, to je još veći razlog da Crkva
sto posto očisti vlastito dvorište te uzdignuta čela i odvažna duha potiče i
druge neka ne daju u svojim sredinama tom moralnom kukolju da niče i raste.
Poput Isusa koji je prošao zemljom čineći dobro i pozivajući ljude na
obraćenje.
Pitanje koje implicira ova afera je
jasno: Je li Crkvi potrebno svojevrsno temeljito čišćenje?
Budući da se radi o teškoj
patološkoj bolesti koja truje, zavodi i uništava nevine duše u različitim
slojevima društva, dobro je što je Crkva zauzela stav „nulte tolerancije“.
Čudni su, međutim, u tom vidu prijedlozi nekih društvenih skupina, koji u obliku
poštivanja ljudske slobode traže da se odobre pedofilija i druga
moralno-devijantna ponašanja. Još su čudniji pokušaji u nekim zemljama da se
osnuju pedofilske stranke. To je znak strašne moralne degradacije društva. Ali
u isto vrijeme to je znak na uzbunu svima koji žele živjeti i preživjeti prema
Božjim zakonima upisanim u narav čovjeka. Stoga, to je posebice poziv onima
koji donose propise i zakone za obranu slabih i nezaštićenih koji su u
današnjoj permisivnoj kulturi najranjiviji dio društva. Uz trajnu potrebu
temeljitog čišćenja i molitve da nas Bog sačuva od tih nastranosti, Crkva se
uključila i u preventivnu borbu protiv toga zla. Jer zna kako se te nastranosti
može liječiti, zaustaviti i spriječiti jedino odgojem, prosvjećivanjem i
strogim zakonskim mjerama.
Nema komentara:
Objavi komentar