U našoj novini nas je zanimalo ima li pisana riječ budućnost pa smo odaslali mnoštvo pitanja na različite adrese. Ja sam preko maila razgovarao s Dunjom Seiter-Šverko. Rođena je u Karlovcu, a diplomirala na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u
Zagrebu te stekla zvanje profesora
hrvatskog jezika i jugoslavenskih književnosti i diplomiranog knjižničara. Od 1987. do 2004.
radila je u Knjižnicama grada Zagreba na mjestima diplomiranog knjižničara,
voditeljice Knjižnice Prečko, urednice i voditeljice Književnog petka.
Predsjednica Zagrebačkog knjižničarskog društva, inicijator pokretanja časopisa
Novi uvez. U Ministarstvu kulture (2004-2011), viša stručna savjetnica u Odjelu
za knjižničnu djelatnost. Osobito aktivna u provedbi Nacionalnog programa
digitalizacije arhivske, knjižnične i muzejske građe. Nakon uspostave odjela postaje načelnicom Odjela za digitalizaciju
knjižnične, arhivske i muzejske građe. Izlagala je na brojnim stručnim
skupovima u zemlji i izvan nje. Od 2011. postaje glavnom ravnateljicom
Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.
Mnogi
će reći kako su suvremena komunikacijska sredstva ubila pisanu riječ. Recite
nam čitaju li ljudi danas knjige i koliko?
Suvremena komunikacijska sredstva po
mom mišljenju nisu ubila pisanu riječ, ona su ju učinila dostupnijom svima.
Znači s pojavom e-knjiga, koja u Hrvatskoj još nije uzela zamah zbog visokih
cijena e-čitača, interes za pisanom riječi pokazali su i oni koji nikada u ruke
ne bi uzeli neko tiskano izdanje. Knjige se i dalje čitaju samo su mediji na
kojima se one objavljuju prošireni.
Ako
je život knjige započeo s Gutenbergom,
može li se danas govoriti o kraju te ere?
Velika
produkcija tiskanih knjiga dokaz je da Gutenbergova era nije završila.
Današnja
audio-vizualna generacija djece kao da uopće nema naviku čitati, popularni su
samo kraći tekstovi ispod slika te sažetci lektira, sve ostalo je naporno. U
kom pravcu treba djelovati i je li moguće zaustaviti takav trend jer se čini
kako nas čeka civilizacija koja uopće neće čitati knjige?
Spomenuti je trend uočen, a kao odgovor
na to pokrenuto je na nacionalnoj razini niz programa za poticanje čitanja: Noć
knjige, kampanja Čitaj mi!, BookCrossing i sl. U planu je, po uzoru na
Njemačku, i osnivanje udruge koja će raznim kampanjama poticati čitanje,
osobito kod mlađih generacija.
Možemo
li se pravdati i govoriti kako je kulturu čitanja dotukla ekonomska kriza?
Poznato je kako kada društvo ekonomski krene prema dolje prvo strada kultura i
pisana riječ?
U krizama ljudi traže zadovoljstvo u malim
stvarima, pa se tako više okreću čitanju. U prilog tome govore podaci kako se
broj korisnika u knjižnicama u velikoj mjeri povećao, a samim time i posudba
knjiga. Ekonomski gledano kada do krize dođe, u proračunu
se prvo smanjuju sredstva namijenjena kulturi pa time mogu potvrditi Vašu tezu.
U
kakvoj situaciji se nalazi današnje hrvatsko izdavaštvo, čini se kako su tiraži
mali, a oni koji prodaju nekoliko tisuća knjiga mogu biti zadovoljni? Mogu li
pisci živjeti samo od svog posla?
Hrvatsko čitateljsko tržište je malo i
iz toga su razloga naklade male. Mislim da pisci, ukoliko objavljuju samo na
našem tržištu, ne mogu živjeti samo od pisanja.
S
jedne strane se govori kako ljudi sve manje čitaju knjige, a s druge raste
prodaja tehničkih pomagala za čitanje e-knjiga. Recite nam postoji li mogućnost
da elektroničke knjige zamijene stare dobre papirne naslove?
Elektronička knjiga nikada neće u
potpunosti zamijeniti tiskana izdanja. Parafraziram Danka Plevnika iz knjige Tolle Lege: Ako se dizala koriste umjesto
stepenica, ne znači da će stepenice izumrijeti.
Može
li se reći kako se danas književnost i pisanje uopće trivijalizira, a na drugoj
strani da je sposobnost čitaoca da razumije ozbiljno književno djelo veoma
opala? Tako da imamo situaciju u kojoj se npr. memoari ljudi sumnjivog načina
života prodaju u mnogo većim nakladama od kvalitetnih pisaca
Pojavom takve literature pojavile su se
neke nove grupe čitatelja koje, da takva literatura ne postoji, ne bi nikada
čitale, a ostalo je napravila markentinška industrija.
Neki
dan sam prolazio pored knjižare spremajući se za intervju...U izlogu su bili sve
bombastični moderni petparački naslovi, knjige o teorijama zavjere, naslovi za
turiste i slikovnice, ili recimo slučaj kada Pedeset nijansi: siva stoji pored Hemoma i Jergovića... Čini se
kako su donedavno knjižare bile bastioni dobrog ukusa, a danas su se pretvorile
u tvrtke kao i svake druge koje što prije žele prodati svoju robu i oploditi
uloženi kapital. Kako to komentirate?
Nisu sve knjižare iste, neke teže
kvaliteti pa su njihovi opusi vrlo vrijedna izdanja dok su neke sklone komercijalnijem
pristupu pa se tako pozicioniraju na tržištu. Vrijeme će pokazati koji je smjer
ispravniji.
Posljednjih
nekoliko godina bili smo svjedoci prave pomame za jeftinim knjigama uz novine.
Prema vašem iskustvu jesu li ljudi čitali kupljene knjige ili su ih nabavljali
samo da „popune praznine u ormarima“?
Neki te knjige pročitaju, a neki ih
samo stave na policu no nadam se da neke od njih jednog dana i pročitaju.
Što
mislite o pojavi jeftinih knjiga u Konzumovim prodajnim centrima?
Jeftine knjige, koje se mogu kupiti u
raznim trgovačkim lancima, temelje se na sadržaju, znači prilikom njihove
izrade nije pridavana važnost elementima koji čine knjigu vrijednom kao što su
grafičko oblikovanje, gramaža papira, tisak i uvez. Kada se teži kvaliteti i u
tim elementima , tada i cijena knjiga raste. Na kupcima knjige je da odaberu
što žele od svog proizvoda.
Kakva
je budućnost pisane riječi?
Pisane riječi će uvijek biti samo će se
mijenjati mediji na kojima se ona objavljuje.
Povodom Dana Nacionalne i sveučilišne knjižnice u
Zagrebu od 17. do 20. veljače održana
je manifestacija Dani otvorenih vrata NSK. Kako ste zadovoljni odzivom?
Izrazito sam zadovoljna odazivom. Ove
je godine, osobito u popodnevnim terminima, bio velik broj roditelja s malom
djecom što nas posebno veseli jer oni su naši budući korisnici.
Nema komentara:
Objavi komentar