Fra
Danijel je rođen 1979. u Sarajevu gdje je završio Franjevačku teologiju i 2006.
zaređen za svećenika. Magistrirao je 2016. na poslijediplomskom znanstvenom
studiju na specijalizaciji dogmatske teologije pri KBF-u Sveučilišta u Zagrebu.
Bio
je na pastoralnim službama župnog vikara u Podmilačju, samostanskog vikara na
Bistriku, duhovnog asistenta Frame Sarajevo, meštra postulanata u Franjevačkom
sjemeništu i postulaturi u Visokom, te duhovnog asistenta Franjevačke mladeži i
Franjevačkog svjetovnog reda Bosne Srebrene, nacionalnog duhovnog asistenta
Frame i OFS-a u BiH.
Trenutno
obnaša službe vikara i ekonoma, voditelja rada sa studentima i mladima u
franjevačkom samostanu Sv. Ante u Sarajevu, a od 2009. je na službama duhovnika
u sjemeništu i provincijskog promotora duhovnih zvanja.
Poštovani fra Danijel, možete li nam reći, prema
Vašem pastoralnom iskustvu, koji su danas najveći izazovi za mladog čovjeka
koji je odlučio krenuti putem svećeništva?
U
današnjem suvremenom svijetu postoje mnogi izazovi za sve mlade ljude jer
živimo u vremenu gdje su dovedene u pitanje temeljne kršćanske i ljudske
vrednote. Zbog „diktature relativizma i konzumizma“ mnogi su duhovno
dezorijentirani što utječe na mlade da se uopće odazovu na duhovni poziv, a
nakon toga i da ustraju na tome putu.
Neki
od izazova za mlade koji se odluče krenuti u svećeništvo ili redovništvo je
svakako život u zajednici, poslušnost poglavarima, primamljive ponude
materijalizma i suobličavanje duhu ovoga svijeta. Tijekom rada s pitomcima u sjemeništu i postulaturi znam im govoriti da je duhovni
poziv jedna „avantura“ u kojoj postoje mnogobrojni izazovi, ali da se ne
trebaju bojati jer na tome putu života nisu sami, Isus će
hoditi svakodnevno s njima i dati im potrebnu milost da žive poslanje na koje
ih poziva.
Koje kvalitete treba
imati mladić koji se odlučio na svećeništvo?
Kandidat
za duhovni poziv bi trebao biti osoba s primjerenim intelektualnim i kulturalnim
sposobnostima, psihičkom ravnotežom, fizičkim zdravljem, moralnim, vjerskim i
pastoralnim kvalitetama u omjeru s dobi kandidata te ispravnom nakanom zašto
želi biti svećenik. Međutim, pored svega navedenog mladići trebaju imati
gorljivost u vjeri i ljubavi koju daje Duh Sveti kako bi mogli živjeti svoj
duhovni poziv u svakodnevnici.
Često
kandidati smatraju da će početi stvarno nasljedovati Isusa Krista nakon
primljenih određenih crkvenih službi, vječnih zavjeta ili nakon svećeničkog
ređenja. Ipak, Bog traži da se za njega opredijele danas, ovaj trenutak u kojem
žive i da mu potpuno bez odgađanja predaju svoj život prema primjeru prvih
učenika. Krenuti za Isusom znači svakodnevno živjeti Radosnu vijest i
propovijedati je svojim životom.
Kako komentirate
poražavajuće statistike iz sjemeništa u Crkvi u Hrvata? Je li riječ o krizi
obitelji, iseljavanju ili galopirajućem sekularizmu ili sve pomalo?
Sve
pomalo! Međutim, mislim da iza svega toga stoji kriza vjere koja je zahvatila i
naše obitelji – „Crkvu u malom“. Odraz vjere jednog naroda najbolje se očituje
u brojnosti duhovnih zvanja. U našim obiteljima sve je manje zajedničke molitve
i praktičnog življenja sakramenata dok s druge strane raste broj razvoda te
opada broj sklopljenih crkvenih brakova i krštenja djece. Kriza vjere uzrokuje
da se gubi osjećaj za sveto i žrtvu, a u toj duhovnoj praznini kod čovjeka
raste požuda da na lak način stekne što više materijalnog blaga ne birajući
sredstva.
Bog
i vjera sve više izbacuju iz društva i obitelji. Mladi koji osjete poziv često budu
neshvaćeni i obeshrabreni od svojih bližnjih jer biti svećenik ili redovnik/ica,
nažalost, više nije ideal u sekulariziranom društvu.
Postoji li „rješenje“
za novonastalu situaciju?
Svakako
da rješenje postoji. Bog je taj koji klicu duhovnog poziva usađuje u srce
čovjeka. On je taj koji svakodnevno poziva jer Isus kaže: „Ne izabraste vi
mene, nego ja izabrah vas i postavih vas da idete i rod donosite i rod vaš da
ostane te vam Otac dadne što ga god zaištete u moje ime. Ovo vam zapovijedam:
da ljubite jedni druge“ (Iv 15,16-17). Stoga, taj Božji poziv u nama ostaje
cijeli život.
Međutim,
u buci svakodnevnice, čovjek zaokupljen sobom i svojim prolaznim planovima i
željama, ne čuje taj Božji glas. Presudan je osobni odnos s Isusom u kojem
trebamo zašutjeti i u tišini svoga srca prepoznati volju Božju. Stoga, rješenje
je prvenstveno u molitvi. Također, velika odgovornost je na nama svećenicima i
redovnicima/icama koji trebamo biti autentični svjedoci duhovnog poziva koji će
privući druge mlade da se odazovu. Potrebno je oduprijeti se prosječnosti i
mlakosti te radikalno živjeti evanđelje bez kompromisa s duhom ovog vremena. Ima
i onih mladih koji se odazovu, ali nažalost na tome putu posustanu zbog
različitih razloga. Zato je bitno i duhovno praćenje, i vodstvo s ljubavlju i
predanjem od strane odgajatelja, ispovjednika i duhovnika.
Hoće li i Crkva u
Hrvata morati „uvoziti“ svećenike iz Južne Amerike i Afrike kao što to rade
neke biskupije u Europi?
Iskreno
se nadam i vjerujem da nas neće zadesiti taj problem: da se nađemo u situaciji
kad ćemo morati „uvoziti“ svećenike. S druge strane, ovi pokazatelji smanjenja
broja duhovnih zvanja ne trebaju nas obeshrabriti, nego potaknuti da
promoviramo jednu „novu kulturu duhovnih zvanja“ potrebnu za Crkvu danas.
Čini se da polako, što
bi narod rekao na mala vrata, i u našu mjesnu Crkvu dolaze trajni đakoni? Hoće
li oni moći „osvježiti“ pastoral na pojedinim župama i što mislite o trajnim
đakonima?
Znamo
da je Drugi vatikanski sabor dao mogućnost biskupima da obnove instituciju
trajnog đakonata. Na Zapadu je to već odavno ustaljena praksa, a na području
naše mjesne Crkve nije bilo zaređenih trajnih đakona, koliko mi je poznato sve
do 2014.
Trajni
đakoni mogu biti od pomoći svećenicima na župama jer je u služenju i bit
njihove službe. Međutim, ako se i poveća broj trajnih đakona, time se neće moći
nadomjestiti problem nedostatka svećenika. Trajni đakon može obavljati krštenje,
vjenčanje, pokope, propovijedati na misi i nositi pričest bolesnicima, ali ne
može posvetiti kruh i vino u svetoj misi, ispovijedati i podijeliti bolesničko
pomazanje, što su službe koje pripadaju svećeniku.
Trajni
đakon može „osvježiti“ pastoral na pojedinim župama, ali isto tako pozvani su i
drugi vjernici laici aktivno se uključiti u pastoral kroz karitativno djelovanje,
kateheze, rad s mladima itd.
Za razliku od ne baš tako davne
prošlosti, danas postoji sve više onih koji se za duhovna zvanja odlučuju u
kasnijoj životnoj dobi. Kako tumačite tzv. „kasna zvanja“ i što ona donose
Crkvi?
Dok sam bio
na službi odgajatelja postulanata u franjevačkom sjemeništu i postulaturi u
Visokom, imao sam priliku pratiti na duhovnom putu kandidate koji su završili
neke druge srednje škole, fakultete, a pojedinci su čak imali i radna iskustva.
Mislim da je ispravnije govoriti o kasnijem odazivu na duhovni poziv, nego o
tzv. „kasnom zvanju“, jer radi se o tome da su ti momci samo kasnije prepoznali
svoj poziv ili su ga osjećali u sebi, ali zbog različitih razloga, nisu odmah
odgovorili na njega. Kod njih se prepoznaje određena zrelost jer su već imali životnog
iskustva. Svakako da takvi kandidati mogu puno toga doprinijeti i zajednici i
Crkvi.
Neki će reći kako je
ministriranje prvi korak, od mnogih, k duhovnom zvanju...
Služba
ministranta je vrlo bitna jer imali smo velik broj sjemeništaraca koji su svoj
poziv osjetili upravo služeći svećeniku kod oltara. Stoga, pastoralni rad s
ministrantima na župama od velike je važnosti, jer djeca od malena mogu vidjeti
i doživjeti što znači biti svećenik. Kad ministrant osjeti onu početnu
privlačnost i ljepotu službe ministriranja u liturgiji, to je prvi korak od
mnogih prema duhovnom zvanju i nasljedovanju Krista. I ja sam kao dijete bio
ministrant te iz svog osobnog iskustva mogu reći da je i to utjecalo na moj
duhovni poziv. Istaknuo bih da je bitno s ljubavlju i strpljivo djecu učiti i približiti
im ministrantsku službu.
Kad ste Vi osobno i na koji način shvatili
da je biti svećenik Vaš životni poziv?
Od malena
sam sa svojom obitelji bio privržen Crkvi, a Sv. Anto mi je bio omiljeni
svetac. Svakodnevno sam molio svetu krunicu, a posebno za vrijeme rata u
Sarajevu i vjerujem da mi je Bog po Gospinu zagovoru više puta sačuvao život.
Nakon završenog drugog razreda opće gimnazije, odlučio sam otići u sjemenište. Moja
profesorica likovne umjetnosti mi je predlagala da upišem Likovnu akademiju, a
osim toga imao sam za sebe mnogo drugih planova i želja. Dakle, nisam uopće bio
siguran je li to za mene, ali sam u svom srcu stalno osjetio privlačnost prema
svećeništvu. Sigurnu spoznaju da je biti svećenik moj životni poziv, shvatio
sam u sakramentu ispovjedi kad sam susreo živoga Boga. To se dogodilo na
početku studija teologije i od tada moj život više nije isti. Milosrdni Isus mi
je tada otvorio oči srca da mogu prepoznati puno toga što mi je do tada bilo skriveno.
Kako ste zamišljali svećeništvo,
odnosno redovništvo?
Kad sam tek
krenuo u sjemenište, potpuno sam drugačije zamišljao život u samostanu. Čak sam
mislio da će mi tada biti lakše jer sam se odazvao i nisam očekivao toliko puno
napasti pa i razočarenja. S druge strane, Bog mi je mnogo dao kroz formaciju u
sjemeništu, novicijatu i teologiji jer stekao sam znanja i iskustva, te osjetio
snagu molitve i zajednice. Naučio sam pjevati, svirati razne instrumente i kroz
različita putovanja stekao širi pogled na život. Bilo je uspona i padova, ali
kroz kušnje Gospodin me je još bliže privukao k sebi „konopcima ljubavi“. Od
početka sam imao veliku želju raditi s mladima i potpuno dati sebe za druge.
Kroz ovih 11 godina svećeništva osjećam se ispunjeno upravo kroz pastoralni rad
na različitim službama u provinciji Bosni Srebrenoj. To je ono što volim raditi
i kad bih ponovno mogao izabrati svoj životni poziv, bio bih opet franjevac,
svećenik.
Što
biste savjetovali mladiću koji želi nakon osnovne ili srednje škole krenuti u
sjemenište ili bogosloviju?
Na promociji duhovnih zvanja koju kao provincijski
promotor organiziram po župama i na susretima mladih, primijetio sam da mnogi
mladi koji i odluče doći u sjemenište ili bogosloviju imaju sumnju
nedostojnosti, neki smatraju da će iznevjeriti očekivanja roditelja ili da neće
moći završiti školu. Savjetujem im da ne gledaju u svoje mane, nedostatke, grijehe,
obzire, nego da svoj pogled usmjere u Krista, Dobrog Pastira.
Na tom putu nisu sami prepušteni sebi, jer Onaj
koji ih je pozvao, dat će im potrebnu milost da ustraju do kraja. Put formacije
je dugačak i školovanje iziskuje mnogo truda, a pri tome ih očekuju mnoge
kušnje. Zbog toga je bitna svakodnevna molitva, osobna razmatranja i redovita
ispovijed kako se taj početni žar duhovnog poziva ne bi ugasio. Svaki dan
trebaju iznova obnavljati svoj „Evo me, Gospodine!“ i ne dopustiti da postanu
mlaki jer Isus treba odvažne, radosne i gorljive svjedoke vjere!
Neizostavno je pitanje iseljavanja mladih...? Što činiti?
Da, svjedoci
smo velikog broja iseljavanja mladih i obitelji iz naše domovine. To me iskreno
žalosti. Mnogi odlaze ne samo zbog stvarne potrebe za poslom da bi preživjeli,
nego zbog toga što misle da će negdje drugo imati puno više materijalnog i time
lakši život. To je bijeg od žrtve i potraga za lažnom sigurnošću, jer jedina
prava sigurnost je u Bogu! Mladi imaju mnogo svojih ljudskih planova i želja za
ostvarenjem, ali pritom ne pitaju Boga je li to volja Njegova za njihov život.
I to je pokazatelj krize vjere i potrebe za duhovnom obnovom našeg naroda.
Ipak, susreo sam neke mlade koji su kroz molitvu odlučili ostati živjeti i
raditi u našoj domovini, iako su imali mogućnost otići negdje drugo. Bog nam je
dao prelijepu domovinu, trebamo ostati u njoj i ponosno živjeti svoj kršćanski
i nacionalni identitet.
Nema komentara:
Objavi komentar