petak, 27. rujna 2019.

Uskrs u grotlu sirijskog ratnog pakla

Svetkovina Uskrsa 2017. je iza nas. Brojni su kršćani diljem svijeta proslavili ovaj najveći kršćanski blagdan u miru i blagostanju. Ipak, milijuni vjernika u Aziji i Africi su te svete dane proveli u strahu od potencijalnih bombaških napada. Da bismo našim čitateljima približili kako je proslavljen Uskrs u jednoj zemlju pogođenoj ratom, odlučili smo proučiti medijska izvješća o Damasku u Siriji, zemlji koja se već šest godina nalazi u ratu...
Kršćani u Siriji, unatoč brojnim prijetnjama da će biti mete na sam Uskrs, bili su odlučni dostojanstveno proslaviti najveću svetkovinu. Naravno, uz neviđene mjere sigurnosti. Ulice su bile okićene, a crkve spremne za prijem vjernika te procesije koje se tradicionalno održavaju na Uskrs.
Kršćanski kvartovi u Damasku bili su pod budnim okom vojske i policije. Zbog nemilih događaja u Siriji koji traju godinama, ali i terorističkih napada na kršćane u Egiptu, mjere sigurnosti su dodatno pojačane. Svaka osoba prilikom ulaska u pojedini kvart ili ulicu gdje se nalazi crkva morala je proći ogromne mjere kontrole i pregleda. Okolo crkava napravljen je pravi koridor od vojnika tako da ništa nije prepušteno slučaju. Detektori metala i obvezno pregledanje ruksaka postali su svakodnevnica, pogotovo pred blagdane.
Kršćanski kvartovi u Damasku često su mete radikala. Budući da teroristi ne mogu proći pješice brojne punktove, osvećuju se ispaljivanjem minobacačkih granata i improviziranih raketa iz prigradskih enklava u kojima i dalje imaju vlast. Na svu sreću na Uskrs nije bilo većih problema.

Dobro je u glavnom gradu

U mjestu Bab Sharky u Damansku nalazi se samostan Sestara Dobrog Pastira koji se brine za tisuće kršćana i muslimana stradalih u ratu. Samostanska predstojnica s. Lorita Husein, koja već 35 godina pomaže ljudima u nevolji, u izjavi za medije naglasila je da unatoč svim nedaćama kršćani u Siriji svečano proslavljaju Uskrs. Tradicija se mora nastaviti: slave se sv. mise, upriličuju procesije i tradicionalni karnevali, ručkovi za obitelji te veselje koje nitko ne može zaustaviti.
"Ljudi se baš u ovakvim teškim trenucima vraćaju svojoj vjeri i mole Kristu za spasenje. Slave se mise za sve sirijske mučenike koji su položili živote za domovinu u redovima vojske. Sirija nam je jedina domovina. Mi odavde nećemo ići i to neka bude svima jasno, i na Zapadu i na Istoku", poručila je sestra Lorita.
Kvart Bab Toumu, također kršćanski, u svome imenu ima simbol ranog kršćanstva, to jest po Sv. Tomi apostolu. Tu je bilo veoma živo pred Uskrs, dućani su bili puni i ljudi su obavljali pripreme za svetkovinu. Kršćani ne žele dopustiti teroristima da im pokvare živote i proslavu Uskrsa. Sigurnost je bila na zadovoljavajućem nivou. Ni ovdje nije bilo napada, međutim u zraku se osjetila opasnost. Prijetnje koje dolaze od bombaša samoubojica nešto su što samo ljudi u ratnim zonama mogu pojmiti. Te hodajuće ljudske bombe siju strah i trepet širom Bliskog istoka, a događaji na Cvjetnicu u Egiptu, čije snimke postoje na internetu, pokazuju da ti neljudi ne prezaju ni pred čim.

Damask nije cijela Sirija!

Kada se sve zbroji, osim sporadičnih problema kršćani u Siriji proslavili su Uskrs na dostojanstven način. Jedino su vojne i policijske formacije podsjećale vjernike kako se zemlja nalazi u ratu. Međutim, to se odnosi samo na teritorije pod kontrolom Vlade.
Podsjećamo, veći dio Sirije je okupiran i tamo više nema kršćana. Ipak, neka vas ne zavara mapa ove zemlje i velike pustinje koje kontroliraju brojne radikalne formacije, na prostoru pod kontrolom režima je mnogo više stanovnika nego pod kontrolom pobunjenika.
Važno je podsjetiti kako do početka sukoba u Siriji kršćanima nitko nije činio ništa nažao. Slično je bilo i u Iraku do američke intervencije 2003. Danas su u obje države stotine tisuća kršćana raseljenije zbog borbi i represije. Crkve su spaljene ili im je namjena promijenjena, sela su uništena, postoje prisile na prelazak na islam što je čitavu kršćansku zajednicu povezalo uz režim koji je sekularan i jamči sigurnost u tom smislu.
Kršćani se boje da će u slučaju svrgavanja predsjednika Bashara al-Assada, na vlast doći radikali i da će kršćani postati žrtve sektaškog nasilja, kao što je to bio slučaj poslije američke intervencije u Iraku.
Nažalost, kršćani iz provincije Homs nisu bili te sreće kao oni u Damasku. Prošli su pravi križni put. Radikalni islamisti silovali su i ubijali, a žene kršćanke uzimali su i kao seksualne ropkinje. Gotovo sve crkve su uništene. Od više od 150 000 kršćana u provinciji Homs ostalo ih je danas tek nekoliko tisuća tako da ni proslava Uskrsa nije mogla biti svečana kao u Damasku.


Ekonomska kriza u Venezueli

Venezuela se i dalje nalazi u vrlo teškom stanju i to zbog nedostatka hrane i lijekova. Jedna od žrtava takvoga stanja bio i 35-godišnji svećenik p. José Luis Arismendi. Kako piše Radio Vatikan, dva dana je u Sveučilišnoj bolnici Los Andes čekao da stignu odgovarajući lijekovi, jer se sumnjalo da boluje od meningitisa. Međutim, lijekovi nisu stigli na vrijeme, te je svećenik preminuo.
Nažalost, bila je uzaludna i intervencija kardinala Baltazara Porrasa, nadbiskupa Méride. Kardinal je uspio u Caracasu nabaviti potrebne lijekove, ali su oni stigli prekasno. Kako izvještava agencija Fides, pater José Luis Arismendi bio je svećenik samo dvije godine, i radio je u biskupiji Cabimas, u saveznoj državi Zulia.
Situacija poprima tragikomične razmjere ako se zna da je Venecuelska vlada u studenom prošle godine na granici zaplijenila kontejner s 525 paketa lijekova i 92 paketa prehrambenih dodataka, namijenjen tamošnjem Caritasu.
Kriza u Venezueli također je prouzrokovala val nemira i nereda, osobito između vladinih pristaša i opozicije, a česte žrtve su i crkvene osobe. Tako je u srpnju prošle godine nepoznata skupina napala petoricu sjemeništaraca na povratku iz škole, skinula ih do gola i pretukla.


Uhićena dva biskupa podzemne Crkve

Novinska agencija Asianews izvijestila je kako su u travnju kineske vlasti uhitile dva biskupa podzemne Katoličke Crkve. Riječ je o mons. Peteru Shaou Zhuminu i mons. Vincentu Guou Xijinu. Biskupi su odvedeni na nepoznato mjesto, ali su sigurnosni službenici dopustili da im se kasnije, preko lokalne policije, pošalje odjeća. Upravo je ta činjenica kineskim katolicima dovoljan znak da će njihov nestanak biti dugotrajan. Mons. Shao je u rujnu prošle godine imenovan biskupom dijeceze Wenzhou. Sveta Stolica ga priznaje, no ne i kineske vlasti. Pretpostavlja se da su vlasti upravo iz tog razloga naredile uhićenje kako bi biskupa spriječile u slavljenju Uskrsa.
Sličnu je sudbinu doživio i mons. Guo, biskup dijeceze Mindong. Vjeruje se kako ih kineske vlasti žele prisiliti da se pridruže "Patriotskoj udruzi".
U pregovorima između Kine i Svete Stolice o imenovanju biskupa, Kineska katolička patriotska udruga zahtijeva da svi biskupi budu članovi udruge, isključujući tako biskupe podzemne Crkve, koji odbijaju učlanjenje i koje Patriotska udruga smatra „nepouzdanima“. Situacije u biskupijama Wenzhou i Mindong predstavljaju opasne iznimke koje Ministarstvo za vjerske poslove želi ukloniti. Po mišljenju nekih stručnjaka, njihova otmica i prisiljavanje da „uče i nauče“ predstavljaju pritisak na Svetu Stolicu da popusti pred zahtjevima Pekinga, odnosno da samo neovisno imenovani biskupi i koji su k tomu upisani u Patriotsku udrugu mogu obavljati službu.
Ako se kineske vlasti ovako ponašaju prema biskupima, ne smijemo ni zamisliti kako se odnose prema običnim vjernicima. Nažalost, takve informacije rijetko dolaze do masovnih medija.

Nema komentara:

Objavi komentar