četvrtak, 5. rujna 2019.

Bosanski Aleksandrovac - nekoć velika župa, danas komuna za liječenje ovisnosti

Kažu da vrijeme liječi sve rane te da može izbrisati i najjače tragove. Tako čitave ljudske naseobine i materijalna dobra mogu s protokom vremenom nestati. Mjesto gdje je nekoć vrvio život, iz različitih razloga polako stagnira i nestaje. Ostaju samo sjećanja i pokoja građevina te možda spomenik. Upravo je takva situacija u Bosanskom Aleksandrovcu, to jest u župi Sv. Ivana Krstitelja koja postoji samo na papiru. Međutim, tu nije kraj, župno imanje i samostan Klanjateljica Krvi Kristove promijenili su namjenu i sada djeluju na polju liječenja od ovisnosti...









Bosanski Aleksandrovac nalazi se u nepreglednoj ravnici na prometnici Bosanska Gradiška – Banja Luka, nekih 20-ak kilometara južno od rijeke Save. Administrativno pripada Republici Srpskoj i općini Laktaši, a tamošnje su vlasti, slijedeći dosadašnju velikosrpsku političku praksu, ukinuli pridjev bosanski tako da se mjesto danas zove Aleksandrovac.
Osim naselja po kojemu nosi ime, župi pripadaju i mjesta: Kobatovci, Maglajani i Romanovci. Prema posljednjem popisu iz 2013. u Aleksnadrovcu živi 820 osoba, od toga devet Hrvata; u Kobatovcima 860 stanovnika i 17 Hrvata; a u Maglajanima ima 1 600 mještana, a od toga je 10 Hrvata. Za Romanovce nema podataka. Crkveni popisi govore o 15-ak katolika. Međutim, nije uvijek bilo tako. Nekoć je, između dva svjetska rata, župa imala
1 000 katolika...

Dolazak Nijemaca

Naselje Maglajani (ponekad Maglaj, potom Rudolfsthal) na Vrbasu nastalo je početkom 1879. doseljavanjem Nijemaca. Prema povijesnim zapisima vjerojatno je na tom širem području u starini bila drevna župa Lijevče, koja je 1675. imala 1 640 duša. Još je stariji od župe franjevački samostan Livač (Lewach), koji je vjerojatno bio na tom području, a spominje se početkom 16. st. Župa je nestala nakon Bečkoga rata, dok je samostan propao nakon pada Jajačke banovine pod Osmanlije 1528.
Kako su se krajem 19. st. na to područje doselili Nijemci, od kojih su većina bili katolici, za njih je 1883. prvi vrhbosanski nadbiskup sluga Božji dr. Josip Stadler, dok je bio apostolski upravitelj Banjolučke biskupije, osnovao župu. Rudolfsthal je tada imao 300-tinjak mještana, od čega su 250 bili doseljenici, a većina katolici, dok je bilo i nešto protestanata.
Dvije godine poslije, 1885. utemeljen je i samostan sestara Klanjateljica Krvi Kristove Marjanovac. Župnu crkvu gradili su trapisti od 1895. do 1899. Oni su i upravljali njome do 1944. te od 1952. do 1957.

Župnici

Zgodno je pripomenuti da su Bos. Aleksandrovcem upravljala čak dvojica kasnijih biskupa: fra Alojzije Mišić (1887. – 1888.), biskup mostarski te Alfred Pichler, biskup banjolučki koji je župom upravljao od 1944. do 1952. Mons. Pichler je kao Austrijanac (pojednostavljeno za komuniste: Švabo) bio na kraju Drugog svjetskog rata zatočen u logoru za Nijemce upravo u Bos. Aleksandrovcu, skupa sa svojom majkom.
Često su tom župom upravljali svećenici iz onih susjednih: Nove Topole ili Mahovljana. Bilo je tu više svećenika koji su djelovali kao duhovnici sestara Klanjateljica, a „usput“ i župnici. Neko vrijeme duhovnici su bili oci salezijanci, a otkad se tamo liječe ovisnici, dolazili su mise slaviti svećenici iz Banje Luke: mons. Ivica Božinović te mons. Anto Orlovac i još poneki…
Župa Aleksandrovac dala je i nekoliko vrsnih svećenika Banjolučke biskupije: Ivan Stemmen, mons. Hermann Dütttmann, Gerhard Purk i Josip Böckmann, istinski mučenik kojeg su kao župnika u Prijedoru ubili partizani 1945. Tu su i svećenici drugih biskupija: o. Nivard Volkmer, trapist i brat mu Hans Volkmer, svećenik innsbruške biskupije. Svi su već pokojni… Bilo je i više ženskih redovničkih zvanja.

Župa na papiru

U posljednjem ratu srpska je vojska crkvu oštetila, a potom je otuđena, tako da se nekoliko godina tu nije moglo održavati bogoslužje.
Danas je upraviteljem župe dr. vlč. Anto Pelivan, rodom iz Čuklića. Vlč. Anto zaređen je 1968. za Franjevačku provinciju Presv. Otkupitelja. Nakon što je iskazao želju da postane svećenikom Banjolučke biskupije, Kongregacija za redovnike je pozitivno odgovorila 2008. Dr. Pelivan je trenutno župnim upraviteljem i u Mahovljanima gdje se brine i o crkvenom vinogradu.
Iako smo imali želju s njim razgovarati o Aleksandrovcu, on je iz „protesta“ bio protiv jer se o toj župi „više nema što reći“. „To je župa samo na papiru“, rekao nam je. Misu obično predslavi u lijepoj, ali dotrajaloj, aleksandrovačkoj crkvi subotom za sestarsku zajednicu i pokojeg katolika koji „zaluta“ bilo da je župljanin ili štićenik komune. O klasičnom pastoralu više „nema ni govora“.
Budući da je osim teologije doktorirao prirodne znanosti, biologiju i kemiju, s njim smo razgovarali općenito o ekologiji, stanju u društvu, iseljavanju i mogućnosti obnove poharanih banjolučkih župa. Kao biolog i kemičar objašnjavao nam je prirodne zakone i iskazao nadu da vjeruje u obnovu župa kao što su Šimići i Liskovica...
Uspoređujući župe Šimići i Aleksandrovac, koje su prema broju katolika u sličnoj situaciji, bez mladih obitelji, bez vjeronauka, klasičnog pastorala naglasio je da Šimići imaju perspektivu jer je zemlja ostala u rukama katolika dok je u Aleksadrovcu davno oteta, prodana ili zamijenjena.
„Kupovati ponovno zemlju koju su njihovi pradjedovi otkupili prije 120-130 godina nema smisla. Ljudi su s različitih strana svijeta dolazili u Aleksandrovac živjeti, a više ih nema. Ja kao biolog gledam i razmišljam o prirodi. Vi ne možete graditi kuću negdje ako nemate temelje. Tako je i u životu. Ništa ne može izrasti ako se ne posadi. Zato župe Liskovica, Šimići, ja sam uvjeren, imaju perspektivu“, rekao je vlč. Anto te iskazao želju da posjetimo Mahovljane i tamošnje vinograde što smo i obećali u dogledno vrijeme.

Samostan Marjanovac

Kako smo rekli, zbog novonastale pastoralne situacije u sestarskom samostanu je otvoren centar Marjanovac za liječenje ovisnika od različitih ovisnosti: alkohola, droga, pa i interneta. Počeo je s radom 2000. godine i potražnja je velika. Novi je to vid vrlo korisnog apostolata danas. O ovoj uvijek aktualnoj temi razgovarali smo sa s. Amatom Anđelić, rodom iz župe Prozor, Klanjateljicom Krvi Kristove koja u njemu djeluje od 2003.
Najprije nas je zanimala povijest sestara u Aleksandrovcu. „Sestre Klanjateljice Krvi Kristove došle su 1885. jer je ovdje bila mala crkvica i nekoliko zgrada s njemačkom kolonijom, a i župnik je bio Nijemac koji je trebao njemačke sestre kako bi se brinule o crkvenim dobrima. Biskup Marijan Marković koji je tada bio upravitelj Banjolučke biskupije želio je to dobro povjeriti Klanjateljicama jer ih je upoznao u banjolučkom Nazaretu. Sestre su 1879. došle u  banjolučki kraj s nakanom misijskog djelovanja u Bosni. Nije im bilo samo u interesu brinuti se i sanirati materijalna dobra nego približiti se narodu koji je tada tu živio. Vrlo brzo otvaraju školu za djevojčice, a kasnije ne samo za njemačke nacionalnosti nego i za ostale. Imale su škole u Bihaću, Zenici, Jajcu i sve je to prestalo 1945.“, rekla nam je s. Amata i naglasila kako je današnji apostolat dobio ime prema biskupu fra Marijanu.
Sestre su nakon Drugog svjetskog rata, poslije zabrane djelovanja u školama, pronašle načine opstanka i preživljavanja radom na ekonomijama, liječenjem ljekovitim biljem, davanjem satova sviranja i usluga šivanja te izradom crkvenog ruha. Samostan Marjanovac je bio i dom za starije sestre te mjesto formacije – novicijat.
„Sestre su ovdje aktivno djelovale do 1995. kada su nasilno protjerane u Hrvatsku bez mogućnosti da ponesu i svoje najosnovnije stvari. Samostan je bio oduzet do 1999. kada je vraćen sestrama koje su ga uz pomoć donatora iz Njemačke obnovile i dale na raspolaganje terapijskoj zajednici“, rekla je s. Amata i naglasila da od 2003. zajednica radi po programu Talijanskog Centra solidarnosti Don Mario Picchi (CeIS) iz Rima.
Kapacitet je 60-ak mjesta, ali uglavnom ima 20-ak korisnika. Otvoren je svima bez obzira na vjersku i nacionalnu pripadnost.

Što je terapijska zajednica?

Zanimalo nas je i to što je definicija terapijske zajednice. Saznali smo kako je to okruženje bez psihoaktivnih supstanci u kojem osobe s problemom ovisnosti, žive zajedno na organizirani i strukturiran način u cilju postizanja života oslobođenog od bilo koje ovisnosti u vanjskom društvu. Ona predstavlja minijaturno društvo u kojem korisnici i osoblje kao facilitatori, imaju jasno određene uloge u skladu s određenim pravilima, a koje su dodijeljene i oblikovane kako bi unaprijedile proces tranzicije i promjena kod korisnika.
Centar Marjanovac od 2003. gradi svoj vlastiti identitet i temelji svoje djelovanje na filozofiji i metodologiji programa Projekt Čovjek iz Rima. Okvirno traje oko dvije godine, a  podijeljen je u četiri dijela: prihvat u Centar; faza zajednice; rezidencijalna faza resocijalizacije i resocijalizacija ambulantnog karaktera. Tako je terapijska zajednica u početku sklonište, zatim kroz kratko vrijeme kuća i na kraju odskočna daska za novi početak.
Različitim oblicima izravnog rada s korisnicima (kroz grupnu dinamiku i individualni rad) te uz radne aktivnosti pomaže se osobama pronaći put do njih samih kao i do stjecanja radnih navika kroz radne sektore gdje najviše do izražaja dolazi sva sposobnost, kreativnost i odgovornost samih korisnika. Pomaže im se također i u organiziranju slobodnog vremena što je veoma bitan segment života jer iz dosade dolaze brojne negativnosti...

Spašeno je 700 života

S. Amata nam je rekla kako je u nepunih 17 godina otkako Centar djeluje kroz njega prošlo oko 700 osoba. „Naravno da u jednoj zajednici svi ne uspiju doći do kraja niti nam je u interesu doživljavati ljude kao brojeve, ali možemo biti sretni zbog onih koji mogu završiti program. Uvijek nas raduju informacije o djeci koja se rađaju iz novonastalih brakova, ljudi koji osnivaju obitelji... Znamo da su oni ovdje došli s velikim strahom i niskom motivacijom  i s poteškoćama u životu koje su imali. Sada kada mogu preuzeti odgovornost za svoj život i nove živote koje im Bog povjerava onda je to nemjerljivo i to nijedna brojka ne može izraziti. Program traje dvije godine, ali često se dogodi da osobe napuste nakon neke od faza“, rekla nam je sestra i posebno istaknula kako program nije vjerskog karaktera, on ostavlja svakomu onoliko mjesta koliko pojedina osoba misli da je njegova vjera njemu ili njoj vjetar u leđa.
Uglavnom se radi s punoljetnim osobama pa sve do 50-ih godina starosti jer u Marjanovcu vjeruju da nikad nije kasno.
Što se tiče financiranja, Centar nema stabilne prihode tako da roditelji i rodbina pokrivaju najosnovnije troškove od 300 KM mjesečno ili po dogovoru ako ne mogu cjelokupni dio uplaćivati. Uvijek bude onih koji ne mogu ništa platiti, ali u Marjanovcu nijedna osoba nije našla zatvorena vrata ako ne može financijski sudjelovati.
Centar nastoji i senzibilizirati javnost za problematiku ovisnosti kao društvenog fenomena u svoj njegovoj kompleksnosti, ali pritom i pružiti podršku obiteljima koje imaju problema s ovisnošću.

Hoditi Alejom pobjednika

Nažalost, bili smo uskraćeni za bilo kakav kontakt sa štićenicima ovoga Centra. Politika je takva da svaki pojedinac i njegova obitelj ima pravo na privatnost i normalnu budućnost što uključuje i činjenicu kako štićenici ne bi smjeli biti u medijima niti bi za vrijeme boravka u komuni trebali imati kontakta s novinarima.
Poštujući to nismo fotografirali štićenike koji su znatiželjno gledali u kamere, ali ipak izbjegavali „upasti“ u kadar. Za kraj smo posebno snimili tzv. Aleju pobjednika, to jest prostor gdje se nakon svakog izlječenja zasadi po jedan borić koji predstavlja jednu osobu koja se uspjela izliječiti... Nadamo se kako će taj niz zimzelenog drveća i dalje rasti, ali i da će se potreba za centrima ovakvog tipa smanjivati.
U međuvremenu treba raditi za dobro svih ljudi, a Marjanovac je odličan primjer toga!

Što se nudi ovisniku koji traži pomoć?

Centar nudi pojedincu: buđenje nade, prihvaćanje, da može voljeti i biti voljen, da osjeti mržnju, ljutnju, bol, strah, ljubav, nađe mir sam sa sobom, stekne iskustvo mogućnosti življenja i rasta osobnosti bez psihoaktivnih supstanci, sa svime onim pred čim je čitav život bježao.

Filozofija Projekta Čovjek

Ovdje smo jer se nemamo gdje skloniti od nas samih. Bježimo dokle god ne dopustimo da se razotkriju naše tajne. Onaj tko se boji biti upoznat, ne može upoznati ni sebe samog niti druge; ostaje sam. Gdje se možemo bolje ogledati nego jedni u drugima? I tako zajedno možemo jasno pokazati sami sebe, ne kao div iz svojih snova niti kao patuljak iz svojih strahova, nego kao čovjek koji je dio cjeline kojoj daje svoj doprinos. Na ovom tlu svi možemo pustiti svoje korijenje i rasti, ne više kao u smrti nego živi sebi i drugima.

Nema komentara:

Objavi komentar