Don Mladen Parlov rođen je 1964.
u općini Imotski. Nakon srednje škole upisao je teologiju u Splitu koju je
završio 1990. Za svećenika je zaređen iduće godine. Magistrirao je duhovnost na
Gregorijani u Rimu 1994., gdje je dvije godine kasnije i doktorirao.
Postigao je i magisterij iz
dogmatske teologije 1997. na istom sveučilištu. Od 1997. profesor je na
Teologiji u Splitu. Po uspostavi KBF-a predaje razne predmete: Metodologija znanstvenog
rada; Pneumatologija; Mariologija; Eshatologija; Povijest dogmi; Kristologija;
Kršćanska duhovnost te vodi seminare s područja povijesti kršćanske teologije i
duhovnosti.
Poštovani dr.
Parlov, uvodno možemo reći kako je većina vjernika-laika upoznata s pojmom svetkovine
Duhova, no čini se da tek teolozi mogu proniknuti njegovo značenje. Možete li
nam objasniti što su to Duhovi ili Pedesetnice te što se tada zapravo slavi?
Na svetkovinu Duhova Crkva slavi jedno od najvažnijih otajstava vlastite
vjere i života; slavi naime silazak Duha Svetoga na prvu zajednicu Gospodinovih
učenika, a taj se silazak dogodio 50. dan od Kristova uskrsnuća. No za ispravno
razumjeti svetkovinu Duhova valja nam pred očima imati sadržaj židovskog
blagdana Pedesetnice, koji se slavi 50. dan poslije blagdana Pashe.
Na taj su blagdan židovi slavili sklapanje prvog saveza na Sinaju između
Boga (Jahve) i Izabranog naroda. Tim savezom židovska plemena postaju Izabrani
narod koji izabire Jahvu kao svoga Boga, a Bog izabire njih kao svoj narod. Iz
starozavjetne povijesti znamo da se narod nije držao saveza, odnosno da je
često padao u idolopoklonstvo pa Bog obećava drugi, vječni savez koji se više
neće moći raskinuti. Taj novi vječni savez uspostavljen je po Kristovoj žrtvi
na križu, a svetkovina Duhova dovršuje sklapanje tog saveza, odnosno
predstavlja oblikovanje novog Božjeg naroda (Crkve), u koju su pozvani svi
narodi svijeta.
Inače svetkovina Duhova, kako je opisuje Sv. Luka u Djelima
apostolskim ima nekoliko dimenzija: ponajprije kristološku, jer je – kako reče Sv. Petar u svome govoru na
Duhove – na prvu zajednicu sišao Duh Isusa Krista, tj. Isus je ispunio obećanje
da će im poslije uzašašća od Oca poslati „snagu odozgor“; ekleziološku, na Duhove Crkva je izišla iz dvorane Posljednje
večere; Crkva se predstavila svijetu te je započelo vrijeme njezina poslanja, a
za to je bila potrebna „sila odozgor“; eshatološku,
silaskom Duha nebo se otvorilo za ljude koji će se u Duhu „uspinjati“ u
prostore božanskoga; misijsku, Crkva
nije primila dar Duha kako bi ga zadržala za sebe, nego kako bi u njegovoj
snazi svjedočila Isusa Krista do na kraj svijeta. Duh, koji se u vrijeme
Isusova zemaljskog života vezao uz njegovo čovještvo, sada se veže za Kristovo
mistično tijelo, Crkvu, koja u njegovoj snazi treba nastavlja poslanje svoga
Utemeljitelja.
Zanimljivo, prema istočnoj teologiji slanje Duha je u biti vrhunac
cjelokupne povijesti spasenja, jer malo bi nam značilo Kristovo djelo
otkupljenja da nam nije udijeljen dar Duha Svetoga koji u nama vrši djelo
pobožanstvenjenja, odnosno pomaže nam da se plodovi otkupljenja preobraze u dar
sveta života.
Unatoč tomu, dojma smo kako je ova svetkovina „u sjeni“
nekih drugih. Što Vi kažete?
Pa jest i nije.
S jedne strane o Duhu Svetome, koji je nevidljiv i spoznatljiv jedino po
vlastitim učincima, nije lako govoriti; Duh uvijek „izmiče“, neuhvatljiv je,
njime se ne može manipulirati; zato je to poteškoća za brojne vjernike, i ne
samo njih, nego i za pastire Crkve, za one koji bi htjeli imati sve pod
kontrolom.
S druge strane,
oduvijek se u Crkvi slavila svetkovina Duhova, čime je Crkva pridavala značenje
ulozi Duha Svetoga u vlastitom životu, premda je često znala zaboraviti da je i
sama pozvana biti „trajni Duhovi“ u svijetu. Vjeru u Crkvu ispovijedamo u
trećem članku Vjerovanja, posvećena
Duhu Svetom, čime priznajemo kako je Crkva i „djelo“ Duha, iako to (pre)često
zaboravimo, a kad zaboravimo tada Crkva postaje previše naša, previše ljudska,
a premalo Božja, premalo duhovska i duhovna.
U Djelima
apostolskim se spominje kako je upravo Pedesetnica nadnevak rođenja Crkve. Jesu
li apostoli po primitku Duha Svetoga uistinu začetnici Crkve?
Djela apostolska (Dj 2,1-13) opisuju događaj Duhova, tj. silazak Duha
Svetoga na prvu zajednicu Isusovih učenika, a ne samo na apostole. Apostoli su
najvažniji Isusovi učenici i najvažniji među mnogim službama i karizmama koje
navodi Novi zavjet. No, bilo bi pogrješno reći da su apostoli začetnici Crkve.
Začetnik i Utemeljitelj Crkve je Isus Krist, a apostoli, u snazi Duha Svetoga,
nastavljaju njegovo djelo naviještanja Božje spasenjske ljubavi prema svim
ljudima. Crkva je ponajprije „djelo“ Isusa Krista i Duha Svetoga; Crkva je
„Tijelo Isusa Krista“, ali je i hram Duha Svetoga. U Crkvi, kući Božjoj, narodu
Božjemu, svi su pozvani ugraditi se „kao živo kamenje“ u taj sveti hram.
U Crkvi postoje različite službe i različiti darovi kojima je obasiplje
Duh Sveti, a koji su potrebni za njezinu izgradnju. Jedna od službi koje
spominju i ističu spisi Novoga zavjeta jest apostolska služba; ona je
najvažnija, ali nije jedina niti je isključiva. Premda valja razlikovati
apostolsku službu (nju vrše svi koji se nalaze u apostolatu, u poslanju) od
samih apostola. Dvanaestorica apostola, koje je Gospodin odabrao (umjesto Jude,
Jedanaestorica i Duh biraju Matiju), imaju simboličko značenje temelja
novog naroda Božjega. Naime, stari je Izrael, Izabrani narod, bio sastavljen od
12 plemena koja su potekla od 12 Jakovljevih sinova. Novi Izabrani narod,
Crkva, „potječe“ od dvanaestorice apostola, ali je Isus Krist „kamen zaglavni“,
jedini temelj. Otajstva njegova života možemo zamisliti kao „postaje“ ili etape
u utemeljenju Crkve, kao novog Božjeg naroda. Da, apostoli su važni, ali u
životu Crkve važniji od njih su BD Marija, Pismo, sakramenti itd.
Sv. Pavao je rekao kako čovjeku Bog nije dao duha
bojažljivosti, nego Duha snage. Što je time poručio?
Puno je toga Sv.
Pavao rekao o Duhu i ulozi Duha u kršćankom životu, Crkvi i svijetu. No ako
bismo htjeli, u smislu vašeg pitanja, sažeti Pavlov duhovni nauk tada bismo
mogli reći kako nam dar Duha omogućuje novi, drugačiji život; život u slobodi
djece Božje. Ta sloboda ima dvojako značenje; ona je ponajprije sloboda „od“:
slobodni smo od svega onoga što nas usmrćuje (grijeh, pohlepa, sebeljublje,
đavao itd.); istodobno smo slobodi „za“: slobodni za služenje, za dobra djela,
krepostan i svet život. Onda, kao i danas, našoj kršćanskoj egzistenciji uvijek
iznova prijete stvarnosti koje nas usmrćuju i zbog kojih živimo u strahu, u
bojažljivosti, a strah svih strahova jest strah od smrti.
Duh, koji je
izliven u naša srca, svjedoči da smo djeca Božja te nam omogućuje, ako se
prepustimo njegovu vodstvu, novi život u slobodi djece Božje, a to nije drugo
doli život uskrslog Krista u nama. Danas nam je veoma potrebna ta kršćanska
poruka o slobodi i oslobođenju, tj. o mogućnosti života bez prisila, bez
straha. Kršćanin čije je srce ispunjeno Duhom Svetim uistinu je slobodan čovjek.
Za njega vrijedi ono što je jednom prigodom rekao bl. Alojzije Stepinac:
„Čovjek koji se Boga boji, nikoga i nečega drugog se ne boji; a čovjek koji se
Boga ne boji, boji se svakoga i svačega“. Drugim riječima čovjek koji živi u
strahu Božjemu, kao jednom od darova Duha, uistinu je slobodan čovjek.
Čovjeku je možda lakše prepoznati ulogu Oca i Sina,
no što zapravo znači vjerovati u Duha Svetoga?
Vjera u Duha
Svetoga dio je poklada kršćanske vjere koju svake nedjelje ispovijedamo na
nedjeljnim misnim slavljima. Nažalost, brojni kršćani pak žive kao da nisu
primili dar Duha Svetoga, tj. njihov svakodnevni život nije u suglasju s vjerom
koju ispovijedaju. Vjerovati u Duha Svetoga znači živjeti novost koju uskrsli
Krist donosi u naš život, a tu novost u našim životima aktualizira upravo Duh
Sveti. To konkretno znači da je kršćanima, onima koji to žele, omogućen život u
kojemu je moguće iznova živjeti i proživjeti ono što je živio i proživio Isus
Krist, jedini Sin Božji po naravi. Vrhovni zakon Isusova života bilo je vršenje
volje Očeve. On je u, za nas nezamislivoj, jasnoći spoznavao volju Očevu te je
vršenje te volje bilo njegov jedini zakon. Isti Duh koji je pri krštenju na
Jordanu bio izliven na Isusa, darovan je i nama kršćanima, kako bismo u snazi
tog istog Duha mogli živjeti kao posinjena djeca Božja, tj. kako bi i u našem
životu vrhovni zakon bio vršenje volje Očeve.
U našoj nutrini
Duh redovito djeluje tako da osvjetljava naš razum kako bismo spoznali volju
Očevu te istodobno jača našu volju da izvršimo ono što smo spoznali kao volju
Božju. Za nas, djecu Božju, trebalo bi biti normalno da spoznamo ono što naš
Otac nebeski očekuje od nas. Nažalost, nije tako jer smo ispunili svoja srca
tisućama glasova ovoga svijeta, a glas Duha često je najtiši; upravo zagušen u
buci svijeta koja prodire u naša srca. Vjerovati u Duha u konačnici znači, po
primjeru Isusa Krista, izabrati ljubav prema Bogu i bližnjima kao najveću od
svih vrednota.
„Sve će se oprostiti sinovima ljudskim, koliki god
bili grijesi i hule kojima pohule. No pohuli li tko na Duha Svetoga, nema
oproštenja dovijeka; krivac je grijeha vječnoga“ (Mk 3,28-30). Možete li nam
pojasniti ovaj citat iz evanđelja?
U tumačenju tog
retka poslužit ćemo se crkvenom tradicijom i naukom crkvenog učiteljstva.
Naime, pozivajući se na tradiciju, točnije na Sv. Tomu Akvinskog, lijepo tumačenje tog retka nudi nam Sv. Ivan Pavao II. u svojoj enciklici
posvećenoj Trećoj božanskoj osobi, Dominum
et vivificantem. On veli kako se grijeh protiv Duha Svetoga ne sastoji u
nekoj posebnoj, pojedinačnoj riječi ili djelu protiv Duha, nego kako se radi o
otvrdnuću srca, o zatvaranju srca za ponudu spasenja koju je donio Isus Krist.
Zatvoriti srce
tom spasenju, koje se dariva u Duhu, znači sebe dovesti u stanje moguće vječne
propasti. Takav je grijeh neoprostiv, ne jer ga Bog ne bi htio ili mogao
oprostiti, nego jer mu nedostaje najvažniji uvjet oproštenja, a to je kajanje
ili bolje reći nedostaje mu spremnost prihvatiti spasenje koje Bog nudi. Dakle,
neoprostiv je jer ne želi oproštenja.
Ako kažemo da je Duh zapravo Božja blizina u svim
stvarima, događajima, riječima, prirodi, postoji li opasnost da zastranimo u
panteizam ili poganstvo s obzirom na prastara vjerovanja u narodima prije
dolaska kršćanstva?
Rekao bih da
takva opasnost postoji, ali ne toliko na razini pučkog vjerovanja koliko na
razini određenog svjetonazora, odnosno određenog razumijevanja svijeta.
Podsjetit ću kako su neki učeni ljudi iz antike, stoici, smatrali kako uz
četiri temeljna elementa svijeta (zemlja, voda, vatra, zrak) mora postojati i
peti koji ih sve objedinjuje. Taj peti oni su prepoznali u pneumi, tj. u božanskom duhu koji prožima sve što postoji, a sam se
sastoji od finog tijela koje prodire kroz sve stvoreno i sve objedinjuje u
jedan jedinstveni svijet (kozmos). On bi bio nešto poput duše svijeta.
Takvo poimanje
nije prihvatljivo za nas kršćane, koji vjerujemo u Boga (Oca, Sina i Duha
Svetoga), ne kao u neku neosobnu djelatnu silu u svijetu, nego u osobnog Boga
koji stupa u dijalog s čovjekom. Bog je, ako možemo i smijemo tako reći, osoba
(premda on nadilazi i kategoriju osobe), što podrazumijeva osobni razum,
svijest, volju, osjećaje itd. Duh je uistinu bliz svemu; on posreduje sve
svemu: Boga stvorenju i stvorenje Bogu, a sam nije potreban nikakvog stvorenja.
No to se posredništvo ne događa na način slijepog djelovanja, nego jasnog plana.
A plan je da završnoj točci svega što postoji – to je Krist uskrsli – privede
cjelokupno stvorenje. Tada će sve doista biti u Bogu i Bog u svemu.
Sve do 1969. kroz tjedan nakon Duhova Crkva
je slavila duhovsku osminu. Osmina je, logično, osam dana nakon
velikog blagdana (sada samo Božića i Uskrsa). Duhovsku osminu ukinuo je papa
Pavao VI. Možete li nam reći zašto?
Iskreno ne bih
znao reći zašto je ukinuta Duhovska osmina. Mogu ponoviti samo ono što sam
pronašao na internetu. Novi red mise – uz mnogobrojne promjene u liturgijskom
kalendaru – ušao je u primjenu s Prvom nedjeljom došašća 1969. U ponedjeljak
nakon nedjelje Pedesetnice 1970. papa
Pavao VI. iznenadio se kad ga je prije jutarnje mise dočekalo zeleno
liturgijsko ruho. Kad je zapitao o nezamislivom zelenom ruhu, rečeno mu je da
je sad Vrijeme kroz godinu. Papa je odgovorio: „Sad je Duhovska osmina“.
Uslijedio je odgovor kako je „Duhovska osmina“ ukinuta s novim kalendarom. „Tko
je to učinio?“ upitao je Papa. „Vi, vaša Svetosti“. I Pavao VI. je zaplakao.
Osobno, kao
svećenik i teolog koji se bavi duhovnošću, mogu samo žaliti što se to dogodilo.
Bez svijesti o prisutnosti Duha u našem životu ono duhovno i duhovsko u nama
postupno se pretvara u naš, ljudski duh, a time se Duha Božjega sve više i više
marginalizira i „izgoni“ iz naših života i odnosa. Na taj način dominantan
postaje ljudski duh koji se tako predstavlja kao jedini istinski čimbenik u
izgradnji ljudske povijesti. To, dakako, otvara vrata svakoj vrsti ateizma i
bezboštva.
Kako objašnjavate misao da je temelj kršćanske
vjere Isus Krist, ali da kršćanin ne bi trebao biti uvjetno rečeno ni kristocentričan
ni pneumatocentričan, nego i jedno i drugo podjednako?
U središtu
kršćanstva nalazi se osoba Isusa Krista, Boga postala čovjekom. Kršćanski život
u svojoj najdubljoj biti nije drugo doli poziv svakom
čovjeku da po Kristu postane dijete Božje, tj. dionik Isusova sinovstva po
kojemu može Bogu reći: „Oče!“ To djelo našega posinjenja, tj. našega
suobličenja Isusu Kristu u nama izvodi upravo Duh Sveti. Danas u nekim
katoličkim (karizmatskim) zajednicama postoji određeni pneumatocentrizam, naime
gotovo isključiva usmjerenost prema Duhu Svetom, što nije dobro. Naime,
preduvjet da pneumatologija (govor o Duhu Svetom) ostane teološki zdrava i
ispravna jest da bude kristocentrična, tj. usmjerena na Isusa Krista. Duh Sveti
je duh Isusa Krista; njegova je uloga podsjećati nas na Isusove riječi te
poučavati nas u onomu čemu nas je Isus poučio te uvoditi nas „u svu istinu“. A
za nas kršćane pitanje istine nije neko apstraktno pitanje, nego je riječ o
osobi; za nas kršćane istina je Isus Krist. Drugim riječima, nemoguće je u
našem kršćanskom životu odvojiti djelo Krista od onoga što u nama izvodi Duh
Sveti. U konačnici Duh ima samo jedan cilj, a to je da nas suobliči Isusu
Kristu, da u nama oblikuje njegov lik tako da nas Otac nebeski prepozna kao
„druge Kriste“, kao svoju ljubljenu djecu u jedinome Sinu. Zdrava kršćanska
duhovnost uvijek je i kristocentrična i pneumatocentrična; naš je život
primanje dara života (i svega ostalog) koji dolazi od Oca po Sinu u Duhu
Svetom. Mi uzvraćamo Ocu nebeskom svetim životom koji se živi u snazi Duhu, a
po Kristu, s Kristom i u Kristu.
Što zapravo znači biti ispunjen Duhom?
Biti ispunjen
Duhom Svetim znači otvoriti prostore svoje nutrine za spasenjsko i posvećujuće
djelovanje uskrslog Krista koje se izvodi u snazi njegova Duha. To nije drugo
doli dopustiti Bogu da nam nutrinu ispuni svojom ljubavlju te da ljubav postane
i bude najviši i jedini istinski kriterij ljudskog i kršćanskog življenja. U
biti upravo je djelatna ljubav prema Bogu i bližnjima jedini znak da je netko
uistinu duhovan. To nije govor u jezicima ili neka druga veća ili manja
karizma, nego jedino i isključivo ljubav. I to ona djelatna, ona koja se
razdaje, koja sve vjeruje, sve podnosi, sve oprašta, ona o kojoj Sv. Pavao
progovara u 1 Kor 13.
Papa Franjo poziva gotovo svakodnevno vjernike da
mole Duha Božjega. Duh pokreće, potiče, budi, otvara nove mogućnosti, daje
snagu i jakost, hrabrost za svjedočenje... Možete li nam reći tko je zapravo
Duh Sveti?
Bilo bi potrebno
puno papira za odgovoriti na ovo pitanje. No, najkraće rečeno Duh Sveti je, uz
Oca i Sina, „treći“ na pozornici povijesti spasenja. On je ljubav Oca i Sina;
ona sveza života, radosti, ljubavi i priopćavanja koja odvijeka postoji u Bogu.
On je Onaj koji Boga „otvara“ prema „van“. U Duhu Bog stvara ovaj svijet; u
Duhu se događa najveće moguće Božje „izlaženje iz sebe samoga“, naime događa se
otajstvo Utjelovljenja; Duh omogućuje istinski susret Boga i čovjeka; taj se je
susret dogodio najprije u otajstvu Isusa Krista; u istom Duhu koji je „izveo“
tajnu Utjelovljenja, događa se i naše pobožanstvenjenje; Duh Božji, Duh Oca i
Sina, izliven je u naša srca te s našim duhom svjedoči da smo djeca Božja,
Božji baštinici i Kristovi subaštinici.
Nema komentara:
Objavi komentar