Mons. Hranić je rođen 1961. u
Vinkovcima u obitelji pok. Stjepana
i Eve, rođ. Marković. Odrastao je u Ceriću, župa Nuštar. Prva dva razreda
srednje škole završio je u Osijeku, a posljednja dva u Đakovu u Biskupijskoj
gimnaziji gdje je 1979. maturirao. Filozofsko-teološki studij završio je na
Visokoj bogoslovnoj školi u Đakovu 1986. te je iste godine zaređen. Nakon
pastoralne prakse 1987., otišao je na studij u Rim gdje je 1993. stekao
doktorat iz dogmatske teologije.
Bio je prefekt Bogoslovnog
sjemeništa u Đakovu (1993. – 1996.), glavni i odgovorni urednik Vjesnika Đakovačke i Srijemske biskupije
te generalni tajnik Druge biskupijske sinode đakovačke i srijemske (1998. – 2003.).
Predsjednik je Vijeća Hrvatske biskupske konferencije (HBK) za katehizaciju,
predsjednik Odbora HBK-a za pastoral Roma, član Biskupske komisije HBK-a za
dijalog sa Srpskom Pravoslavnom Crkvom i član Odbora HBK-a za hrvatsku inozemnu
pastvu.
Pomoćnim biskupom đakovačkim i
srijemskim te naslovnim biskupom Gaudiabe imenovao ga je Sv. Ivan Pavao II. godine 2001. Nadbiskupom i metropolitom
đakovačko-osječkim imenovao ga je papa
Franjo 2013.
Oče nadbiskupe, već 15 godina Božić dočekujete kao biskup, a
tri godine kao nadbiskup. Možete li nam reći koji je religiozno-društveni
kontekst proslave najradosnijeg kršćanskog blagdana u nadbiskupiji
Đakovačko-osječkoj na čijem ste čelu, i što betlehemske
jaslice poručuju katolicima?
Društveni,
a onda i religiozni kontekst, u Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji označen je
poglavito siromaštvom stanovništva te depopulacijom našeg prostora. Slavonija,
Baranja i Zapadni Srijem bile su nekoć bogate regije i mjesta dobrog življenja,
s mnogo plodne zemlje i marljivih, ali i gostoljubivih ljudi. Tijekom povijesti
mnogi su ovdje pronašli utočište. Danas, nažalost, ovaj nekoć bogati kraj
postao je jedan od najsiromašnijih dijelova Republike Hrvatske. Osobito je žalosna
činjenica da danas iz Slavonije, Baranje i Srijema odlaze mladi i cijele
obitelji. Važno je naglasiti da aktualni problemi Slavonije nisu samo
gospodarske naravi, nego zadiru u život obitelji i demografsku budućnost ovih
krajeva, a dotiču i pitanja ekonomske neovisnosti zemlje, skrbi za okoliš te
nacionalne sigurnosti, jer velika područja uz granicu ostaju bez stanovništva.
U tom smislu, vidljiva je dosadašnja politička nebriga središnje vlasti za
Slavoniju, Baranju i Srijem, a očitovala se, prije svega, u nedonošenju jasne
agrarne politike i strategije ruralnog razvoja. Tome treba pridodati i nesnalaženje regionalnih politika, inat te koruptivni
mentalitet. Sve to zajedno predstavlja zapreku za istinski napredak Republike
Hrvatske i izlazak iz ovog teškog stanja.
Kao vjernici pozvani smo ovog Božića nositi riječ i
gestu utjehe svima onima koji su bačeni u okove novih ropstava suvremenog
društva, osobito nezaposlenosti, te poput Svete Obitelji traže izlaz „u bijegu
u Egipat“. Uz karitativno djelovanje treba svakako graditi pravednije i
poštenije društvene strukture. One pretpostavljaju obraćenje i oslobođenje od grešnih
obrazaca ponašanja. Svi, počevši od nas vjernika, pozvani smo boriti se protiv
korupcije, te gnojne rane društva i u nebo vapijućeg grijeha, jer ona potkopava
same temelje osobnoga i društvenog života. Korupcija nas, kako ističe papa Franjo, sprečava gledati u
budućnost s nadom, jer svojom ohološću i pohlepom uništava slabe i gazi
najsiromašnije. To je grešna okorjelost srca koja zamjenjuje Boga prividom da
je novac oblik moći te nas istodobno okreće od njegova lica i zatvara naše srce
za radost koju donosi otajstvo Isusova rođenja.
Ne
smijemo samo sanirati posljedice siromaštva, nego siromaštvo treba prevenirati.
I moramo biti otvoreni za dar života. Budućnost će imati oni narodi koji budu razborito
podizali potomstvo, odgajali ga i u nj ulagali najplemenitija djela svojih
nastojanja, mudrosti, znanja i svoga rada.
U Božiću smo
uronjeni u tajnu, u čudo nad čudima. Bog u obličju djeteta. Mnogi vjernici se
pitaju kako u ovom suvremenom svijetu i kulturi, u svjetlu snažno prisutnog
sekularizma i relativizma koji niječu kršćanske vrednote, uopće meditirati i
promišljati o tom događaju?
Bog nas uvijek iznenađuje. On je iznenadio i svoj
židovski narod. Mesija se pojavio drukčije nego što su Židovi očekivali. A očekivali
su moćnoga i jakoga osloboditelja od rimske
okupacijske čizme, a Isusa nisu zanimala politička pitanja niti se razbacivao moću. Umjesto da nastupa u glavnom gradu,
propovijedao je među Galilejcima. Ne bježi od grešnika i ne osuđuje ih, nego i
njima naviješta kraljevstvo Božje. Čak je i Ivan Krstitelj ostao zbunjen. Bio je
uvjeren da će Mesija biti pravedan i strog, da će se obračunati s grijehom i grešnicima.
Radi toga što je u svojoj vjernosti Bogu i očekivanom Mesiji korio
grešnike, završio je u zatvoru, a onaj radi kojega je tako postupao, govorio je o Božjemu milosrđu i družio se s grešnicima.
Takvo Božje djelovanje izlazilo je iz Ivanovih okvira,
zbunilo ga, te ga iz tamnice šalje k Isusu s pitanjem: „Jesi li ti onaj koji ima
doći ili drugoga da čekamo?“ (Mt 11,2).
Kršćanstvo
je uvijek bilo i ostaje novost koja zbunjuje. Ono od vjernika zahtijeva
hrabrost „plivati protiv struje“. Ono zato nikad nije popularno. Društvena
javnost nikad nije bila naklonjena kršćanskim stavovima i vrednotama, iako je
čovjek – bio on toga svjestan ili ne, ispovijedao to ili ne – u biti gladan i
žedan Boga kojega je objavio utjelovljeni Sin Božji, Isus Krist. Svaki je
čovjek u dubini svoga srca gladan i žedan evanđeoskih vrijednosti. I nije
temeljno pitanje koliko su suvremeno društvo i kultura naklonjeni evanđelju,
nego koliko smo mi kršćani, snagom svoga životnoga svjedočanstva, danas
izazovni i privlačni suvremenom čovjeku i društvu; koliko mi svjedočimo
evanđelje. Mi kršćani smo pozvani biti zdrava evanđeoska alternativa, svjetlo,
sol, kvasac. Ako smo takvi, onda ostvarujemo svoje poslanje. Ne trebamo se mi
prilagođavati svijetu, nego svijet mora moći prepoznati proročku snagu i
svjetlo evanđeoske poruke u životnom svjedočanstvu nas kršćana i tada će on
poći za tim svjetlom.
Isusovo rođenje
ispunjenje je nade. Kakva je kršćanska nada danas, s obzirom na sve probleme
kršćana... od progona i ubojstava u Aziji i Africi, do trke za materijalnim u zapadnoj
hemisferi...?
Kršćanska
je nada utemeljena na poruci Kristove smrti na križu i na obratu kojega je
donijelo njegovo uskrsnuće. Krv mučenika bila je i uvijek će biti sjeme novih
kršćana. Onaj tko vjeruje u Isusa Krista, spreman je i sposoban biti i
gubitnik, jer on zna da poslije svakog Velikog petka mora svanuti uskrsno
jutro. Za budućnost kršćanstva puno je pogubnije slatkasto kršćanstvo,
savijenih principa, iznutra trulo i razvodnjeno lažnim kompromisima i duhom
konzumerizma, negoli pritisnuto progonom i izvanjskim opasnostima.
U Bibliji
proroci pridaju Mesiji nekoliko naziva: Knez Mironosni, Savjetnik Divni, Janje
Božje, Spasitelj, Dobri Pastir... Što se zapravo želi istaknuti tim nazivima? Čini
se kako su ta biblijska imena aktualna i danas, možda čak i više nego prije?
Svi
ti izrazi svjedoče o ljudskom iskustvu da čovjek ne može naći ono što traži, ne
može pobijediti svoje strahove i opasnosti koje mu prijete, niti dobiti odgovor
na svoja životna pitanja, zatvoren u okvire svoga ovozemnoga postojanja.
Istodobno, svi ti naslovi su izričaj iskustva da dijelimo zajednički svijet sa
svim ljudima, da smo dijelovi jedne cjeline i da se ta cjelina ostvaruje u njezinu
dovršenju – odnosno svoje spasenje ne možemo postići bez spasenja drugih. I
napokon, ti su naslovi izričaj vjere da nas jedino Bog može spasiti, da
spasenje nadilazi naše ljudske mogućnosti, da je Bog u Isusu Kristu na konačan
način ušao u ljudsku povijest i postao jedan od nas, da se poistovjetio s
čovjekom, da je stao na stranu onoga slaboga i ugroženoga te da jedino po njemu
postajemo dionicima božanskog sinovstva i u njemu izmirena jedna Božja obitelj.
I što je raširenije te snažnije iskustvo zla, to su aktualniji ovi naslovi i
snažniji vapaj za otkupljenjem i spasenjem.
Svaka
obitelj bi se mogla zvati svetom. Koliko je to danas moguće kada znamo da
zdravi obiteljski život ima neprijatelja u medijima, vlasti, ali i samom dijelu
puka?
Bračno i obiteljsko zajedništvo je najmanja
spasenjska zajednica u kojoj Krist, snagom svoga Svetoga Duha, ozdravlja
međuljudske odnose i pretvara ih u mjesto ostvarenja trojstvenog zajedništva
među ljudima. Zato svaka bračna i obiteljska zajednica, makar nesavršena, u
sebi već nosi klice spasenja i možemo je zvati svetom. Papa Franjo kaže da su „sjemenke
Kristove“ prisutne u svim ženidbama koje prihvaćaju naravna svojstva ljudske
ljubavi i ženidbe te uključuju jedinstvo, otvorenost životu, vjernost i nerazrješivost
(usp. Amoris Laetitia, br. 77). Kršćanski bračni drugovi prianjaju jedno uz
drugoga kao uz Krista, na sliku zajedništva između Krista i Crkve. Njihovo je
bračno zajedništvo, zato, sakrament: vidljivi znak milosne otajstvene stvarnosti.
Smatram, zbog toga, da mi kršćani ne trebamo
proklinjati tamu, nego omogućavati da sine zraka svjetlosti. Baš zato što
bračna ili obiteljska ljubav i vjernost imaju puno neprijatelja, mi koji se
zovemo kršćanima i sredstva društvenoga priopćavanja u našim su rukama, ne
trebamo gubiti snage, novac i energiju na proklinjanje tame, nego smo pozvani
pisati o ljepoti i uzvišenosti onoga što je upisano u ljudsku narav, otkrivati „zdrave
klice“ spasenja i „sjemenke Kristove“ u svakom bračnom zajedništvu, pa i u
nesavršenim oblicima zajedništva. Ljudsko iskustvo ljubiti i biti ljubljen,
potreba darovati se u ljubavi i biti obdaren darom ljubavi druge osobe; ljubav
koja iznutra želi biti trajna, ne želi prestati, nego sanja o svojoj vječnosti;
koja je isključiva i želi vjernost; koja želi biti plodna i u djeci prepoznaje
svoju krunu.
Obitelj će, dakle, biti sveta stvarnost u onoj mjeri
u kojoj ju i mi u našim medijima budemo pokazivali i predstavljali takvom. A to
možemo i nitko nam to ne brani. I na taj način naš rad te bračne i obiteljske
vrednote, postaju zvijezda i svjetlo u mračnom svijetu. Što je mrak gušći, to
je važnija naša zraka svjetlosti.
Do
prije nekoliko godina znali smo postavljati pitanje kako je danas popularno
stvarati božićno ozračje i po nekoliko tjedana prije samog Božića. Sada smo
primijetili kako neki trgovački lanci čak u rujnu počinju kititi jelke i
ukrašavati radnje božićnim ukrasima... Dok jedni nemaju za plaćanje ni osnovnih
dažbina, drugi se razmeću skupim darovima. Koliko je moguće u tim uvjetima, „produljivanja
Božića“ i velike imovinske razlike u među ljudima, razdvojiti duhovnu dimenziju
Božića od one materijalne?
Svake godine, pa i ove, ekonomski
analitičari predviđaju koliko će građani potrošiti za blagdane, hoće li se na
takav način pokrenuti gospodarstvo i sl. Tako se u prvi plan stavlja potrošnja.
Takav je pristup dijametralno suprotan Božićnom otajstvu rođenja Božjega Sina u
štali, jer zbog siromaštva Isusovih roditelja „za njih ne bijaše mjesta u
svratištu“.
Raduje me, nasuprot tomu,
velik broj djece, mladih i starih na jutarnjim zornicama u našim crkvama jer
nam to govori kako izvanjsko blještavilo i konzumerizam ne mogu ispuniti srca
ljudi. Naša srca mogu ispuniti samo istinske, duhovne vrednote. I to je pravi
smisao došašća. U jednostavnosti, skromnosti i poniznosti, u molitvi, čineći
karitativna djela i djela milosrđa, iščekujemo rođenje onoga koji može ispuniti
naše srce i dati puninu našem životu.
No, volio bih kad bismo
si, osim u privatnom i obiteljskom životu, i u javnom prostoru te u društvenom
ambijentu dopustili doživjeti nešto od duhovnosti adventa. Zašto npr. u
trgovačkim lancima ne bismo u adventu umjesto američkih „zvončića“ mogli čuti
adventske pjesme?! Vjerujem da bi nam tada i Božić bio radosniji, da bi nam
božićna poruka još snažnije doticala srca, da bi se i zvuci božićnih pjesama
radosnije razlijegali sve do veljače po supermarketima i da vlasnici trgovina
ne bi ništa manje zaradili, te da bi nam i božićno vrijeme te čitav život bili
raspjevaniji, radosniji i vedriji – unatoč svega krhkoga, lomnoga i grešnoga u
nama, jer Bog je i to uzljubio, prihvatio i spasio.
Prvi
kršćani su s nestrpljenjem očekivali i drugi Kristov dolazak. Danas se o tome
ne govori izvan teoloških krugova, a kao da je zabranjeno nekom vrstom „autocenzure“,
a možda i „stida“. Recite nam, zašto je to tako?
Naš
ljudski život nije zatvoren u sebe, niti se razrješava samo na poprištu ove
zemlje i povijesti. Mi živimo u vremenu između prvog povijesnog dolaska Druge
božanske osobe, Riječi Božje koja je tijelom postala i rodila se iz krila
Blažene Djevice Marije te ponovnog konačnog dolaska proslavljenog Sina Božjega,
koji će u posljednji dan doći suditi žive i mrtve. Naš se život, stoga, odvija
pred Božjim okom koje nas ljubi, od kojeg dolazimo i za kojim čeznemo, koje nas
sudi i daje smisao našem ljudskom životu. Naš je ljudski život usmjeren prema
dovršenju u Isusu Kristu i njegovoj slavi. Zato je stvarni znak posljednjih
stvari Isus, koji je Krist, raspeti i uskrsli Gospodin, Kralj slave, u kojega
vjerujemo i čiji povratak očekujemo. U našoj kršćanskoj svakodnevici, na svakoj
svetoj misi, sjećamo se Kristova povijesnog dolaska, posvješćujemo si da se
svojim utjelovljenjem poistovjetio sa svakim čovjekom, potvrdio je dostojanstvo
i originalnost svake ljudske osobe, posvetio je naš ljudski život. I istodobno
si posvješćujemo da je pred nama i Kristov budući dolazak. No, naši vjernici
uopće nisu navikli razgovarati i međusobno diskutirati o različitim istinama
vjere, niti barataju barem minimalnim rječnikom kojim bi izrekli svoju vjeru i
svoje kršćanske stavove. Ne barataju „alatom“ (rječnikom) i zato se stide
razgovarati o vjerskim temama. Obrazovani vjernici često ostaju, kad je u
pitanju poznavanje vjerskih tema, na razini krizmanika te zato osjećaju
nelagodu kad trebaju progovoriti o svojoj vjeri. Crkveni dokumenti odreda,
stoga, naglašavaju važnost pastoralnog rada s odraslim vjernicima te njihove,
barem minimalne, teološke formacije.
Budući
da je godina već na izmaku, možete li nam reći što Vam je bilo najzanimljivije u
proteklih godinu dana u svijetu i u Hrvatskoj?
Mi smo u Hrvatskoj u proteklih godinu dana bili dva
puta na parlamentarnim izborima i dobili dvije nove vlade. I to je obilježilo
društveno-politički ambijent. Nadamo se stabilnosti, gospodarskom te
demokratskom razvoju zemlje, nadilaženju ideoloških podjela i sukoba unutar
društva i razvoju koji će zaustaviti masovni odljev mladih iz zemlje.
Na crkvenom planu protekla je godina bila obilježena
Godinom milosrđa, koju je sazvao papa Franjo. Godinu milosrđa smo u
Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji povezali s obilježavanjem 150. obljetnice
početka gradnje naše katedrale te smo nakon 34 godine organizirali dekanatska
hodočašća u katedralu i hodočašća pojedinih skupina vjernika: mladih,
ministranata, političara i gospodarstvenika, vjeroučitelja itd. Osobito sam
zadovoljan brojem sudionika, sudjelovanjem hodočasnika i cjelokupnom
organizacijom dekanatskih hodočašća.
Naša nadbiskupija je domaćin Nacionalnog susreta
hrvatske katoličke mladeži 29. i 30. travnja 2017. u Vukovaru, pod geslom Krist, nada naša. U nadbiskupiji smo
zato proglasili Godinu mladih i pred sebe postavili pet zadaća. Njihovo bi nam ostvarenje
trebalo ostati kao dragocjena baština za pastoralni rad s mladima u nadbiskupiji
i nakon Nacionalnog susreta mladih i istodobno bismo kroz ostvarenje tih zadaća
trebali dobro pripraviti prihvat 30-ak tisuća mladih po našim župnim
zajednicama i cjelokupni program Nacionalnog susreta mladih 29. travnja po
župama i središnji susret 30. travnja u Vukovaru. Istodobno smo ove 2016.
započeli s ustrojem nadbiskupijske mreže molitelja za duhovna zvanja, u koju
uključujemo obitelji te pojedine osobe različitih uzrasta. Željeli bismo na taj
način obnavljati obiteljsku molitvu i istodobno našoj nadbiskupiji izmoliti –
prije svega – dobre, svete i marljive, a potom i brojne svećenike, jer je i na
vrata naše nadbiskupije zakucala kriza novih svećeničkih zvanja.
Protekla je godina u crkvenom ambijentu u Hrvatskoj
bila označena prilično snažnim emocijama koje je izazvao ustroj Mješovite
komisije Svete Stolice, sastavljene od stručnjaka HBK i SPC o Bl. Alojziju kard. Stepincu. Postaje sve jasnije da bi u aktualnoj
političkoj situaciji i posebnosti geografskog položaja Hrvatske kao većinske
katoličke zemlje, na granici s većinski pravoslavnim Istokom, mi kao Katolička
Crkva u Hrvatskoj trebali temeljito promisliti zadaće, prioritete i naglaske
ekumenskih događanja u dvostrukom svjetlu: u svjetlu ukupnih ekumenskih nastojanja
Katoličke Crkve na svjetskoj razini i u svjetlu povijesnog naslijeđa i odnosa
između srpskog i hrvatskog naroda, što uvelike uvjetuje i otežava ekumenski
dijalog na našim prostorima i istodobno, očito je, snažno utječe i na ukupna
ekumenska nastojanja Katoličke Crkve te na ekumenski dijalog na svjetskoj
razini. Ne bismo si smjeli dopuštati da samo reagiramo u situacijama u kojima
netko drugi vuče poteze koji imaju ekumenske i političke implikacije, nego
bismo kao mjesna Crkva u Hrvatskoj trebali imati svoja ekumenska polazišta
utemeljena na načelima Katoličke Crkve, te dugoročne i kratkoročne ekumenske
prioritete i naglaske, primjerene izazovima ekumenizma na našim prostorima.
Događaji
u BiH se smjenjuju velikom brzinom... pratite li stanje Crkve u BiH i bh.
Hrvata?
Ne mogu ne pratiti ono što se događa u BiH. Mi smo
sve do nedavno, do 2008., bili „đakovačka ili bosanska“ biskupija. A vjernici
su u prilično značajnom postotku bosanskog i hercegovačkog porijekla. S jedne
strane izražavam svoje divljenje i priznanje kršćanskoj vjerničkoj postojanosti
i žilavosti vjernika i svećenika u BiH. Crkva u BiH živi i djeluje u daleko
težim uvjetima od Crkve u Hrvatskoj, ali svećenici i vjernici u BiH mogu svojim
nastojanjima i rezultatima te blizinom između svećenika i vjernika biti i jesu
izazov nama u Hrvatskoj. Svjestan sam da je BiH Hrvatskoj u trbuhu i da će
budućnost BiH uvelike neminovno utjecati, štoviše i određivati, budućnost
Hrvatske. Pred vrlo nestabilnom političkom situacijom te nejasnom političkom
budućnošću i razvojem događaja u BiH ja mogu samo sklapati ruke i moliti za mudrost
i zajedništvo svih crkvenih pastira te za državničku mudrost svih nositelja
vlasti u BiH.
Kao
nadbiskup, što biste, u duhu Božića, poručili našim čitateljima?
Bog nam je u Betlehemu
pokazao što je najvrjednije: Božićno Dijete je okupilo nebo i zemlju, zvijezde
i anđele, mudrace i pastire, životinje i svu prirodu. U
Betlehemu je riječ o čovjeku, o njegovu
rođenju, o početku novoga svijeta i povijesti. Riječ je o onoj istini što u
božićnom otajstvu ponovno pjeva pjesmu radosti: da je od svih stvorenja na nebu
i na zemlji Bogu najmiliji čovjek. „Živi je čovjek slava Božja“ (Sv. Irenej). Božićno otajstvo, stoga, u
sebi nosi, danas dijelom zaboravljenu, no uvijek snažnu antropološku i
humanističku poruku o svetosti i nepovredivosti ljudskog života kao Božjeg
dara, o dostojanstvu majčinstva i očinstva, o vrijednosti bračne ljubavi muža i
žene, te o važnosti obiteljskog zajedništva roditelja i djece. Svima želim da dodirnuti
božićnim otajstvom postanemo ljudi čije se riječi i postupci hrabro suočavaju s
tamom i zadahom sebičnosti, s obmanama i zlom u nama i oko nas, te da svi
uvijek budemo glasnici i nositelji mira i ljubavi, velikodušne dobrote i sklada
u politici i u svim porama društvenoga života.
Nema komentara:
Objavi komentar