Ljubav prema
bližnjemu koja se konkretizira i u djelima jedan je od temeljnih postulata
vjerničkog života. Sukladno tomu, danas u svijetu postoje mnoge organizacije
koje pomažu potrebitima kroz institucionalizirano djelovanje u okviru Katoličke
Crkve. Sve se one mogu svesti pod jedno ime, a to je: Caritas. Prigodom Treće nedjelje došašća kada se obilježava
i Nedjelja Caritasa razgovarali smo s
vlč. dr. Dragom Tukarom, ravnateljem Caritasa Đakovačko-osječke nadbiskupije.
Dr. Tukara je
rođen 1965. godine u Gundincima. Kao svećenički kandidat bio je u Dječačkom
sjemeništu na Šalati u Zagrebu, a potom u Đakovu do svećeničkog ređenja 1992.
Nakon pet godina provedenih u župnom pastoralu otišao je na studij u Rim. Od
2015. preuzeo je službu ravnatelja Caritasa Đakovačko-osječke nadbiskupije. Osim
toga predaje patrologiju na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu.
Poštovani dr. Tukara, recite nam na početku što je
to Caritas? Mnogi odmah pomisle na humanitarnu pomoć i tu prestaje razmišljanje
o tom pojmu koji je zaista širok?
Da, upravo tako. Kada spomenemo
Caritas svi pomisle na podjelu humanitarne pomoći i tu za mnoge misija
završava. Međutim, caritas je ljubav, ljubav prema bližnjemu. Caritas je, isto
tako i institucija unutar Crkve, pravna osoba Katoličke Crkve i pastoralna
ustanova radi promicanja djelotvorne kršćanske ljubavi, svjedočenja socijalne
pravde i mira u službi cjelovitog čovjekova razvoja.
Strukturu Caritasa
Đakovačko-osječke nadbiskupije čine 11 dekanatskih Caritasa i njima pridruženi
župni Caritasi. Neki se bave isključivo prikupljanjem i raspodjelom humanitarne
pomoći, dok su drugi išli korak dalje i zajedno s biskupijskim Caritasom
organizirali rad pučkih kuhinja, savjetovališta, prihvatilišta za beskućnike,
brigu za stare i nemoćne, centra za dijete i drugih socijalnih programa i
projekata.
Kao takav, Caritas njeguje suradnju
i s drugim društvenim ustanovama: suradnje s institucijama lokalne uprave i
samouprave, državnim institucijama, razmjenjujući uzajamno korisne informacije,
savjete i u suradnji s njima provodi socijalne projekte.
Neizostavna dimenzija djelovanja
Caritasa je zagovaranje, zahtijevanje pravde za siromašne i isključene koja se
temelji na dvama stupovima kršćanskih vrijednosti: milosrđu i pravdi. Isto tako,
temelj zagovaranja organizacije Caritasa je njezina svakodnevna, izravna
bliskost i rad s ljudima koji pate od siromaštva, no i njezin konstruktivni
pristup odgovorima za promjenu nepravednih struktura.
Kao zaključak proizlazi da je
Caritas prava „obiteljska“ organizacija koja udruženim snagama radi na
preobrazbi svijeta u kome će siromašni i ugnjetavani biti pravedno tretirani
kroz socijalno-pastoralna nastojanja, bez obzira na vjeru, rasu, spol ili
nacionalnu pripadnost. Također je živi svjedok u stvaranju novoga društva
temeljenog na principima socijalne pravde, jednako za sve ljude na zemlji što
pokazuje provođenjem svog konkretnog djelovanja u praksi.
Svaka država ili regija unutar jedne zemlje
zahtijeva drugačije karitativno djelovanje. Što je specifičnost Caritasa
Đakovačko-osječke nadbiskupije?
Žalosno je što se događa u Slavoniji i Baranji, koje su
oduvijek slovile kao bogate regije i mjesta dobroga življenja. Loše stanje u
poljoprivredi, visoka stopa nezaposlenosti u gradovima, uzeli su svoj danak.
Karitativno djelovanje je trajni sastavni dio i jedna od važnih dimenzija
redovitog pastoralnog rada i života Crkve. Caritas Đakovačko-osječke
nadbiskupije ustanova je preko koje se pruža najveći dio redovite karitativne
pomoći siromašnim pojedincima i obiteljima. Napomenimo samo nekoliko vidova karitativnog
djelovanja: Pučke kuhinje, a hrana se svakodnevno dijeli u četiri grada
(Osijek, Slavonski Brod, Vinkovci i Vukovar).
U korizmi se provodi projekt Blaženije je davati nego primati, a u došašću Veliko srce za male ljude. Pri Caritasu je Caritasov Centar za
prihvat beskućnika u Osijeku, otvoren među prvima u Hrvatskoj 1999. U želji da
poboljša uvjete za rađanje većeg broja djece i tako pripomogne da svako začeto
dijete bude željeno, rođeno i voljeno, osnovan je krajem 1994. Centar za majku
i dijete u Osijeku. Caritas putem ove ustanove pruža materijalnu i savjetodavnu
pomoć za 50-ak korisnika, a to su trudnice i obitelji s malom djecom.
Tu je i Nadbiskupijska zaklada Dr. Nikola Dogan za pomoć učenicima i studentima na području
Đakovačko-osječke nadbiskupije i Srijemske biskupije.
Caritas biskupije Krk i Caritas Đakovačko-osječke
nadbiskupije od 2006. surađuju na projektu Ljetovanje
u Martinšćici na otoku Cresu. Siromašne višečlane obitelji s područja naše
nadbiskupije, koje preporuče župnici, mogu besplatno ljetovati u dva apartmana
nekadašnje župne kuće.
Caritasovi djelatnici, župni suradnici i volonteri,
uključili su se u pružanje pomoći izbjeglicama u Tovarniku, Belom Manastiru,
Bapskoj, tranzitnim kampovima u Opatovcu i Slavonskom Brodu. Ukupan broj Caritasovih
volontera koji se uključio u aktivnosti zbrinjavanja izbjeglica bio je preko
stotinu, a odradili su nekoliko tisuća volonterskih sati.
S obzirom da je veliki teritorij nadbiskupije u
kojoj djelujete za vrijeme Domovinskog rata bio okupiran ili pod izravnom
prijetnjom, jasno je kako su danas prisutni i problemi vezani uz ratne
posljedice. Recite nam na što Vaš Caritas stavlja naglasak u svome djelovanju?
Istina je da je velik dio teritorija koji spada pod
Đakovačko-osječku nadbiskupiju za vrijeme Domovinskog rata bio okupiran ili
pogođen ratnim razaranjima. Posljedice su još i danas vidljive. Koliko god
izgledalo da smo daleko poodmakli od završetka rata, još uvijek su vidljivi
tragovi stradanja, ponajprije u pojedinim osobama i obiteljima, a onda na
građevinama. Briga za ovakvo poratno stanje nije bila samo briga Caritasa nego
čitave nadbiskupije i njezinih duhovnih pastira koji su se zauzimali za što
normalnije uvjete života. Uopće je teško navesti što su do danas u ime Caritasa
određeni svećenici i Caritasovi animatori učinili za svoju partikularnu Crkvu –
za to bi trebala pomna analiza. Zasigurno se može reći da se nije „zašutjelo“
nakon što su zašutjela obilježja rata.
Danas Caritas stavlja naglasak u svome djelovanju na
ublažavanje materijalne i socijalne situacije ljudi ondje gdje je ona doista
teška. Zapravo, rad Caritasa je kao jedan začarani krug: Caritas pomaže koliko
se njemu pomaže. Svjesni smo da za ovu humanitarnu i neprofitnu ustanovu
vjernici izdvajaju svoja sredstva, za one koji su u težoj situaciji od njih
samih, a to znači da Caritas pomaže onoliko koliko uspije prikupiti bilo čega.
A pozivi ili upiti vjernika da im pomognemo su česti. Dakle, Caritas daje onoliko
koliko primi, a možemo zamisliti u sadašnjoj socijalno teškoj situaciji koliko
može dobiti. Eto, to je taj krug.
Koliko danas hrvatsko društvo u cjelini treba
socijalnu i humanitarnu pomoć?
Zbog cjelokupne situacije velikog broja nezaposlenosti, posebice
u Slavoniji, čini nam se kako je potreba za socijalnom pomoći iznimno izražena
za opstanak obitelji. Nažalost, socijalna pomoć u velikoj većini slučajeva nije
dostatna jednoj obitelji za podmirivanje režija, hrane i drugih potrepština nužnih
za život. Stoga je vrlo važno ispreplitanje socijalne i humanitarne pomoći.
Crkva je, možemo reći, za vrijeme Domovinskog rata a i kasnije, ostala sinonim
za humanitarnu pomoć, odnosno, pomoć pojedincima/obiteljima kroz opipljive stvari:
ulje, brašno, šećer, obuću, odjeću, higijenske potrepštine... a, u novije
vrijeme, posebno kroz obroke u Caritasovim pučkih kuhinjama.
Iz svega što je navedeno, razvidno je da se Slavonija
nalazi u nezavidnoj situaciji.
Možemo li pojednostavljeno kazati koje su
poveznice teologije i Caritasa?
Prva pomisao je da je teologija daleka i nejasna, a
Caritas bliz i jasnog djelovanja. Teologija – za site, a Caritas – za gladne.
Teologija – Bog, Caritas – čovjek. To je prva pomisao koja je možda i plod
osluškivanja čovjeka, ali ubrzo nakon ozbiljnijeg promišljanja ta dva pojma su
međusobno isprepletena i komplementarna. Uvjerenja sam da u karitativnom
djelovanju Crkva želi upravu tu isprepletenost i komplementarnost postići,
odnosno Boga približiti čovjeku i čovjeka Bogu.
Svjedoci smo odlaska mladih pa i čitavih obitelji
iz Slavonije... recite nam postoji li neki projekt Caritasa za zaustavljanje
tog trenda?
Ne želimo tražiti krivce, a još manje osuđivati one koji
su Slavoniju i Baranju doveli u ovako tešku društveno-socijalnu, gospodarsku i
demografsku situaciju. Najveću odgovornost za nastalo stanje snosi dosadašnja
politička nebriga središnjih vlasti za ove krajeve, a očitovala se, prije
svega, u nedonošenju jasne agrarne politike i strategije ruralnog razvoja. Bez
snažne političke volje i istinske želje političkih dužnosnika da se stanje
promijeni nije moguće ostvariti preduvjete za društveno-socijalni i gospodarski
oporavak, te izlazak iz sadašnjeg teškog stanja. Apeliramo na saborske
zastupnike iz Slavonije i Baranje da se zauzmu za dolazak kapitalnih
investicija, ulaganje u prehrambeno-prerađivačku industriju, kao i u druge
gospodarske potencijale koje imamo. Pozvane su župne zajednice da nastoje još
zauzetije duhovno, moralno i materijalno pritjecati u pomoć obiteljima s više djece
i onima slabijeg imovinskog stanja te da kao Crkva snažno podržimo njihovo
kršćansko svjedočanstvo ljubavi. Osobito smo zahvalni lokalnim zajednicama koje
su prepoznale hitnost trenutka te u granicama svojih mogućnosti dodjeljuju
pomoć mladim obiteljima. Isto tako, od iznimne važnosti je da se organiziraju
razni tečajevi i savjetovanja za stručnu prekvalifikaciju ljudi poradi lakšeg
pronalaženja novog zaposlenja, pri čemu svojim volontiranjem puno mogu pomoći i
mnogobrojne katoličke udruge vjernika.
Trenutno u strukturama Caritasa ne postoji poseban
projekt koji se bavi ovim problemom, osim gore spomenutih, ali uvjerenja smo da
ono što Caritas čini jest znak i poziv svim odgovornima za naše mlade. I upravo
ovaj poziv i naše djelovanje je, čini nam se, jedan od naših projekata.
Imate li suradnju s Caritasima u BiH i kako
ocjenjujete tu suradnju?
Caritas Đakovačko-osječke nadbiskupije i Caritas
Vrhbosanske nadbiskupije pobratimili su se nakon izražene suradnje i međusobne
pomoći za vrijeme Domovinskog rata. Kontakti ta dva Caritasa ne jenjavaju ni 20
godina kasnije. Redovito se posjećujemo s navedenim Caritasom, odnosno njegovim
ravnateljem i djelatnicima, kao i s Caritasom biskupije Mostar-Duvno i Trebinje-Mrkan.
Četiri godine zaredom odazivamo se pozivu na Humanitarni koncert Djeca pomažu siromašnima kojeg
organizira Caritas Vrhbosanske nadbiskupije, a tom prigodom iz Slavonije
povedemo kulturno-umjetničko društvo ili zbor mladih koji nastupaju na
koncertu.
S Caritasima u BiH smo surađivali i u vrijeme poplava
2014., a suradnja se odnosila na izvoz humanitarne pomoći za stradale u
poplavama u BiH.
Je li Caritas obveza, potreba, navika ili pak
nešto drugo?
Caritasov identitet i duhovnost
potječu iz Evanđelja i Socijalnog nauka Katoličke Crkve te iz činjenice što je
on jedna od triju komponenti pastoralnog rada Crkve. Caritasova služba
integrirana je u naše lokalne Crkve i u svaku kršćansku zajednicu kao temeljni
element života i poslanja. Naviještanje Riječi i slavljenje liturgije u župi
povezani su s Caritasom, jer vjera bez djela mrtva je u sebi. Caritas je također
pozvan pokazati svoju brigu, ali i uložiti svoj trud u stvaranje boljeg
svijeta. U licu svakog primatelja našeg dobrotvornog rada i traganja za pravdom
vidimo lice našeg Gospodina. Trebamo raditi kako bismo mogli ukloniti
strukturne uzroke siromaštva, dižući glas za ljude suočene sa siromaštvom. Može
li ovakav caritas biti navika?
On je obaveza i potreba svakoga
vjernika, a to znači da se treba zauzimati za tradicionalne kršćanske i
humanističke vrednote, poštenje i iskrenu motivaciju, naporan rad i ljubav
prema svom poslu, razumijevanje i poštivanje svake osobe. Iz toga proizlazi da nas
po Kristovu primjeru ljubav potiče u prvom redu na služenje potrebitima, a
Caritas je samo jedan od puteva preko kojega to možemo i činiti.
Za Caritas se valja odgajati. Odgoj
za Caritas obuhvaća sve dobne skupine. S odgojem za Caritas počinje se u
najranijoj dobi, u obitelji te kasnije u svim stupnjevima kateheze i nastavlja
se kroz cijeli naš ljudski vijek.
Caritas je u praksi vrlo
neposredan i praktičan, stoga je i pristup čovjeku jednostavan, govori jezikom
koji je svima razumljiv bez obzira koliko bio daleko od Crkve. Susret s
Caritasom je susret s Evanđeljem i živom Crkvom. I danas trebamo formirane i
odgojene vjernike laike koji su vjerodostojni svjedoci žive vjere, djelotvorne
kršćanske ljubavi, hrabre i postojane zauzetosti. U tom smislu Caritas je i
obveza i potreba.
Izdvojeno pitanje
Prema Vašem iskustvu tko je siromašan čovjek
danas?
Termin
siromaštvo označava nedostatak osnovne mogućnosti za dostojanstven život. Prema iskustvu,
danas je siromašan onaj čovjek koji je spletom nesretnih događaja u životu
ostao bez obitelji i prijatelja, a ako se k tomu pridoda i loše socijalno
stanje, siromaštvo u toj osobi poprima veliki razmjer. Dakle, siromaštvo
čovjeka ne treba promatrati prvenstveno u materijalnom smislu već i u duhovnom.
U tim situacijama, siromasima je vrlo važno omogućiti da prepoznaju dobro pored
sebe i da su oko njih ruke koje im žele pomoći.
Smatram
da vrijeme u kojem živimo nosi u sebi određeni paradoks. Naime, porast životnog
standarda često je uzrok mnogih moralnih i duhovnih siromaštava. Osim toga,
mnoštvo informacija i nesređenog sadržaja koji svakodnevno prolazi kroz našu
nutrinu navikava nas živjeti površno i plitko, ostavljajući pri tom jednu
tragičnu posljedicu, a to je siromaštvo duha. Iako je danas zapanjujuće velik
broj i porast materijalno siromašnih, smatram da je isto tako veliki broj ljudi
osiromašenih smislom i odgovorima na temeljna životna pitanja.
Nema komentara:
Objavi komentar