Danas se čini kako u modernom svijetu medija vlada parola: „Jedino loša vijest je dobra vijest!“ Zasigurno se mnogi od nas u svome životu ponekad zapitaju je li moguće boriti se protiv takvog načina razmišljanja. Kako prekinuti taj začarani krug iz kojeg, izgleda, nema izlaska? Konzumenti medija su toliko naviknuli na negativne vijesti, stoga one pozitivne gotovo i nemaju učinka.
Očito je potrebna promjena načina djelovanja na obje strane. Mediji se moraju uozbiljiti i više poštovati svoje konzumente i društvo u kojem djeluju, a društvo mora postati ozbiljnije, odgovornije i nadasve obrazovanije za medije...
Nije sve tako crno u svijetu medija
Kako nije sve crno dokazuje i novopokrenuti Radio Marija u Bosni i Hercegovini. Odlučili smo posjetiti djelatnike tog radija i iz prve ruke ispitati kako je tekao proces osnivanja.
U sarajevskoj redakciji, u Pruščakovoj ulici, dočekali su nas: Hrvoje Šunjić, predsjednik udruge Radio Marije u BiH, Pier Luigi Bianchi Cagliesi, koordinator svjetske obitelji ovoga radija za BiH i zemlje Balkana, Marina Marić, novinarka i Damir Vuković, tehničar.
U razgovoru kojeg smo vodili s gosp. Šunjićem i gosp. Biancijem polako smo stjecali sliku o veličini i važnosti obitelji Radio Marije, kojoj sada pripada i Bosna i Hercegovina.
Kako je nastao Radio Marija?
Sve je počelo 1987. kada je papa Ivan Pavao II. pozvao vjernike na sudjelovanje u kreiranju „nove evangelizacije“ kao pripreme za treće tisućljeće. Među mnogim inicijatorima, svećenicima i laicima, koji su se odazvali ovome Papinom pozivu, bili su i osnivači Radio Marije. Taj radio je stvoren kao župni radio 1983. u malom gradiću Arcellasco d'Erba u pokrajini Como, u Milanskoj biskupiji. U to je vrijeme Radio Marija služio kao medij putem kojega su župne vijesti, molitve, sv. mise i krunice dnevno stizale do svih njegovih slušatelja.
Tako su navedene karakteristike postale odlike ovog radija do početka 1987., kada je osnovano Udruženje Radio Marije. Cilj njegovog osnivanja bio je osamostaliti radio od župe i podići program na višu razinu. Zasigurno nisu slutili kako će tri godine kasnije cijela Italija biti pokrivena signalom tog radija. Sa svojih 800 predajnika Radio Marija je bio jednak talijanskom državnom radiju.
Želeći stečeno iskustvo prenijeti i drugim narodima, od 1990. entuzijasti osnivaju diljem svijeta mnoge radije poznate pod nazivom - Radio Marija. Prirodna posljedica širenja projekta bilo i osnivanje 1998. Svjetske obitelji Radio Marije, The World Family of Radio Maria, skraćeno WFRM, kao nevladine neprofitne organizacije. Cilj ove organizacije je bilo preuzimanje skrbi za osnivanje Radio Marije diljem svijeta i to u administrativnom, tehničkom i financijskom smislu.
Najvažnija uloga, koju je WFRM preuzela na sebe je nova evangelizacija, kako bi ista karizma povezivala sve Radio Marije u svijetu. Danas WFRM ima aktivne projekte u 57 zemalja svijeta i to na pet kontinenta. U mnogim zemljama Radio Marija ostvaruje nezamislive uspjehe i ruši rekorde slušanosti.
Katolički identitet - osnova Radija Marija
Koordinator svjetske obitelji Radio Marije za BiH i zemlje Balkana Pier Luigi Bianchi smatra kako je osnova ovog radija jasna, a to je katolički identitet, jer se bez jasno određenog identiteta ne može ništa dobro ni raditi.
„U isto vrijeme Radio Marija je radio koji želi dati poruku mira prema svim dušama koje slušaju. Važna nam je i promocija humanosti. To je osnovna poruka radija. Zbog toga uživamo podršku svih naših slušatelja na različitim kontinentima. Promoviramo humanost koja je danas dragocjena. Osim toga što nas podupiru i pripadnici drugih religija, u Africi imamo veliki razvoj i mnogo nekatolika u publici našeg programa. Naš radio je u Africi postao nositelj mira svima, čak i u većinskim muslimanskim zemljama“, rekao je Pier Luigi.
Slušatelji Radio Marije u zemljama koje se nalaze u kriznim područjima smatraju kako je taj radio jedan od važnih čimbenika održavanja mira i tolerancije. Oduševljenje radijem ide do te mjere da mnogi smatraju kako bi nastao kaos, pa čak i ratni sukob kad ne bi bilo glasa razuma i humanosti koji dolazi s valova ovoga radija. Pier Luigi Bianchi naglašava kako je sve to postignuto bez odricanja od katoličkog identiteta.
Tehnički detalji i problemi s administracijom prilikom osnivanja
U zemlji kakva je BiH veliki problem predstavlja savladati prepreke koje je postavio pozamašni birokratski aparat. Zanimalo nas je kako je tekao proces osnivanja Radio Marije od samog početka do emitiranja programa. Prva stvar koja je potrebna za osnivanje radija nekomercijalnog tipa kakav je ovaj jest osnivanje udruge, stvaranje upravnog odbora i skupštine. Nakon toga slijedi i administrativna priprema. Prema riječima gosp. Šunjića, na to je potrošeno oko tri mjeseca. Udruga je registrirana pri Ministarstvu pravde BiH i kada je taj proces završen tražena je frekvencije od Regulatorne agencije za komunikacije.
Radio Marija je neprofitni radio, pa je procedura dobivanja dopuštenja i frekvencija zasigurno drugačija nego za komercijalne radiopostaje. Frekvencije se obično dodjeljuju na natječajima, no za ovaj nekomercijalni radio nije bilo natječaja.
Gosp. Šunjić kaže kako imaju namjeru „pokriti“ cijeli teritorij BiH, ali za sada su dobili frekvencije samo za Banja Luku (98,9 Mhz) i Sarajevo (103,9 Mhz). Naravno, cilj je ići još dalje, dok se radiosignalom ne pokrije svaki dom u BiH. Čitav proces je trajao godinu i pol od početka traženja prvog dopuštenja do puštanja programa u eter. Problema pri izdavanju potvrda i dopuštenja nije bilo, iako se očekivalo kako će radio zaživjeti i ranije.
Posebnost Radio Marije u svih 57 zemalja u kojima djeluje je apsolutno odsustvo reklama. To je pobjednički element koji je razlog uspjeha ovog radija diljem svijeta. Ljudi zasigurno prepoznaju i kakvoću programa, posebno ako pri tome nisu zatrpani morem reklama koje se stalno ponavljaju. U slučaju ovog radija odlučuju ne mijenjati radiopostaju na svome prijemniku.
Program u eksperimentalnoj etapi i pitanje financiranja
Budući da je svaki početak težak zanimalo nas je pitanje započinjanja radioprograma. Na to nam je gosp. Šunjić odgovorio: „Želimo da svaka emisija koju pravimo bude sadržajna i kvalitetna, a glazba ju samo popunjava. Program je podijeljen na tri dijela, međutim, smo sada u eksperimentalnoj etapi, pa nismo dosegnuli još tu razinu o kojoj sam htio govoriti. U našem programu stručnjaci laici uređuju svoj dio emisija koliko tko može na svom polju djelovanja: liječnici, psiholozi, sociolozi... Zato je naš program toliko dobar. Svi su oni volonteri. U procesu smo okupljanja tih ljudi od čije će raspoloživosti ovisiti kakvoća našeg programa.“
Ovaj radio nema mnogo novinara koji će na terenu tražiti vijesti, mnogo su važnije emisije u kojima stručnjaci govore o problemima koji tište publiku. Program će biti 24 sata dnevno i pratit će se sugestije publike u kojem pravcu treba ići. Iako se u BiH još uvijek pušta eksperimentni program znamo shemu Radio Marije iz drugih zemalja.
Prema toj shemi program se sastoji od: liturgijskog, didaktičkog i informativnog dijela te zabave i glazbe. Didaktički dio programa se sastoji od religijskog nauka i zalaganja za humanost. U osnovi, Radio Marija se zasniva na marijanskoj duhovnosti, na važnosti molitve te predanosti Božjoj providnosti.
Uposlenici će priređivati kvalitetan program koji će sadržavati jedne vijesti dnevno. One će biti uređivane u dogovoru s novinskim agencijama. Informacije su katoličke i vrlo je bitna suradnja s biskupijama i župama. Vijesti iz dnevne politike nisu zanimljive uredništvu Radio Marije. Oni prenose informacije iz Crkve te traže pozitivne informacije i iz drugih religijskih zajednica. Suradnja se nudi svima.
Većina programa se uradi u mobilnim studijima koji se mogu postaviti bilo gdje, u bilo kojoj župi, te se tako dobiva živi glas s terena. Stoga nije ni čudno što trenutno u svijetu ovaj radio ima oko 30 milijuna slušatelja.
Budući da radio nema reklama uvijek je zanimljivo pitanje financiranja. Koliko god to izgledalo čudno, radio financiraju slušatelji. Svaki Radio Marija u svijetu financira Svjetska obitelj RM, koja pokriva čitav svijet. Ona financira svaki novi radio dok on ne postanje samoodrživ. U najboljim slučajevima to se dogodi za dvije godine, a u najtežim za četiri-pet godina. Svaki radio na kraju je postao neovisan u pogledu financiranja.
Kad postane samostalan, kao primjerice Radio Marija u Hrvatskoj, viškom novaca se financira djelovanje Svjetske obitelji. Dakle svaki Radio Marija koji postigne više, čiji prihodi nadilaze rashode, stavlja novac u kasu Svjetske obitelji RM iz koje se financiraju ostali projekti u drugim državama.
Poznato je kako većina stanovnika BiH nema dovoljno novca. Nije ni čudno što se mnogi pitaju kako će ovdje opstati radio, međutim, iskustvo govori da se Radio Marija održao i u ekonomski katastrofalnim društvima Afrike, stoga njegovi pokretači u BiH tvrde kako nema razloga da se ne održi u BiH.
Radio Marija u svijetu postaje važan dio života velikog broja ljudi i određenih društvenih slojeva. Oni su spremni dati koliko mogu kako bi on opstao. Radiopostaje su podrška bolesnim, onima koji ne mogu spavati noću, unesrećenim te raznim drugim kategorijama stanovništva. Slušatelji plaćaju određenu vrstu pretplate, onoliko koliko žele i koliko mogu. Tako osjećaju ovaj radio kao svoj medij.
S obzirom da je radio živi medij, svi programi su s otvorenim mikrofonom. To znači da se slušatelji mogu javljati u program i postavljati pitanja na koje će skoro uvijek dobiti odgovor. Nakon jedne godine emitiranja programa tradicionalno se može napraviti susret slušatelja radija što, prema iskustvu iz drugih zemalja, uvijek iznenadi brojnošću posjete.
Prednost radija nad ostalim medijima, primjerice televizijom, jest ta što radioprogram može doći do svojih slušatelja bez obzira gdje se oni nalazili: u kući, na radnom mjestu, u autu, bolnici ili u prirodi. Također, RM je veliki prijatelj mnogim napuštenim i bolesnim osobama. Donosi im mir i svojim programom nastoji im biti prijatelj u patnji i usamljenosti. Ne smije se zanemariti veliki broj onih koje je Radio Marija vratila u zajedništvo s Crkvom. Ovaj radio ne krije svoj identitet ni jasnu katoličku poruku jer, kako u redakciji kažu, ako izgubimo identitet onda nas više nema!
Ovaj radio je danas izrazito važan, posebno jer je situacija koju proživljavaju kršćani diljem svijeta možda najgora u proteklih nekoliko desetljeća.
Nema komentara:
Objavi komentar