Dr. Subotić je
rođen 1977. u Beogradu, gdje je i završio Bogosloviju Svetoga Save te upisao Pravoslavni bogoslovski fakultet. Nakon dvije
godine studij je nastavio na fakultetu Svetoga
Save u Ilinoisu u SAD-u. Sredinom 2002.
rukopoložen je za đakona i sveštenika i postaje paroh pri hramu Svetih Apostola
Petra i Pavla u Saut Bendu u državi Indiana. Od 2003. do 2006. bio je na
postdiplomskom studiju na Katoličkom sveučilištu Noter Dam du Lac u Indiani. Nakon
povratka u Beograd paroh je pri hramu Sv. apostola Vartolomeja i Varnave u
Rakovici, u crkvi u kojoj je kršten i odrastao. Sudjelovao je u nekoliko
znanstvenih skupova i objavio radove iz oblasti liturgike i povijesti Crkve. Na
Bogoslovskom fakultetu u Beogradu 2016. obranio je doktorsku disertaciju na
temu Istorijsko-eklisioloski aspekti
organizacije Pravoslavne Crkve u SAD-u u prvoj polovini 20. veka.
Krajem 2016.
ponovno odlazi u Ameriku za paroha pri Staroj crkvi Vaskrsenja Hristova u Chicagu.
Sa suprugom Irenom, koja je također
diplomirani teolog i vjeroučiteljica, ima dvoje djece...
Poštovani dr. Subotiću, druga polovica siječnja
tradicionalno je obilježena Molitvenom osminom za jedinstvo kršćana. Što o tom
molitvenom događaju možete kazati iz Vaše osobne perspektive u gradu i državi
gdje su pravoslavni manjina?
Opće je poznato
da se molitvom i kroz molitvu posvećuju prostor i vrijeme. Bogoslužbena godina
zbog toga obiluje blagdanima i postovima koji imaju svoje teme. Molitva za
jedinstvo kršćana je svakako jedna od veoma važnih. Iako su pravoslavci u
Sjedinjenim Američkim Državama manjina, to našu slobodu vjeroispovijedanja i kršćanskog
života ne ugrožava. Američki zakon, točnije jedan od ustavnih amandmana, jasno
definira slobodu vjere i odvojenost države od crkava i vjerskih zajednica.
Smatram kako je taj zakon veoma dobar, da može i europskim državama biti za
primjer, između ostaloga, zbog toga što crkvama omogućuje da zajednički djeluju
za opće dobro.
Nalazimo
se u vremenu Molitvene osmine za jedinstvo kršćana. Kako Vi gledate na ovaj
događaj? Koliko je SPC otvorena prema ekumenizmu?
Pitanje ekumenskog dijaloga i međureligijskih
odnosa je bila jedna od tema na Sve-pravoslavnom saboru, koji je proljetos održan
na Kritu. Delegacija Srpske Crkve imala je primjedbu na to što se ovom
saborskom dokumentu pridaje veliki značaj. To nije učinjeno ne zato sto je naša
pomjesna Crkva protiv dijaloga, već zato što Srpska Crkva smatra kako je
potrebno da se prethodno razmotre pravoslavni eklisiološki problemi.
Koji je, prema Vašem mišljenju, značaj tog
molitvenog nastojanja u današnjem svijetu i prilikama koje vladaju među
državama i narodima?
Sveti Apostol Jakov nas podsjeća kako je molitva
pravednika veoma moćna. Opće je mjesto da su prilike u svetu veoma složene. Neravnomjerna
raspodjela dobara, neprijateljstva među narodima, vjerska netrpeljivost,
klimatske promjene, ekonomska i izbjeglička kriza, samo su neka od mnogih iskušenja
s kojima se svi srećemo. Međutim, izgleda da zaboravljamo kako je jedino Crkva
sila koja treba da preobražava svijet. To je sila od Boga Oca, Sina koji je
glava Crkve, i Duha Svetoga koji je održava u postojanju. Kada tako vjerujemo,
uz molitvu sve postaje moguće.
Koliko Molitvena osmina može utjecati na
ekumenski dijalog?
Sveto pismo i Predanje
Crkve nas uče da molitva smekšava tvrdoću srca. Molitva posvećuje naš um i svo
naše biće. Uz molitvu i pravi kršćanski život, moguć je susret sa živim Bogom
već u ovom svijetu. O tome nas uče kršćanski mistici pravoslavnog Istoka Grigorije Niski, Simeon Novi Bogoslov i Grigorije Palama. Isto saznajemo iz djela Bernarda Klervoskog, Hildegarde,
Ante Padovanskog i Bonaventure. Spisak imena kršćanskih
mistika je podulji, i njihova djela su nam poznata i dostupna. Ostaje nam samo
da slijedimo njihov primjer.
Prema vašem mišljenju, je li nacionalni element prepreka susretu i suradnji
katolika i pravoslavaca u Srbiji, BiH i Hrvatskoj?
Mislim da je za suradnju
nacionalizam trenutno veća prepreka od razlike u vjeroispovijedanju, bogosluženju,
jeziku i običajima. Nacionalizam, nažalost, podriva i jedinstvo pravoslavnih
naroda. Sve-pravoslavni sabor u Carigradu iz 1872. je etnofiletizam okarakterizirao
kao herezu. Poznato je da je i među rimokatolicima u Americi bilo velikih podjela
po etničkoj osnovi, sve do snažnijeg prodora odluka Drugog vatikanskog koncila.
Što bi, prema Vašem mišljenju, svaki
kršćanin trebao osobno i u svojoj vjerničkoj ili drugoj zajednici činiti na
promoviranju dijaloga, tolerancije i suradnje za Boga i opće dobro?
Potrebno je da se bolje upoznamo i
pronađemo zajedničke točke djelovanja, makar i one najjednostavnije. U gradu
Saut Bendu u Indiani, gdje je bila moja prva parohija, Crkve i vjerske
zajednice su zajedno, svaka prema svojim mogućnostima, prikupljale hranu i
sredstva za javne kuhinje i prihvatilišta. Jednom godišnje se organizirao
molitveni doručak, na kome su se podnosili izvještaji, i na svakom od njih se
predstavljala po jedna od lokalnih zajednica. Ovih dana u Chicagu, crkva u
kojoj služim i susjedna rimokatolička, trebaju početi zajedno rješavati problem
parkiranja na bulevaru u kome se nalaze...
Koje su najveće prepreke putu zbližavanja
kršćana općenito?
Pored spomenutog nacionalizma, za
koji suvremeni grčki teolog Pantelis
Kalaidzidis kaže da je „Judino iskušenje“, velika prepreka je teško povijesno
nasljeđe. Moj profesor Robert Taft, svjetski
poznat liturgičar i isusovac, znao je u šali reći kako ne može slobodno prošetati
plažom u Grčkoj, zbog zlodjela križara na Svetoj Gori u srednjem vijeku. Strahujem
da geopolitičke promjene koje nastaju u svijetu, neće ići u prilog zbližavanju kršćana.
Zbog toga nam je molitvena trezvenost potrebna više nego ikada do sad.
Podsjetimo na Kristovu molitvu Ocu
nebeskom:„Da svi budu jedno!“ (Iv 17,21). Koliko molitva za jedinstvo kršćana
doprinosi ovim riječima?
Pravoslavna Crkva prosto se ne može
oglušiti o ono što nam jasno govore Sveto pismo i Sveto predanje. Jedna od
prvih prozbi na Svetoj liturgiji, koju služimo svake nedjelje i blagdanima glasi:
„Za mir svega sveta, za nepokolebljivost svetih Božjih Crkava, i sjedinjenje
svih, Gospodu se pomolimo!“ U kanonu euharistije Liturgije Svetog Vasilija Velikog, koji odiše snažnom teologijom,
molimo se Bogu da ublaži razdore među Crkvama.
Naziru
li se plodovi Molitvene osmine za jedinstvo kršćana danas?
Plodovi su veoma vidljivi. Naveo bih
samo nekoliko primjera i događaja. Veliki broj pravoslavnih episkopa, sveštenika
i profesora je uspješno pohađao rimokatoličke škole širom svijeta. Pretprošle
godine je Bogoslovski fakultet u Beogradu bio domaćinom rimokatoličkog seminara
o čuvenom Yvesu Congaru [Ivu Kongaru]. Osobno sam bio svjedok
usrdne molitve milanskog kardinala Angela
Scole na grobu patrijarha Pavla.
Bez obzira na neslaganja oko nadbiskupa kard.
Stepinca, mislim da je put kojim se vodi rasprava veliki iskorak u dijalogu.
Na širem planu, nedavni susret pape
Franje i ruskog patrijarha Kirila
na Kubi, s potpisanim dokumentom od izuzetnog je značaja.
Dijelite
li mišljenje da ekumenizam i međureligijski dijalog nemaju alternativu?
Kršćanska ljubav i najveća vrlina praštanje
nemaju alternativu. Rimokatolička crkva, slobodan sam da primijetim, slijedi
jednu konstantu, od preteče Drugog vatikanskog koncila Yvesa Congara, preko papa Pavla VI., Ivana Pavla II., sve do sadašnjeg pape
Franje. Svjesno sam u ovom nizu izostavio Benedikta
XVI., zato što njegov stav zaslužuje posebnu pozornost. On je kao profesor
i kardinal Ratzinger u jednom predavanju podsjetio na ontološke razlike između Crkava,
i na potrebu za krajnje usrdan i trezven pristup dijalogu. Od susreta
vaseljenskog patrijarha Atinagore i pape Pavla VI., odnos i dijalog
carigradske Crkve s Rimom u stalnom je usponu. Ostale pomjesne pravoslavne Crkve
tek kreću na taj put. Preduvjet za uspjeh u dijalogu je pristup dokumentima
sabora održanog na Kritu, njihova ratifikacija i prodor u život naše Crkve.
Je
li razjedinjenost kršćana negacija kršćanstva?
Datost Crkve je da bude jedna,
sveta, saborna (katoličanska) i apostolska. Krist je isti jučer, danas i u vjekove.
Molitva na liturgiji Svetog Ivana Zlatoustog nas podsjeća kako se Krist
lomi i ne razdjeljuje, uvijek se jede i nikada ne nestaje, već osvešćuje one
koji se Njime pričešćuju.
Nema komentara:
Objavi komentar