Tom prigodom željeli smo
se dotaknuti ove teme i potražiti odgovore na pitanja o vjerskim pravima i
slobodama u Bosni i Hercegovini. Sugovornika smo našli u gosp. Eliu Tauberu, savjetniku
za kulturu i religiju Židovske zajednice u BiH. Gospodin Tauber je istaknuti član Židovske zajednice u Bosni i Hercegovini,
veliki humanista, predstavnik u javnom životu odgovoran za pitanja kulture i
tradicije Židova Bosne i Hercegovine...
Poštovani
gosp. Tauber, svakodnevno
slušamo o kovanici „vjerska sloboda“. Recite
nam, prema Vašoj procjeni, kakvo je danas stanje vjerskih sloboda u BiH?
Sloboda vjere je propisana Ustavom Bosne i Hercegovine i Ustavima entiteta,
Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske. Zakonom o slobodi vjere su
također propisana sveobuhvatna prava vjerskih zajednica. Ovi i drugi zakoni i
politike su doprinijeli uglavnom slobodnom ispovijedanju vjere.
Vlada je u praksi uglavnom poštivala slobodu vjere. Međutim, lokalne vlasti
i dalje s vremena na vrijeme ograničavaju slobodu vjere manjinskim vjerskim
zajednicama.
Društvene zlouporabe i diskriminacija zbog vjerske pripadnosti, vjerovanja
ili očitovanja vjere su se nastavile. Diskriminacije protiv vjerskih manjina se
događaju u gotovo svim dijelovima zemlje. Međutim, opao je broj incidenata
kojima su meta bili vjerski simboli, službenici ili imovina u područjima u
kojima jedna od tri etničke grupe čini većinu. Lokalne vjerske vođe i političari
su javnim izjavama doprinosili netrpeljivosti i povećanju nacionalizma. Vjerski
simboli su se često zloupotrebljavali u političke svrhe. Nelegalno sagrađeni
vjerski objekti i dalje su izvor napetosti i sukoba.
Vlada i poglavari četiri tradicionalne vjerske zajednice vode politiku promoviranja
ljudskih prava i pomirenja. Veleposlanstva podržavaju vjerske zajednice u
njihovim nastojanjima da dobiju dozvole za izgradnju novih vjerskih objekata. Ova
veleposlanstva su također pomogla vjerskim zajednicama kod restitucije imovine,
i podržali su nekoliko programa razmjene i kulture, te predavanja koja su promovirala
slobodu vjere.
U Općoj deklaraciji o ljudskim pravima navodi se
da „svatko ima pravo na slobodu mišljenja, savjesti i vjere“. Što mislite,
koliko se to pravo danas poštuje u svijetu? Kakvo je stanje vjerskih sloboda u
svijetu?
Američki State Department
objavio je izvješće o stanju vjerskih sloboda u svijetu, svrstavajući Burmu,
Kinu i Kubu među najveće kršitelje religijskih sloboda. U izvještaju se
spominje i diskriminacija protiv vjerskih manjina širom Bosne i Hercegovine,
posebno protiv ne-Srba u Republici Srpskoj, ne-Hrvata u zapadnoj Hercegovini, i
ne-Bošnjaka u središnjoj Bosni. Sarajevo se dijelom sačuvalo kao multietnički
centar, međutim, u Izvještaju se navodi, da žalbe na diskriminaciju, izolaciju
i marginalizaciju ne-Bošnjaka i dalje postoje.
Ipak, kaže se u izvješću State Departmenta, broj incidenata usmjerenih protiv religijskih
simbola, klerika, i vlasništva na područjima sve tri etničke većine u BiH je
smanjen, posebno u poređenju s prijašnjim izvještajima. Također se kaže da
Sjedinjene Države osuđuju akcije kojima se iskazuje nepoštivanje religijske
tradicije.
U Europskoj uniji i Sjedinjenim Američkim Državama
postoji čvrst stav da će uvijek biti protiv diskriminacije i proganjanja na
religijskoj osnovi, ali da se ne slažu s onima koji se protiv toga nastoje boriti
suzbijanjem slobode govora.
Iako je stav da „svatko ima pravo na slobodu mišljenja,
savjesti i vjere“ u svijetu prihvaćen i u većini zemalja nastoji se da to
postane i praksa, moramo, nažalost, konstatirati da su u stvarnosti vjerske slobode ugrožene i pod stalnim su
pritiskom u mnogim zemljama koje sebe nazivaju demokratskim. Te zemlje su deklarativno
za ostvarivanje vjerskih sloboda, ali ih na mnoge načine ili osporavaju ili
minimiziraju.
Kao član Židovske zajednice, možete li reći kakvo
je stanje vjerskih sloboda iz perspektive njezinih članova u BiH?
Židovska religija u
Bosni i Hercegovini samo je simbolično zastupljena u odnosu na druge tri
monoteističke religije. To je definitivno posljedica, prije svega, Holokausta i
stradanja oko 70 % Židova u BiH, a zatim i velikog odlaska tijekom rata 1992. –
1995. Posljednji rabin u Bosni i Hercegovini Menahem Romano preminuo je
1968. i od tada naša vjerska zajednica samo preživljava. Uzrok tomu je,
prvenstveno, nemanje stalnog rabina, a drugo i nedovoljno vjersko obrazovanje
mladih. Što se tiče odnosa vjernika i prema vjernicima kod drugih konfesija,
stanje je izuzetno povoljno u odnosu na Židove. Mislim da smo mi jedina vjerska
zajednica koja nije „ugrožena“ i kojoj se bez izuzetka dozvoljava obavljanje
svih vjerskih službi i manifestacija. Drugo je pitanje koliko to Židovska
zajednica koristi i može li sama učiniti nešto više na edukaciji mladih i
njegovanju vjerskih tradicija.
Svjedoci smo brojnih napada na vjerske objekte,
vjerske službenike u čitavoj BiH. Čini se u posljednje vrijeme kako je ta
negativna pojava u blagom padu (ili mediji ne daju pozornosti mnogo). Recite
nam kako Vi gledate na tu pojavu?
Da, čak i prema
mišljenju ombudsmena situacija na terenu je mnogo bolja i smanjen je broj
napada na vjerske objekte. To, istina, nije slučaj i s grobljima na kojima se i
dalje vrši vandalizam i uništenje spomenika. Činjenica da ovo društvo nije uložilo
nikakav napor na educiranju mladih (koji su počinitelji ovih vandalskih
razbijanja), dovodi povremeno do eskalacije u odnosu na politička kretanja u
zemlji i svijetu. Postoji i određena inertnost kod vjerskih zajednica koje ne
insistiraju na javnom prosvjedu i procesuiranju onih koji uništavaju groblja i
vjerske objekte. Dio onih koji to rade su mladi koji su poneka groblja
pretvorili u svoje sastajalište na kojima se mogu opijati i slično. Međureligijsko
vijeće Bosne i Hercegovine je prije nekoliko godina učinilo izvanredan napor da
formiraju komisije koje će obilaziti vjerske objekte koji su meta vandala i
javno i medijski istupiti predstavnici sve četiri religije protiv ovakvih
postupaka. Samo tada mediji reagiraju i to im je u sferi zanimanja jednodnevne
vijesti. Nikada ne idu dalje od toga, a novinari, uglavnom, niti obilaze groblja
ni vjerske objekte, osim kada su vjerski blagdani ili neki incident.
Jesu li kazne počiniteljima tih nedjela dovoljne,
zapravo jesu li adekvatne? Često su počinitelji maloljetni pa se gotovo ništa
ne čini na rasvjetljavanju čina, dok s druge strane nema zle namjere, osim
koristoljublja?
Ja se ne sjećam da je
neki počinitelj uhvaćen ili kažnjen. Obično se radilo o maloljetnicima ili
nekima koji su to uradili iz obijesti i nehaja, a mnogo rjeđe iz
koristoljublja. Ponekad je neki vjerski objekt stalna meta nekih sitnih
kriminalaca koji to ne rade iz nekih anti-momenata, već da bi stekli
materijalnu korist. Primjer je iz 2016. kada su u više navrata skidane
sigurnosne kamere kod Aškenaske sinagoge, ali počinitelji nikada nisu
prepoznati i uhvaćeni.
Ukoliko više medijski
govorimo o vjerskim slobodama, o vrijednosti svake pojedine religije, o
poštivanju onih koji vjeruju u jednoga Boga – samo na drugi način, možda ćemo
podići svijest mladih ljudi da svoj bijes ne iskaljuju tamo gdje to nema
nikakvog smisla.
Je li, prema podacima koje Vi imate, neka
religijska zajednica u BiH u lošijem položaju od druge?
Činjenica da nas naš
društveno-politički sistem dovodi u stanje u kojem su uvijek bar dvije
religijske zajednice na neki način ugrožene. Iako se često ne radi o stvarnoj
ugroženosti, nema sumnje da su određene slobode i prava permanentno ugrožene od
vladajuće religije na pojedinom etničkom prostoru. To se može manifestirati i
kroz financijsku podršku, izdavanje određenih dozvola ili ne-podršku u
određenim situacijama.
Ako polazim s pozicija Židovske
zajednice, ona je u načelu u najlošijem položaju u odnosu na druge religijske
zajednice u Bosni i Hercegovini. Činjenica da je najveći broj vjernika stradao
u Holokaustu, a gotovo sva imovina nacionalizirana ili oduzeta ili uništena, potpuno
je osiromašilo ovu zajednicu koja radi pod izuzetno teškim uvjetima. Ovdje je
veoma malo prisutna pomoć lokalnih zajednica ili neke državne institucije i
ministarstva. Nedonošenje Zakona o restituciji najteže je palo našoj maloj
zajednici jer je to bila jedina mogućnost da se može raditi u normalnim uvjetima.
Porazna je činjenica da je SFRJ dozvolila nacionalizaciju sinagoge na Bjelavama
u Sarajevu 1976. – kada je već bio proces nacionalizacije okončan, pod izlikom
da se tamo više ne održava Božja služba. Pored toga, činjenica je da je Židovska
zajednica BiH jedina koja u posljednjih 20 godina nije povratila nijedan
kvadratni metar svoje imovine.
Možete li ocijeniti rad Međureligijskoga vijeća u
BiH i utječe li on na povećanje i promidžbu poštivanja vjerskih sloboda?
Formiranje Međureligijskog
vijeća bio je veliki potez koji je, s današnjeg stanovišta, pokazao kako je to
i bila stvarna potreba. U tijeku ovih 20 godina koliko MRV djeluje, učinjeni su
snažni iskoraci u afirmiranju vodećih religija u BiH kroz razne oblike: od
javnih istupa, do susreta mladih teologa. Uz pomoć raznih međunarodnih
organizacija ovi su projekti uspješno realizirani. Uspostavljeni su uredi u
više gradova BiH i javno je ukazano na vandalizam na vjerskim objektima kada se
on negdje dogodi.
Ipak, smatram da bi MRV
mogao mnogo više učiniti na planu promidžbe poštivanja vjerskih sloboda,
odnosno podizanja nivoa svijesti mladih ljudi o tom pitanju. Činjenica da
sredstva koja država BiH odvaja za djelovanje MRV ograničavaju na neki način
njihovu širu angažiranost. Primjerice, s većim proračunom bilo bi moguće
zaposliti mlade teologe da podrže međureligijski dijalog i organizirati daleko
veći broj akcija, uspostaviti međureligijsko glasilo, radio program, tv-emisiju
i sl.
Svjesni
smo rastućeg religioznog fanatizma te relativizma i ateizma. Recite nam, prema Vašem
mišljenju, koliko ova dva suprotstavljena pojma mogu u budućnosti utjecati na
vjerske slobode?
Uvijek je pitanje komu je postavljeno pitanje.
Nema sumnje da će na njega svatko drugačije odgovoriti u ovisnosti koliko su
vjernici ili ateisti ili čak agnostici. U suštini, svakomu smeta tuđi fanatizam
i u tom je najlakše relativizirati odgovor koji na kraju i nije stvarni
odgovor. Ovo ističem iz razloga što sam sreo mnogo onih koji se tako ponašaju i
često ne ispoljavaju svoje stavove. A takav je upravo religiozni fanatizam. Ono
što je pozitivno za jedne ljude, za druge je negativno. Ljude s određenim uvjerenjima
možemo vidjeti kao ljude kojima je potrebno liječenje. Uzmimo za primjer nekoga
tko je postao radikalan pod utjecajem neke religije – mogli bismo tako nešto
prestati promatrati kao osobni izbor koji je rezultat slobodne volje i početi
tretirati kao vrstu mentalnog poremećaja. Iz mnogo razloga to može biti
pozitivna stvar jer nema sumnje da u našem društvu postoje uvjerenja koja mogu
nanijeti mnogo štete, i koja to zaista i čine. Znanstvena zajednica je tek
odnedavno postala svjesna koliko je fundamentalizam istovjetan mentalnim
bolestima.
Navest ću ovdje samo mišljenje G. I. Gurdjieffa: „Svi oni koji
smatraju da se njima ne manipulira, oni su zasigurno već izmanipulirani.“ Ako
uzmemo u obzir da je i ateizam neka vrsta vjerovanja vrlo snažno suprotstavljen
religioznom vjerovanju, nema sumnje da i oni njegovi predstavnici u određenim
situacijama mogu biti radikalni i opasni.
Ne smatram da oni izravno utiču na vjerske
slobode, jer one su odraz demokratičnosti nekoga društva, odnosno uspostavljanja
sistema u kojem su narodi i religije dovoljno educirali svoje pripadnike o
poštivanju onih koji ne pripadaju istom vjerovanju.
Koja je poruka obilježavanja Svjetskog dana
vjerskih sloboda za našu bh. svakodnevicu?
Želio bih podsjetiti da
su u BiH, tijekom povijesti, vjerska prava stotinama godina poštivana i da
vjerska sloboda nikada nije bila ugrožena (osim tijekom Drugog svjetskog rata).
Iako postoje oni koji smatraju da je to bilo u socijalističkom razdoblju naše
države, ne smijemo zaboraviti da je to najvećim dijelom bio izbor: prikloniti se
komunizmu i tako osigurati određenu karijeru ili ostati u svojoj religiji i
truditi se preživjeti. Znam mnoge koji su se upravo odlučili za ovaj drugi
izbor i bili uspješni znanstvenici, liječnici, poslovni ljudi.
Danas, kada je religija
u našoj državi dovedena do mnogo veće otvorenosti nego ikada prije, kao rezultat
uspostavljanja sadašnjeg državnog sistema, uglavnom možemo govoriti o vjerskim
slobodama kao o nečem veoma prisutnom: i istupanjem vjerskih zajednica i njihovih
poglavara i putem medija koji bilježe sve velike blagdane pojedinih konfesija.
Moja poruka bi zato
glasila: Ukoliko je ugrožena vjerska sloboda jedne vjeroispovijesti, bit će
uskoro ugrožena i vjerska sloboda one zvanične religije koja je ugrozila drugu.
Dozvolimo svima da slobodno iskazuju svoju vjersku pripadnost i pomozimo im u
tome. Podržimo njihova nastojanja da sačuvaju tisućljetnu tradiciju i vjeru u
jednoga Boga, jer svi u Njega vjerujemo!
Nema komentara:
Objavi komentar