Grad Prijedor i istoimena općina nalaze se u sjeverozapadnom dijelu BiH, na obalama rijeka Sane i Gomjenice, 45 kilometara zapadno od Banje Luke. Prema procjenama, na prostoru gdje se s ravnicom susreću brežuljci kojima se Kozara spušta u Prijedorsko polje, mjesto za život je našlo oko 110 000 ljudi...
Kraj
je to zanimljive prošlosti, prve željezničke pruge, nekoć jake industrije,
bogate kulturno-umjetničke tradicije te iznimne prirodne ljepote i magične
privlačnosti koja svojom pojavom budi jake impresije i intenzivne osjećaje.
Nažalost, sve to je uspjela upropastiti (ne)ljudska ruka jer je grad većini
ljudi u BiH i šire danas poznat samo po zločinima, logorima, rušenju vjerskih
objekata, protjerivanju nesrpskog pučanstva, a u posljednje vrijeme i Jelenom,
djevojkom koja je šutjela na gradskom trgu i privukla pozornost čitave regije.
A gdje su tu katolici i Hrvati?
Po dolasku u Prijedor naša početna
postaja, kao i u većini mjesta, bila je tamošnja katolička župna crkva
posvećena sv. Josipu
Zaručniku BDM-a. Tu smo u višesatnom razgovoru sa župnikom
vlč. mr. Markom Vidovićem,
koji se na službi u Prijedoru nalazi nešto manje od pola godine, saznali kako
danas u ovoj župi ima samo 400 katolika koji su „raspoređeni“ u 220 obitelji.
Prije rata je bilo oko 1 500 vjernika, tako da se može reći kako nije ostala ni
trećina prijeratnih katolika koji danas čine nešto više od pola postotka
ukupnog broja pučanstva u gradu. Kakva je situacija, potvrđuje i činjenica kako
politički predstavnici u izbornim kampanjama više pozornosti daju problemima
manjinskih populacija (npr. Romima), a ne pripadnicima jednog konstitutivnog
naroda...
U razgovoru odmah na početku smo čuli
kako je riječ o jednoj specifičnoj gradskoj župi koja se ogleda u trima
posebnostima: mješoviti (točnije bi bilo reći binacionalni) brakovi u kojima
katolici ostaju praktični vjernici; mučenička župa u kojoj su u razdoblju od 50
godina 20. st. ubijena njezina tri župnika, te nazočnost katolika-nehrvata,
uglavnom Čeha, Slovenaca i Ukrajinaca.
Tek sada pojam „raspoređeni“ po
obiteljima dolazi do svojeg pravog značenja. Naime, mnoge obitelji, iako imaju
tri i više članova, nisu katoličke, nego je samo jedan njezin član katolik.
Prema riječima našeg sugovornika, u
crkvu nedjeljom dolazi između 60 i 100 osoba, što za jednu gradsku sredinu u
takvu vjerskom okružju s jednom nedjeljnom misom i nije loše. Župa obuhvaća
grad Prijedor i nema filijalnih crkava osim kapelice na groblju Urije i u
Rajkovićima, to jest Kozarcu.
„U gradu djeluje pet osnovnih škola,
a u njih četiri predajem vjeronauk. U školama i razredima je samo po 2 - 3
djece. Sve ukupno, radi se o malom broju djece, petnaestak najviše. U jednoj školi
ne držim vjeronauk jer je nastao problem budući da nije predavan od drugog
razreda, i sada ne može započeti npr. od petog. U srednjim školama u RS-u nema
vjerske pouke, ali postoje naznake kako će se i to promijeniti. Posebno treba
istaknuti djevojčicu koja jedina u školi bez stida pohađa katolički vjeronauk.
Iako se radi o malom broju đaka, i u župi imamo vjeronauk posebno za
prvopričesnike i krizmanike. Nažalost, prošle godine smo imali samo jedno
vjenčanje, i to par koji živi u Hrvatskoj, a mladoženja je odavde podrijetlom“, rekao je župnik i time zapravo oslikao kakvo
je stvarno stanje mladih u ovom kraju.
Dva duhovna zvanja
Župa je dala dva duhovna zvanja: vlč.
Marijana Stojanovića (zvanog Japanac), te pokojnog ubijenog vlč. Tomislava Matanovića. Inače
vlč. Marijan je bio dugogodišnji župnik u Prijedoru i u „njegovo vrijeme“ je obnovljena
župna crkva. Iako je ovo malobrojna župa, vlč. Marko na raspolaganju ima 15
članova mješovitog župnog zbora te šest ministranata.
Na pitanje kako narod ovdje živi,
župnik je dao zanimljiv odgovor: „Ljudi iz okolnih sela žele doći živjeti u Prijedor,
Prijedorčani žele u Banju Luku, a Banjolučani u Beograd i dalje...“
Očito je kako ta rečenica oslikava
stanje na terenu. Većini naroda je teško i svatko bi želio nešto bolje za sebe
i svoje najmilije, tako da je želja za odlaskom prisutna bez obzira o komu se
radilo.
Paljenje i rušenje crkava
Tijekom
razgovora zavirili smo u bogatu župnu knjižnicu i kronike te smo shvatili kako
su katolicima u Prijedoru nanesene brojne rane koje još uvijek nisu, niti će
izgleda ikada zarasti. No krenimo redom. Župa je utemeljena 1891. odvajanjem od
Volara, a prva crkva je izgrađena 1896. Srpski ekstremisti su 29. kolovoza
1992. kratko nakon ponoći crkvu minirali i posve srušili, a potom potpuno
uklonili ruševine. Tako više od desetljeća na mjestu gdje je nekoć bila crkva
nije postojalo ništa što bi podsjećalo na nekadašnji sakralni prostor. Moglo bi
se reći kako je na tom mjestu bilo parkiralište ili minipark. Na svu sreću
gradnja nove crkve počela je 2004., a svečano je blagoslovljena 25. kolovoza
2012.
U
crkvenom dvorištu 1983. napravljena je vjeronaučna dvorana u kojoj se, nakon
što je 1992. srušena župna crkva, obavljalo bogoslužje. Ona je tijekom rata
djelomično služila i kao Caritasovo skladište. Kada je u kolovozu 1995. prvo
zatočen, a potom 20. rujna ubijen prijedorski župnik Tomislav Matanović,
vjeronaučna je dvorana opljačkana i srušena. Na tom je mjestu poslije, 2001.,
izgrađen sadašnji župni pastoralni centar u kojemu se nalazila kapelica gdje su
se služile sv. mise sve dok nova crkva nije dovršena.
Prva
župna kuća izgrađena je 1896., a izgorjela 1942. kada je oštećen i toranj.
Sljedeće godine je bila ponovno izgrađena i sve do 1992. je imala svoju prvobitnu funkciju, a od 1992. do 1999.
u njoj su bili srpske izbjeglice. Obnovom i proširenjem 2004. ta je kuća
pretvorena u Caritasov đački dom u kojemu stanuju školarci iz okolice Prijedora
koji nemaju redoviti prijevoz do svojih kuća. Tako oni radnim danima borave u
internatu, a vikendom su s obiteljima. Nad desetak djece bdije i o njima se
brine Caritasov tim. Od djece se zahtijevaju dobre ocjene i lijepo ponašanje.
Dom nije rezerviran samo za katolike, stoga u njemu boravi i nekoliko učenika
pravoslavaca.
Župnici-mučenici u 20. stoljeću
Osim
materijalnih rana koje su se ogledale u rušenju i pustošenju, nažalost cijenu
su platili i svećenici, stoga je župa Prijedor karakteristična po svojim
župnicima-mučenicima. U 20. stoljeću u tom gradu ubijena su čak trojica župnika.
Prvo su prilikom napada na Prijedor 17. svibnja 1942. partizani u župnom stanu
ubili mons. Josipa Kaurinovića, rođenog 1875., i njegovu kuharicu. Tada
je također stradao velik broj župljana.
Nepune
tri godine poslije partizani su nakon namještenog suđenja 21. veljače 1945.
strijeljali prijedorskog župnika vlč. Josipa Böckmanna, rođenog 1910., a
optuženog za suradnju s njemačkim vlastima jer je bio Nijemac. Strijeljan je
skupa sa sasinskim župnikom fra Miroslavom Buzukom kod groblja Greda u
Sanskom Mostu.
Treći
prijedorski župnik koji je u 20. st. mučenički završio svoj život je vlč.
Tomislav Matanović (1962. - 1995.). Mjesna srpska policija ga je u noći s 24.
na 25. kolovoza 1995. odvela na saslušanje, a potom držala u pritvoru zajedno s
njegovim roditeljima Josipom i Božanom sve do 19. rujna kada su
odvedeni u nepoznatu pravcu. Njihovi su posmrtni ostatci pronađeni tek šest
godina poslije u Rizvanovićima-Bišćanima, u jednom bunaru i pokopani na
prijedorskom groblju Urije 24. studenoga 2001. Prema sadašnjim saznanjima, sve
troje ubijeni su kratko nakon ponoći 20. rujna 1995. O tomu i svjedoči
spomen-ploča na zgradi Caritasova internata.
Veličanstveni mozaik sv. Josipa
Nakon
razgledanja župnih kronika, internata i pastoralnog centra ušli smo u crkvu čija
unutrašnjost krije nekoliko unikatnosti. Prva uočljiva posebnost je ogromni
mozaik sv. Josipa kojeg je uradio akademski slikar iz Prijedora Rudolf Slačala.
„Njegov“
sv. Josip, smješten u oltarski dio sakralnog objekta, visok je šest i širok tri
metra. Prostire se na površini od 20 četvornih metara i u njega je strpljivom
rukom majstora ugrađeno više od 75 000 komada prirodnog kamena u 60 nijansi
raznih boja. Zaista pravo remek-djelo. Ovaj je mozaik rađen osam mjeseci: iz
dana u dan strpljivo je slagan kamen po kamen, a nije bilo lako jer se sve
radilo ručno.
Danas je ovaj mozaik prvo što se
primijeti kada se uđe u crkvu. S desne pak strane se nalazi Prijedorski ranjeni Isus. Riječ je o
umjetničkoj instalaciji-unikatu nastaloj od ostataka nekadašnjeg Isusova kipa
koji je spašen iz stare crkve. Kipu nedostaju ruke, a torzo je izrešetan
puščanim metcima (ili krhotinama od eksplozije koja je srušila crkvu). Prema
župnikovim riječima, Prijedorski Isus
najbolje prezentira situaciju u kojoj se nalaze ovdašnji katolici.
Osim skladnih svijetlo-bijelih boja
kojima dominira crkva, oltar krasi zanimljiv pozlaćeni tabernakul dar iz
Njemačke, slika bl. Ivana Merza te zanimljiv luster. I to je to. Savršenstvo u jednostavnosti
je posljednja misao koja pada na pamet kada se razgleda ova crkva.
Ime zla
Nakon
razgledanja, nažalost, morali smo se dotaknuti i priča o ratnim zločinima. U
ovom kraju su se dogodila različita zla. Župnik ističe kako ne zna otkud toliko
zla i mržnje i što je uzrok tomu. Premlaćivanja i zastrašivanja po kućama su
bila uobičajena pojava, a nakon zauzimanja Prijedora i okolice, srpske snage su
zatvorile tisuće nesrpskih civila u logore u Omarskoj, Keratermu i Trnopolju. Osnivanje ovih logora bilo
je dio velikosrpskog plana o protjerivanju nesrba iz čitavoga kraja. Za vrijeme
zatočeništva ljudi su podvrgavani teškom zlostavljanju i pogubljenjima.
Zatvorenike su čuvali vojnici, policija, mjesne jedinice srpske vojske ili TO,
te mješovite skupine. Pripadnicima paravojnih organizacija i lokalnim Srbima
rutinski je dopuštan pristup u logore kako bi mogli zlostavljati, tući i
ubijati zatvorenike.
Možda
je najzloglasniji od logora bio logor Omarska. Nalazio se na mjestu bivšeg
rudnika željezne rude Ljubija, oko dva kilometra južno od istoimenog sela. Logor
je postojao od 25. svibnja 1992. do kraja kolovoza 1992., kada su zatvorenici
prebačeni u Trnopolje i druge logore. U Omarskoj je bilo i do 3 000
zatvorenika, uglavnom muškaraca. Većina logoraša su bili Bošnjaci i Hrvati uz
pokoju iznimku, obično Srbi koji se nisu slagali s tom politikom.
Zatvorenički
logor Keraterm, koji se nalazi na istočnom kraju Prijedora, ranije je bio
tvornica keramičkih pločica i u njemu je bilo zatočeno do 1 500 zatvorenika
koji su bili natrpani u niz velikih prostorija ili hala.
Uvjeti
u logoru Keraterm bili su grozni: i do 600 zatvorenika znalo je biti u jednoj
prostoriji, s tim da su jedva imali mjesta leći na betonski pod. Danima su bili
zaključani natrpani jedan na drugog.
Početkom
listopada 1992. ljudi su deportirani iz ovog logora nakon što su potpisali
suglasnost o odricanju od svih svojih materijalnih dobara. Tako je logor
Trnopolje predstavljao vrhunac kampanje etničkog čišćenja... Danas se srpski
političari pravdaju kako nisu počinili genocid jer su na vrijeme stali, za
razliku od pokolja u Srebrenici.
Kozarac, relativno uspio
povratak?
Nakon razgovora sa župnikom otišli
smo u, od Prijedora desetak kilometara udaljeni, Kozarac kojega krasi veliki
broj zanimljivih kulturno-povijesnih spomenika iz različitih razdoblja. U ovom
smo se gradiću zadržali veoma kratko, međutim primijetili smo da se može reći
kako je ovdje povratak koliko-toliko uspio. Džamije su obnovljene kao i mnoge
kuće, a na ulicama se vide pretežno muškarci i žene u muslimanskim nošnjama.
U zaseoku Rajkovići nalazi se tzv. Mehmedova crkva. Putem do nje
razgovarali smo s Miljenkom Jordanom, članom župnog pastoralnog vijeća,
i Jurom Rajkovićem koji čuva ključeve Gospine kapelice. Prema
Miljenkovim riječima, život u župi, kao i u drugim krajevima države je težak.
Posla i plaća nema, a i kada ih ima, to je nedovoljno za dostojanstven život pa
se ljudi snalaze kako znaju i umiju. Živi se od mirovina i niskih primanja.
Mehmedova crkva na Staroj pilani
Gospina kapelica, u narodu poznata kao
Mehmedova crkva, nalazi se na
uzvisini, popularnom Brdu ljubavi. Veza Kozarčana s ovom kapelicom proizlazi iz
jednog događaja-legende s kraja 19. i početka 20. stoljeća kada je prostorom Stare
pilane gospodario austrijski industrijalac Carl Schmutzer. Pilana u
podnožju planine Kozare bila je prvi industrijski pogon zapadnjačkog tipa na
području sadašnje prijedorske općine. Zapošljavala je stotinjak radnika s
područja Kozarca.
Među mnogobrojnim uposlenicima
izdvajao se predradnik Mehmed Kulašić. Izgledom, pjesmom i svirkom uz
gitaru mladi momak nije promakao Mariji, naočitoj kćerki austrijskoga poduzetnika, koja je s roditeljima
živjela u „Bijeloj kući“ bavarskoga stila, uz planinsku ljepoticu Starenicu.
Nije prošlo puno započela je ljubav između mladoga Mehmeda i tada već odrasle
austrijske ljepotice. Iz nemoguće i zabranjene ljubavi bogate Austrijanke i
siromašnoga Kozarčanina rodilo se i dijete. Jednoga dana, kaže legenda, pred
Mutničkom džamijom slučajni prolaznik je pronašao mrtvo novorođenče, umotano u
novine na njemačkom jeziku! Priča se brzo raširila i stigla do kuće gazde
Schmutzera. Zarad časti Carl vrati kćerku nazad u Austriju istodobno naloživši
gradnju male katoličke kapele kako bi se, prema predaji, „iskupio za svoje i
grijehe svoje mezimice“.
Danas se u crkvi i pratećoj gospinoj
špilji na rođendan BDM-a slavi sv. misa kada dođe i stotinjak hodočasnika.
Međutim, crkva nije nikad „sama“ jer tijekom godine uvijek ima posjetitelja.
Ponos i dika katolika
Prijedora
Svoj posjet prijedorskom kraju
završili smo odlaskom kod liječnika Vjekoslava Gotvalda koji slovi za
ponos i diku čitavog katoličkog puka. Dr. Gotvald ima svoju specijalističku ordinaciju
s ultrazvukom tik do rodne kuće ubijenog župnika Matanovića. Član je župnog
pastoralnog vijeća i praktični vjernik. On je osoba koja svoj dan započinje
molitvom u kojoj moli svjetlo Duha Svetoga kako bi znao „odrediti pravu
dijagnozu“. Njemu ne dolaze samo Prijedorčani na pregled, nego i mnogi iz
drugih krajeva. U narodu se ne kaže bez razloga: „Kakvu dijagnozu ti postavi
dr. Gotvald, to je dijagnoza od samoga Boga.“
Razgledavši
Prijedor i uvidjevši sumnjičavost njegovih stanovnika zbog fotoaparata, mislimo
na sveprisutnu apatiju koju samo pojedini svijetli primjeri mogu (na tren)
prekinuti. Lijep grad i priroda, a nasuprot tomu tako grozna prošlost i
nezacijeljene rane. Na kraju možemo samo citirati predsjednika udruženja
logoraša Prijedor ’92, Sudbina Musića: „Ako je BiH Paradoksistan, onda je Prijedor njezin glavni grad.“
Jelena, djevojka koje
ima, ali koja šuti
Jelena
Topić, djevojka koja je od 27. rujna tjednima šuteći stajala na trgu u
Prijedoru privlačeći pozornost brojnih prolaznika i regionalnih medija, postala
je svojevrsna atrakcija. U svojem dnevniku kojeg je objavila opisala je kako se
osjećala dok je 31 dan stajala na gradskom trgu, ispred bivše robne kuće Patrija.
„Tipičan osjećaj nemoći nakon ratnih zbivanja na ovim prostorima prisutan je u
vidu pasivnosti i vjerovanja kako pojedinac ne može ništa promijeniti. Zanimalo
me koja je moć anonimnog pojedinca da na oko jednostavnim, a discipliniranim i
intenzivnim postupkom napravi nešto vidljivo i relativno značajno. Je li
pojedinac kao takav zaista nemoćan?!“, između ostalog napisala je Jelena na
svojoj stranici Glasno ćutanje, što je i naziv njezina projekta. Je li
Jelena uspjela u svojim namjerama, možda nikad nećemo saznati, ali je jasno
kako je svojim pasivnim djelovanjem skrenula pozornost na sebe, ali i svoj
grad.
Nema komentara:
Objavi komentar