Križarski ratovi su jedna od najpoznatijih i najznačajnijih pojava u ljudskoj povijesti uopće. Proporcionalno gledano na vrijeme trajanja, broj ljudi koji su u njima sudjelovali te zemljopisnu rasprostranjenost mogu se svrstati u najveće i najkompleksnije religiozno-vojno-političke kampanje na planeti. Činjenica da mnogi znanstvenici te obični ljudi nemaju jasne definicije i predodžbe o njima govori kako te pohode nije lako sagledati niti ocijeniti njihov konačni učinak. Čak i danas s povijesne distance teško je biti ravnodušan prema križarskim ratovima, pogotovo znajući da su u nekim njegovim dijelovima vršeni grozni zločini, a dopušteno je stradanje brojne djece koja su nažalost doživjela groznu sudbinu.
Na početku je veoma bitno definirati određene pojmove. U svojoj osnovi
križarski rat je naziv za devet pohoda koje su kršćani srednjovjekovnog Zapada
poduzeli kako bi oslobodili sveta mjesta Palestine od muslimana. Međutim taj se
izraz upotrebljavao u širem smislu kako bi se opisao bilo kakav pohod protiv
nevjernika, heretika ili pak neprijatelja papa neovisno o njihovom zemljopisnom
položaju...
Gdje i protiv koga su se križari borili?
Ratnih poprišta na kojima su se vodili bilo je mnogo. U osnovi su to
bili prostori današnjeg Izraela, Palestinskog teritorija te istočnog
Sredozemlja, ali se nikako ne smije zaboraviti Sjeverna Afrika, Španjolska,
obale Baltika, Poljska, Ugarska, Balkanski poluotok, pa čak i Zapadna Europa...
Križari su se borili protiv muslimana u Sjevernoj Africi, Španjolskoj,
Palestini i Siriji, a s početkom četrnaestoga stoljeća također u području
Egejskoga mora i na Balkanskom poluotoku. Poduzimali i vojne pohode protiv
paganskih Venda, Balta i Litavaca, šamanističkih Mongola, pravoslavnih Rusa i
Grka te raznih krivovjernika...
Povod križarskih ratova: vraćanje svetih teritorija nazad u kršćanske
ruke bio je u duhu toga vremena opravdan. On se odnosio na potrebe cijeloga
kršćanstva ili Crkve, a ne na potrebe pojedinog naroda, regije ili države pa se
križarski pohod može nazvati «nadnacionalnim pokretom».
Križarskom ratu legitimitet je davao papa kao kršćanski poglavar, a
određeni križari polagali su zavjete, što ih je činilo podložnim Crkvi i
osiguravali papama izvjesni nadzor osim u vojnim stvarima.
Naravno, osim ljudi koji su s plemenitim ciljevima išli u križarski
rat mnogi su jednostavno bili željni ratnog plijena i bogatstva, činjenja
zločina bez odgovornosti ili su jednostavno avanturističkog duha što je bilo
veoma popularno u to doba, drugim riječima željeli su «vidjeti svijeta», ili
jednostavno pobjeći iz životne kolotečine.
Vremenski okvir početka i završetka ratova
Osim razloga za pokretanje križarskih ratova važno je poznavati
vremenske okvire u kojima su se oni odvijali. Budući kako su seldžučki Turci
pregazili Malu Aziju 1074. papa Grgur VII. skovao je planove za vojni
pohod na Istok nakon što je dobio poziv u pomoć bizantskog cara Mihajla VII.
Grgur se odazvao u nadi da će tako međusobno približiti latinsku i istočne
Crkve. Vojničku službu usporedio je sa služenjem Crkvi, a vojake je pozvao na
obranu kršćanske vjere.
Usprkos naporima pape Grgura u pokretanju određene vojne kampanje ipak
se 1095. općenito smatra godinom početka križarskog pokreta. On je nastao kao
posljedica inicijative pape Urbana II. Također, može se reći da
je križarski pokret prestao postojati 13. lipnja 1798. kad su vitezovi
hospitalci od sv. Ivana, posljednji pripadnici vojničkoga reda koji je vladao
jednim redom-državom i koji je u to vrijeme ratovao protiv muslimana na moru,
prepustili Maltu Napoleonu Bonaparteu.
Do tada su mnoge bitne značajke križarskoga pokreta odavno iščezle.
Posljednji križarski ratovi koji odgovaraju svojoj definiciji je vjerojatno
vojni pohod portugalskoga kralja Sebastijana na Maroko 1578. i
pohod španjolske Armade na Englesku deset godina kasnije. Iako križarski ratovi
u sedamnaestom stoljeću još uvijek nisu potpuno istraženi može se reći kako je
posljednji križarski savez bila Sveta liga (1684.-1697.). Početkom osamnaestoga
stoljeća bilo je ljudi koji su se iz vjerskih razloga borili protiv Osmanlija
međutim to razdoblje «križarstva» nije do kraja istraženo.
Katastrofe koje su prethodile Dječjem križarskom pohodu
Činjenica je kako su za vrijeme križarskih ratova učinjeni brojni
zločini u ime kršćanstva. Tako je jedna jednostavna i plemenita ideja zauvijek
ostala kao mrlja na povijesti čitave Zapadne Europe. Bilo bi nepravedno reći
kako su križari nanosili boli i činili zločine samo nad nekršćanskim narodima.
Pojedine križarske vojne su poharale brojne katoličke i kršćanske gradove, a
pomahnitali zločinci koji su se nazivali križarima nisu gledali koga pljačkaju
niti ubijaju
Jedan od najkrvavijih pohoda je bio Četvrti križarski rat koji je
uslijedio nakon što je Saladin osvojio Jeruzalem 1187. Iako su tri
europska vladara, njemački car Fridrih Barbarossa, francuski kralj
Philip August i engleski kralj Richard Lavljeg Srca u Trećem
križarskom pohodu pošli sa svojim armijama ka Svetoj zemlji malo je učinjeno.
Usprkos brojnim uspjesima kršćani ipak nisu vratili Jeruzalem.
Nakon toga nizale su se katastrofe i zločini. Nedugo poslije uslijedio
je Četvrti križarski rat u kojemu su križari poharali Zadar što je izazvalo
bijes kršćanskog svijeta, a najgore je tek slijedilo jer je bio opljačkan i sam
Carigrad.
Svrgnuti bizantski princ Aleksije IV., koji je u izgnanstvu u
Veneciji tražio pomoć križara za dobivanje carskog prijestolja obećavajući
ponovno ujedinjenje Istočne sa Zapadnom Crkvom te napad na muslimanski Egipat
bio je ustoličen nakon pobjede križara. Međutim, nakon pobune i njegovog
ubojstva križarska vojska 1204. čini velike zločine i pljačku jer su bili
svjesni kako je to jedini način za naplatu ratnog pohoda jer svoje plaće nisu
mogli dobiti od pokojnog Aleksija IV.
Iako je papa Inocent III. imao plemeniti cilj, ujedinjenje
Crkava koje su razjedinjene 1054., između ostvarenja tih želja i potpunog
fijaska ležala je ljudska pohlepa za bogatstvom.
Apokaliptične vizije i totalna propast
Ubrzo nakon Četvrtog križarskog rata došlo je do tkz. Dječjeg
križarskog rata, današnjim žargonom mogli bismo reći određene vrste
apokaliptičnog pokreta koji je predvodio dječak iz Kelna 1212. po imenu Nikola.
Bitno je napomenuti kako dr. Željko Fajfrić u 32. poglavlju svoje knjige Istorija krstaških ratova (Sremska Mitrovica 2006. str 354.) navodi da je ovaj pohod izmišljen zbog nespretnog prijevoda riječi "pueri" iz siromašni u djeca u bukvalnom smislu riječi.
Bitno je napomenuti kako dr. Željko Fajfrić u 32. poglavlju svoje knjige Istorija krstaških ratova (Sremska Mitrovica 2006. str 354.) navodi da je ovaj pohod izmišljen zbog nespretnog prijevoda riječi "pueri" iz siromašni u djeca u bukvalnom smislu riječi.
On je tvrdio kako mu je Bog dao zadatak osloboditi Jeruzalem.
Predvidio je kako će se more razdvojiti i omogućiti prolaz djece do Svete
zemlje. Budući kako se u to doba vjerovalo da nevina dječica imaju posebne
milosti koje im mogu omogućiti pobjedu na terenu gdje odrasli nisu uspjeli
ideja je brzo zaživjela te se proširila.
Na žalost, slijedile su ga tisuće djece, a neki izvori govore o njih
čak 20 000. I u Francuskoj su se formirale slične skupine djece željnih odlaska
ka Jeruzalemu. Mnogi od dječaka imali su samo šest godina i bili su potpuno
nespremni za takve napore. Nisu imali oružja niti konja za putovanje.
Ipak, Nikola je vodio svoje sljedbenike kroz Njemačku prema sjevernoj
Italiji. Prelazeći Alpe koje su tada bile neuobičajeno tople za taj dio godine
skupina se počela osipati. Kada se vidjela besmislenost pohoda većina djece se
obeshrabrila te je krenula lutajući nazad ka svojim kućama. Na tom putu su
mnogi umrli ili su ih trgovci robljem oteli te prodali za prostituciju ili
težak rad.
Nikola je ipak sa svojim najvjernijim sljedbenicima 25. kolovoza 1212.
stigao u Đenovu međutim nije jasno što se onda dogodilo. Neki su otplovili ka
istoku, a drugi su prodani u roblje. Tako je završilo tisuće djece koja su
krenula u pohod na Jeruzalem, ali nisu uspjeli ostvariti svoj naum. Ostalo je
samo gorko sjećanje na zablude vremena srednjeg vijeka i mrlja na savjesti
Zapadne Europe.
Križarski ratovi u današnjim društveno-političkim previranjima
Na kraju je važno napomenuti kako se danas križarski ratovi često
pogrešno interpretiraju i koriste u „raspravi“ i „neutralizaciji“ uticaja
današnje Crkve i kršćana kao građana određene zemlje. Činjenica je kako su u
tim ratovima počinjeni brojni zločini, ali također stoji činjenica kako su oni
bili odraz tadašnjeg vremena i da se ne mogu niti smiju reflektirati na živote
današnjih kršćana koji s time nemaju nikakve veze.
Mnogi protivnici Crkve koriste križarske ratove kao jedan od glavnih
argumenata za konfrontaciju i blaćenje klerika. I što je možda najbolnije
zločini koje su činili kršćani i dijelovi službene Crkve danas se često koriste
za osobna opravdanja i apostaziju tojest službeno napuštanje članstva u Crkvi.
Budući kako su križarski ratovi bili, kako to danas modernim rječnikom
možemo reći dijelom institucionalizirani mnogi i danas upiru prstom u papinstvo
i Vatikan tražeći u njemu dežurnog krivca za „svjetske probleme“. Nažalost
pritom se zaboravljaju sva ona kršćanska područja koja su pripadnici drugih
religija osvojila ognjem i mačem, ali dinastije i vladarske loze odavno nisu
među živima te je teško u nekoga pokazati prstom, ali je okupacija i dalje
ostala dok su kršćani s tih područja istrijebljeni.
Usprkos svemu, posredovanje u mirovnim razgovorima, pozivi na prekid
ratovanja i konstantna molitva za mir su glavni dokaz kako je pojam svetog rata
stran i odbojan suvremenom kršćanstvu.
Nema komentara:
Objavi komentar