S njim smo razgovarali o uvijek gorućim
problemima vjerskih sloboda, vjerskog fanatizma, ali smo se dotaknuli i pitanja
prevencije napada na vjernike te zakonske regulative za počinitelje tih nedjela.
Poštovani gosp. Kožemjakin, svakodnevno slušamo o uvijek aktualnoj kovanici „vjerska sloboda“. Recite nam što je zapravo sadržaj pojma
„vjerske slobode“?
Pojam vjerskih
sloboda u današnjoj Bosni i Hercegovini je definiran Zakonom o slobodi vjere i
pravnom položaju Crkava i vjerskih zajednica, gdje je apostrofirano pravo
svakog građanina na slobodu vjere i uvjerenja, čime je izbjegnut bilo kakav
oblik diskriminacije u pravu na slobodno javno ispovijedanje vlastite vjere,
ali i uvjerenja onih koji ne pripadaju i ne žele pripadati niti jednoj
religijskoj zajednici. Sadržaj „vjerske slobode“ bi se, shodno mojim
razmišljanjima, mogao svesti na mogućnost i slobodu da čovjek živi vjerozakon u
koji vjeruje, da bude u mogućnosti uvijek moći izvršavati svoje vjerske
dužnosti, da može izražavati i prakticirati svoje običaje koji prate religijske
praznike i nadnevke iz vjerske tradicije. Također, čovjek - vjernik ili laik koji
to želi može uživati vjersku poduku u okviru Crkve ili vjerske zajednice kojoj
pripada, te može svojoj djeci omogućiti vjersku poduku u javnim školama.
Naravno, vjerske slobode su univerzalne, odnose se na sve građane i sloboda
jednih ne može ograničavati niti na bilo koji način ne smije ugrožavati vjersku
slobodu ili slobodu izražavanja uvjerenja drugih.
Prema Vašoj procjeni, kakvo je danas stanje
vjerskih sloboda u BiH, a kakvo u svijetu?
Smatram da se
vjerske slobode u Bosni i Hercegovini uglavnom poštuju. Kada kažem uglavnom,
mislim da se građanima, vjernicima omoguće uvjeti da mogu nesmetano obavljati
sve vjerske obrede u okvirima svoje Crkve ili vjerske zajednice, da mogu svoju
djecu obrazovati i učiti vrijednostima vlastite vjere, osim u svojoj zajednici
i u javnim školama. Nažalost, ustavna i teritorijalna organizacija naše zemlje
utvrđena Daytonskim ustavom je doprinijela da danas imamo sredina u kojima se
nastoji ograničiti pravo pripadnicima manjinskih etniciteta da školski
obrazovni program, pa tako i vjeronauk, obavljaju u punom kapacitetu u javnim
školama. Međutim, mislim da je ovih „slučajeva“ sve manje i da se, usprkos
predrasudama kao ostatcima bliže i dalje prošlosti, ovi problemi nadilaze.
Također moram istaknuti činjenicu da se u mnogim sredinama u kojima su
pripadnici određene religijske zajednice manjina, događaju, čini mi se u manjem
opsegu i sporadično, napadi na vjerske objekte, čime se u određenoj mjeri vrši
i zastrašivanje vjernika manjinske vjerske zajednice. Svijet u pogledu stanja
vjerskih prava i sloboda nije „globalno selo“ i nema jedinstvena pravila da bih
mogao o tomu govoriti. Naime, dok se u nekim „demokratskim“ zemljama zabranjuje
izgradnja bogomolja određene religijske zajednice, zabranjuje se javno izražavanje
vjerskih uvjerenja, zabranjuje vjerski način odijevanja, zabranjuje javno proklamiranje
i obilježavanje vjerskih praznika, u drugim državama se, pod krinkom „ljudskih
prava“, dopuštaju i različita izražavanja uvjerenja, uvjerenja koja vrijeđaju
vjerska osjećanja vjernika, ali i vjerozakoni većine religijskih zajednica.
Kakvo je stanje što se tiče Židovske
zajednice i njezinih članova u BiH?
U Židovskoj
zajednici BiH, točnije u šest židovskih općina, na način kako organizacijski djeluje
naša zajednica, vjerska prava i vjerske slobode da ljudi žive po vlastitom
vjerozakonu su omogućeni, ali i ograničeni činjenicom da Židovska zajednica u
našoj zemlji od davne 1968. nema rezidentnog rabina, što predstavlja značajan
problem, posebno u obrazovanju i vjerskoj poduci mladih ljudi naše zajednice.
Naime, u sinagogi u Sarajevu, gdje egzistira najbrojnija židovska zajednica u
našoj zemlji, vjersku službu obavlja predmolitelj i vjernici imaju mogućnost izražavati
svoje vjerske dužnosti. Nažalost, u drugim sredinama osim što nema kadrovskih i
prostornih uvjeta, nema ni odgovarajućeg broja vjernika. Analizirati razloge
ove činjenice danas čini mi se nepotrebnim s obzirom da većina građana zna za
sve posljedice holokausta nad židovskim narodom tijekom II. svjetskog rata.
Svjedoci smo brojnih napada na vjerske
objekte, vjerske službenike u čitavoj BiH. Možete li nešto više reći o tomu,
posebno s pravnog aspekta?
Već ranije spomenutim
zakonom zabranjeni su napadi na vjerske objekte, napadi i uvrjede uperene prema
vjerskim službenicima, ali se oni ipak događaju. Naravno, preventivnim
djelovanjem svih činitelja u društvu bilo bi nužno djelovati odgojno da se ova
pojava, ako ne potpuno iskorijeni, onda barem minimizira. Zadatak koji imaju
policijska tijela je zadatak provođenja istražnih radnji, uhićenja i privođenja
počinitelja, i u najvećem broju slučajeva policija dosta kvalitetno i odgovorno
radi svoj posao. Problem predstavljaju tužiteljstva koja dosta tromo podižu odgovarajuće
optužnice, a sudovi i kada procesuiraju izgrednike i počinitelje, najčešće izriču
simbolične novčane kazne čime, bojim se, samo dodatno motiviraju buduće počinitelje
ovih kaznenih djela. Pravna regulativa pruža sve mogućnosti kvalitetne borbe protiv
njih, ali je provedba svih mogućnosti upitna, odnosno nedovoljno oštra i ne
djeluje ni restriktivno, a još manje preventivno.
Jesu li kazne počiniteljima tih nedjelja
dovoljne, zapravo jesu li adekvatne? Često su počinitelji maloljetni pa se
skoro ništa ne čini na rasvjetljavanju nedjela…
Zakon pruža
dovoljno mogućnosti da se djela napada na vjerske objekte i vjerske službenike tretiraju
kao kazneno djelo, a ne prekršaj, ali u praksi se ova nedjela uglavnom
tretiraju kao prekršaji. Dodatni problem predstavlja i činjenica da su u većini
slučajeva izravni počinitelji ovih nedjela maloljetnici, a da ne postoje
maloljetničke kaznene ustanove u našoj zemlji. Mislim da iza napada, čiji su izravni
počinitelji maloljetne osobe, policijska tijela trebaju ovom problemu prići
temeljitije i sveobuhvatnije te pokušati otkriti naručitelje ovih nedjela i
iste privesti pravdi. Pooštravanje kaznene politike i učinkovitije izvršavanje
izrečenih kazni, te otkrivanje naručitelja i poticatelja napada bio bi u svakom
slučaju demotivirajući faktor čime bismo u znatnoj mjeri smanjili broj napada
na vjerske objekte i službenike.
Projekt MRV-a Monitoring napada na vjerske objekte i druga mjesta od značaja za
vjerske zajednice i Crkve u BiH prati sve napade na vjerske objekte i
službenike te se zajednički izlazi na mjesto nemilih događaja. Možete li nam
nešto više reći o samom projektu, ali i njegovim „plodovima“?
Međureligijsko vijeće u Bosni i Hercegovini već nekoliko
godina, točnije od 2010., provodi ovaj projekt te o rezultatima svojih
istraživanja jednom godišnje obavještava javnost. Od
početka implementacije projekta, u prethodne četiri godine, evidentirano je 117
napada na vjerske objekte, vjerske službenike te vjernike koji su u neposrednoj
vezi s vjerskim objektima. Od ukupnog broja napada na vjerske objekte od
početka implementacije projekta 56 napada se dogodilo na teritoriju Republike
Srpske, dok se 61 napad dogodio na teritoriju Federacije BiH, što govori u
prilog konstataciji da je zastupljenost napada ravnomjerna i da je cijela
država opterećena ovim nedjelima. To, nažalost, doprinosi produbljivanju i
raspirivanju netrpeljivosti među pripadnicima različitih etniciteta i
religijskih zajednica. Moram istaknuti činjenicu da jedan dio napada nije ni
prijavljen MRV-u te nije mogao biti ni obuhvaćen odgovarajućim izvješćima. Na većini
prijavljenih napada predstavnici MRV-a i lokalni vjerski službenici, a nerijetko
i predstavnici vlasti, izišli su na lice mjesta i zajedničkim izjavama osudili
vandalizam, napade, skrnavljenja ili ometanja rada vjerskih objekata ili
službenika. Raduju zajedničke izjave i povećan broj javnih osuda napada na
vjerske objekte od dužnosnika lokalne vlasti. Također, za pohvalu su aktivnosti
određenih općina na uvođenju videonadzora i popravke nanesene štete na
određenom vjerskom objektu. Mogu slobodno konstatirati da su i mediji dali veliki
doprinos za osudu diskriminacije i promociju tolerancije diljem BiH. Sve to, unatoč
naporima pobrojanih, nije do sada dalo odgovarajući rezultat, nije došlo do smanjenja
broja napada niti do redukcije motiva napada. Naravno, to ne treba obeshrabriti,
Međureligijsko vijeće BiH će ustrajati na ovom projektu uz nadu da će pojačanim
kaznenim mjerama i zajedničkim radom svih faktora društva ovo zlo biti svedeno
na najmanju moguću mjeru.
Prema rezultatima monitoringa, u čemu se najviše očituju kršenja vjerskih sloboda u
BiH?
Analizirajući izvješća
monitoring tima MRV-a te iznesene
činjenice o motivima ovih napada, moram konstatirati da se u većini slučajeva
radi o tendencioznom skrnavljenju vjerskih objekata, a manjim dijelom o krađama,
odnosno koristoljublju, što predstavlja, rekao bih, „otežavajuću“ dimenziju
ovih napada. To su najčešći oblici kršenja vjerskih sloboda vjernika svih
religijskih zajednica. Shodno tomu, prema mojem mišljenju, vjerske slobode se ovim
napadima krše s tendencijom zastrašivanja i pokušajem da se vjernici, posebno
kada su u manjini, odvrate od povratka u prijeratna mjesta stanovanja. Učestalošću
ovih nasrtaja na njihove bogomolje poručuje im se da nisu dobrodošli i da nisu
poželjni u dotičnoj sredini, odnosno uskraćuje im se pravo na nesmetan život,
uskraćuje im se pravo na slobodu
nesmetanog i javnog izražavanja svojih vjerskih uvjerenja.
Je li, prema podatcima, neka religijska
zajednica u BiH u lošijem položaju od druge?
Podatci iz izvješća
govore da su religijske zajednice u odnosu na njihovu brojnost i teritorijalnu zastupljenost
uglavnom u sličnu položaju kada govorimo o napadima na njihove objekte i
službenike. Zlo i vjerska mržnja nisu imanentni samo „nekima“ ili, kako narod
kaže, „u svakom žitu ima kukolja“. Samo zajedničkom borbom protiv ovog zla
moramo i možemo podići svijest naših građana da su vjerski objekti i vjerski
službenici istinske i prave vrijednosti, bez obzira kojoj Crkvi ili vjerskoj
zajednici oni pripadali. Zadatak većinske etničke ili vjerske zajednice je
štititi prava i slobode vjernika manjinskih zajednica, te time obeshrabriti
počinitelje napada na naše svetinje. Samo tako aktivnim odnosom suradnje u koji
moraju biti uključeni svi segmenti društva, možemo se boriti protiv ove cjelokupne
krize morala koja zahvaća sve segmente društva.
Vi radite u Međureligijskom vijeću BiH.
Koliko cjelokupno djelovanje MRV-a utječe na poštivanje vjerskih sloboda?
Međureligijsko
vijeće svojom djelatnošću, ne samo da može, nego i mora utjecati na znatno
iskrenije i kvalitetnije poštivanje vjerskih sloboda u našoj zemlji. MRV nije
nadvjerska organizacija, ono predstavlja mjesto dijaloga, mjesto razmjene
mišljenja vjerskih lidera, ali i predstavlja moralni autoritet lokalnim
vjerskim službenicima da nastave djelovati u pravcu razvoja međureligijske suradnje,
dijaloga i uvažavanja. Samo suradnjom, a Međureligijsko vijeće BiH afirmira duh
suradnje i uvažavanja, možemo doći do relaksiranja ukupne atmosfere u društvu,
te tako i do daleko većeg stupnja poštivanja vjerskih prava i sloboda vjernika
i zajednica na cijelom prostoru Bosne i Hercegovine. Ja iskreno vjerujem da
međureligijski dijalog nema alternative, ne samo u Bosni i Hercegovini, nego u
cijeloj regiji i svijetu uopće.
Svjesni smo rastućeg religioznog fanatizma u svijetu, na drugoj strani također
smo svjesni galopirajućeg relativizma i modernog ateizma. Recite nam, prema Vašem
mišljenju, koliko ova dva suprotstavljena pojma mogu u budućnosti utjecati na
vjerske slobode?
Oba fenomena, kako religijski fanatizam
ili radikalizam, te moderni ateizam djelujući sa suprotnih pozicija, doprinose
istom cilju, doprinose potpunoj destabilizaciji stanja u sredinama gdje su ovi,
kako ih vi u pitanju nazvaste „pojmovi“, na sceni. Oba su u izravnoj
suprotnosti s poštivanjem vjerskih sloboda jer njihovo djelovanje izravno napada
na vjerske slobode drugih i drukčijih proklamirajući ekskluzivitet samo jedne
religijske zajednice ili negirajući uopće pravo na vjerske slobode svih
građana. Borba protiv isključivosti i ekskluziviteta bilo koje vrste u pogledu
prava i sloboda ljudi treba biti stalna vodilja svih Crkava i vjerskih zajednica
s ciljem stvaranja ugodna ambijenta življenja i poštivanja svih ljudskih prava,
te i prava na slobodu vjere.
Nema komentara:
Objavi komentar