Na pogrebu se moli za pokojnike i na njih zaziva Božje milosrđe te se u svjetlu vjere u uskrsnuće odaje kršćanska počast njihovim tijelima. U normalnim uvjetima obrede ukopa predvodi svećenik. Nažalost, postoje vremena kada su svećenici fizički spriječeni obavljati svoje dužnosti. Tada su vjernici prisiljeni na različite načine improvizirati.
Jedan od svijetlih
primjera iz ratnog vremena s početka devedesetih jest gosp. Željko Filipović. On nije samo predvodio pogrebe. U ratu je predavao
vjeronauk djeci i sudjelovao je u blagoslovu kuća. U šali se može reći kako je
bio župni vikar tijekom rata.
Rođen je 1969. u
Sarajevu, a danas živi u prigradskom naselju Sokolović Kolonija, koje
teritorijalno pripada župi uznesenja Blažene Djevice Marije na Stupu.
Ovaj skromni
katolički laik i pomalo samozatajna osoba, uvijek je bio spreman pomoći bilo
kome, ako je u mogućnosti. Za sebe, u šali, voli reći kako ne radi za ovaj
život nego za sljedeći, onaj vječni. Kako smo saznali, veoma je poznat u svojoj
župi i dalje, ne samo među katolicima. Tome sigurno ide u prilog i njegova
višegodišnja karitativna briga za ljude oko sebe i nesebično pomaganje ljudima
u nevolji.
Katolički laik u ratnim neprilikama
Zbog ratne blokade
glavnog grada koje su vršile srpske formacije na Ilidži, katolici koji su živjeli
na području Hrasnice, Sokolović Kolonije i Butmira III bili su „odsječeni“ od
matične župe Stup. Samim time, bili su uskraćeni za svećenika i ukapanje na
župnom groblju, stoga su morali improvizirati.
„Budući da smo mi
obiteljski bili uvijek pobožni i naklonjeni crkvi, tadašnji župnik vlč. Stjepan Mišura zamolio nas je da vršimo
obrede pogreba na 'odsječenoj' teritoriji. Na početku rata 1992., u petom
mjesecu, poginula je Jadranka Jelić.
Tada je moja mama obavila prvi pogreb bez svećenika. Radilo se prema obrednom
molitveniku i potpuno katolički. Sve što danas vidite i čujete na pogrebu, mi smo
radili, naravno, u ratnim uvjetima“, rekao nam je gosp. Željko.
Njegova majka je
obavila samo jedan ukop, a sve ostale je obavio on sam. Ukupno, na „odsječenoj“
teritoriji župe je bilo 25 poginulih katolika. Određeni broj poginulih bili su
vojnici, a ostalo su bili civili. Naravno bilo je i umrlih prirodnom smrću. Sve
njih je trebalo dostojanstveno ukopati.
Kako nam je, kroz
smijeh, rekao gosp. Željko, ponekad mu je „u pomoć priskakao“ tarčinski župnik vlč. Marijan Marijanović. Kada je to
bilo moguće, vlč. Marijanović bi pod okriljem magle ili mraka dolazio u
Hrasnicu i obavljao ukope.
Prema riječima
gosp. Željka, kada bi poginuo vojnik – katolik, na pogrebu je bilo mnogo ljudi,
kao npr. Jakovu Lukšiću kojemu je
2.000 ljudi došlo na ispraćaj. Često su nadređeni u govoru naglašavali kako je
on poginuo za Bosnu koristeći razne političke floskule. Gosp. Željko tvrdi kako
u svom govoru, bez obzira na broj ljudi koji nazoče pogrebu, nikada nije
zaboravio naglasiti katolički identitet onoga kojeg ukapaju. Time nije želio
isticati kako je netko bolji od drugih koji su ukopani u tom groblju već
jednostavno nije želio da se zaboravi pokojnikov identitet.
Zasigurno, teški se
trenuci u životu zauvijek urežu u sjećanje pojedinca. Zato nije ni čudo što se
naš sugovornik sjeća svakog imena i prezimena pokojnika kojeg je ukopao.
Također se sjeća okolnosti pogibije te vremena pogreba.
„Sjećam se svakog
imena i vremena pogibije i kako smo ukapali. Morali smo improvizirati prilikom
izgradnje sanduka. Imali smo jednog stolara koji nam je pomagao praviti sanduke
od običnih daski. Posebno težak je bio slučaj pokojnika koji je imao
epilepsiju. Preminuli je bio izuzetno sposoban sportaš kao mladić, trebao je
biti prvi golman Želje, međutim javila
se ta bolest te je napustio sport. Kod njega smo imali specifičan slučaj nakon smrti.
Tijelo je bilo zgrčeno pa smo morali intervenirati kako bi stalo u sanduk. Eto
to je jedan od težih pogreba koje pamtim“, rekao nam je ovaj angažirani
katolički laik.
Pogrebi pod okriljem noći
Grad Sarajevo i
njegova prigradska naselja koja su se nalazila izvan obruča bila su tijekom
rata konstantno granatirana, stoga su se pogrebi odvijali pod okriljem noći.
„Ustao bih u noći
oko jedan ili pola 2 i onda bismo išli na pogreb koji je bio obično oko tri ili
četiri sata. Općenito govoreći, noću nije bilo povorki, iako je bilo slučajeva
kada su se one vršile. Uglavnom bi se okupilo nekoliko župljana i prijatelja
preminulog te njegova rodbina. Iz kuće bi se vršio ispraćaj pokojnika bez
povorke. Obično bi se prije pogreba iskopala raka koja je prazna čekala“,
odgovorio nam je gosp. Filipović na pitanje kada su se ukapali mrtvi, ako su po
danu svi bili mete snajperima i granatama.
Svi katolički
grobovi na ratnom groblju Kovači u Hrasnici bili su propisno označeni. Bilo je
negodovanja zašto se zajedno ukapaju katolici i muslimani, međutim prevladao je
razum. Svakom katoliku je bio križ na grobu s godinom rođenja i smrti. Ako bi
bilo cvijeća grob bi se uredio te bi se stavile svijeće ili kandila koja su se pravila
baš za tu prigodu.
Vrijedan je običaj
u vremenu od smrti do ukopa pokojnika biti uz rodbinu preminulog i time
iskazati svoju sućut ožalošćenima. S riječima ohrabrenja treba se moliti za
pokojnika pojedinačno ili zajednički. Nažalost, kako smo vidjeli u ljudskom
životu ponekad bude razdoblja kada svećenik nije u mogućnosti, kako i priliči,
voditi obrede ukopa. Nadamo se kako su ta vremena konačno iza nas.
Nema komentara:
Objavi komentar