Prema definiciji, zaručnički tečaj je crkvena priprava za kršćanski brak namijenjena isključivo vjernicima. Takvi tečajevi se održavaju kao oblik bliže i neposredne priprave zaručnika koji žele sklopiti sakrament ženidbe. U njoj sudjeluju različiti stručnjaci koji o bračnoj i obiteljskoj tematici govore u ime Crkve, u skladu s crkvenim naukom te na temelju vjerničkog iskustva... U ovom prilogu ćemo se osvrnuti na zaručnički tečaj priprave za brak s aspekta socijalnog rada, i to kroz obranjeni magistarski rad Josipe Crnogorac uz mentorstvo časne sestre prof. dr. Zdravke Leutar koja nam je i poslala materijale.
Studij
socijalnog rada na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru pohađa veći broj
studenata iz cijele BiH, ali i iz Hrvatske. Budući da je riječ o relativno mladoj
znanstvenoj grani, uz domaći kadar koji je malo zastupljen, nazočni su
profesori iz Zagreba te Njemačke. Kako je socijalni rad široko područje, tako
studenti imaju čitavu lepezu zanimljivih tema koje obrađuju u svojim
magistarskim radovima.
Našu pozornost
privukao je rad pod naslovom Zaručnički
tečaj pripreme za brak s aspekta socijalnog rada kojeg je 17. rujna na
Sveučilištu u Mostaru, pod mentorstvom prof. dr. s. Zdravke Leutar i
komentorstvom asistentice Maje Nižić,
obranila Josipa Crnogorac.
Kakva
su viđenja zaručničkog tečaja?
Pristupnica
Crnogorac je u teorijskom dijelu svoga rada obradila povijesni razvoj
zaručničkog tečaja priprave za brak i elemente kanonskog prava kršćanskog braka
te se osvrnula na literaturu koja obrađuje brak i bračne odnose s
interdisciplinarnog područja.
U drugom
empirijskom dijelu prikazala je rezultate istraživanja koje je provela putem
polustrukturiranog intervjua na 15 diplomiranih socijalnih radnika koji rade u
struci, a i sami su prošli zaručnički tečaj. Intervjui su trajali oko 60
minuta, snimani su diktafonom te su kasnije transkribirani i obrađeni
kvalitativnom analizom.
Pitanja su
obuhvaćala njihova viđenja zaručničkog tečaja i korisne potpore prigodom
stupanja u brak; koliko su stečena znanja i iskustva tečaja bila korisna u
njihovu kasnijem bračnom životu; što bi preporučili kao osobe koje žive
kršćanski brak i stručnjaci koji rade s problematičnim bračnim parovima i
obiteljima te pitanju strukture i sadržaja na zaručničkom tečaju.
Kandidatkinja je
dobila vrlo zanimljive rezultate i detaljno ih prikazala i razradila, a ovdje
donosimo neke od njih.
Korisnost primjene tečaja na obiteljski život?
Prema istraživanju pristupnice Crnogorac, što se
tiče korisnosti primjene na obiteljski i bračni život, postoji veliko
nezadovoljstvo, točnije ne postoji uopće neka korisnost, nešto što bi moglo
promijeniti sve.
U svojim odgovorima ispitanici su naveli da im je
seminar zapravo ispunio samo duhovnu dimenziju, pomoć molitve u teškim trenutcima
što nije loše, ali zapravo nedostaju konkretne životne situacije: ono što je
život, stvarnost. Na pitanje koliko je zapravo seminar utjecao da se bolje
upoznaju zaručnici, ispitanici su također navodili kako seminar nije imao
nikakav utjecaj na njihovo bolje upoznavanje.
Tako jedan od odgovora glasi: „Meni tečaj nije
pomogao, samo je produbio ono što sam već imala u sebi usađeno od svojih
roditelja, Frame, duhovnih seminara, molitve, duhovnih knjiga, druženja s
produhovljenim ljudima koji brak tumače kao najveću odgovornost pred Bogom (...)
Kao što supružnici koji su godinama u braku kažu da se upoznaju cijeli život,
tako i ja smatram da ni tečaj ni predavanja nisu dovoljna za upoznavanje
partnera.“
Preporuke o poboljšanju tečaja
Što se tiče konkretnih preporuka u svrhu poboljšanja
tečaja, sudionici intervjua su naveli različite sugestije. Tečaj bi se mogao
održavati češće kako bi bio manji broj sudionika u skupinama, koji bi mogli
sjediti ukrug i na taj način biti više međusobno povezani. Također tečaj bi se
mogao produžiti za jedan dan kako bi se mogla postavljati pitanja, organizirati
radionice, slaviti sv. misu i na kraju imati zajedničko druženje.
Intervjuirane osobe su rekle kako su predavanja bila
korisna, samo bi trebalo uvesti svjedočanstva bračnih parova, psihologa, soc.
radnika i to bi upotpunilo „savršeni tečaj“ te više stručnjaka. Neki su tražili
da gosti-predavači budu i osobe koje su uspjele izgraditi kvalitetan brak i one
kojima to, nažalost, nije uspjelo.
Uloga socijalnih radnika
Kada je riječ o eventualnoj ulozi socijalnih radnika na seminaru priprave
za brak, javljaju se različiti zadatci koje bi socijalni radnik mogao raditi.
Prema intervjuiranima, socijalni radnik bi mogao držati
predavanja iz obiteljske terapije, raditi radionice s polaznicima tečaja kako
bi se bolje upoznali, što je interaktivno i zanimljivo, trebao bi govoriti o
komunikaciji u braku, krizama, odgoju djece, dobrom roditeljstvu i suočavanju s
ekonomskim krizama... Osobe iz centara za socijalni rad trebale bi govoriti
zbog čega dolazi npr. do rastava, o braku u modernom društvu, ulozi supružnika,
što ako bračni drug dođe do problematičnog ponašanja ili ovisnosti.
Temeljita obnova zaručničkih tečajeva
Bitni zaključci
istraživanja provedenog za potrebe magistarskog rada mnogostruki su, međutim
valja istaknuti one najvažnije. Sudionici istraživanja, dakle, socijalni
radnici, smatraju da je zaručnički tečaj vrlo lijepo zamišljen i strukturiran
glede samih sadržaja i tematskih cjelina te je potrebna i korisna metoda u
Crkvi, ali je njegova primjena jako formalna te je važna temeljita obnova, metanoia „zaručničkog tečaja“.
Uz vrlo važnu
ulogu svećenika, potreban je uistinu interdiciplinarni tim i puno više
interaktivnog rada zaručnika u radionicama i njihova dubljeg međusobnog
upoznavanja kroz stjecanje odgovarajućih vještina i tehnika kako se nositi u
kriznim situacijama u braku te je istaknuto viđenje važnosti socijalnog radnika
kao stručnjaka koji posjeduje interdisciplinarna znanja, a u praksi se
svakodnevno susreće s raznim kriznim situacijama vezanim uz brak i obitelj. Također
je naglašena i važnost svjedočenja i iskustva bračnih partnera tijekom
zaručničkog tečaja.
Nema komentara:
Objavi komentar