Ionako
komplicirane nacionalne i političke probleme u Bosni i Hercegovini dodatno je pogoršala
nečovječna, ali zakonski dosljedna, odluka Općinskog suda o deložaciji Vinka
kardinala Puljića iz dijela njegove rezidencije. Ono što šokira je šutnja
mnogih koji su se, prema naravi stvari, trebali izjasniti o ovom problemu. Stoga
nije čudo što je u narodu popularna izreka: „Ne pada snijeg da pokrije brijeg,
nego da svaka zvijer pokaže svoj trag.“
Jedan
od onih koji nisu odlučili šutjeti nego se aktivno uključiti u iznalaženje problema je
Gradimir Gojer. On trenutno obnaša dužnost direktora Narodnog pozorišta, član
je Napretkove središnje uprave te vijećnik
Gradskog vijeća Sarajeva. S njim smo razgovarali o aktualnom političkom trenutku
u kojem se nalaze Hrvati Sarajeva, deložaciji kardinala Puljića, Napretku i općenito o kulturi...
Poštovani gosp. Gojer, nedavno
ste uputili otvoreno pismo gradonačelniku Sarajeva gosp. Aliji Behmenu u kojem
iznosite tvrdnju kako se u glavnom gradu BiH vrši sistematski progon katolika.
Tom prigodom tražite ozbiljnu analizu „nestajanja katolika s teritorija grada
Sarajeva“. Što vas je nagnalo da sada napišete to pismo?
Vidite, napisao sam to pismo sada jer sam smatrao kako je ovo trenutak u
kojem treba reagirati. Podsjetit ću vas, odnosno podsjetit ću vaše čitatelje, da
sam svojedobno kad sam bio ministar kulture i sporta Sarajevske županije javno
na skupštini tražio da se poštuje i počne primjenjivati odredba o
konstitutivnosti hrvatskoga jezika u komunikaciji u Sarajevskoj županiji.
Zatim, u više prilika u Gradskom vijeću grada Sarajeva govorio sam o ugroženosti
Hrvata katolika u Sarajevu, s posebnim naglaskom na zapošljavanje mladih Hrvata
katolika, odnosno na njihovo nezapošljavanje. Kad sam vidio da svi moji napori
padaju u vodu, a da se kao vrhunac odnosa prema Hrvatima katolicima pojavljuje
praktično negiranje vrhovnog pastira među katoličkim pučanstvom, Vinka kardinala Puljića, odlučio sam o
tome javno progovoriti u pismu upućenom gospodinu Behmenu. Naravno, ovo pismo je moglo doći i ranije. Međutim, nisam
imao potrebu govoriti u medijima dok sam imao mogućnost govoriti na skupštini Gradskog
vijeća Sarajeva. Onog trenutka kada na moje vapaje Gradsko vijeće nije odgovorilo
na pravi način odlučio sam ovaj potez koji je napravila sudbena vlast u odnosu
prema kardinalu Puljiću iskoristiti za pismo gosp. Behmenu u kojem od njega
tražim, a ne tražim samo tim povodom nego tražim svim povodima prema Hrvatima
katolicima u Sarajevu, jednu njegovu intervenciju. Posebice insistiram u pismu analizu,
da tako kažem, „curenja Hrvata“ iz ovoga grada, odnosno prekriživanje Hrvata,
kako je to jednom prigodom uzoriti kardinal Puljić rekao: „Nemojte nas
prekriživati!“
Mislite li da je sada možda
kasno za ovakve postupke?
Pazite, nije kasno nikada, iz jednostavnog razloga što ne mogu vjerovati da
će ova zemlja nestati kao takva i ne mogu vjerovati da će katolički puk
nestati! Pročitao sam da je kardinal u jednom od svojih posljednjih intervjua
pokazao da prema podacima Crkvenih vlasti ipak još ima 15.000 katolika u
Sarajevu. Ne smatram da tih 15.000 katolika treba prepustiti, da tako kažem,
stihijskom ponašanju ovdašnje vlasti prema njima i da treba dignuti ruke od
sudbe Hrvata katolika u ovom gradu. Mislim da se trebamo organizirati jer nije
cjelokupno djelovanje u političkom djelovanju stranaka. Djeluje se na različite
načine. Život koji nam je darovao Bog je mnogo raznovrsniji od stranačkog
života i smatram kako imamo još dovoljno mjesta i vremena učiniti napor kako bi
Hrvati dobili onu poziciju u Sarajevu koju objektivno zaslužuju.
Sudsku odluku o deložaciji
kardinala Vinka Puljića iz dijela svoje rezidencije smatrate samo vrhom „piramide
sistematskog progona katolika iz Sarajeva“. Znamo kako sudske odluke ne treba
komentirati, ali ovdje je, očigledno, riječ o nečovječnom zakonu. Ima li izlaza
iz ovog „začaranog kruga“?
Nedavno su bili Izbori u ovoj državi i izabrane su nove vlasti. One će se,
nadam se, vrlo brzo konstituirati. A čak i ako to ne bude uskoro, bit će poslije
Nove godine, ali će se konstituirati. Tu vlast očekuje dosta posla. Između
ostalog, očekuje ih i posao promjene Ustava i unutar te promjene i niza podzakona i zakona. Jedan od tih zakona je
zasigurno i ovaj zakon o imovini koji je bio poguban u slučaju kardinala
Puljića. Duboko sam uvjeren da ti zakoni neće biti samo redizajn nego da će
doživjeti potpunu promjenu u suglasju s europskom uljudbom i s europskom
zakonskom regulativom.
Država
i vlast imaju novaca kada treba omogućiti stanove za članove vladajuće strukture,
međutim, kada treba pomoći kardinalu Puljiću koji je od početka stvaranja
države BiH uvijek jednako govorio da je ovo domovina svih naroda koji žive na
njezinom prostoru, odjednom nema sredstava. Kakvu nam poruku time šalju
strukture vlasti?
Vlast je poslala vrlo jasnu poruku da katolicima više nema mjesta u državi
Bosni i Hercegovini i da su katolici de facto,
kako je to lijepo rekao kardinal Puljić, prekiženi.
U takvu odluku vlasti ja, kao građanin ove države, jednostavno neću
vjerovati. Smatram da je kardinal Puljić, ne samo svojom pozicijom najprije među
katolicima u ovoj državi, nego i svojom pozicijom u kardinalskom zboru u
Vatikanu, a posebno svojom pozicijom velikog humaniste u državi BiH zaslužio
puno bolji tretman. Posljednji potezi koje su napravile gradske vlasti na čelu
s gradonačelnikom Behmenom nakon sramne sudske odluke, kao i posljednji signali
koji dolaze iz vrha Federacije BiH i iz vrha Sarajevske županije govore da bi
se mogla promijeniti pozicija kardinala Puljića, odnosno da bi se mogao
promijeniti odnos prema njemu i njegovom boravištu iz kojeg su ga željeli
deložirati. Zaista vjerujem da se i ovim apelima, kad je u pitanju kardinal
Puljić, mijenja svijest o tomu kako treba postupati s vrhovnim pastirom katolika.
Kard. Puljić je jedan od ljudi koji je ne samo dokazao da je zaljubljen u
Sarajevo i BiH, nego je u najtežim danima države Bosne i Hercegovine grmio sa
crkvenih, ali i drugih govornica da treba biti domoljub kad je u pitanju Bosna
i Hercegovina. Sad je red da mu BiH bar djelomično vrati za ono što je on
uložio.
Čini li vam se oni koji
godinama pričaju o ugroženosti Hrvata, sada kada imaju konkretan slučaj pred
sobom, šute?
Prestravljen sam šutnjom koja se dogodila nakon ovog slučaja. Očekivao sam
da će se oglasiti Vijeće kongresa bošnjačkih intelektualaca. Očekivao sam da će
se oglasiti sve političke stranke u BiH, akademska zajednica... Nažalost, oni
kojima su puna usta države BiH, pri nasrtanju na jednog od onih koji najviše
štite tu državu, a to je kard. Puljić, šute. Ta šutnja nije samo zastrašujuća,
ona je i upozoravajuća.
Možemo li nepravde koje doživljavaju, primjerice Bošnjaci u nekim
dijelovima Hercegovine, povezati s ovim što se događa Hrvatima u Sarajevu?
Možemo, ali ne bi trebalo
povezivati. Kad se govori o političkoj situaciji u BiH stalno se spominju tzv. logike
spojenih posuda. Mislim da je slučaj svakog čovjeka i naroda u BiH jedinstven
slučaj. Treba ga promatrati jedinstveno. Treba pokazati više humanosti prema
svakom čovjeku u BiH na bilo kojem dijelu teritorije, u bilo kojem političkom
realitetu živio, odnosno na bilo kojem zemljopisnom dijelu živio. Ne bih
povezivao te slučajeve. Kao što osuđujem ovo što se događa kardinalu, tako sam
osudio neke događaje koje su doživjeli pojedini Bošnjaci u Hercegovini. Hercegovac
sam i smatram da je Hercegovina jedna divna zemlja u kojoj se zajednički
živjelo i u kojoj će se zajednički živjeti. Ono što je temeljni zakon među
našim građanima jest poštovanje komšije. Zato ne
bih povezivao te slučajeve. Svakako, treba pokazati više širine i ljudskog
dostojanstva.
HKD Napredak koji je nedavno proslavio 20 godina od ponovne obnove
svoga djelovanja, reći će prof. Topić, očit je dokaz da Hrvata ima u glavnom
bh. gradu. Kako biste ocijenili Napretkov
doprinos kulturi, suživotu i općenito društvenom životu Sarajeva i države u kojoj
djeluje?
Napredak je jedinstven po svemu. Napredak je čudo! To je društvo koje je
na najbolji način emaniralo energiju hrvatskoga puka na ovom tlu jednom sintagmom
koju često citiram, a ona pripada dr.
Franji Topiću: „Sve smo uspjeli zahvaljujući tome što volimo svoje, a poštujemo
i tuđe“. Mislim da je unutar te sintagme izrečena veličina misije HKD Napredak. Kao član središnje uprave Napretka mogu reći kako je to društvo
koje s prefiksom hrvatsko u svojim redovima ima građane svih nacionalnosti i
svih vjeroispovijesti na teritoriji BiH. Najbolji primjer za to je nogometni
klub SAŠK Napredak u kojemu jezgro
momčadi čine Bošnjaci. Ta raznolikost i zrcaljenje šarenice kulturne i sportske
države BiH najbolje se ogleda u Napretkovoj
širini djelovanja. Tu širinu je inicirao i fundirao u temeljište Napretka prof. Franjo Topić. Mislim da
to svi moramo slijediti. Naime, onda kada u bosanskohercegovačkoj kući bude svima
dovoljno široko tada ćemo svi biti sretni ljudi. Za sad je u Napretku dovoljno široko.
Bili ste na glazbenom
spektaklu u Skenderiji koji je organizirao Napredak. Mnogi će se složiti da je
to događaj za pamćenje. Iako je bilo dosta posjetitelja, ipak se ne možemo otrgnuti
dojmu da, primjerice, svakodnevno Mekki Torabi ima mnogo više „interesenata“.
Je li se bh. čovjek prestao zanimati za lijepo i okreće li se, pritisnut
svakodnevnicom, jeftinoj umjetnosti i kiču?
Što Mekki Torabi ima veću posjećenost nego mnoge kulturne priredbe u gradu
može govoriti o dvije stvari: o bolesnim zabludama cjelokupnog bosanskohercegovačkog
društva i o traženju spasa iz ove naše situacije u koju smo zapali. Nažalost, moram
reći da je naša situacija, u kojoj je cjelokupno bh. društvo, bolesna. Osobno bih
volio kada bismo svi zajedno tražili izlaze u kulturnim manifestacijama koje je
priredilo HKD Napredak, a ne u raznim
bjelosvjetskim prodavačima magle.
Osjeća li se u Sarajevu
nedostatak prijeratnog broja Srba i Hrvata kada je riječ o umjetnosti i
kulturi?
Reći ću vam da su možda najmanje pogođene umjetnost i kultura, kad je u
pitanju broj Hrvata i Srba. Činjenica je da grad bio zatvoren četiri godine te
je stoga veoma mali krug umjetnika i intelektualaca izašao iz grada. Kada su u
pitanju umjetnost i kultura ostala je kritična masa, ali se osjeća u umjetnosti
i kulturi bitno neprisustvo građana Srba i Hrvata. Manje se osjeća neprisustvo umjetnika, ali se
mnogo više osjeća neprisutnost te bh. šarenice u kojoj je Sarajevo bilo
eksponent multikulturalnosti i
zajedničkog života.
U kakvom svjetlu vidite Grad
na Miljacki za deset godina?
Ovo je vaše najteže pitanje zato što Grad na Miljacki iz dana u dan gubi
stanovnike, katolike i pravoslavne. Intervencija države bi morala biti
učinkovitija i svrsihodnija kako bi taj odljev stanovništva iz grada stao. Sarajevo
za 10 godina vidim u njegovim prirodnim granicama. Ne smatram da tada treba
postojati Istočno Sarajevo. Smatram da bi trebao postojati jedinstven grad.
Mislim da nove političke snage nakon ovih izbora moraju učiniti napor da se
pređe taj „Rubikon“ nerazumijevanja i
da grad počne funkcionirati kao cjelina. Dakle, i Pale i Istočno Sarajevo treba
postati dio Sarajeva i Sarajevo treba zrcaliti onu multinacionalnost koju je
zrcalilo prije rata. U toj i takvoj situaciji, duboko sam uvjeren da će Hrvati
katolici igrati veoma veliku ulogu u Sarajevu, prije svega na osnovu svoje radišnosti,
onome što doprinose u svakom poslu u kojem sudjeluju, a posebno u kulturalnoj i
uljudbenoj zapućenosti u Europu. Hrvati su uvijek bili predvodnici
europeizacije i europskih procesa na ovom tlu. Uvjeren sam da će Sarajevo za
deset godina biti s Hrvatima i to s Hrvatima predvodnicima uljudbenih procesa.
Nema komentara:
Objavi komentar