„Korizma je vrijeme obnove za Crkvu, zajednice i pojedine vjernike. To je nadasve vrijeme milosti. Bog od nas ne traži ništa što nam već prije nije dao: 'Mi ljubimo jer on nas prije uzljubi' (1 Iv 4,19). On nije ravnodušan prema nama. Stalo mu je do svakog od nas, poznaje svakog od nas po imenu, brine se za nas i traži nas kada se okrenemo od njega”, stoji na početku ovogodišnje poruke pape Franje za korizmu. O korizmenom vremenu 2015. kao pripravi za Uskrs razgovarali smo s fra Goranom Rukavinom...
Poštovani fra Gorane, zakoračili smo u razdoblje priprave
za najveći kršćanski blagdan Uskrs. Možete li nam reći iz svojega vjerničkog i
svećeničkog iskustva što je to korizma?
To je karakteristično vrijeme u liturgijskoj
godini kada si želimo osvijestiti bitne stvari. U korizmi se na poseban način
nalazimo u „školi Isusovoj“ i u tom vremenu na poseban način trebali bismo
razmišljati o našem osobnom putu s Kristom i vlastitoj duhovnoj obnovi. Trebali
bismo „stati na loptu“, više nego inače uvući se u sebe te u sabranosti
porazmisliti o svojem životnom putu. Prva korizmena nedjelja daje nam za uzor
samog Gospodina povučenog kroz četrdeset dana u pustinji, u sabranosti i
razgovoru s Ocem, prije nego počne propovijedanje Kraljevstva i upravo po
Njegovu primjeru - a Isus voli sabranost, meditaciju, molitvu - pozvani smo u
korizmi tražiti i za sebe tu klimu ozbiljnosti i odgovornosti kako bismo se
mogli obratiti i povjerovati evanđelju (Mk 1,15).
Može se čuti kako ljudi o korizmenom vremenu govore kao o razdoblju
„odlaska u pustinju“. Što konkretno to
znači za suvremenog čovjeka?
Tzv. „suvremeni čovjek“ opterećen je raznim stvarima, a napose ranjen
iznutra. Nema toga koji Boga ne traži ili ne razmišlja o sebi i onome unutar
sebe. No, u svakodnevici vječitog trčanja za stvarima – često nepotrebnim –
trčanjem za vlastitim uspjesima, udovoljavanju drugima radi vlastita probitka,
čovjek često na ono bitno zaboravi. A to je spoznati Boga kako bi sam spoznao
kako je bitno Krista slijediti. A da bismo Krista slijedili, potrebno nam je
obraćenje. Pustinja je, dakle, simbol sabranosti gdje će „suvremeni čovjek“ po
onome „kad se tišina u srcu stvori, novi se prostor otvori“ po djelovanju Duha
Svetoga spoznavši Boga, spoznati samoga sebe i doživjeti obraćenje. Zato, dobro
je povremeno „otići u pustinju“.
Mnogima prvo što padne na pamet kada se spomene korizma jest odricanje.
Treba li Bog našu osobnu žrtvu, ili je odricanje više vježbanje samokontrole
nad samima sobom, ili pak nešto treće?
Vrijeme korizme jest vrijeme u kojem nas Crkva poziva na post (odricanje),
ali i djela ljubavi. Smisao odricanja nije da bih patio, gladovao i trpio, već
da se kroz sve to bogatim pomažući drugima. Osobno se ne odričem nečega zato da
bih Bogu ugodio jer Bogu to ne treba, već se nečega odričem kako bih najprije
suzbio vlastite poroke, ali i da bih pomogao siromašnijem i slabijem od sebe. Jasno,
odricanje je i vježbanje samokontrole jer čovjek tako jača duh, a što je više
samokontrole, manje je grijeha.
Iz ovog pitanja se nameće sljedeće: jeste li pobornik
teorije kako odricanjem krotimo svoju slabu ljudsku narav? Koji su zapravo
oblici pokore danas prihvatljivi da ljudi ne bi bili „upadljivi“?
Spomenuo
sam kako vježbanjem samokontrole jačamo svoj duh te jesam pobornik da tako
krotimo svoju grješnu narav. Ali ne vidim smisao u formalnim odricanjima. Koji je smisao u korizmi se odreći npr. slatkog ili pušenja,
a ne odreći se nekog većeg grijeha ili pogreške? Ovih dana moći ćemo od raznih
osoba čuti kako su se u korizmi odrekle ovoga ili onoga. Ako se poznata glumica
u korizmi odrekne pušenja i još se time hvali, a ne odrekne se nečeg drugog što
je diskreditira kao moralnu osobu, jasno kako želi biti samo upadljiva bez
pravog smisla odricanja. S druge pak strane mnogi tijekom korizme pokušaju biti
vrijedni u poslu, samozatajni, strpljivi prema svojim ukućanima, šutljivi i vrijedni. Velik broj kršćana odluči da će u
korizmi svaki dan desetak minuta čitati Sveto pismo. Brojne su obitelji koje u
korizmi odluče da će navečer uvesti obiteljsku molitvu, ili da će svaku večer
zajednički u obitelji moliti krunicu. Jedni odluče na početku i na kraju
korizme dobro se ispovjediti, i tako u te dane biti osobito čistima. Mislim da
su ti oblici pokore prihvatljivi i neupadljivi.
Početak razvoja korizmenog vremena je u vazmenom postu - priprema
za blagdan povezana je s postom. Kako se zapravo postom možemo pripremiti za
blagdan?
Sam post prisutan je skoro u svim religijama i uglavnom s istim motivima:
pokora, obraćenje, prosvjetljenje, čišćenje duše itd. Postom mi priznajemo da
smo Božji, da od Boga živimo. Bogu izražavamo svoju poniznost, Bogu se
predajemo i tako se postom pripremamo za slavlje određenog blagdana. I sam Isus
je postio o čemu nam konkretno govore evanđelisti
Matej i Luka. Prema Matejevu evanđelju, „Isus je postio četrdeset dana i četrdeset noći, i tih dana“ (Mt
4,2), kako navodi Luka evanđelist, „nije
ništa jeo…“ (Lk 4,2). Po uzoru na svojega učitelja, i apostoli, Isusovi
učenici, poste i mole da bi isprosili Božju milost prije nekih važnih događaja
kao što je povjeravanje različitih službi, ali i kada su trebali pobijediti
neko veliko zlo koje su smatrali sotonskim djelom. Imali su na umu Isusove
riječi: „Ovaj se rod ničim drugim ne
može izgnati osim molitvom i postom“ (Mk 9,29). I sv. Irenej u svojem pismu papi
Viktorinu 190. spominje post kao nešto što u Galiji postoji već dugo.
Svjedoci smo teška vremena za hrvatski narod, međutim
možemo se upitati koje to vrijeme kroz povijest nije bilo teško? Živi li
hrvatski narod današnjice u korizmi i nazire li se dan uskrsnuća?
Mislim
da svako vrijeme ima svoju korizmu i svoje uskrsnuće. Kako je naš hrvatski
narod proživljavao razna vremena, nalazio se također i u korizmi i u uskrsnuću.
Kao i nekoć izraelski narod. Ovisi kako na stvari gledamo. No, moramo biti
svjesni kako nema naroda bez pojedinca, a među pojedincima ima onih koji su u
stanju cijelom narodu priuštiti korizmu i veliki petak ili uskrsnuće.
Peteročlana obitelj koja je prisiljena živjeti od jedne minimalne plaće svakako
svaki dan proživljava Veliki petak nasuprot onog tajkuna kojemu je svaki dan
uskrsnuće. Ako to prebacimo na globalnu razinu, onda je pametnom dosta. A
hrvatski narod, barem većina, živi u nadi dolaska „dana uskrsnuća“.
Korizmeno vrijeme posebno je obilježeno pobožnošću križnoga puta.
Naši su vjernici toj pobožnosti osobito privrženi. Zašto?
Da, korizmeno
vrijeme obilježeno je osobito jednim neliturgijskim slavljem, odnosno pučkom
pobožnošću koju zovemo „križni put“ (Via
Crucis). Križni put je jedna od najraširenijih i najomiljenijih molitava
zapadnog kršćanstva. S pomoću te pobožnosti vjernici uvijek iznova
proživljavaju Isusovo posljednje zemaljsko putovanje i tako s posebnim
osjećajem uranjaju u otajstvo njegova otkupiteljskog čina. Važno je i spomenuti
kako je ova pobožnost nikla izravno iz Božjeg naroda te je nastala u vremenima
kad običan puk nije mogao djelatno sudjelovati u liturgiji Crkve, pa je za
svoju dušu imao pobožnosti u kojima je, za razliku od službene liturgije, mogao
i sam djelatno sudjelovati te koje su, uz to, bile na razumljivu narodnom
jeziku. Lijepo je i reći kako su joj
glavni nositelji franjevci.
Može li se reći da vjernici u Isusovu križnom putu pomalo vide, s
pretjerivanjem ponekad, i svoj? Kako onda prepoznati što je doista naš životni
križ i kako ga prihvatiti?
Većina vjernika svoj život vidi kao put i hodočašće. Ako na taj način sebe
poistovjećuju s ovom pobožnošću, onda je to svakako lijepo. Jer samo nam je
preko križa do nebeske domovine. Kaže Isus: „Hoće li tko za mnom, neka
se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ, i neka ide za mnom.“ A naš životni križ je sve ono što u sebi proživljavamo
kao muku, nevolju, teškoću. Sva naša patnja i trpljenje. Kada to nosimo, tada
križ prihvaćamo i na putu smo uzvišenja.
Svojedobno ste se bavili i novinarskim zanatom. Recite
nam kolika je potreba čitanja katoličkog tiska danas. Kako komentirate one
župnike koji ne žele primati katoličke listove i nuditi ih svojim vjernicima?
Mladi danas kažu kako „debele knjige nisu u modi“ te mi uvijek na pamet
padne ona Krležina kako je „uvijek lakše glodati hrbat race, već hrbat knjige“. Dr. Stjepan Bakšić napisao je svojedobno kako je, sada blaženom, Alojziju Stepincu „bila poznata drska, ali istinita riječ
francuskog Židova Cremieuxa koji
kaže svojim prijateljima: 'Smatrajte ljude kao ništa, novac kao ništa, a tisak
nadasve cijenite! Imajmo tisak, a s tiskom ćemo imati sve.'“ Svima nam je jasno
koja je danas uloga medija u društvu. A kada govorimo o katoličkom tisku, i
danas je u ulozi obnove društva prema Kristovim načelima. Čitajući katolički
tisak, proširit ćemo svoje znanje, izgraditi stavove te znati se nositi s onima
koji nam nameću nešto drukčije. Što se Vašeg drugog pitanja tiče, i sam sam
nekada u nedoumici što nuditi i koliko čega naručiti jer u konačnici vjernik je
taj koji će nešto uzeti ili ne. Mislim da se ne radi o zlobi pojedinih župnika,
već samo o praktičnim stvarima koje su vezane i uz godišnje izdatke. Ne smijemo
zaboraviti niti ulogu interneta.
Izdvojeno pitanje
Možete li nam objasniti kako je nastao pojam „korizma“?
Ime korizma u sebi čuva simboliku broja četrdeset. Podrijetlo vuče iz
latinske riječi „quadragesima“ što se
odnosi i na većinu romanskih jezika. Službeno latinsko ime potječe iz Rima
potkraj 384. Četrdesetodnevni vazmeni post prvi put se spominje 306. u tzv. Epistula caninici sv. Petra Aleksandrijskog, a od polovice 4. st. postoje precizna
svjedočanstva o četrdesetnici. Od pape
Lava Velikoga postoji jasan ustroj korizme, iako će trebati još neko
vrijeme do kristaliziranja odnosa prema broju četrdeset. Četrdesetnica ima
središnje mjesto utemeljenja u Isusovu postu u pustinji, ali taj broj je
ključan u Bibliji i na drugim mjestima: četrdeset dana trajao je potop; Izraelci
četrdeset godina lutaju pustinjom; Mojsije
je na Sinaju četrdeset dana, Golijat
toliko prijeti Izraelu; Ilija toliko
dana putuje do Horeba; Jona toliko
dana propovijeda Ninivljanima. Ali uvijek je riječ o vremenu čišćenja, pokore i
priprave za Božje očitovanje.
Nema komentara:
Objavi komentar