Mons. Stojanov je rođen u mjestu Radovo u
Makedoniji 1959. Za svećenika je zaređen 1986., a biskupsko posvećenje imao je 1999.
Skopskim biskupom ordinarijem i apostolskim egzarhom za katolike bizantskog
obreda u Makedoniji imenovan je 2005., a svečano je ustoličen u skopskoj
katedrali Presvetog Srca Isusova i strumičkoj katedrali Uspenja Presvete
Bogorodice. Prvi je skopski biskup makedonske nacionalnosti, a također i u apostolskom
egzarhatu nakon pune 104 godine. Podsjetimo, Skopska biskupija je sufraganska
biskupija "ad instar" Vrhbosanske metropolije...
Oče biskupe, za početak nam
recite što je to, zapravo, Otajstvo Uskrsa?
Jednom rečenicom rečeno: jako mnogo. Nama u
teologiji, čini se, kao da je odmah jasno čim se kaže „Otajstvo Uskrsa“.
Međutim, to je izričaj koji uvijek treba proširivati jer je „prenabijen sadržajem“.
To je dakle pashalni misterij Kristove muke, smrti i uskrsnuća. Riječju: to je
čin našega spasenja. Ako imamo u vidu Kristovo utjelovljenje, a ovdje ponovno
utjelovljenje u euharistiji na jedan posve novi način, onda je uistinu Otajstvo
Uskrsa jednako pojmu: Otajstvo našega spasenja. Kako spasenje nije prošli čin
nego stalno traje, tako i za nas vjernike Otajstvo Uskrsa nije spominjanje niti
liturgijsko „skazanje“, nego je uistinu događaj spasenja. Postavili ste
jednostavno pitanje, ali odgovor nikad nije jednostavan jer sa sobom nosi
cijelu povijest spasenja koja se događa, a ne samo koje se sjećamo. Kratko: Otajstvo
Uskrsa je čin spasenja danas i ovdje.
Kakve nam poruke donosi najveći
kršćanski blagdan ove 2016.?
Svi smo suočeni s krizama u svijetu koje
su u naše vrijeme, čini se, veće i teže. Naime, svjedoci smo jednoga velikoga
migracijskog procesa koji je zahvatio veliki dio svijeta, no o tome ćemo još
govoriti. Druga je kriza, barem u našim krajevima, drastično osiromašenje
običnoga puka. To je problem sve veće razlike jedne manjine bogatih i ogromne
većine siromašnih. Čini se da je čovjek danas i sam ušao u krizu jer ne vidi
rješenje problema. S druge strane, sve nas više zapljuskuje buka oružja i, kako
reče papa Franjo, „treći svjetski
rat već je počeo“. Papa Benedikt XVI.
u svojoj knjizi Hod prema Uskrsu
naziva naše vrijeme dramatski teškim u kojem čovjek ulazi u „civilizaciju
smrti“, a mi kao kršćani donosimo i navješćujemo civilizaciju života. Drugim
riječima, svijet treba neprestano braniti od kaosa koji je proizveo čovjek i
koji dovodi u pitanje smisao samog postojanja. Stoga je posve jasno da istiniti
vjernik u Uskrsu očekuje nadu. Upravo onu nadu koju je Krist donio.
Osloboditeljski sadržaj uskrsne objave je u tome da je Božja moć ujedno nada i
radost. U Uskrsu Bog objavljuje samoga sebe, svoju snagu – jaču od snage smrti
– snagu Trojstvene ljubavi. Tako nam uskrsna objava daje pravo da pjevamo
„aleluja“ u svijetu kojemu prijeti oblak smrti. Kršćani ove godine u pripravi
za ovu svetkovnu u Godini jubileja Božjega milosrđa s više radosti i nade
očekuju susret s Milosrdnim Ocem po sakramentima Crkve, da bi ojačani božanskom
ljubavlju mogli unatoč problemima živjeti svoje kršćanstvo. Najkraće, Uskrs
očekujemo kao susret s Milosrđem, izvorom ljubavi.
Na koji je način Uskrs središte kršćanskoga
života? Je li to činjenica koja se slabo odražava u današnjici?
Jasno je da je Uskrs središte kršćanskog života,
ali trebamo naglasiti da je to bilo daleko jasnije u prvim stoljećima
kršćanstva nego li nama danas. Podsjetimo se da je u okviru proslave pashalnog
misterija zajednica proslavljala ulazak odraslih po sakramentima kršćanske
inicijacije u novi život. Sva liturgija sv. Trodnevlja – a šire i cijele
korizme – protkana je Otajstvom novoga rođenja – uskrsnuća – po sakramentima
krsta, euharistije i potvrde. Kako je u našem vremenu krštenje odraslih u tim
stablima sve rjeđe, tako je i pojam središnjeg „blagdana“ izgubio svoju snagu
proživljavanja. Ako se još k tomu doda da smo proveli korizmu bez naglašavanja
da će Uskrs i ove godine doseći svoj vrhunac u obnovi naših krsnih zavjeta,
onda je jasno da se Uskrs ne odražava na današnjicu. Sa žalošću to
konstatiramo. S druge strane je istina da je liturgija Crkve sva ta velika otajstva
„sažela“ u nekoliko dana pa je teško običnom vjerniku sve to proživjeti po
liturgijskim riječima i znakovima. Čini se da je čovjek našega vremena trajno
rastresen, pa se i na tih nekoliko dana ne može sabrati da bi sve razumio, a
kamoli proživio i doživio. Dodajmo k tomu i slabost nas liturga koji smo u
napasti sve te obrede „obavljati“, a ne slaviti. Ako liturg ili liturgijska
zajednica ne proživljavaju otajstva spasenja, onda je teško doći do željenog
cilja kojim bi Uskrs stvarno postao središtem kršćanskog života. Ponavljam,
svijest da smo krštenjem s Kristom ukopani i uskrsli na „novi život“ je izblijedjela.
Dolazi mi misao iz Isusove prispodobe da mi šijemo „novo platno na staru
haljinu“. To jest, svaka
proslava Uskrsa je kao „nova zakrpa“ na „starome odijelu“, a mi bismo trebali u
uskrsnoj liturgiji uvijek obući „novo odijelo“. Tada bi taj godišnji blagdan
postajao središnjim događajem „novoga odijela“ – novoga života.
Uskrs je najveći blagdan u
kršćanstvu. Međutim, među običnim vjernicima može se reći spada u, uvjetno rečeno,
apstrakciju, nešto previše teško da bi se razumjelo u odnosu na primjerice
Božić. Zašto je to tako?
Na ovo pitanje dao bih malo širi odgovor. Sjetimo
se vremena koja su iza nas – već je
skoro stotinu godina kako su Crkva i liturgijski život potiskivani iz društva.
Konkretno od vremena komunizma pa do najnovijih promjena sve što je vjersko,
kršćansko, bilo je potiskivano na marginu života. S druge strane, na pojedine
blagdane nudili su se sadržaji kao surogati kršćanskom svetkovanju. Sjetimo se novogodišnjih
praznika i Djeda Mraza. U toj
tradiciji marginalizacije već se rađa četvrta generacija. Nakon nasilne ateizacije
došlo je vrijeme „nagle“ obnove vjerskih običaja, ali bez prethodne katehizacije.
Tako su „uskrsnuli“ mnogi običaji, ali nisu uskrsnuli i događaji. Druga
činjenica je u tomu što Božić kao događaj Kristova utjelovljenja i rođenja – na
prvi pogled – od nas ne zahtijeva neku promjenu života. No, to je očito krivo
jer čin vjere nije čin pristanka samo sviješću, nego i opredjeljenjem. Uskrs je,
u tom smislu, daleko zahtjevniji blagdan. Priprava za Uskrs je dulja, trebala
bi biti temeljita i, kako rekoh, zadire u naše životno pitanje, a to je obnova
saveza s Bogom po sakramentima krštenja, euharistije i pomirenja. Uskrs je nezamisliv
bez te snažne duhovne obnove. Imajući u vidu da je naša ljudska narav, osobito
pod utjecajem mentaliteta današnjeg vremena, dosta površna i nije baš sklona
temeljitim promjenama, možemo potvrditi da se Božić slavi „lakše“ nego li Uskrs
koji je zahtjevan i, kako smo rekli, središnji. Konačno sa žalošću konstatiramo
da je Božić postao komercijalni blagdan Europe (vjerojatno i Amerike), a to odgovara
potrošačkom mentalitetu našega vremena. Tobožnje „darivanje“ koje činimo o
Božiću samo je često „varanje savjesti“ kojim zadovoljavamo svoju potrebu „biti
dobar“. Tako, čini mi se, da su ta tri razloga dovoljno jasna zašto u širim
slojevima puka Božić „uživa središnje mjesto“, a ne Uskrs. Božić i Uskrs duboko
u sebi su povezani jer u njima slavimo događaje povijesti spasenja, odnosno
Boga koji dolazi u svijet kako bi nas spasio od smrti.
Krucijalno je da je Isus
uskrsnućem pobijedio smrt. Što današnjem čovjeku znači ta činjenica?
Ovo pitanje bi zaslužilo jednu posebnu katehezu i
ne samo jednu. Pavao tvrdi da je uskrsnuće
središnji događaj u koji vjerujemo, a da nije događaj, bili bismo najjadniji
ljudi vrijedni sažaljenja. Da, to je tako. Međutim, imajući oko sebe život
suvremenog čovjeka, primjećujemo da se obistinjuje ona stara narodna poslovica:
„Kakav život - takva smrt, kakva smrt - takva vječnost.“ U vremenu
materijalizma, hedonizma, konzumizma kako govoriti i uvjeriti čovjeka
današnjice koji bezglavo juri - imati, a zaboravlja biti? Kako govoriti čovjeku
koji jedva veže „kraj s krajem“ radeći noć i dan za bijednu plaću, da je život
bogatstvo koji ima i drugi sadržaj osim naprosto preživjeti? Naša civilizacija,
barem europska, već je svjedokom da je nastupila civilizacija smrti. A sada mi
navješćujemo civilizaciju života, i to civilizaciju ljubavi čiji je simbol križ.
Ali križ nije simbol smrti i to je krivo postavljeno u našu ikonografiju jer je
križ simbol ljubavi, pobjede i uskrsnuća. S druge strane, sve veći je broj
agnostika i „umornih“ ljudi koje pitanje života i smrti ne zanima. Kad se smrt
dogodi, prihvaća se kao neizbježna stvarnost i samo kod jednoga manjeg dijela
ljudi nameće se pitanje o vječnom životu. Ovdje je nama katolicima u današnje
vrijeme ponuđena Božjom dobrotom jedna veličanstvena prilika navijestiti dvije
temeljne istine o čovjeku, i to na sprovodima. Istina o Bogu koji ne „uzima“
čovjeka kažnjavajući, nego ga poziva u puninu svoga života. I druga istina
navještaj o čovjeku čiji život nema smisla ako je omeđen samo ovozemaljskim
godinama. Slavlje sprovoda postalo je propovjedaonica gdje sabrano slušaju i
vjernici i nevjernici i pripadnici drugih Crkava i vjerskih zajednica. Često
potičem svećenike da ovu priliku shvate kao veliki kairos, navijestiti Isusovo uskrsnuće! Krist je svojim uskrsnućem
započeo novi život, novog svijeta i tako su naša groblja svete njive gdje su
posijana tijela naših dragih pokojnika koji čekaju uskrsnuće. Bez obećanja
uskrsnuća tijela naš tjelesni život stvarno se čini kao teško progonstvo.
Međutim, ako vjerom – a to je Božji dar – prihvaćamo Kristovu pobjedu nad
smrću, onda nam se rađa nada, poštovanje i ljubav koji traju i nakon groba.
Imate pravo, ovo je pitanje krucijalno, čitao sam nedavno da u Njemačkoj čak
40% vjernika ne vjeruje u uskrsnuće tijela. Kristovo uskrsnuće još prihvaćaju,
ali naše ne. Međutim, Njegovo uskrsnuće je temelj našega zajedništva s Njim.
Kakvo je iskustvo slavlja
svetkovine Uskrsa u jednoj većinski pravoslavnoj zemlji?
Na ovo pitanje odgovaram s osobitim osjećajem jer
ste me pitali kao biskupa koji je ordinarij vjernika katolika zapadnog obreda,
ali i vjernika katolika istočnog obreda. Kao pastir, sva otajstva naše vjere u
većini slavim dva puta.
Nama je kao velikoj manjini, bilo zapadnog ili
istočnog obreda, iskustvo slavljenja Uskrsa lijepo. Uvijek većinska zajednica,
pa bilo kojeg obreda ili Crkve, u proslavi nalazi svoj vjernički, ali i
nacionalni identitet. Mi kao manjina smo u svojem slavljenju bez potrebe
iskazivanja nacionalnog identiteta, nego nam je Uskrs kojega slavimo snažna
potreba potvrditi svoj vjerski identitet. Ne slavimo Uskrs u „javnom životu“,
nego samo u Crkvi i obitelji. Ukoliko povežemo istinu da je Crkva obitelj, a da
je Hram zajednička obiteljska kuća, onda vam je jasno da je naše iskustvo
slavljenja Uskrsa duboko i isključivo vjerničko. Ta činjenica pred nas
pastoralne radnike stavlja velike zahtjeve. Treba biti svjestan koji su motivi
kojim ljudi dolaze tih dana u Crkvu i uistinu dati mogućnost da u slavljenju
unutar liturgije omogućimo zajedno proživljavanje otajstava i snažnu obnovu
duha u katoličkom identitetu. Samim tim smanjen je i radijus mnogih običaja
koje kod većinskih Crkava opterećuju svetkovanja. Time što je kod nas ta
„vanjska“ proslava umanjena, više je proživljavanje produbljeno pa i onda kad
datumski slavimo ista otajstva s pravoslavnom većinskom zajednicom. U ovom slučaju
postoje česta isprepletanja običaja, pogotovo u mješovitim brakovima. Hvala
Bogu, nisam primijetio da bi naši vjernici bili samo „običajni“, nego u tom slavljenju
vide i potvrdu svoga katoličkog identiteta.
S obzirom da je Uskrs
„pomična“ svetkovina, dogodilo se da ga katolici ove godine proslavljaju 27.
ožujka, a pravoslavni 1. svibnja. Papa Franjo je nedavno pozvao
na razmatranje zajedničkog nadnevka za Uskrs koji bi poštivali svi kršćani.
Kakav je Vaš stav o ovoj temi i je li Vam poznato kako razmišljaju pravoslavni
vjernici u Makedoniji?
U meni jednoga
biskupa Ordinarija i zapadnog i istočnog obreda, a nisam dva nego jedan. Iskustveno govoreći, malo je teško
slaviti sva otajstva dva puta. Još ove godine je i pogodno jer je nadnevak proslave
Uskrsa na Istoku i Zapadu razdvojen cijelih mjesec dana. Problem je onda kada
je razlika samo tjedan dana. Moram reći da je dobro što su obredi različiti, a otajstvo
isto. Različitošću obreda mogu doživljavati u oba slučaja otajstvo koje
slavimo. Istočni obred je stariji jer znamo da na Istoku nije bilo općih sabora
nakon raskola koji bi mogli donijeti temeljnu promjenu u samom obredu
liturgije. Stoga je istočni obred sačuvao svoju mističnost. No, i zapadni obred
ima svoju vrijednost jer je u svojoj jednostavnosti postao razumljiviji. U
svakom slučaju oba puta mogu proživjeti s vjernicima isto otajstvo, na dva
liturgijska načina. U pastoralnoj poslanici, međutim, vjernicima šaljem istu
poruku. Jasno, u homiliji ne jer se držim teksta navještene Božje riječi.
Što se tiče objedinjavanja o kojem govorite stavom
pape Franje, podsjetimo se povijesti. Jedna od najstarijih rasprava iz prvih
stoljeća kršćanstva bila je rasprava o nadnevku proslava Uskrsa između Crkava Istoka
i Rimske Crkve. Znamo da se tada nisu složili, ali su se poštivali kao braća i
svatko je ostao pri tumačenju razloga zašto slavi o jednom ili drugom nadnevku.
Moram reći svoju bojazan da će još puno godina proći da bismo se o tom pitanju
složili. Čini mi se da bi mentalitet Zapada bio skloniji prihvatiti „uvjete“ Istoka
da dođe do jedinstvenoga nadnevka Uskrsa, nego što bi Istok bio spreman prihvatiti
prijedlog Zapada. Zašto? Već sam spomenuo da u Pravoslavnim Crkvama nije bilo
općih sabora, a i ovaj koji je u pripravi nema temu o slavljenju Uskrsa, nego
bremenito nasljeđe stotina godina koje treba promatrati i u cijelom
pravoslavlju te napose u ekleziologiji učiniti „korake naprijed“. Očito da bi
proslava na jedan nadnevak mogla biti snažna poruka čovječanstvu, ali sada to
još ne ide. U svijetu pravoslavlja često se poistovjećuje i na taj način živi
sjedinjeno identitet vjere i nacije. Dirati u to pitanje znači dovesti u
pitanje jednu od najvećih vrjednota, a to je identitet. Mislim da za to nitko
nema snage. Druga pojava u pravoslavlju je činjenica da postoje mnogi običaji
koji su sačuvani stotinama godina i trebali bi biti malo „pročišćeni“. Ali
dirati u običaje skoro je nemoguće. Običaji su nešto što nadživljava samu
povijest. Često se događa da je i jezik izumro i kultura, ali običaj nije. Podsjetimo
se toga u vremenu o kom sam govorio. A i sada je tako, društveni mediji daleko
češće i radije govoreći o blagdanima, forsiraju običaje, obiteljske stolove i
mnoge magične primjese. I na taj način zasjenjuju i onako slabo poznavanje
vjere u užem smislu, kako u pravoslavlju, tako i kod nas. Često se događa da je
običaj važniji pa i nadnevak od same vjerske istine. Kako vidite, pitanje nadnevka
bilo Uskrsa bilo Božića za sada je nerješivo. Ja se nadam i molim u vjeri da
Isusova molitva „da svi budu jedno“ ima svoju budućnost, ali smo se mi ljudi
predugo razilazili pa i sukobljavali da bismo sada tako lako ili barem lakše
došli do rješenja tako osjetljivih pitanja. Promjena nadnevka nije problem
vjere ni Crkve, nego drugorazredni problem. Stoga je moja nada okrenuta Duhu
Svetom, da ono što ne možemo mi, može On. Neka bude posrednik i u svojoj
molitvi da barem generacije iza nas dožive tu sreću slavljenja blagdana istoga nadnevka.
Čovjek sam nade, ali i realan. U našoj zemlji Makedonska državna televizija
redovito prenosi i božićnu i uskrsnu misu i poruku iz Katoličke Crkve što čini
i za Pravoslavnu, tako da je i to jedna okolnost koja se može promatrati i
pozitivno. Vjerujem kada bi bio jedan nadnevak, onda bismo bili bliži pa bi nam
i poruke bile zajedničke.
Kanonizacija bl. Majke Terezije
najavljena je za početak rujna 2016. Što predstavlja za Katoličku Crkvu u
Makedoniji kanonizacija jedne „domaće“ svetice, i jesu li priprave za misno
slavlje započele? Kakva je reakcija pravoslavnih vjernika i države?
Nema veće radosti jednoj mjesnoj Crkvi od doživljaja
da netko „domaći“ bude uzdignut na čast oltara, i to za cijeli svijet. To je
radost nas katolika, Makedonije kao države, a vjerujem i pravoslavne braće.
Država je već odavno pokazala veliki interes već i kod otvaranja Memorijalnog
centra Majke Terezije na mjestu gdje je bila crkva u kojoj je ona krštena, i
kod naziva bolnice koja nosi njezino ime. Također, još mnogo detalja postoji u Makedoniji,
napose u Skopju, koji upozoravaju da je ovo grad Majke Terezije. Na primjer
kada dolazite autocestom u Skopje, imate velike panoe koji upućuju na tu
činjenicu. Mnoge natpise, tj. rečenice bl. Majke Terezije nalaze se u samom središtu
grada na pločama prikovanima za koju značajnu zgradu i mostove. Mi kao Crkva obilježavamo
svakog petog dana u mjesecu zavjetni dan blažene Majke Terezije, gdje vjernici iz
biskupije i Apostolskog egzarhata dolaze na hodočašće u Skopje. Tako imamo pod
misnim slavljem izložene moći bl. Majke Terezije, tematske propovijedi, a onda
imamo klanjanje pred sv. Sakramentom i nakon blagoslova čašćenje moći bl. Majke
Terezije. Jasno da će naš odbor prigodom proslave kanonizacije zajedno s državom
organizirati hodočašće na slavlje tamo gdje odredi Sv. Otac. A nakon
proglašenja razmišljamo o domovinskoj proslavi toga događaja ovdje u Skopju.
No, o tome za sada postoje samo planovi. Nemam posebnih informacija da bi
Pravoslavna Crkva reagirala drugačije nego svi građani Makedonije: Bogu smo
zahvalni, ponosni i radosni.
Nažalost, svjedoci smo tužnih
slika u svezi s migrantskom krizom, a Makedonija je jedna
od središnjih ruta i predstavlja tranzitnu zemlju za stotine tisuća ljudi. Kako
Makedonci vide svu tu situaciju i što Katolička Crkva čini na tom planu?
Nedavno na sastanku u Heiligenkreuzu u Austriji rekao sam da je kroz Makedoniju u zadnjih
12 mjeseci prošlo nekoliko stotina tisuća izbjeglica s Bliskog istoka prema
Zapadnoj Europi. Poznat vam je geopolitički položaj Makedonije, gdje postoji
uski koridor Povardarije kuda je sve to mnoštvo trebalo proći. S druge strane,
vjerojatno vam je poznato da Makedonija nije bogata država. Kako je ta mala zemlja
mogla poslužiti tom ogromnom mnoštvu koje je prošlo kroz nju? Ali ipak ovdje
bih se ograničio samo na djelovanje naše Katoličke Crkve na tom planu.
Svoje smo vjernike poticali, ne samo na liturgijskim
skupovima, nego u svakoj prilici na svijest o solidarnosti i bratskoj pomoći
onima koji su u većoj potrebi jer su na putu bez doma i domovine. Ta svijest
solidarnosti i supatnje s izbjeglicama i migrantima rađa jedan poseban
mentalitet duhovnosti za koji je svaki vjernik naše Crkve svjestan (sjetimo se bl.
Majke Terezije koja je iz Skopja).
Od samog početka na dvije smo lokacije postavili
punktove konkretne pomoći, a to je u Gevgeliji na ulazu iz Grčke u Makedoniju i
u Tabanovcu na izlazu iz Makedonije prema Srbiji. Na tim se odredištima u
prosjeku dnevno dijeli oko 1 000 toplih obroka, plus paketa s hranom te zimskom
odjećom. Ovdje želim spomenuti da su nam u tome pomogli i omogućili pomoć
potrebnima i Caritas Europe i Caritas Internazonalis. Uopće nije bilo teško animirati
ljude da se stave na raspolaganje kao volonteri i dnevno po nekoliko sati, pa i
cijeli dan budu na usluzi izbjeglicama.
Osobito bih istaknuo ulogu svećenika. Svaki dan su
na tim punktovima imali susret s volonterima i ostalim osobljem. Vlastitom
nazočnošću cijeloga dana na tom mjestu bili su znak prepoznavanja osobito za
izbjeglice kršćane. Davali su trajno svjedočanstvo – jasno, ne samo kršćanima,
nego i svim ljudima dobre volje i ljudskom humanitarnom pristupu, puni razumijevanja
i za duhovne potrebe tih ljudi. Ogromno iskustvo koje obogaćuje i svećenika i
suradnike je upravo taj fenomen koliko su ljudi potrebni i duhovne utjehe. Čini
mi se da ni u jednoj humanitarnoj akciji ne smije izostati duhovna asistencija.
Ta činjenica je možda najveći doprinos koji smo mi mogli trajno davati izbjeglicama,
ali i oni nama. Tako da se može tvrditi kako je nevolja – progonstvo u nekim trenutcima
jako povezujuća snaga za osvješćivanje dostojanstva čovjeka kao osobe.
I na kraju osobno sam posjetio ova mjesta i stekao
iskustvo koliko je značajno: prvo za volontere i pripadnike naše Crkve da je i
pastir prisutan s njima u istom zadatku, bratskom služenju potrebnima; a drugo na
što sam potaknuo svećenike je da smo uspostavili intenzivnu vezu sa svećenicima
odakle su izbjeglice pošli i pokušali uspostavljati most prema pravcu kamo su
namjeravali doći. Ovaj lanac pastirske ljubavi je najjači znak brige, da pastiri
nisu napuštali svoje stado i sada su prisutni u njihovim tjeskobama, brigama i
radostima.
Ova migrantska kriza – unatoč svojoj tragičnosti –
kod vjernika moje biskupije podigla je svijest kršćanske solidarnosti, supatnje
i odgovornosti za čovjeka kao osobu. Unatoč našem siromaštvu ipak su vjernici dijelili
i svoje najosnovnije potrebe s ljudima u kojima su prepoznali još potrebniju braću.
Čini mi se da je porast suodgovornosti veliki znak nade da je Crkva budna i
živa u brizi za čovjeka. Nisam čuo nijednu riječ osude prema bilo kojoj situaciji,
nego odluku činiti što možemo za druge.
Jasno, Nacionalni Caritas, Caritas Makedonije,
župski Caritasi, volonteri ne bi mogli učinkovito djelovati bez čvrste nutarnje
organizacije i trajne koordinacije. Uz najskromnije mišljenje smijem reći da je
naša Crkva odgovorila i odgovara na najbolji mogući način na ove izazove.
Za kraj možete li
komentirati Isusove riječi koje posebno odzvanjaju u uskrsnom vremenu: „Ne
bojte se“ i „Mir vama“?
Kršćanstvo je vjera nade i vjera snage. Isus je
pozdravljao „Mir vama“ i bodrio hrabreći „Ne bojte se“. Koncentrirao bih se
sada na male zajednice u dijaspori kao što smo mi. Sjetimo se da je židovska Pasha
obiteljski blagdan: da su se oni sastajali u obitelji i tu spasenjsku noć
slavili kao obitelj; da je to činio i Isus. S obzirom da je Židovima bilo zabranjeno
napustiti Jeruzalem, Isus je ipak išao u Getsemanski vrt i tako je iz
„obitelji“ prošao put križa, i kao pobjednik, kao Uskrsli, vratio se u istu
dvoranu posljednje večere upravo ovim riječima: „Mir vama“ ili „Ne bojte se“, te
je iz toga mjesta Duh Sveti poveo Apostolski zbor po cijelome svijetu do danas.
Zato su za mene te dvije rečenice poruka obiteljima da prime Krista Uskrsloga
koji je prošao križni put ljubavi, i da se ne boje jer će ih Duh Sveti upravo
kao obiteljsku Crkvu jačati i moći će svjedočiti i izvan svoje kuće navješćujući
mir i hrabreći one koji se boje. Tim mislima i papa Franjo u svom pontifikatu
vidi Crkvu kao Majku koja ne čeka, nego ide ususret malenima, napuštenima,
rubnima i navješćujući im samo jednu istinu: da ih Bog ljubi!
Na kraju Vama i svim čitateljima Katoličkog tjednika u Godini jubileja
Božanskog milosrđa želim sretan i blagoslovljen Uskrs.
Nema komentara:
Objavi komentar