O. Zdenko (od
Bezgrješnog Srca Marijina) Križić, OCD, rođen je 1953. u Johovcu, župa Foča,
kod Doboja u BiH. Nakon završene srednje škole, koju je pohađao kod otaca konventualaca
u Zagrebu, nastavio je studij filozofije u Firenci, a potom na Papinskom
teološkom fakultetu Teresianum u Rimu. Prve redovničke zavjete položio
je 1970. u Somboru, a doživotne 1976. u Zagrebu gdje je i zaređen za svećenika
sljedeće godine. U Rimu je 1978. magistrirao na temu Biblijski likovi u
djelima svete Terezije Avilske.
Do sada je obnašao
brojne službe, a izdvojit ćemo samo neke: prefekt Dječačkog sjemeništa otaca
karmelićana u Zagrebu; prior samostana u Remetama-Zagreb; vanjski profesor na
Institutu za kršćansku duhovnost u Zagrebu; provincijal Hrvatske karmelske
provincije; vikar Provincije; prior novoosnovanog samostana u Krku; generalni
vikar Karmelskog reda, a od 2012. obnašao je službu rektora Karmelskoga
međunarodnog zavoda Teresianum ...Osim hrvatskog, dobro govori
talijanski, a dostatno poznaje i španjolski jezik.
Oče biskupe,
nedavno ste imenovani novim biskupom Gospićko-senjske biskupije. Nećemo Vas
odmah "bacati u vatru" nego ćemo započeti s jednim uobičajenim
pitanjem za ove prigode: Kako gledate na izazove koje nosi biskupsko
imenovanje?
Ono čega sam bio
potpuno svjestan jest velika odgovornost koju biskupska služba sa sobom nosi.
Izazova je puno, ali znam da biti uvijek na razini tih izazova nije lako. Nije
mi još uvijek jasno sve ono što me čeka. Prihvatio sam ovu službu snagom vjere
i idem naprijed s pouzdanjem u Boga ne sumnjajući u Njegovu pomoć.
Službu biskupa
preuzimate kao redovnik. Što mislite hoće li to utjecati na Vaš novi pastoralni
zadatak?
Ja živim u
samostanu već 49 godina, a kao redovnik sa zavjetima 46 godina. Svjestan sam da
sada moram mijenjati svoj stil života što nakon toliko desetljeća nije lako.
Međutim, nužno je prilagoditi se drugim zahtjevima, a kada to ne bi bilo moguće,
dragi Bog ne bi od redovnika niti tražio ovakvo nešto. Svjestan sam da bez
žrtve nema ništa, i prihvaćam tu cijenu.
U intervjuu
za televiziju Laudato prigodom imenovanja rekli ste, između ostaloga,
kako: "Tu čast nikad u životu ne bih tražio imati. Lijepo je biti
redovnik, bio sam sretan." Možete li nam reći što mislite je li biti
biskup čast ili služenje...? Smijemo li Vas upitati što mislite hoćete li biti
sretni kao biskup?
Ja mislim da
ovako razmišljaju i svi drugi koji su već proživljavali moje iskustvo. Kako bi
netko zbog nekakve časti prihvaćao na ramena toliku odgovornost? U evanđelju
nigdje Isus ne govori apostolima da su dobili neke časti, nego samo zadatak, a
taj je služenje. Želim da
moj život bude uistinu služenje, a ne da mi to bude samo neka prazna riječ.
Ja sam kao redovnik bio jako sretan i zadovoljan, ali to je uvijek usko vezano
uz vjernost pozivu. Ako ću biti vjeran Bogu, nema nikakva razloga da ne budem
sretan. Biti sretan ne znači ne imati poteškoća, ali to ne obeshrabruje kada se
osoba u poteškoćama ne osjeća sama, kada ima iskustvo Božje blizine i njegove
pomoći.
Tijekom
vremena obavljali ste brojne pastoralne dužnosti u svom Redu, međutim, prefektu
kongregacije prigodom imenovanja rekli ste da niste mnogo radili u pastoralu,
niti ste bili župnik ni kapelan. Odgovor je bio da i biskup nije župnik te da
na biskupa spada vođenje u čemu imate iskustva. Kako komentirate to povjerenje
koje Sveta Stolica ima u Vas?
Jasno je da mi
je drago zbog povjerenja koje u mene ima Sveti Otac i najodgovorniji u Crkvi, ali se borim i s pitanjem: jesam li
ja zaslužio to povjerenje? Hoću li ja opravdati to povjerenje? Hoće li Bog biti
sa mnom zadovoljan? Moguće je uvijek razočarati u povjerenju, pa stoga molim
Boga da On jamči to umjesto mene, a ja da ne zatajim u suradnji s Njime.
Kako
ocjenjujete aktualni moment Crkve u Hrvata, s posebnim osvrtom na Crkvu u
Hrvatskoj?
Crkva kod
Hrvata, pa tako i u Hrvatskoj, hvala Bogu, je živa. Ali i ima puno poteškoća i
izazova. Svi znamo koliki je utjecaj globalizacije i koliko ona utječe na
kulturu i tradiciju, napose malih naroda. Negativan utjecaj sa Zapada sve je
prisutniji. Mi znamo da se Zapadna Europa, u velikom dijelu, odrekla svojih
kršćanskih korijena, a drugih nema. Vjerski indiferentizam i kod nas sve više
raste, kao i antiteizam i negativan stav prema Crkvi. Jasno je da ti izazovi
zahtijevaju nove odgovore i nove načine navještaja Radosne vijesti i načine
kako jasnije približiti Isusov lik čovjeku našeg vremena. Sve ovo zahtijeva
podrobnije analize naše situacije da bismo mogli dati i što adekvatnije
odgovore. Ali ne smijemo biti pesimisti.
Podrijetlom
ste iz Bosne, točnije Johovca u župi Foča kod Doboja. Redakcija Tjednika
bila je u toj župi prije nekog vremena. Možda se može reći kako Foča oslikava
svu tugu i patnju koja je zadesila posavske Hrvate... Recite nam iz sadašnje
perspektive kako gledate na rodni kraj s obzirom da ste mnogo godina izvan
Bosne?
Ja sam iz Bosne
otišao s 14 godina, ali Bosna iz mene nije nikada otišla. Do prije rata sam
redovito provodio godišnji odmor u Johovcu i veze nikada nisu prestale. Sada je
tamo stanje više nego žalosno. Prođe se kroz selo, a da se ne vidi "žive
duše". Ostala je ljepota kraja, predivna priroda, ali bez ljudi ta ljepota
ima tužan izgled. Najžalosnije je što ne vidimo vedriju perspektivu u vidu
masovnijeg povratka ljudi. Crkva se u tom smislu zauzima i bori, ali sama ne
može riješiti te probleme.
Kao Hrvat iz
Bosne recite nam kako gledate na Crkvu u BiH? Je li doista riječ o ranjenoj
Crkvi?
Crkva u Bosni je
i više nego ranjena. Najveći je problem što te rane neće nikada posve
zacijeliti. Nestalo je toliko župskih zajednica, a mnoge su svedene na
"ostatak ostataka", bliže umiranju nego li novom životu. Ali se ne
smijemo odreći nade da i rane mogu biti izvorom najsrdačnijih susreta i početak
novog života. BiH je bila nepresušni izvor duhovnih zvanja od kojih su toliki
podareni i Crkvi u Hrvatskoj i u mnogim drugim zemljama. Želimo se nadati da će
dragi Bog jednom pretvoriti naše sadašnje pustinje u izvore života za naš narod
u Bosni i Hercegovini. Crkva će nastaviti davati sve od sebe da se naš narod u
BiH ne osjeti nikada ostavljenim i prepuštenim samom sebi.
Ljubitelji
zavjera u svemu vide neke "poruke" i "urote". Činjenica je
da su u posljednjih nekoliko izbora za nove biskupe u Hrvatskoj odabrani
redovnici. Također, Vi niste jedini svećenik iz BiH koji je imenovan biskupom u
Hrvatskoj. Što nam govore ta novija imenovanja?
Mislim da je
nemoguće osporiti da je hrvatski narod u Hrvatskoj i BiH jedan te isti narod i
to ne treba posebno dokazivati. Koliko je samo Hrvata iz BiH u Hrvatskoj i nisu
trebali nikakvu inkulturaciju ili integraciju. I po vjeri i duhovnosti
prepoznaju se i prepoznati su kao integralni dio hrvatskog korpusa. A što se
tiče imenovanja biskupa redovnika, to kod nas izgleda kao nekakvo iznenađenje
jer je redovnika biskupa bilo veoma malo, ali za univerzalnu Crkvu to je nešto
uobičajeno. Vidljivo je da je današnji Papa skloniji imenovanju za biskupe
osoba iz drugih biskupija jer se smatra da će oni donijeti više novine, a i to
se već događalo u našoj Crkvi, pa je u tom smislu bilo i imenovanja osoba iz
BiH za biskupe u nekim hrvatskim biskupijama. Nije Crkva u Hrvatskoj u tome
vidjela ništa revolucionarno, nego nešto posve normalno jer jedan smo narod.
Obično se
osobu na novoj pastoralnoj dužnosti pita o budućnosti. Možete li nam reći jeste
li u ovom kratkom vremenu odlučili koji će biti vaši prvi pastoralni zadatci i
na što ćete staviti naglasak kao biskup?
Gospićko-senjsku biskupiju
poznajem vrlo malo, te mi je prvi zadatak upoznati svećenike i redovništvo
biskupije, te župske zajednice, a potom vidjeti koje su
potrebe i mogućnosti, koje su poteškoće i strahovi. Stoga će mi trebati za to
više vremena za neke konkretne, eventualno, nove inicijative. No ono što znam
jest to da će mi jedan od glavnih
prioriteta biti zauzetost na području duhovnost, bilo klera bilo Božjeg
naroda. Ne zbog toga što se na tome prije malo radilo, ne, nego zato što je
duhovnost duša svega. Vjera bez duhovnosti ostaje samo teorija, i nikada neće
postati istinski svjedočka vjera.
Jeste li razmišljali o
biskupskom geslu?
Evo privodim
kraju to razmišljanje. Budući da sam formiran prije svega u karmelskoj
duhovnosti, za sada sam najbliže odluci da to bude izreka sv. Terezije Avilske:
„Solo Dios basta“, „Bog sam dostaje.“
Nema komentara:
Objavi komentar