P. Ivan rođen je 1962. u Imotskom što pomalo vodi na "pogrešan trag". Za sebe neće reći da je Dalmatinac nego Hercegovac budući da se u Hrvatskoj rodio samo zato što je to bilo najbliže rodilište u njegovu zavičaju koji, kako kaže, "udiše od glave do pete". Iako voli Imoćane i živio je u njihovoj blizini, čistokrvni je Hercegovac. U Posušju je završio osnovnu i srednju školu. Nakon studija arhitekture u Zagrebu vratio se u svoj rodni grad koji je ponovno napustio 1999. kada je otišao u Družbu Isusovu. Otkad je zaređen za svećenika, promijenio je dvije službe. Jednu godinu bio je bolnički kapelan pri župi na Jordanovcu, a potom je preuzeo pastoral mladih pri Bazilici Srca Isusova u Palmotićevoj u Zagrebu, u katoličkoj udruzi SKAC - Studentski katolički centar. S njim smo razgovarali o uobičajenim problemima mladih danas, iseljavanju, duhovnim zvanjima te općenito o pastoralu mladih...
Poštovani, recite nam na početku, prema Vašem mišljenju,
što zapravo znači pastoral mladih danas
i što on treba uključivati te, s obzirom na različite interpretacije,
tko su danas mladi ljudi?
Pastoral mladih znači budno motrenje pokreta koje Duh Sveti zahvaća
među mladima, znakova vremena koje Bog po njima svima nama daje. To se mora
događati u dubokoj vjeri u snagu i silu kojom Duh Sveti danas vodi Crkvu u nove
misije, na neki način iste, a na neki način posve drukčije nego ikada prije.
Što činimo jednim uhom naslonjenim na živu riječ evanđelja, a drugim na srce
mladih ljudi. Tako se na posve nov i krajnje moderan način čuje ona stara
radost evanđelja, stara dva tisućljeća, kad se Crkva rađala, dok u istodobnoj
jeci novih simfonija koje skladaju mladi današnjice čujemo one iste pjesme
radosti naviještanja kakva bijahu u vrijeme apostola. Pastoral mladih je stoga
svojevrsna umjetnost prepuna paradoksa, krajnje odvažna, krajnje odvažno eksperimentiranje,
a s druge strane je to umjetnost zakleto vjerna izvorima, toliko vjerna da je
kadra i spremna napuštati krivu, ne-Božju „predaju otaca“ radi te vjernosti.
A sve to mora činiti pod vidikom ljubavi za živote mladih. Pa to mora
biti rat protiv zlog otimača životne radosti mladih za koje je Krist umro. Mora
to biti beskompromisni boj koji započinje i završava na koljenima pred Bogom
silnim i jakim, u kojem mu se ponovno izručuje i sloboda i svaki naum skovan
danas za sutra, kako bi ga Providnost mogla voditi kamo ona htjedne.
Mladi su danas mladi – oni koji su još u formaciji i koji se još
spremaju za svoja životna poslanja. U svakom smislu. Obrazovnom, odgojnom,
tjelesnom, duhovnom – sve to istodobno. Mladost prestaje onda kad prestane iskreno
traženje, otvorenost i spremnost za onaj put koji mu se otvara i pokazuje da je
njegov. Ako se ti izbori ne naprave u vrijeme tog svekolikog učenja i traženja,
time se ne produžuje mladost. Ona ipak prolazi. Prestankom te mladosti,
mijenjaju se i teme, pa se tako i pastoral mijenja. No, ne bi smio prestati.
Drugo pitanje je zašto nema nastavka tog pastorala, i važno je. Ali to više
nije pastoral mladih.
Kako
vidite današnju situaciju mladih ljudi u hrvatskom društvu s naglaskom na (nad)biskupiju
u kojoj pastoralno djelujete? Muče li mlade isti problemi u čitavoj Crkvi u
Hrvata?
Nadbiskupija je zagrebačka,
osobito kad je riječ o pastoralu mladih, specifična jer je to Hrvatska u malom.
Stoga je on s razlogom u Zagrebu najrazvijeniji, i treba tako biti. Ne samo
stoga što je ovdje najviše studenata, nego i stoga što se u ovaj glavni grad
svih Hrvata slijeva hrvatska mladost iz svih hrvatskih krajeva diljem svijeta.
Pa utoliko on ima i jednako takav utjecaj na sve te krajeve.
Mislim da su
problemi mladih uglavnom posvuda isti. S tim što mladost Zagreba ima jedan
specifičan problem: nitko ne zna tko su mladi Zagreba, niti se itko njime bavi.
Ali to je problem svih metropola.
Činjenica je da
je pastoral mladih danas u Zagrebu življi no ikada prije. To odgovorno tvrdim, ali
i izazovi su daleko veći. U vrijeme komunizma imali ste samo jednu misiju: sačuvati
vjeru i biti spremni svjedočiti je u svakoj pogibelji – i to je sve. Danas to
ni izbliza nije dovoljno. Danas se traži aktivnost, inicijativa, prisutnost,
informiranost, poučenost, i uz to spremnost na svjedočki život – što je vječna
dimenzija vjere. Mislim da se u svemu ovome mladost Hrvatske odlično nosi –
osim u jednom: pomalo ipak nedostaje inicijative. Ima je dosta, i više nego
ikada prije, ali ipak premalo s obzirom na to koliko smo realno snažni. Nema
veće snage, ni po brojnosti ni po kvaliteti, od mladih katolika u Hrvatskoj.
No, često nas neki drugi pretječu. A to je stoga što mi stariji ne kužimo
stvar. Previše pilimo po katehetici na starinski način, ex katedra, a to tako
ne ide, tj. katehetika bez suživota s mladima. Ali treba malo i nas starije
opravdati: komunizam je učinio svoje, pa ni mi nismo imali od koga to naučiti.
No, ipak je to i dalje problem, ali koji se ubrzano mijenja.
Možete
li nam reći, prema Vašem pastoralnom iskustvu, koji su danas najveći izazovi za
mladog čovjeka?
Najveći izazovi
su pronaći nove modele autentična življenja svog poslanja, u svojoj stvarnosti,
na poslu, u obitelji, na ulici, društvu, i gdje god on jest. Stare obiteljske
molitve trebaju nove izraze; više nisu iste ni svete slike na zidu, stare nisu
više tako uvjerljive, a novih nema. Način odnosa prema modi, kulturi, odmoru,
društvu i prijateljima, dokolici... Novi način života se brzo mijenja, a svaki
treba svoj kršćanski izraz. Ni djecu više ne možete odgojiti na stari način;
trebaju nove igre, način utjecanja... Često se tu mladi osjećaju izdani jer
nitko ne nudi rješenja. To je najveći izazov jer im mi svećenici u tome ne
možemo pomoći jer to ni mi ne znamo, a ne mogu ni njihovi roditelji. To će
morati oni sami.
Kako
gledate na sve veći broj mladih koji se iseljavaju, kako izvan BiH, tako i
Hrvatske?
Nitko ne ide iz
obijesti. Svatko zna da „nema raja bez rodnoga kraja“, kako pjeva jedna
hercegovačka ganga. Pa kad unatoč tome napušta svoj kraj, znači da je dodijalo.
Uvijek smo se selili. Cijeli svijet se seli i uvijek se selilo. Zbog ratova,
bolesti, gladi, najezda divljih naroda, ali i zbog politike, represije. Naravno
da nas to boli. Ali ako je razlog selidbe opravdan, čovjek barem nema
grizodušja. Žao nam je. Ali moramo se uzdati u Boga. I Sveta je Obitelj morala
bježati, seliti se. Nije tome bila kriva. Ne znamo zašto to Bog dopušta. Ali
oni koji se sele, barem oni tome uglavnom nisu krivi, pa imaju pravo uzdati se
u Božju providnost. No, moraju se i pitati: što Bog od njih traži i želi. Nije
riječ samo o ekonomskim, nama vidljivim razlozima. Svaki vjernik seleći se u Njemačku,
Irsku, Norvešku, ili bilo gdje, zapravo je poslan u misije. Ovoga časa stoga bi
i Crkva trebala krenuti s nekom novom strategijom i uložiti dodatne napore u
osluškivanje i propitivanje također novih modela tog pastorala, kako radi
pomoći u vjerskom životu samim iseljenicima, tako i radi toga da njihova vjera
bude bogatstvo sredini u koju dolaze. Sve ono što ne možeš promijeniti, za tebe
je Volja Božja. A ona je uvijek tvoje dobro. Smijemo biti žalosni zbog toga,
ali i vjerovati i u vjeri ići dalje s Bogom.
Što
svaka župna zajednica, svećenici i Crkva općenito mogu učiniti da se pokuša taj
negativni trend odlaska iz BiH i Hrvatske zaustaviti? Postoje li konkretne
akcije?
Crkva ne može
učiniti puno na području investicija i pronalaska gospodarskih programa kakvi
bi trebali doći, odnosno ne može izravno puno utjecati na gospodarsku situaciju
koja se smatra glavnim razlogom odlaska mladih ljudi. No, može učiniti puno ako
jasno i hrabro govori. Može učiniti puno ako jasno prepoznaje uzroke problema
koji je uvijek povezan s grijehom, u svakoj borbi za dobro. U borbi protiv
kriminala, korupcije i nehumanih struktura, nepravednih plaća, iskorišćivanja
radnika, nelojalne konkurencije. Nitko nije pozvan niti je ikomu dano da može i
ima pravo govoriti i ukazivati na bit i početak svih problema kao što je to
Crkva. Ona to mora činiti, a taj govor mora biti jednostavan, jasan, brz, svima
čitljiv, krajnje izravan. Takav proročki govor sigurno može i mora utjecati na tvorce
i provoditelje zakona i politike uopće. Njezin govor mora biti usmjeren i
strukturama svake vlasti, ali i naroda. Po mom mišljenju, ovdje smo začuđujuće
tihi. Crkva je ona koja uvijek jasno govori. Njezina snaga i oružje je riječ. U
Djelima apostolskim čitamo: „Jedne noći reče
Gospodin Pavlu u viđenju: 'Ne boj se, nego govori i ne daj se ušutkati!'“
Ono što Gospodin govori sv. Pavlu, danas i nama govori. Trebamo učiti od Stepinca, silnog učitelja koji se nije
bojao, nego su se njega drugi bojali. Umrijeti smijemo, ali se bojati ne
smijemo. A tako ni zatvarati oči pred patnjama svoga naroda, kako to ni Mojsije
nije činio, nego ih na srcu nosio.
Kako
gledate na mlade i njihovu ulogu u Crkvi danas, tj. na prostor koji
"dobiju" u Crkvi? Jesu li svi u Crkvi otvoreni za suradnju s mladima
kao što je bio npr. sv. Ivan Pavao II. ili danas papa Franjo? Postoje li oni
župnici koji ne žele "talasati", te suradnju s mladima svode samo na kratke
susrete ili nedjeljno pjevanje? Što biste im poručili?
Postoje,
naravno. Ali i to ima svoje pred-epizode. Često takvi svećenici na svojim
formacijama nisu o tome puno učili. Naše teologije su često previše usmjerene
znanstveno, a pastoral se prepušta vlastitoj maštovitosti svećenika, tako da je
često osuđen na vlastitu snalažljivost. Mislim da je to loše. Posljedica toga
je da sve vrijeme zapravo ne znamo tko su naši bogoslovi – budući svećenici, i
jesu li uopće prikladni za posao koji ih čeka – budući da ih nitko u tome i ne
provjerava, a oni koji bi i bili za to, tijekom svoje formacije ne dobiju puno
u pripravi za posao koji ih čeka. Na neki način rekao bih: ako i dođe do oltara
svećenik koji zapravo nema zvanje za rad s ljudima, pitanje je je li on tomu
kriv. Danas Crkva treba biti silno brza i dovitljiva, u ljubavi prema narodu,
pojedincu, čovjeku, a to se mora očitovati i u pripremi svećenika. Znam puno
slučajeva gdje se dogodila evangelizacija svećenika narodom, preko mladih, u
obrnutom pravcu, ali svećenici su bili otvoreni. Činjenica je ipak da danas
mladi nisu toliko kao prije osuđeni na ne-rad svog kapelana ili župnika, jer
smo danas u globalnom selu, tako da vrlo često za neku dobru inicijativu u Crkvi
prije saznaju mladi nego svećenici, i oni će ga tome poučiti, a ako on to i
neće, ipak nisu posve time limitirani. Danas mladi mogu vršiti pritisak, i
vrše, na svoje svećenike, i pobijedit će u ime Božje svugdje gdje budu htjeli.
Recite
nam, prema Vašim saznanjima, utječe li pastoral mladih na kasnije opredjeljenje
za duhovna zvanja?
Da, ali ne
sudbonosno. Svećeničko zvanje je nešto s čim se rađamo. No, možemo ga odbiti, i
na to može utjecati loš primjer. Ali pastoral mladih ipak utječe tako što će u tom
nekomu, tko u sebi nosi klicu zvanja, u sredini u kojoj jest, ako je plodna i
ako je autentična, ta klica zvanja proklijati, mladić će prepoznati da je
upravo to onaj ambijent u kojemu on želi djelovati i ugraditi se, kojem pripada
više nego bilo komu drugomu.
Recite
nam koliko pastoralnih plodova ima od okupljanja mladih na biskupijskoj,
nacionalnoj te europskoj i svjetskoj razini (npr. Krakow 2016., Modrave,
Komušina-Kondžilo...)? Neki znaju reći da su se ti susreti pretvorili u
klasični turizam?
Čak ako i je
turizam, dobar je i kao takav. Čak i da je samo turizam, dobro je da postoji.
Treba nam i turizam koji je zdrav, nije konzumeristički i amoralan, nego ipak
vjerski, s duhovnim programima. Ako bi tako i bilo, trebali bismo biti sretni
što ga mladi vole. No, on je ipak puno više od toga. Evangelizacija silnim
mnoštvom je nešto što se ne da ničim zamijeniti. Sjećam se kako je na mene
ostavio dubok dojam jedan takav susret kad sam bio mlad. Bio je to prvi susret
mladih s papom Ivanom Pavlom II. To je bio raj. Kao da se sila Duha Svetoga
umnožila onoliko puta koliko je bilo mladih. Ta snaga i sila je nešto što je
dobro da mladi dožive. Neki to ne razumiju, ali mladi da. Može se govoriti o
tome koliko je neki program dobro ili loše osmišljen, ali da to u konačnici
nema učinka, posve je pogrešno. A što se tiče programa kao što su Modrave, ili
slični kampovi, o tome ću reći: daj Bože da takvih programa imamo barem još
stotinu. I svi bi bili puni, i svi bi donosili ploda kakva nijedna pastoralna
inicijativa nije donijela. Ne može se izreći koliko je to danas potrebno i
nezamjenjivo. U to toliko vjerujemo da smo, inspirirani Modravama, osnovali
novu udrugu – pod imenom MAGIS, i koja za cilj ima upravo osmišljavanje i
pokretanje raznovrsnih ljetnih programa u kampovima za mlade, u nakani da u
neko dogledno vrijeme imamo kapaciteta za barem 10-ak tisuća mladih. Ljeto je
ono doba kad mladi napokon imaju vremena na pretek, a mi baš tada gasimo
pastoralne aktivnosti i idemo na odmor. To treba promijeniti, i ljeto tempirati
kao vrhunac pastoralne aktivnosti s mladima.
Kako u budućnosti vidite rad s mladima, u
kojem bi se pravcu trebao odvijati i na što staviti naglaske?
Evo upravo nešto o tome i rekoh. Rad s mladima mora biti takav u kojem
je svećenik mentor, svjedok, prisutan, ali čvrst u vjernosti nauku Crkve,
nepopustljiv oko ćudoređa, ali posve otvoren. Pastoral mladih će to bolje ići
što je poznavanje problema mladih veće, i što je povjerenje u njih veće. No, u
tom razumijevanju problema i povjerenju u mlade, centar mora biti Krist, kao
onaj koji ih jedini razumije i ima povjerenja u njih. Na Zapadu se naglasak stavlja
na caritas, na Istoku na duboku duhovnost. Gdje god je zapostavljeno jedno od
ovoga dvoga, mora se dogoditi umiranje. Rad s mladima mora ići u pravcu
objedinjavanja ovih dviju dimenzija vjere: jedinstvo s Bogom u dubokoj
duhovnosti, osobito kroz jasno vođene duhovne vježbe, i jedinstvo s čovjekom u
njegovoj muci ma koja ona bila. Kao da ništa novoga nismo rekli. To su dvije
zapovijedi ljubavi. A jesmo: zanemarivali smo caritas i prepuštali ga
slučajnosti. A zanemarivali smo i sustavnu duhovnost čije mjesto često zauzima
stihijski karizmatizam koji je bez nadzora. Moje je mišljenje da nam treba novi
iskorak koji će uskladiti razum, duhovnost i aktivnu ljubav. To je pravac koji
bi mi se svidio i koji me istinski raduje. U tu svrhu treba podizati kampove,
pokretati sustavne programe formacije, graditi modele caritasa, ali ni koraka
bez suradnje s mladima, od temelja do krova.
Osobito treba u vidu imati činjenicu da stare forme same od sebe
nestaju. Tamo gdje se otvorimo potrazi za novim formama, novim mješinama za
novo vino, tu će pastoral cvasti. To će učiniti oni koji shvaćaju da je samo
novo vino ono pravo – kakvo bijaše na početku, i da su samo nove mješine kadre
to držati. Tko to čini, ljubi Crkvu Kristovu. Crkva je uvijek nova, uvijek
blista novim licem, svake zore ona sviće nova, u ljubavi naviještanja umivena,
i samo takva je kadra preduhitriti protivštine i preoteti izgubljene, dvoumne,
kolebljive, zbunjene, prevarene. Tamo gdje se budu znale pjevati nove pjesme
stvaralaštva u ljubavi, živjet će Crkva.
To neće biti pomodarstvo i puko kopiranje protestantskog duha koje ima
potrebu sve ponovno propitivati kao da je sve upitno, nego upravo na temelju
nedvojbene sigurnosti u tu istinu, gradit će nove izraze i načine kako to blago
tradicije i naučiteljstva Crkve predstaviti, i na nov način obogaćivati nove
tražitelje ljepote Božje.
Moramo dopustiti mladima da traže nove pjesme, slike, igre i izraze
kroz koje izričemo ono isto i nepromjenjivo, nezabludivo, vječno, katoličko.
To također može biti i most ekumenskog i međureligijskog dijaloga. No,
ovo posljednje ne smije biti naš prvi cilj, nego smijemo očekivati da će takva
pršteća radost biti razumljiva, vidljiva i shvatljiva i za druge religijske
poglede.
Nema komentara:
Objavi komentar