Krajem siječnja 2016. u hrvatskom
tjedniku Globus izišao je prikaz
novog dokumentarca Jakova Sedlara u kojem je kćerka Ante Pavelića Višnja
Pavelić govorila o svom životu. Između brojnih zanimljivih podataka koji se
mogu pročitati, pokojna poglavnikova kćerka iznijela je izravnu optužbu na
račun "popa Draganovića" kriveći tog svećenika Vrhbosanske nadbiskupije
za organiziranje pokušaja atentata na Antu Pavelića. Upravo je ta rečenica bila
razlog kontaktiranja dr. Miroslava Akmadže kako bismo razjasnili nedoumice koje
su se možda pojavile kod određenog broja čitatelja.
Dr. Akmadža je
rođen 1967. u Ljubuškom, a u Mostaru je završio Pedagošku akademiju i 1987.
dobio zvanje nastavnika povijesti i zemljopisa. Na Filozofskom fakultetu u
Zagrebu 1992. stekao je zvanje profesora povijesti, a 2001. obranio magistarski
rad na temu Odnosi države i Katoličke Crkve
u Hrvatskoj od 1945. do 1953. Dvije godine kasnije u istoj instituciji
obranio je doktorsku disertaciju na temu Oduzimanje
imovine Katoličkoj Crkvi od 1945. do 1966. i crkveno-državni odnosi.
Zaposlen je na Hrvatskom institutu za povijest, član je Društva za povjesnicu
Zagrebačke nadbiskupije i Hrvatskog nacionalnog odbora za povijesne znanosti. S
njim smo razgovarali o izjavi Višnje Pavelić, Krunoslavu Draganoviću, životu u
emigraciji, odnosu Crkve i NDH-a...
Dr. Krunoslav Draganović osoba je koja je ostavila dubok
trag, kako u vjerskom i znanstvenom životu Crkve, tako i u političkom životu
hrvatskoga naroda. Njegov život bio je iznimno zanimljiv i prate ga mnoge
kontroverze pa i prilična tajnovitost. Drukčiji kut gledanja nudi izjava Višnje
Pavelić, kćerke Ante Pavelića, koju je dala u Sedlarovu dokumentarcu što je
prenio tjednik Globus, kako za
atentat na njezina oca nisu krivi Tito i komunistički režim, već „hrvatski
klerikalci, pop Draganović i fratri“. Kako komentirate taj svojevrstan novi
trenutak u svezi s dr. Draganovićem?
Izjava Višnje Pavelić u kojoj za atentat na
njezina oca Antu Pavelića optužuje Draganovića, fratre i hrvatske klerikalce u
potpunosti je apsurdna i ne može se potkrijepiti nikakvim argumentima. Izjava
je zapravo posljedica netrpeljivosti i nepovjerenja Pavelića prema Draganoviću.
Iz povijesnih izvora sasvim je jasno da Draganović nije cijenio ni podržavao
Pavelića. No, bez obzira na to, ipak mu je bio spreman pomoći da iz Italije
prebjegne u Južnu Ameriku. Međutim, Pavelić nije imao povjerenja u Draganovića,
pa je odlučio prebjeći uz pomoć drugih osoba, bez Draganovićeva znanja. Ipak,
optužbe na račun klerikalaca i fratara zapravo demistificiraju navodnu bliskost
Pavelića s vodstvom Katoličke Crkve i Crkvom općenito, što se Crkvi sve vrijeme
komunističke vladavine, ali i danas, predbacivalo sa strane komunističkih
vlasti i Srpske Pravoslavne Crkve. Iako se ne može reći da Pavelić i njegov
režim nisu imali jasnu potporu pojedinih biskupa i dijela svećenstva, kritički
stav nadbiskupa Stepinca i dijela biskupa prema Paveliću i ustaškom
režimu, kao i Pavelićevo nezadovoljstvo njihovim stavovima i protivljenje
imenovanju Petra Čule za mostarskog biskupa, ipak prevladavaju kao
pokazatelji loših odnosa ustaškog režima i Katoličke Crkve.
Sedlar je Višnju Pavelić upoznao kad je ona imala 86
godina, i tijekom godina je s njom razgovarao u njezinu stanu u Madridu u kojem
je desetljećima živjela u osami budući da se nikad nije udavala. Koliko
povjesničari mogu s ozbiljnošću uzeti izjavu jedne starije osobe koja bitno
mijenja sliku o Draganoviću?
Ona može mijenjati sliku o Draganoviću samo
kod onih čitatelja koji zapravo o Draganoviću znaju malo ili ništa. Ozbiljni
povjesničari uvijek s velikom rezervom uzimaju u obzir izjave proizišle iz tzv.
naknadnog sjećanja. Takve izjave uvijek treba usporediti s arhivskim izvorima i
postojećim istraživanjima. U ovom slučaju sasvim je jasno da izjava Višnje Pavelić
nema potvrdu ni u jednom dosad poznatom povijesnom izvoru, niti se argumentira
nekim eventualno novim izvorom. No, i neke ranije izjave i zapisi Višnje
Pavelić ukazuju samo na to da je postojala velika nesnošljivost obitelji
Pavelić prema Draganoviću.
Postoje li ikakvi dokumenti koji mogu potvrditi priču
pokojne kćerke Ante Pavelića? Zapravo, je li ova priča nova za povjesničare ili
se o tomu već imalo prigode drugdje ranije čuti?
Kao što sam već kazao, nijedan dokument ne
može potvrditi navedene optužbe. Za mene osobno ovo je sasvim nova priča koja,
međutim, spada u niz priča kojih sam se naslušao o Draganoviću, a koje nemaju
nikakve veze sa stvarnošću. Ova će priča samo nahraniti one koji gladuju za
teorijama zavjere i mitovima o Draganoviću kao „špijunu u mantiji“, kako su ga
nazvali komunistički publicisti.
Svjedoci smo da je za vrijeme bivše SFRJ dr. Draganović
prozivan kao „zločinačko ustaško-nacistički pop“, a sada se pojavila izjava
kako je dr. Draganović organizirao atentat na Antu Pavelića... Čini se da ga
nijedna, uvjetno rečeno, strana nije voljela?
Razumljivo je da ga nijedna strana nije voljela jer on nije služio nijednoj
od njih. Obje su vlasti imale prema njemu odnos sličan kao prema Stepincu. Za
komuniste neprijatelj broj jedan, kojeg treba uništiti, za ustaški režim
nepodobna osoba, ali koju nije pametno dirati. Draganović je bio protiv
komunističkog režima i Jugoslavije, volio je hrvatsku državu, ali ne i ustaški
režim.
Možemo li znati kakav je odnos bio između dr. Draganovića
i Ante Pavelića? Je li on ikada upoznao poglavnikovu kćer Višnju?
Nije mi poznato je
li Draganović ikad upoznao Višnju Pavelić, a kao što sam već kazao, odnos
Draganovića i Pavelića bio je obilježen velikim animozitetom i nepovjerenjem. S
obzirom da su njih dvojica vrlo rijetko komunicirali, vjerojatno je da je
Pavelić o Draganoviću gradio stav na temelju informacija svojih bliskih
suradnika, posebice onih koje je Draganović pokušao spriječiti da
netransparentno razdijele blago koje su ponijeli prilikom bijega iz
Jugoslavije.
Mnogi će
se naši čitatelji pitati tko je zapravo dr. Krunoslav Draganović jer običnim
ljudima, nasuprot proučavateljima moderne hrvatske i Crkvene povijesti, to ime
i nije tako poznato. Mnogi će i preko izjave Višnje Pavelić prijeći skoro i ne
obazirući se. Znate li razlog zašto dr. Draganović nije poznat širim masama?
Kao i u drugim
slučajevima u vrijeme komunizma, u javnosti se o njemu nije smjelo govoriti, a
kad se i govorilo, govorila je samo UDBA, pa se na to nije smjelo ni reagirati.
Široj javnosti postaje poznat tek krajem šezdesetih, nakon njegova „zagonetnog“
povratka u Jugoslaviju, do kojeg je ipak, po svemu sudeći, došlo akcijom UDBA-e
koja ga je na prijevaru prevela iz Italije u Jugoslaviju. Tako je spriječena
objava knjige o Bleiburgu i žrtvama Križnog puta koju je Draganović upravo
pripremao za tisak. S druge strane, Draganović je poslužio komunističkim
vlastima kao adut u pregovorima o obnovi diplomatskih odnosa do kojih će doći
1970. Zauzvrat su komunističke vlasti odustale od suđenja Draganoviću.
U iseljeništvu je u duljem vremenskom razdoblju djelovalo
mnogo svećenika. Zašto je bivši režim gotovo uvijek vrtio samo nekoliko imena
od kojih je najpoznatije ono dr. Draganovića kao neprijatelja države i naroda?
Svećenička
emigracija bila je neprijatelj broj jedan komunističkog režima, ponajprije zato
što je to svećenstvo imalo mogućnost, znanje i poznanstva što je koristilo da
upozna Zapadni svijet s terorom komunističkog režima u Jugoslaviji prema Crkvi
i političkim protivnicima. Draganović je bio najutjecajniji među njima i imao
je iznimno dobre odnose s inozemnim vladama, veleposlanstvima, pa i njihovim
sigurnosnim službama, ali i izniman ugled u Vatikanu. Bio je osoba oko koje su
se okupljali mnogi ugledni svećenici, ali i drugi emigranti, posebice u Zavodu
sv. Jeronima u Rimu. Zato su jugoslavenske vlasti ustrajavale u pregovorima s
Vatikanom i jugoslavenskim biskupima da Draganović i ostali napuste taj zavod
jer u protivnom neće dopustiti odlazak svećenika iz Jugoslavije na školovanje u
Rim. Pod tim pritiscima, a zbog većeg interesa Crkve, Draganović je napustio i
Zavod, ali i Rim te se odselio u Austriju gdje se posvetio istraživanju
stradanja hrvatskoga naroda na križnim putovima.
Povratak dr. Draganovića 1967. u Jugoslaviju bio je
svojevrsni šok. Danas bismo rekli „senzacionalna vijest“... Međutim, tresla se
gora, rodio se miš. Kakav je bio odjek o neprocesuiranju Draganovića?
Mnogi dugo nisu
znali što je razlog neprocesuiranju Draganovića, što je kod nekih stvorilo i
sumnje da je on bio suradnik UDBA-e i da se stvarno, kako su jugoslavenske
vlasti tvrdile, svojevoljno vratio u Jugoslaviju. No, u to se vrijeme o tomu
moralo šutjeti, pa u javnosti i nije bilo nekog odjeka, osim komentiranja u
kuloarima. Međutim, danas imamo pouzdane izvore koji svjedoče o razlozima
neprocesuiranja, a koje sam već gore naveo. Iz iskaza koje je nakon uhićenja
dao komunističkim istražiteljima, sasvim je jasno da nikoga nije prokazao ili
kazao bilo što što bi moglo štetiti Crkvi i hrvatskom narodu ili bilo kojem
pojedincu.
Na kraju... Tko je zapravo bio dr. Draganović?
Draganović je bio ponajprije ugledan katolički svećenik i veliki
humanitarac. No, bio je i izniman povjesničar koji je, iako za to nije imao
puno vremena, iza sebe ostavio značajna znanstvena djela, posebice Šematizam
Katoličke Crkve u Jugoslaviji kojem ni dandanas ne može konkurirati nijedan
kasniji šematizam na našim prostorima. Može se reći da je bio i dobar diplomat
i da je, s obzirom na okolnosti, često koketirao s politikom, pa i sam bio
političar. No, politička epizoda u njegovu životu je zanemariva u odnosu na
njegov svećenički, humanitarni i znanstveni rad. Bio je i još će dugo ostati
velika enigma povjesničarima i javnosti jer priča o njemu tek je otvorena i
trebat će još dugo vremena i istraživanja da se do kraja rasvijetli.
Nema komentara:
Objavi komentar