petak, 3. siječnja 2020.

Župa u najzapadnijem dijelu zapadne Hercegovine

Tik uz granicu s Republikom Hrvatskom, desetak kilometara od Gruda, smjestila se župa Sv. Stjepana, prvomučenika. Plodno Imotsko-bekijsko polje, umjerena klima, arheološke iskopine, blizina međudržavnog prijelaza te drevna crkva jednog od sedmorice prvih đakona, samo su neki od zaštitnih znakova ovoga mjesta koje zbog svog položaja dobiva sve više na značaju...









Klima je pogodovala ljudima pa su mjesto i šira okolica bili naseljeni, još od Ilira, Rimljana do današnjih žitelja Hrvata. Ne samo zbog blizine granice, nego i zbog povijesnih okolnosti, čitavo goričko podneblje je navezano na Imotsku krajinu. Bolji poznavatelji povijesti sjetit će se kako je „sudbina“ ovoga kraja zapečaćena Požarevačkim mirom 1718. kada je on istrgnut iz svoga prirodnog okruženja Imotske krajine te darovan Osmanlijama. Ipak, s obje strane granice, usprkos brojnim ratovima, osvajačima i nedaćama nitko nije mogao zatrti kršćanske korijene.
Tomu u prilog ide jedna od prvih arheoloških činjenica koja kaže kako su na istim temeljima jedne goričke crkve u povijesti sagrađene još barem tri: ranokršćanska bazilika 4.-6. st.; starohrvatska crkva 9.-11. st. te više puta nadograđivana i obnavljana starohrvatska crkva. Kontinuitet je dokazan materijalnim iskopinama, no krenimo redom...

Kišni dan i župne statistike

Iako je redakcija Tjednika željela posjetiti ovaj kraj početkom siječnja, zbog blagoslova kuća ta je nakana odgođena za sredinu mjeseca. Znajući za umjerenu hercegovačku klimu tijekom zime radije idemo južnije očekujući vedro nebo. Međutim, dočekala nas je cjelodnevna, na momente olujna, kiša koja je ugodnih 15 stupnjeva celzija s vjetrom pretvarala u izuzetno hladan i za novinarski posao neprikladan dan.
I ne samo to. Kako zbog iskrsnulih obveza te zakazane sjednice u mostarskom ordinarijatu župnik fra Stipe Marković i župni vikar fra Nikola Spužvić morali su izbivati. Iako nisu mogli nazočiti našem medijskom zadatku, ostavili su nas u dobrim rukama. Tako su nas kroz župu, njezinu sadašnjost i prošlost proveli fra Vinko Mikulić, kustos Franjevačke arheološke zbirke u Gorici te Ante Bušić, član Bratovštine Sv. Stjepana prvomučenika, inače uposlenik Općine Grude.
Kako smo saznali na početku razgovora župa se sastoji od samo dva sela: Gorica, po kojoj je dobila ime te Sovići koji imaju poštanski broj mjesta. Vjernička zajednica u ovome kraju ima dvije, podjednako velike crkve, po jednu za svako selo. I obje se nalaze skoro uz glavnu prometnicu. Prema preliminarnim podatcima ovogodišnjeg blagoslova obitelji župu čini 2 677 vjernika u 759 obitelji. Čak 116 kućanstava su samci, a 169 obitelji je s dva člana. Podatci govore i o 118 obitelji s pet i 129 sa šest i više članova. Usprkos iseljavanju i činjenici da je u protekloj godini bilo 54 sprovoda i 44 krštenja, brojke o velikim obiteljima pokazuju i dokazuju kako ovdje još uvijek ima života.

Nova župna crkva Sv. Stjepana

Nakon razgovora o svježim podacima s blagoslova, naše prvo odredište bila je nova crkva u Gorici koja je izgrađena između 1968. i 1970., nedaleko od groblja i stare crkve. Zanimljivo je spomenuti kako je u isto vrijeme rađena i filijalna crkva Sv. Petra i Pavla.
Premda moderna, župna je crkva napravljena u klasičnom obliku trobrodne bazilike. Njezino pročelje rese zanimljivi mozaici što ju čini upečatljivom i lako pamtljivom. Riječ je o likovima svetaca: Sv. Stjepanu i Sv. Franji Asiškom.
Promatrajući unutrašnjost možemo kazati da je originalna. Središnja je lađa šira i odvojena stupovima od sporednih, a oltarski prostor je uzdignut tako da je vidljiv svima u crkvi. Na zidu iznad oltara je u blagoj apsidi 1993. urađena slika u maniri freske tehnikom acrylic koja je otporna na vlagu, a podnosi i veliku temperaturnu razliku.
Kako smo saznali od fra Vinka naziv slike je Kamenovanje Sv. Stjepana i patnja hrvatskog naroda. Iako komplicirana i „zatrpana“ različitim motivima iz kršćanske vjere i hrvatskog naroda, vizija slikara je jasna: u trenutku kad četiri osobe podižu kamenje da ga bace na Sv. Stjepana same postaju ukočeni kameni stupovi smrti. U središnju temu spada i Pavlovo obraćeničko rušenje s konja pred Damaskom. Tu je borba s Turcima kao teško razdoblje povijesti Hrvata, kao i simboli Bleiburga, križnog puta, Domovinskog rata sa svim svojim strahotama. Svoju priču kazuju i fratri goričke župe koje su pobili komunisti nakon Drugog svjetskog rata: fra Križan Galić i fra Melhior Prlić. Mjesto na fresci našli su i Hrvati porijeklom iz toga kraja: Cvitan Galić, hrvatski zračni as; emigrant Bruno Bušić; A. B. Šimić i brat mu Stanislav te brojni drugi. Svojevremeno je ova crkva bila u negativnoj žiži javnosti iz pera lijevo-liberalnih medija zbog činjenice da je na ovoj fresci i lik Rafaela Bobana.
Oltar je izrađen iz bračkog sivca, a na njemu se vide uzdižuće vapijuće ruke (čak 43, saznali smo). Ambon je predočen stigmatiziranom rukom Sv. Franje Asiškog, a tabernakul probodenom Kristovom rukom koja poziva ljude na sv. pričest. Ambon i tabernakul zajedno čine franjevački grb.
U nišama s lijeve i desne strane, na južnom dijelu crkve uz ulazna vrata, izrađeni su mozaici Sv. Nikole Tavelića (1340.-1391.) prvog hrvatskog sveca te suzaštitnika župe. U crkvi su tri kipa: Sv. Stjepana, Blažene Djevice Marije i Sv. Ante koji su iz stare crkve preneseni u novu.
Tu su i vitraji iz života Sv. Franje Asiškog (njih osam) i njegove Pjesme stvorova (također njih osam). Zanimljiva je i krstionica koja se nalazi s desne strane oltara i predstavlja zasebnu prostoriju.

Stara župna crkva

Razgledavši novu, krenuli smo ka staroj crkvi koja se nalazi u okviru groblja Šamatorja. Kako smo saznali i u toj se činjenici ogleda posebnost ovoga kraja. Iako velika, župa Gorica ima samo jedno groblje, dok pojedine vjerničke zajednice u Hercegovini, pa i one manje, imaju i po 15-ak. Razloge treba tražiti u činjenici kako je Dalmacija bila dugo pod Venecijom te su postojali propisi o izgradnji groblja.
Kako smo već rekli stara župna crkva je podignuta na temeljima starohrvatske crkve sagrađene u IX. st., a srušene u prvoj polovici XVII. st. U njoj se danas ne slave mise redovito, osim za Svi svete. Većinom služi za različita kulturna događanja. Ipak to nije sve, a malo je poznato da je ovo crkveno zdanje jedno od najstarijih u Hrvata uopće.
Starohrvatska crkva iz IX st. sagrađena je na dijelovima prezbiterija i središnje lađe ranokršćanske bazilike, tako da su iskorišteni temelji, vjerojatno i dio oblog zida, središnje apside bazilike.
Arheološka istraživanja su pokazala da starohrvatska crkva Sv. Stjepana ipak nije bila i najstarija na ovomu mjestu. Prije nje tu je stajala monumentalna ranokršćanska bazilika koja je podignuta na južnom kraju velikog rimskog naselja koje se prostiralo do podnožja brda Pit (koje vuče svoje ime od latinske riječi oppidum, a označava tvrđavu, utvrdu, grad).
Ranokršćanska je crkva bila prostranija od obje kasnije podignute. Srušena je u vrijeme velikih migracijskih kretanja na prijelazu iz kasnoantičkog u srednjovjekovno razdoblje, u kojemu su se i plemena Hrvata doselila na današnje prostore.
Ranokršćansku baziliku u Gorici možemo promatrati samo preko vanjskih zidova, njenih temeljnih obrisa jer cjelokupan prostor nije istražen. Restauracijom i konzerviranjem je spašeno dosta toga, a krstionica i temelji bazilike sačuvali su za naraštaje koji će doći uspomenu na ovo drevno sakralno mjesto.

Mrtvačnica, spomenik i arheološka zbirka

Osim stare crkve prostor groblja krasi i novoizgrađena mrtvačnica. Važno je napomenuti kako je Gorica prva župa na području Hercegovine koja ima svoje pogrebno društvo i mrtvačnicu – u funkciji od 1. siječnja 1999.
Prostor je dodatno uljepšan izgradnjom spomen-znaka za poginule i nestale u minulim ratovima ovoga stoljeća, koji je otvoren 1995. Pod golemim naslovom Vječno živi tko zgine pošteno ispisano je 237 imena poginulih i nestalih u Drugom svjetskom ratu i poraću te 320 nestalih i umorenih „španjolkom“ u Prvom svjetskom ratu i poraću.
Ilustrativan je podatak kako je od 12 poginulih iz ove župe tijekom ratova 1990-ih, polovica njih dala živote za Hrvatsku, a druga polovica za BiH. U sklopu groblja nalazi se i posljednje počivalište Mate Bobana.
Rijetka su mjesta koja se mogu podičiti muzejom u svojoj sredini. No, upravo Gorica ima jedan: Hrvatsku franjevačku arheološka zbirku Sv. Stjepana prvomučenika. Zbirka je osnovana 2000., a 2001. je i pravno zaživjela.
Svrha je Zbirke istraživanje, prezentiranje i zaštita izvanredno zanimljivih arheoloških lokaliteta na groblju uza staru crkvu, te iznad groblja Grabarje i Grotuša. Do sada je obnovljena i zaštićena stara župna crkva iz 1856., te brojni stariji nalazi: već spomenuta krstionica iz IV. do VI. st. kao i ostatci kasnoantičke crkve. Pokretni nalazi smještaju se u za to prilagođene prostorije u starome župnom uredu u Gorici.

Bratovština Sv. Stjepana

Kako smo vidjeli materijalnog ne nedostaje, ali i duhovni život je snažan. Još jedna posebnost ove župe je Bratovština Sv. Stjepana. To je udruga građana, hrvatskih katoličkih mladića i djevojaka, muževa i žena iz goričko-sovićke župe i šire. Bratovština nije osnovana, nego je obnovljena budući da ju Šematizam iz 1867. spominje. Regula Bratovštine u povijesti bila je stroga, počivala je na ćudorednim propisima.
Zajedno s drugim mladićima i djevojkama, a na poticaj Marija Bušića i fra Ante Marića te fra Vinka Mikulića, obnovljena je 1999.
„Želja nam je bila na početku i sada da se što više mladih uključi u nju. Glavni cilj Bratovštine je poboljšanje duhovnog i kulturnog života te briga za stare i nemoćne u našoj župnoj zajednici. Pravna je osoba, ima svoj statut, pečat, registrirana u županijskom registru Ministarstva pravosuđa“, rekao nam je Ante Bušić i naglasio kako bratovština pored crkve gradi svoju kuću. Dobili su sredstva na natječaju Republike Hrvatske za Hrvate u BiH te su do sada izgradili temelje. Plan je do kraja godine useliti.
U vremenu kada su u Hercegovini nastajale udruge Franjevačkih mladeži (FRAME), vjernici župe Gorica-Sovići su obnovili Bratovštinu koja nije ograničena starosnom dobi. Trenutačno ona ima oko 100 članova, a aktivno je njih 50-ak. Za vjerski i nacionalni život Hrvata katolika ovoga kraja važnost Bratovštine je nedvojbena jer programski ciljevi su: prožimanje svijeta kršćanskim duhom i istinskim vrednotama, poticanje individualnog stvaralaštva i rada članova, očuvanje starina, običaja, i kulturnih vrednota hrvatskog naroda na ovim prostorima, pomaganje u rješavanju gospodarskih, socijalnih i obiteljskih problema, posebice problema nezbrinutih, napuštenih, bolesnih, nemoćnih i starih osoba.
Također je dosta aktivna i Molitveno-liturgijska i Glazbena sekcija te klapa. Održano je desetak koncerata duhovne i svjetovne glazbe zajedno s mladima iz Imotskoga.

Franjevački svjetovni red

Na kraju smo razgovarali s domaćicom u župnom uredu, Anelom Martić, inače ministrom i članicom mjesnog bratstva Franjevačkog svjetovnog reda Gorica. „FSR u Gorici je jedno vrijeme bio zamro. Tako smo mi negdje početkom 2011. krenuli i s okupljanjem simpatizera ovoga reda nakon čega je započeo novicijat. Potom je 12 članova iz župe Gorica dalo trajne zavjete tako da je bratstvo dobilo svoje vijeće. Tijekom godina pobudili smo zanimanje ostalih i prošle godine je šestero vjernika dalo trajne zavjete. Sve skupa nas danas ima 21“, rekla nam je Anela i naglasila da svaki vjernik u svome životu sam bira put kako nasljedovati Krista, a oni su izabrali način Sv. Franje Asiškoga kao primjer jednostavnosti, poniznosti i strpljivosti u životu... Molitva i odlazak na sv. mise su neizostavni.
I tu je bio kraj razgovora o Gorici. Nakon pozdrava zaputili smo se u drugu hercegovačku župu. Zasigurno jedno prijepodne nije dovoljno kako bi se otkrila sva blaga ovoga kraja. Trebalo bi ovdje doći ponovo, što smo i obećali, te temeljitije i opširnije prostudirati materijalna i duhovna bogatstva ovoga kraja. Nadamo se da ćemo obećanje i ispuniti te da će uvjeti za rad biti povoljniji.

Zvonik Sv. Ilije i filijalna crkva u Sovićima

Iako nam vremenski uvjeti nisu dozvoljavali da temeljitije pogledamo zvonik Sv. Ilije u Bobanovoj Dragi te filijalnu crkvu u Sovićima, bilo bi šteta ne spomenuti ih.
Ova područna crkva izgrađena je 1970. i bila je velika nužnost jer je narod morao pješačiti šest kilometara do župne. Temeljito je obnovljena 1999.
Zbog granice, prometnica je kroz Soviće postala frekventnija nego inače te su vjernici željeli obnovljenim zvonikom i nadstrešnicom, kao i dvorištem i cijelim izgledom, pobožno i dostojanstveno pozdraviti putnike namjernike. Pred crkvom se vijori zastava hrvatskog naroda u BiH, a noću je osvijetljena blagom svjetlošću.
Zvonik Sv. Ilije iz 1937. obnovljen je i prekriven bakrom otprilike kad i filijalna crkva. U njegovu podnožju izvedena je kapela u maniri starohrvatskih. Na pročelju je luk što počiva na kamenim stupovima, s natpisom uklesanim u „bračkom veselju“ – „Sveti Ilija, čuvaj narod hrvatski!“

Nema komentara:

Objavi komentar