Župa Gospe od Anđela u Tramošnici se nalazi u sjeveroistočnom dijelu Bosanske Posavine, desetak kilometara zračnom crtom istočno od Modriče i nekoliko kilometara sjeverno od Gradačca. Malobrojna je to vjernička zajednica koju je redakcija Katoličkog tjednika nenamjerno „zaobilazila“ godinama. Razlog tomu, sve do sad, bila je udaljenost od glavnih prometnica i, uvjetno rečeno, postojanje „zanimljivijih“ gradova i sela koji su nekako uvijek imali prednost... ali sve ima svoje vrijeme.
Riječ je o
zaista staroj župi koja u crkveno-administrativnom pogledu pripada Doborskom
dekanatu i Vrhbosanskoj nadbiskupiji. Međutim Daytonskim sporazumom podijeljena
je na dva dijela. Veći dio ostao je u RS-u u novoformiranoj općini Pelagićevo,
dok je manji dio u Federaciji BiH i gradačačkoj Općini kojoj je i prije
posljednjeg rata pripadala. Kao i u drugim podnebljima, upravo u toj činjenici
leži većina problema koji danas muče ovu župu: crkvu i pastoralne objekte
valjalo je obnavljati nakon potpunog uništenja, većina protjeranog hrvatskog
puka se nije vratila jer je u ključnim godinama poslije rata bilo opstrukcija,
a sada nedostaje posla i radnih mjesta. No krenimo redom...
Stara
župa i njezine tri crkve
Pojam Tramošnica
prvi put se spominje 1548. i to u osmanlijskim tefterima, a kao pojam u crkvenim
knjigama nekih stotinjak godina kasnije. Župa je tada pripadala modričkom
samostanu i s njim je pravno i de facto nestala u razaranjima nakon
turskog poraza u Bečkom ratu 1683.
Ponovni začetci
vjerničke zajednice javljaju se 1743. kada se ona nalazi u sklopu župe Bijela.
U 18. st. katolički puk u ovom kraju pastoralno opslužuju franjevci sutješkoga
samostana koji imaju svoju ispostavu u Bijeloj. Tramošnica je postala
kapelanijom 1784., a 1802. konačno i župom. O veličini tada novonastale zajednice
može se pojmiti tek kada vidimo da se 1868. od nje odijelio Garevac, a točno
stoljeće kasnije župe: Turić, Srednja Slatina te konačno 1973. i Donja
Tramošnica.
Prva zidana
crkva izgrađena je prije 1870. Nju je 1888. zamijenila mnogo bolja bogomolja
koja je bila u uporabi skoro jedno stoljeće do 1979. kada je izniknula i treća
crkva. Ona je nažalost potpuno uništena 1992. To su podaci koje nam nude knjige
i Crkveni šematizam. Međutim, Tramošnica je u narodu nešto više od obične župe
što smo saznali u prvim minutama razgovora s njezinim župnikom fra Perom
Baotićem.
„Ne
postoji“ Gornja Tramošnica
Odmah po dolasku
u župnom dvorištu pored Gospina kupa fra Pero je objasnio kako smo došli
na hodočasničko i zavjetno mjesto molitve te da ne postoji pojam Gornja
Tramošnica. „Ta kovanica je nastala kad se odvojila župa Donja Tramošnica 1973.
kako bi se napravila distinkcija između dvije župe koje u sebi imaju ime
Tramošnica. Dakle, ne postoji selo Gornja Tramošnica“, rekao je župnik te odmah
objasnio značenje Gospina kipa za župu, ali i njega osobno.
„Čitajući
kronike vidio sam podatak kako je 2. kolovoza 2004. proslavljena 110 obljetnica
svetišta u narodu. Razmišljajući o tomu, odlučio sam da 120. obljetnicu
dočekamo dostojanstveno. Potaknuo sam vjernike i krenuli samo prikupljali
sredstva pa smo ove godine postavili kip koji je djelo akademskog kipara, inače
domaćeg sina, Slavena Miličevića,
koji živi u Zagrebu. Blagoslovio ga je pred više tisuća ljudi, 1.
kolovoza, vrhbosanski nadbiskup metropolit Vinko kard. Puljić“, rekao
nam je župnik Baotić i naglasio kako za njega kip ima i osobnu vrijednost.
Budući je za svoje 33 godine misništva pastoralno djelovao samo u
župama posvećenim Gospi, ili njezinoj majci sv. Ani, izgradnja kipa osim
umjetničke crte ima i njegov osobni duhovni pečat. Kako smo saznali svoju
oduševljenost kipom nije krio ni nadbiskup koji je vidjevši umjetničko djelo
rekao: „Pred ovim kipom se može Bogu moliti“
Velika ljubav prema rodnom kraju
Nakon razgledanja Gospina kipa, u župnom uredu smo razgovarali o
današnjim statističkim podacima i posljedicama rata. U Tramošnici stalno boravi
234 osobe odnosno 133 obitelji. Nažalost, u 66 kuća živi samo jedna osoba, a
tek samo tri kuće imaju po šest članova. Kako smo vidjeli, župa je, po godinama
vjernika, starija: skoro pola župljana ima više od 60 godina, a samo osmero
djece je mlađe od 10 godina. Ljudi žive od pomoći iz inozemstva, mirovina, a za
osobne potrebe bave se i poljoprivredom.
Iako ima tako malo mladih, na teritoriju župe ipak djeluje obnovljena
osnovna škola koja je nekoć imala stotine učenika. Prema riječima našeg
sugovornika ona djeluje mimo svih pravila i kriterija jer ne zadovoljava
minimum broja učenika. Školski vjeronauk jednom tjedno predaje s. Ana
Oršolić. U godini na izmaku bio je samo jedan prvopričesnik, a bit će troje
krizmanika. Nažalost, većinu krštenja i vjenčanja imaju oni koji u ne žive u
Tramošnici nego u Zapadnoj Europi.
Važno je napomenuti kako je blagoslovljeno i tridesetak kuća vjernika
koji se osjećaju kao župljani, ali ne žive tu tijekom godine. Navrate za Božić,
Uskrs i tijekom odmora... Inače, dosta ljudi koji stalno žive izvan župe
navraćaju kad mogu, obilaze svoju rodbinu, prijatelje te kuće i imanja,
dokazujući kako nisu zaboravili rodni kraj. U dijaspori su jaka udruženja
protjeranih župljana koji se brinu o svome mjestu rođenja. Tako je primjerice
jedan zavičajni klub iz Švicarske preuzeo na sebe sve troškove zagrijavanja
crkve.
Uvijek netko na misi
Unatoč malom broju vjernika, župnik naglašava kako ima privilegiju da svaki
dan uvijek netko bude na misi jer je stotinjak metara od crkve samostan
Školskih sestara franjevki.
„Sada ima 15 sestara, ali sve su starije. Jedna je totalno nepokretna.
One su tu, pomažu, brinu o crkvi, ukrašavaju, animiranju misno slavlje... Broj
vjernika na misi varira jer dosta ljudi nedjeljom dolazi iz Slavonije... Zna
biti i po stotinu. Posjećenost bi mogla biti bolja, ali se računa kako je
dobra“, smatra fra Pero i ističe kako nema filijalnih crkava. Župa ima jedno
groblje s lijepom, ali manje funkcionalnom kapelicom u Okrugliću, zavjetnu
kapelu sv. Ante u Liporašću te još jednu manju za blagoslov polja... U župno
groblje ukapaju se i pokojni vjernici okolnih župa.
Četvrta izgrađena crkva
Kao i uvijek ratne teme sa župnicima su neizostavne. Crkva u G.
Tramošnici je 1992. bila minirana i ostale su samo ruševine. Obnova je bila
teška i duga, ali je nova crkva, četvrta po redu, na ljeto 2002. dovršena.
Budući je župa zavjetno mjesto prijašnji župnik je od ruševina treće crkve
napravio jedno brdašce iza sadašnje crkve na koje je postavio križ pronađen na
smetlištu te tako napravio kalvariju - podsjetnik na ratna događanja.
„Treća crkva u ovoj župi bila je sagrađena 1979. ali je 1992. srušena,
dakle 13 godina poslije izgradnje. Može se reći da je bila nova. Od umjetničkih
djela u njoj, bila je poznata slika Gospe od Anđela koju je darovao đakovački
biskup Ivan Matuzović 1841. Nažalost, to vrijedno umjetničko djelo i
prostrani oratorij sa slikom nestali su kada je crkva minirana. Ne zna se jesu
li ukradeni ili jednostavno uništeni. Na osnovu slike toga umjetničkoga djela Vlatko
Blažanović je nacrtao sliku Gospe od anđela koja se danas nalazi iznad
oltara nove, četvrte, crkve“, rekao nam je fra Pero.
Narodno svetište i doseljenici iz Hercegovine
Kako je razgovor tekao dalje otkrili smo još jednu posebnost ove župe.
U narodu čitavog kraja uvriježen je običaj da se iz okolnih župa dolazi pješice
na hodočašće Gospi od Anđela. U tome prednjače vjernici iz: Tolise, Kopanica,
Tišine, Oštre Luke, Domaljevca.... Hodočasnici pješače zbog svojih zavjeta, a
budući je to župa koju vode franjevci, pod određenim uvjetima tijekom godine u
njoj se može dobiti i potpuni oprost.
Važno je napomenuti kako je riječ o „narodnom svetištu“ koje nije
prema crkvenim propisima proglašeno. Župnik je nakon razgovora s kard. Puljićem
pokrenuo, zajedno s vjerničkom zajednicom, određene korake ka pripremama za
pokretanje procesa proglašenja svetišta.
Tako se svake prve subote slavi sv. misa. Postoji i zavjetna sv. misa
Gospi od Anđela. Osim toga, svakog trećeg u mjesecu slave se zavjetne mise fra
Lovre Milanovića (1777. – 1807.) koji je ubijen u Turiću, ali je u vrijeme
preminuća bio župnik u Tramošnici.
Inače, župa je u prošlosti dala desetke duhovnih zvanja. Jedan od
živućih svećenika je fra Jozo Puškarić, dana župnik u susjednoj Donjoj Tramošnici.
Razmišljajući o porijeklu raseljenih župljana zaključili smo kako je u
prošlosti mnogo vjernika došlo iz Hercegovine. To je moguće pratiti prema
prezimenima. Tako je hercegovačko prezime Zovko u Tramošnici postalo Zovkić,
Biško je postalo Biškić, Bubalo Bubalović... U župi su pretežno nekoć
hercegovačka prezimena s nadodanim „ić“.
Ima mjesta i za izložbe
Nakon iscrpnog razgovora u župnom urednu obišli smo crkvu te prateće
objekte: Jugendhalu i kalvariju. Prije nego je crkva obnovljena Jugendhala
je služila kao bogoslužni prostor. Sada se u njoj održavaju susreti, izložbe...
Dok smo tuda prolazili s. Božena Gagulić je pripremala svoje slike za
sljedeću izložbu.
Napomenula je kako njezine umjetnine predstavljaju stvari i pojave
koje su joj drage i lijepe. „Ne mogu odoljeti da na platno ne stavim nešto što
mi se svidi“, rekla nam je s. Božena i istaknula kako će na izložbi biti 50-ak
njezinih slika.
Potom smo obišli i Tramošničku kalvariju – ostatke srušene
crkve koji su pretvoreni u brdašce kao posljednja postaja križnog puta. Postoji
plan napraviti stepenište i puteljak te pokušati oplemeniti čitav prostor kako
bi se križni put dobro uklopio. Ideja je, prema župnikovim riječima, dosta
skupa, ali će se vidjet što se može učiniti.
Nakon kalvarije red je došao na unutrašnjost crkve koja je izuzetno
lijepa i skladna. Kvari je samo neproporcionalan ambon koji je zaista prevelik.
Očito ga je potrebno „spustiti“ kako bi vjernici mogli vidjeti propovjednika i obratno. Crkva ima lijepo uređen vitraj i
rozetu koja prikazuje evanđeliste. Križni put je rad jedne od sestara, ali u
kronikama nije zabilježeno o kojoj je riječ.
Sestarska prisutnost izuzetno važna
Poslije razgledanja crkve krenuli smo ka samostanu Bezgrešnog začeća
BDM Školskih sestara franjevki Krista Kralja Bosansko-hrvatske provincije. Tu
smo razgovarali sa s. Arkanđelom Tadić koja
nam je objasnila povijest nazočnosti sestara u ovoj župi i čitavom kraju.
Kako nam je rekla, godine 1988. sagrađena je kuća u kojoj su se
udomile starije i bolesne sestre te nekoliko članica koje djeluju u župnoj
katehezi i vode crkveno pjevanje u obje tramošničke župe. Sa starijim i
bolesnim sestrama u župi je zaživio apostolat molitve, a kuća je postala
duhovno središte sestara koje djeluju u Bosanskoj Posavini. U kolovozu 1992.
one su zajedno s narodom protjerane iz Tramošnice, a kuća je zapaljena i gotovo
posve uništena.
Odmah poslije
završetka rata podnesen zahtjev za povratkom, a u prosincu 2002. sestre su se
vratile u dijelom dovršenu kuću. Obnovljena je i kapelica koja je posvećena
Bezgrešnom začeću BDM. U kući je otvorena i ambulanta u kojoj su povratnici,
uglavnom stariji i bolesni, mogli dobiti primarnu medicinsku pomoć.
U samostanu
trenutno boravi 15 sestara, ali su većinom starije, od kojih su neke bolesne.
„Dok su mogle raditi u patronaži radile su, ali sada ne mogu jer imaju posla
oko svojih članova. Brinemo se o crkvi, župniku, crkvenom ruhu, pečemo hostije“,
rekla nam je s. Arkanđela.
Ima
budućnosti...
Posljednja točka
obilaska u Gornjoj Tramošnici bio je stari župni stan koji danas služi kao
svojevrsni muzej. Obnovljeno zdanje izvana izgleda kao mali dvorac i njemu se
nalazi etno zbirka oruđa, oružja, narodne nošnje i ostalih predmeta iz ovoga
kraja. Budući je jedan od prošlih župnika bio strastveni lovac, unutra se mogu
vidjeti i brojne preparirane životinje.
Iako arheološka
iskapanja na ovome području potvrđuju naseljenost od pradavnih vremena ratna
događanja i protjerivanje hrvatskog pučanstva napravili su materijalnu pustoš i
sveli broj stanovnika na 10 % od prijeratnog broja.
Svjedoci smo kako je vjernička zajednica na ovom podneblju nestajala
zajedno za svojim samostanima, ali također opet se pojavljivala i jačala kao
samostalna župa. Ako je nestajala prije i javljala se možda će i u budućnosti
tako biti ponovno.
Prema riječima župnika, perspektiva ovisi i od politike i ulaganja.
Istina je kako se broj vjernika pomalo smanjuje, ali je odnedavno primijećen
trend laganog doseljavanja i obnavljanja kuća. Iako nije riječ o velikim
brojevima ipak po nekoliko dodatnih kuća bude za blagoslov.
Jasno je kako župa ima budućnost. Ona postoji s obzirom na jaku
dijasporu koja redovito dolazi i polako obnavlja kuće te tako ponetko odluči
ostati. Osim vjernika koji tu žive, onih koji dolaze povremeno u župi se nalazi
sestarski samostan koji je uz brojne hodočasnike garant kako će u Tramošnici
svaki dan netko biti na sv. misi.
Izvanredno
stanje za vrijeme poplava
Prema pisanju
portala zavičajnog kluba Tramošnice u Švicarskoj, za vrijeme strahovitih
poplava u svibnju stanje u Tramošnici bilo je izvanredno. U župu je došlo oko
200 izbjeglih osoba iz Domaljevca, Donje Mahale, Tolise... Ljudi su boravili u
kućama svojih rođaka te u praznim kućama dijaspore koje su rado bile ustupljene.
Sve u svemu,
Tramošnjani su pomogli koliko su mogli. Iako i sami u teškoj situaciji slali
su humanitarnu pomoć, a tijekom najveće
najezde vode, kad je pukao nasip na Kopanicama i Vidovicama, nekoliko župljana
išlo je pomagati u radovima punjena vreća i pravljenju zečjeg nasipa.
Nema komentara:
Objavi komentar