U predvečerje Prvog svjetskog rata u Nišu je 24. srpnja 1914. bio ratificiran Konkordat između Svete Stolice i tadašnje Kraljevine Srbije kojim je omogućeno ponovno uspostavljanje Beogradske nadbiskupije koja je de facto nestala osmanskim osvajanjem Beograda četiri stotine godina ranije. Budući je upravo za vrijeme potpisivanja Konkordata počelo zveckati oružje za Veliki rat uspostavljanje Beogradske nadbiskupije je odgođeno za 10 godina te je ona konačno obnovljena tek 29. listopada 1924. Povodom te važne 90. obljetnice razgovarali smo s beogradskim nadbiskupom mons. Stanislavom Hočevarom.
Preuzvišeni, Crkva katolička u Srbiji obilježava 90 godina od ponovnog
uspostavljanja Beogradske nadbiskupije. U kakvom ozračju katolici B.
Nadbiskupije zajedno s klerom i vama na čelu dočekuju tu obljetnicu?
Vama je poznato da se naša Beogradska nadbiskupija već
poduže vrijeme intenzivno bavi poviješću i to iz više razloga! Prije svega: tko
ne pozna prošlost – naročito svoju – ne
može kontinuirano i organski napredovati. Još je važnije znati da bez
poznavanja Božjih djela u povijesti nemamo pravo nadahnuće za veličanje Boga,
niti imamo snage živjeti iz Božje dobrote i Božjeg milosrđa.
Drugi je važan razlog što sve do sada nije bilo sustavnoga
proučavanja prisutnosti Katoličke Crkve na našem području. U tom smo duhu
slavili i prošlogodišnji jubilej 1700. obljetnice Milanskoga edikta i ove
godine 100. obljetnicu Konkordata između Sv. Stolice i Kraljevine Srbije. Taj
je ugovor omogućio ponovnu uspostavu Beogradske nadbiskupije i istovremeno Skopske,
sufraganske, biskupije. Samo objektivno poznavanje ovih prilika može
koliko-toliko objektivno osvijetliti problematiku naših prostora.
Znamo da se nad Srbijom već nadvijao Prvi svjetski rat,
kada je u Nišu 24. srpnja 1914. ratificiran sporazum. Znamo, da je brzo nakon
toga zbog velikog bola otkazalo srce papi sv.
Piju X. Njemu nije bilo lako posvetiti posebnu pažnju našoj regiji zbog
mnogo nerazumijevanja u europskim državama. Upravo zbog početka Velikoga rata,
naša je nadbiskupija dobila svoga pastira tek 1924., dana 29. listopada.
Sva su naša slavlja usmjerena prema upoznavanju velikih
Božjih djela, radosnom zahvaljivanju i pažljivom osluškivanju što Božji Duh
govori danas „Crkvi Beogradskoj“. Zato ćemo upravo na dan slavlja 25. – 26.
listopada proglasiti početak pripreme za Dijecezansku sinodu. Hodočašće svih
župa sa svećenicima, redovnicima i redovnicama toga dana u Beograd označuje
našu nutarnju raspoloživost djelovanju Duha Svetoga.
Što znači biti katolik u Srbiji i kakav je odnos pravoslavne većine prema
Vašim vjernicima?
Nećete mi zamjeriti, ako Vam ne odgovorim isključivo iz
trenutnog iskustva života. Previše je već bilo napisanih selektivnih pristupa
povijesti. Toliko više to treba naglasiti jer je položaj na tom području
izvanredno diferenciran, što je ponovno plod vrlo različitih povijesnih
događanja, susreta, utjecaja...
Svakako treba primijetiti da mnogo toga ovisi o mudrosti
i prosvijetljenosti lokalnih pastira sve do njihove nehrabrosti za stvaran
egzistencijalni odnos. Osobno uvijek pozivam na temeljitije poznavanje
prošlosti da bismo lakše i bolje prosuđivali sadašnjost. Vidim da je takav moj
stav dobro prihvaćen. Redovito je praćen i mojom osobnom molitvom kako bih bio
sposoban u svakom trenutku izreći riječi prosvjetljenja. Ali svakako svi
trebaju od sada i dalje davati veći prioritet pravom školstvu, obrazovanju i
duhovnom preporođenju. Zato se tako jako zauzimam za što veću suradnju Katoličke i Pravoslavne Crkve na našem
području. Nikako ne bi bilo dobro, ako bi nedostajala puna suradnja biskupskih
konferencija na našim prostorima.
Svjedoci smo jednog skoro stoljetnog, najblaže rečeno mitološkog, čudnog i
odnosa punog podmetanja službene Srbije prema katolicima u Srbiji, BiH i
Hrvatskoj, ali i Vatikanu. Kakva je situacija danas je li se što promijenilo?
Ne bih upotrebljavao taj i takav rječnik. Proučavajući
dobro povijest od apostolskih vremena pa do danas, s posebnim pogledom na našu
širu regiju, trebamo uočiti kako su se od rimskih vremena nadalje, na ovoj
našoj granici Istoka i Zapada uvijek lomila koplja i stvarala dva načina
organizacije konkretne povijesne Crkve: mjesna Crkva na Istoku (patrijaršije),
sveopća Crkva (s rimskim biskupom na čelu) na Zapadu. Veliki raskol, različiti
društveni, politički, kulturni i crkveni događaji (da uopće ne spominjem
prisutnost Otomanskog imperija) doprinijeli su mnogim međusobno
suprotstavljenim pogledima. Ove situacije ne možemo sanirati gledajući samo sadašnji trenutak. U takvom slučaju,
nedostajala bi nam prava kriteriologija. Kako nas je pozvao Drugi vatikanski
crkveni sabor, trebamo se vratiti k izvorima i – recimo poput jednog velikog
teologa Yvesa Congara – prosuđivati
povijest integralno. Bez obnovljenog pogleda na cjelinu, nećemo moći ozdraviti
sadašnji trenutak.
Jesu li mediji u Srbiji dovoljno otvoreni za katolike i njihove probleme i
općenito govoreći teme?
Rekao bih ovako: mediji koji su stvarno mediji, a ne „žuta“
i tabloidna stvarnost imaju prilično zdrav odnos. Daju dovoljno mjesta našim
proročkim, ali i neproročkim stavovima. Svakako i mi iz Katoličke Crkve trebamo
davati još jasnije poruke i doslovce boriti se za prisutnost u medijima.
Nikakav pak paternalizam ili asistencijalizam ne bi bio u našu korist.
Ekumenizam je nezaobilazna tema... Vidite li mogućnosti da se, osim Molitvene
osmine, učini nešto više na tom planu?
Pojam „ekumenizam“ treba pravilno shvatiti. To ne smije
biti naš „voluntarizam“ i samo „naš projekt“, već najčišća sinergija s
energijom Duha Svetoga. Traženje tako shvaćenog jedinstva svakako je
najelementarnija i najprimarnija posljedica življenja iz Evanđelja. Zato „ekumenizam“
ne postoji primarno u „djelatnostima“, u „slavljima“, nego u dubinama
evanđeoskog života nas pojedinaca i naših zajednica. Ovakva težnja se svakako „inkarnira“
i preko „utjelovljenih“ načina primicanja jedinstva. Konstatiram da ne postoji
u svim kršćanskim Crkvama jednak dogovor oko toga procesa. Zato, osobno uvijek
promičem ono, što je opće dobro svih: sada, recimo, trebamo iskreno pomoći
Pravoslavnim Crkvama da 2016. dođe do svepravoslavnoga sabora. Trebali bismo
mnogo više životom i molitvom „činiti“ da 2025. dođe do ponovnog susreta katoličkih
i pravoslavnih biskupa povodom 1700. godišnjice Nicejskog sabora (sazvao car
Konstantin) na što su upozorili papa Franjo
i ekumenski patrijarh u Jeruzalemu, u svibnju ove godine. Jako su me
povrijedile prve reakcije važnih ličnosti: „Tada ova dvojica neće više živjeti!“
I time se često, nažalost, završava naš „ekumenizam“! Svakako, se trebamo
boriti protiv svakoga licemjerja gdje god se ono razvijalo.
Mnogi će reći kako je Katolička Crkva uvijek za ekumenizam dok je SPC samo
za ekumenizam ondje gdje je u manjini. Tako imamo svećenike SPC koji u nekim
područjima postavljaju pitanje čak i o valjanosti krštenja u Katoličkoj Crkvi.
Kao pripadnik „manjinske“ zajednice u Srbiji jeste li osjetili taj hladni
tretman brojnije kršćanske braće?
Na ovo sam Vam pitanje praktično već odgovorio. Ne
smijemo nikako ni u sebi ni oko sebe pristati da nama teoretski i praktično „upravlja“
sadašnje stanje. Naš odgovor na takve situacije – ukoliko postoje – mora biti:
koji je pravi put rješavanja problema i kako doći do toga puta? Osobno sam
radije žrtva „nesporazuma situacija“, nego žrtva vlastitog pesimističnog promatrača
i kritizera. Ja sam se htio svojim svećeničkim zvanjem uključiti u spasenjski
proces i ne želim se reducirati na ciničnog promatrača svakodnevne prakse.
U svibnju 2000. zaređeni ste za biskupa Beogradske nadbiskupije. Recite
nam, nakon skoro 15 godina, kako ocjenjujete svoj rad i kako je bilo doći iz
jedne relativno sređene države u drugu koja je evidentno siromašnija i s nižim
stupnjem razvoja demokracije te katolika koji su manjina?
Kako rekoh, meni redovništvo i svećeništvo mnogo znači,
iako sam vrlo svjestan svojih ograničenosti. Ali kada sam rekao Bogu DA, rekao
sam isto tako da želim biti samo tamo gdje me želi On. Ja sam, i kao bogoslov,
i kao mlad svećenik molio poglavare da me pošalju u misije. To se nije
dogodilo.
Onda me je sv.
Ivan Pavao II. poslao u Beograd, u Srbiju. Nikad nisam mnogo pažnje
posvećivao gdje se nalazim već više kolikom sam ljubavlju tu prisutan. Jako sam
se trudio da bih bio dosljedan i nije bilo lako. Zato su i različite ocjene „da
volim previše ili jednoga ili drugoga ili trećega“. A ja volim konkretne osobe,
koje nisam stvorio ja, već dobri Stvoritelj. Svaka osoba je za mene veliko
nadahnuće i izazov. Zato sam sretan kada bez strahova idem Beogradom pješice pa
mi ljudi čestitaju; idem s pravoslavnim svećenikom i zaustavi nas žena govoreći:
„Tako treba! Tako vas želim vidjeti!“
Za mene je svaki vjernik „biskupija“ (sv. Franjo
Saleški), zato imam uvijek previše posla jer ne mogu još tako malobrojnim „biskupijama“
posvetiti dovoljno vremena. Na neki način me slomilo i samo veliko siromaštvo
ljudi i napose braće svećenika i redovnika kao i redovnica. Mogao bih biti
razočaran jer često kucam na vrata velikih pa se ne otvaraju, ali to ne
dozvoljavam. U svoj grb zapisah „Servite
Domino in letitia“ i pokušavam biti tome vjeran. Svakoga jutra se posebno
molim sv. Josipu i nadam se da će pronaći „hranu“ za našu nadbiskupsku obitelj.
Dolazite iz Slovenije, djelujete u Srbiji, a dobro poznajete Crkvu u BiH.
Možete li dati ocjenu situacije u kojoj se nalazi Crkva u ove tri države?
Moglo bi se reći da prilično dobro poznajem Crkvu u ovim
zemljama. Ali Crkva je – prije svega – tajna i tko sam ja da bih mogao sasvim
objektivno prosuđivati?
No, ipak! Kako se ne bih divio Crkvi u Bosni i
Hercegovini koja daje toliko plodova milosti (npr. tako brojna duhovna zvanja)?
Kako se ne bih divio snazi Duha u Crkvi u Sloveniji koja je tako izvanredno
jako prokušana, ali ustraje i rađa „u suzama“ dobre nove pastire (novi ljubljanski
nadbiskup franjevac Stane Zore)!
Kako se jako radujem „katolicitetu“ naše Crkve u Srbiji koja, unatoč toliko
različitih jezika, kultura i obreda, uvijek iznova čuva jedinstvo i
apostolstvo!
Ali isto tako se jako molim, zato svim molitvama dodajem „Marijo,
Majko Crkve“, da bismo još mnogo jače otkrivali svetost Crkve i katolicitet,
kao univerzalnu vrijednost, stavljali na prvo mjesto. Samo tako će naši
partikularni identiteti dobivati sjaj i inspirativnu dijalošku dimenziju.
Kakvo je stanje u vašoj nadbiskupiji što se tiče tiskovina i medijskih kuća
s katoličkim predznakom? Preporučate li svojim vjernicima Katolički tjednik?
Poznato je da imamo vrlo malen Medijski centar koji
izdaje mjesečnik Blagovest, kalendar,
mnogo različitih jednostavnih pastoralnih pomagala, a sada i važne knjige
povijesti. Pokušavamo razvijati web stranicu. Surađujemo s Radio Marijom Srbije. Željeli bismo da vjernici još više čitaju,
nažalost ne mogu svi slušati Radio Mariju
jer još nismo dobili frekvencije u svim općinama! To je prilično velika briga
za mene jer je tako važno okupljati i
formirati vjernike.
Vrlo redovito pratim Katolički
tjednik i preporučujem svećenicima i vjernicima da na poseban način prate
one članke koji nadahnjuju dublju refleksiju. Vrlo su naime opasna svećenička
usta, na kojima „nema spoznaje“ kaže prorok.
Hvala Vam na pozivu na produbljivanje, osobito putem
članaka fra dr. Tomislava Pervana.
Budući da mnogi naši vjernici dolaze iz BiH, Katolički tjednik je uvijek dobrodošao.
Nema komentara:
Objavi komentar