Kruno
Kardov je docent na Odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u
Zagrebu. Objavio je više radova te tri knjige iz područja sociologije vojske i
rata, mirovnih studija. U svojim istraživanjima se primarno bavio pitanjima
socijalne rekonstrukcije zajednice u postratnim sredinama i kolektivnom
memorijom, a trenutno vodi znanstveno-istraživački projekt o veteranskim
politikama i dinamici organiziranja ratnih veterana u Hrvatskoj...
Poštovani, Srebrenica 22 godine poslije zločina koji je okarakteriziran
kao genocid... Kakvo nasljeđe donosi jedan takav zločin?
Svaki zločin dovodi u pitanje moralni poredak
društvene zajednice, a zločin takvih razmjera predstavlja transgresiju koja cijelu
zajednicu dubinski transformira u takvoj mjeri da se ona mora ponovno izgraditi
na novim temeljima jer sve što je ranije davalo smisao društvenom djelovanju,
sve društvene razlike i norme koje su omogućavale orijentaciju su takvim
zločinom destabilizirane ili uništene.
Masovna ubojstva i kolektivni zločini su u tom
smislu uvijek zločini nad kolektivom i ubojstva društvene zajednice. Genocid u
Srebrenici je trajno obilježio i promijenio ne samo lokalnu zajednicu ili širu
bošnjačku zajednicu, već i bosansko-hercegovačko društvo u cjelini, pa i
međunarodnu zajednicu ili zajednicu naroda.
Preko toga iskustva se ne može prijeći, ono se
ne može u potpunosti proraditi, a s druge strane na nečemu što ne možemo u
potpunosti razumjeti i što predstavlja kolektivnu traumu ne možemo graditi. Na
određeni način, paradoksalno, ekstremni nacionalizam na ovim prostorima kojemu
je bio cilj uspostaviti čistu etničku zajednicu s vlastitim političkim
granicama ostavio je u nasljeđe društvene razlike stvarane nasiljem i one se
danas pojavljuju kao temeljne i nepremostive, upravo onakve kakve su akteri
nasilja priželjkivali i zagovarali.
Genocid u Srebrenici je jedno od najvećih masovnih
ubojstava u Europi nakon Drugog svjetskog rata. Kako se govori, 8 000 ubijenih mislilo
je da imaju spas u zaštićenoj zoni Ujedinjenih naroda, međutim izigrani su...
Kako se to uopće moglo dogoditi?
To je pitanje koje
ne progoni samo preživjele ili obitelji žrtava. To pitanje su postavljali i
različiti akteri međunarodne zajednice što vidimo i iz činjenica da su u
Francuskoj i Nizozemskoj provođene posebne parlamentarne istrage, a bivši
generalni tajnik UN-a je u posebnom izvještaju ustvrdio da će ih tragedija
Srebrenice zauvijek proganjati.
Nikakva racionalna
rekonstrukcija događaja i nadležnosti ili procesa odlučivanja različitih tijela
ne može dati zadovoljavajuće odgovore na to pitanje jer razmjeri zločina
nadilaze snagu objašnjenja i mogućnosti opravdanja za nedjelovanje.
O tome svjedoče
brojne rasprave koje su se vodile kao i činjenica da se još uvijek vode u nizu
zemalja koje su na različite načine bile dodirnute tim zločinom. Zato
Srebrenica predstavlja mjesto traume koja nije samo lokalna, već je i trauma
međunarodne zajednice i pojedinačnih nacija koje su posredno imale ulogu u
zaštiti stanovništva na tom području.
Recite nam na komu leži glavna krivica za ovaj
strašni zločin?
Na
onima koji su zapovjedili, odnosno isplanirali masovna ubojstva, tadašnjim
političkim i vojnim vođama bosanskih Srba koji su i bili optuženi i suđeni za
te zločine. No, kako vidimo, priroda zločina i razmjeri zločina su takvi da se
krivnja i odgovornost prelijeva i van granica zaraćenih grupa, kao što se
prelijeva i do najniže razine različitih slojeva ratno upogonjenog društva. Iz
materijala koji su postali dostupni na temelju dosadašnjih sudskih procesa, između
ostaloga se primjećuje i fenomen banalnosti zla, a riječ je o tome da je za
masovna ubojstva i kasnija prikrivanja zločina bila potrebna logistika u kojoj
su sudjelovale brojne grupe i pojedinci i da su se masovna ubojstva obavljala
kao uobičajeni vojni zadatak koji treba izvršiti bez pogovora. To govori o
moralnom ponoru koji rat donosi, ali i o velikom broju različitih aktera koji
su se na različite načine našli u zoni moralne odgovornosti. Pitanje
odgovornosti, a ne samo krivnje, je mučan teret koji ostaje i koji nije moguće samo
odbaciti ili razriješiti sudskim procesima jer za razliku od počinitelja
zločina ili sudionika u zločinu, promatrači nisu predmet zakona, a u ovom
slučaju promatrači su zapravo bili svi osim počinitelja i žrtava bez obzira jesu
li u tom trenutku znali što se događa.
Civilizacija koja
komercijalizira sve redom nije zaobišla ni Srebrenicu. Nedavno se u Sarajevu u
trgovinama pojavila majica s logom srebreničkog genocida sa solidnom cijenom za
bh. uvjete... Kako komentirate tu pojavu u društvu?
O
tome mogu ponuditi samo neka razmišljanja, radne hipoteze, jer nisam upoznat s
detaljima. Tijekom posjeta različitim mjestima u Bosni i Hercegovini još prije
desetak godina, kada sam se intenzivnije bavio posljedicama rata na društvenu
zajednicu u Hrvatskoj, primijetio sam da se u Bosni i Hercegovini kao suveniri
mogu kupiti olovke izrađene od metaka, vaze za cvijeće izrađene od čahura
granata i drugi predmeti koji su bili transformirani ostaci rata.
To
mi se tada činilo zanimljivim jer u Hrvatskoj nisam naišao na takav fenomen
trivijalizacije rata, bilo je drugih, ali ne istih. Ta trivijalizacija može
djelovati neukusno i začuđujuće, ali meni je tada ta činjenica, da su neki
građani koji su trpjeli ratne strahote nakon rata pokušavali raditi nešto sa
samim materijalom rata, govorila o posvajanju i proradi ratnog iskustva i na to
sam u tom smislu gledao pozitivno. Tu nisam vidio nikakvu dodatnu poruku.
S
druge strane, ovaj slučaj bi mogao biti vezan i uz procese natjecanja u statusu
žrtve što je česta pojava u postratnim društvima. Vjerojatno ste u pravu kada
govorite o tome i kao o komercijalizaciji, no ukazao bih da je tu ipak riječ o
specifičnoj formi ekonomije, o političkoj ekonomiji, odnosno o spoju komercijalizacije
i politizacije koju ne provode samo političari, već se odvija u nizu poduzetničkih
samoinicijativa, ali unutar postojećeg dominantnog okvira društvenih odnosa pa
je to onda samo ekstenzija dominantne etničke ekonomije i etničke politike.
Je li rano da se počne
govoriti o pomirenju i koji su preduvjeti o tome?
Za
proces pomirenja nikada ne može biti rano, no tu je potrebno reći što se misli
pod pomirenjem jer taj termin je toliko često bio korišten u različitim
značenjima da je gotovo izgubio smisao. Pomirenje shvaćam kao voljni rad na
odnosima među pojedincima i odnosima između grupa koje dijele zajedničku
prošlost i sadašnjost. Taj rad se primarno tiče samoga procesa, a tek
sekundarno suštine sukoba i zbog toga on pripada sferi restorativne, a ne
retributivne pravde gdje je suština sukoba u središtu. Retributivna pravda je
uvijek vezana uz neku vrstu autoriteta koji mora biti izvan zajednice da bi
mogao biti nepristran i da bi presuda, odnosno kazna i obeštećenje bilo
prihvaćeno kao pravedno, a što iznova potvrđuje i jača autoritet.
No,
kada govorimo o pomirenju onda se krećemo unutar drugačije tradicije
razrješenja sukoba kojoj je u središtu samo društvo ili zajednica jer se smatra
da je društvo ili zajednica najveća vrijednost koju treba sačuvati ili obnoviti.
Čini mi se da je veliki problem, i ujedno uzrok mnogih nesporazuma oko
prihvaćanja rada na pomirenju na ovim prostorima, bio taj što se nije
problematizirao središnji koncept, a to je društvo ili zajednica odnosno ono
što treba služiti kao viši moralni razlog zbog kojega bi različite sukobljene
grupe trebale željeti ili barem pristati aktivno sudjelovati u procesu
međusobne komunikacije vlastitih i različitih iskustava.
U
Hrvatskoj su primjerice rad na pomirenju mnogi akteri protumačili kao
simboličko nasilje nad žrtvama jer su smatrali da pomirenje nužno znači obnovu
predratnih odnosa na način kao da se ništa nije dogodilo. Često se onda
koristio termin suživot kao realistična, ali za mnoge aktere često i
poželjnija, verzija međugrupnih odnosa. No, suživot je pasivni oblik pomirenja
jer označava odustajanje od aktivnog rada na promjeni međugrupnih odnosa.
Suživot ne zahtjeva društvenu razmjenu i komunikaciju, već samo međusobnu
toleranciju, sukobljene grupe se nalaze u istom vremenu, ali različitom
prostoru. Takav zajednički odvojeni život je mučan jer je sadašnjost
repetitivna zato što ništa nije razriješeno i prošlost sukoba se ponavlja na
beskrajno različite načine; sukobi se i dalje vode samo drugim sredstvima. Sasvim
je sigurno da prosta koegzistencija ne čini zajednicu, no isto tako zajednica koja
se izgrađuje nakon rata ne može biti kao ona iz prošlosti. Svako iskustvo
zajednicu mijenja, no zajednica opstaje. Zato je važno raditi na međusobnoj
komunikaciji jer ključ pomirenja je u samom procesu.
Kako s ove vremenske
distance govoriti o žrtvama?
Odgovor
na to pitanje ovisi primarno o tome kako vidimo budućnost jer svaki govor o
žrtvama, svako sjećanje na prošlost i svako obilježavanje prošlosti je
prvenstveno određeno sadašnjim odnosima i time kako zamišljamo budućnost. Sama
riječ „žrtva“ govori o prijenosu, odustajanju ili oduzimanju vrijednosti u
korist nečega drugog što se smatra višom vrijednosti i za što smatramo da ima
veću važnost. U tom smislu ljudskim gubitcima uvijek pridajemo neko značenje
kako bi taj gubitak imao smisla.
S
druge strane, to zapravo znači i da je svako obilježavanje i svaki govor o
žrtvama ili onomu nečemu za što smatramo da ima višu vrijednost zapravo govor o
nama, o zajednici. S obzirom na to da govorimo u javnoj sferi taj proces nije
linearan, već je obilježen sukobima značenja i različitim interpretacijama i
zato govorimo o politici sjećanja jer je riječ o sukobima u javnoj sferi da se
određene interpretacije i značenja postave kao prava i istinita, a druga kao
iskrivljena. Između ostaloga zato se velika pozornost posvećuje načinu na koji
će se neki događaji ili nečije stradavanje obilježiti. Tko će govoriti, tko
može govoriti i može li se uopće govoriti, koga će se pozivati i hoće li se
ikoga posebno pozivati, tko će pjevati i što se može pjevati, tko će stajati u
prvom, a tko u drugom redu, hoće li se postavljati zastave i koje, kakvi
simboli će dominirati, kakve poruke će biti poslane. Sve to može preoblikovati
značenje žrtve odnosno shvaćanje što je ta viša vrijednost. O tome ovisi i kakvu
zajednicu stvaramo, religijsku, etničku, građansku, državnu, zajednicu naroda, zajednicu
različitosti, univerzalnu ljudsku zajednicu, pacifističku zajednicu...
Možete li vam iz Vašeg
iskustva proučavanja rata u Hrvatskoj reći tko su najveći stradalnici u jednom
vojnom sukobu?
To
nije moguće jednoznačno odrediti jer su individualni i grupni odgovori na
stresna iskustva i mehanizmi prorade iskustva različiti. Nalazi istraživanja
provedenih u različitim zemljama često su u suprotnosti s prevladavajućim
shvaćanjima jer je riječ o složenim psihološkim, intersubjektivnim, grupnim i
međugrupnim procesima. Samo kao primjer mogu navesti jednu takvu spoznaju koja
govori da svjedoci, dakle oni koji su patnjama svjedočili, mogu imati teže
posljedice nego same žrtve odnosno oni koji su prvotnim patnjama bili izloženi.
U
tom smislu i svjedoci mogu biti žrtve, ali u javnosti njihova patnja često neće
biti priznata. U jednom istraživanju koje smo proveli u Hrvatskoj, primjerice,
nastojali smo ispitati na koji način javnost shvaća žrtve, odnosno koje skupine
žrtava prepoznaju i posebno izdvajaju. Tada se pokazalo da građani Hrvatske, uz
doduše značajne razlike između Hrvata i Srba, kao žrtve primarno izdvajaju
ratne veterane i njih ujedno smatraju najvećim žrtvama. Dakle, ne poginule, ne
civilne žrtve, ne invalide, nestale, obitelji nestalih i poginulih, djecu,
bivše zatočenike logora ili bilo koju drugu skupinu koju je rat pogodio na
različite načine. To nije posve različito od situacije u drugim zemljama gdje
se borce redovito izdvaja kao posebnu skupinu žrtava koja je onda prisutnija i
u javnoj sferi.
U
Hrvatskoj se često koriste i različiti termini, stradalnici su oni koji su
aktivno sudjelovali u oružanom sukobu, dok su žrtve oni koji nisu imali aktivnu
ulogu već su bili civili. Ako pogledamo skrb o žrtvama također primjećujemo
veliki nesrazmjer između socijalnih prava koje imaju civilne žrtve rata i
veterani, dok su problemi s kojima se, primjerice, svakodnevno susreću invalidi,
identični pa tako preko tri stepenice nije ništa lakše prijeći nekom tko je u
invalidskim kolicima zbog rada, prometne nesreće, kao što ni civilnim žrtvama
rata nije lakše nego vojnim žrtvama.
Pri
tome valja napomenuti da postoje značajne varijacije unutar skupina, pa tako
recimo maloljetni borci još uvijek teško dobivaju priznati status od države jer
je njihov angažman u oružanom sukobu u suprotnosti s pravilima rata i
priznanjem njihova statusa država bi priznala kršenje tih pravila. Prema tome,
načini na koji se društvo odnosi prema različitim žrtvama variraju i to su
iskustva većine zemalja. U tom smislu nije moguće jasno i objektivno, jer
kriteriji variraju, izdvojiti manje ili veće žrtve i svakom hijerarhijom riskiramo
ponovnu viktimizaciju nekih skupina čija patnja još nije priznata u javnoj
sferi. Jedino što se može reći jest da oružani sukob stvara žrtve, uvijek, i da
je to jedina konstanta pa čak i njegov cilj i smisao s kojim se društva u
poraću trebaju trajno nositi.
Nema komentara:
Objavi komentar