petak, 23. kolovoza 2019.

Potrebno je kontinuirano formirati svoju osobnost kako bi bili čvrsto oruđe poslanja Crkve

Budući da je 2017. u pastoralno-liturgijskoj godini Vrhbosanske nadbiskupije proglašena Godinom laikata nastavljamo s nizom tekstova u kojima prezentiramo angažirane vjernike-laike. Ovoga puta predstavljamo rad i svestrano djelovanje dr. Sande D. Smoljo, teologinje, psihologinje, psihoterapeutkinje, voditeljice Centra za savjetovanje Vrhbosanske nadbiskupije te više asistentkinje na KBF-u u Sarajevu...
 

Dr. Smoljo je rođena u Sarajevu gdje danas živi s obitelji. U sarajevskom Katoličkom školskom centru Sv. Josip završila je Srednju medicinsku školu nakon koje je upisala i diplomirala na Katoličkom bogoslovnom fakultetu. Za vrijeme studija radila je u Caritasu Vrhbosanske nadbiskupije te u Uredu za pastoral mladih.
Potom je otišla u Rim na studij dubinske psihologije na Papinskom sveučilištu Gregoriana gdje je magistrirala, a potom i doktorirala 2015. Za vrijeme studija, kao stažist, radila je u Centru za savjetovanje pri Institutu psihologije na Gregoriani.
Uz psihološko-pedagoški i terapeutski rad u Centru za savjetovanje nakon otvaranja Ureda za brak i obitelj Vrhbosanske nadbiskupije sudjeluje i kao stručni suradnik u pastoralu braka i obitelji. Član je Povjerenstva za pripravu Sinode Vrhbosanske nadbiskupije te Vijeća za obitelj BK BiH.
Osim na KBF-u u Sarajevu te Teološko-katehetskom institutu u Mostaru, djeluje kao vanjski suradnik na KBF-u u Đakovu, na Filozofskom fakultetu Družbe Isusove u Zagrebu i na Hrvatskom katoličkom sveučilištu u Zagrebu.

Nasljedovanje Isusova nauka

Naš razgovor započeli smo s naizgled laganim pitanjem o tome što znači biti laik u Crkvi?
„Ako pogledamo prvu zajednicu Isusovih učenika, koja najprije u Antiohiji dobiva ime kršćani (Dj 11,26), prve asocijacije vežu se uz nasljedovanje Isusova nauka i stila života, zajedništva u duhu, svjedočanstvo pred poganskim svijetom, autentičnost i ustrajnost, uzajamnu bratsku pomoć u duhovnom i materijalnom smislu, skrb za nemoćne tijelom i duhom“, rekla nam je Sanda na početku napominjući kako crkveno učiteljstvo ističe da se vjernik laik krštenjem ujedinjuje s Kristom, postaje dio Božjeg naroda te sudjeluje na trostrukoj Kristovoj službi: svećeničkoj, proročkoj i kraljevskoj.
Prema njezinim riječima to podrazumijeva da laik pomazan Duhom Svetim, sve ono što čini (molitva, apostolski rad, bračni i obiteljski život), ako vrši po Kristovu duhu, zapravo prinosi duhovne žrtve Bogu. Dakle, biti hram Duha Svetoga zahtijeva od laika truditi se biti svet, i posvećivati Bogu svoju obitelj i svijet oko sebe.
„Druga odlika zahtijeva svjedočiti Krista pred svijetom, biti hrabri evangelizator i navjestitelj Kristova duha svijetu i to najprije svjedočanstvom osobnog života gdje riječi potkrepljuju djela i gdje djela pokazuju blago srca“, smatra naša sugovornica i napominje da laik mora imati svijest da je nositelj sedam darova Duha Svetoga te se ne treba plašiti svjedočiti Krista pred izazovom sekularnih ideologija, ne prianjati uz redukcionistički i selektivni mentalitet koje vjeru „secira“ i uzima iz nje samo ono što se pojedincu dopada.

Na kraju, prema dr. Smoljo, treća odlika laika zahtijeva njegovo služenje potrebnima u kojima treba gledati samoga Gospodina. „Laik u Crkvi treba kontinuirano formirati svoje srce, svoju osobnost u duhu evanđelja kako bi bio produženo tijelo Kristovo i čvrsto oruđe poslanja Crkve. Biti laik u Crkvi znači biti poslan svijetu kako apostolov Kristov, ne biti od svijeta, ali posvećivati svijet i usmjeravati ga Bogu“, istaknula je Sanda.

Uvijek može više

Budući je aktivno uključena u pastoral Vrhbosanske nadbiskupije od 2002., njezino iskustvo angažmana laika je pozitivno. Smatra da su laici uključeni u rad mnogih crkvenih institucija, doprinose u skladu sa svojim mogućnostima pastoralnom djelovanju te pored profesionalnog angažmana, sudjeluju na seminarima, edukacijama, duhovnom obnovama, duhovnim vježbama kako bi pronašli nadahnuće u Božjoj riječi za svoj rad. Mnogih od njih su i nositelji važnih nadbiskupijskih projekata.
„Slijedeći Ignacijev 'magis' (više), smatram da se uvijek treba težiti boljem i aktivnijem angažmanu. Logika razvoja je spiralna, stoga analogijom možemo promatrati i rad i angažman, koji treba biti djelotvorniji, sveobuhvatniji, sustavniji i cjelovitiji. To znači, motivaciju djelatnosti i angažmana treba stalno produbljivati i preispitivati: nadahnjuje li se rad i djelovanje s drugima i za druge na evanđelju, formira li i time približava evanđelju, ili djelovanje postaje puki tradicionalizam i pučki voluntarizam, što deformira i udaljava od evanđelja“, komentirala je pitanje o angažmanu laika u Vrhbosanskoj nadbiskupiji.

Laici u različitim političkim sustavima

S obzirom da posjeduje neizmjerno vrijedno iskustvo boravka i života u nekoliko zemalja zanimao nas je njezin osvrt na razliku između „domaćih“ i „stranih“ laika.
Naravno, ovdje je riječ o različitim društvenim kontekstima, kulturološkim razlikama, političkim pozadinama te je nezahvalno praviti usporedbe jer one ne bi bile valjane s obzirom na mnoge čimbenike koji razlikuju npr. bh. kontekst i stil života od talijanskog društveno-crkvenog konteksta.
„Čini mi se da je naša situacija u BiH uistinu specifična, zbog svih prijeratnih, ratnih, i poslijeratnih okolnosti. Stoga naše povijesne korake, napredak i razvoj možemo realnije analizirati imajući u vidu naše prilike. Ono što se može zaključiti jest da su različiti parametri utjecali na mentalitet vjernika laika, koji su i danas, čini se skloni očekivati da inicijativa dođe iz crkvenih institucija, ili da župnik bude animator, a vjernik laik kao da sebe i dalje vidi samo kao suradnika u hijerarhijskoj strukturi“, istaknula je Sanda osnovnu razliku između laika u npr. Italiji i BiH te smatra da bi vjernici-laici trebali biti svjesni kako su suodgovorni nositelji zajedničkog evanđeoskog apostolata zajedno sa svojim svećenicima i mjesnim biskupom.
U vezi s tim jasno je kako same zajednice obitelji, razne duhovne skupine mogu kreirati projekte, davati prijedloge župniku, biti više protagonisti i progresivni u konkretnom pastoralnom djelovanju. Naravno, ovakvih primjera angažiranog laikata na župama ima u Vrhbosanskoj nadbiskupiji, ali čini se ipak da u većini slučajeva na ovom području treba intenzivnije djelovati.
Njezino iskustvo o djelovanju laika u Hrvatskoj, Italiji, Austriji i Americi svjedoči aktivnijem angažmanu tamošnjih laika. „Dok sam stažirala u Američkom Caritasu bilo mi je zanimljivo vidjeti na raznim župama tim stručnih laika, suradnika župnika, koji samostalno prave projekte, dogovaraju se međusobno, a potom referiraju župniku koji zatim blagoslovi rad i podrži djelovanje. U takvom radu laici formiraju druge timove i tako se razvija kružni umreženi model. U perspektivi našeg pastoralnog obiteljskog djelovanja ovakav model bio bi jako koristan“, istaknula je dr. Smoljo.

Kakva je obitelj laika?

Nakon aktivnog angažmana u župi, fakultetu te tijekom poslovne karijere, u životu svakog laika sljedeći korak trebao bi biti osnivanje obitelji. Zato nas je na kraju zanimalo kakva to treba biti obitelj jednog angažiranog laika.
„Obitelj svakog kršćanina trebala bi biti 'Crkva u malom', kojoj u središtu stoji Krist. Mjesto gdje se slavi Boga, svjedoči Boga u međusobnom ophođenju i komunikaciji jednih s drugima, uče ljudske i kršćanske vrijednosti, oaza gdje se osoba osjeća prihvaćenom, voljenom bez uvjeta, mjesto sigurnosti i škola ljudskosti. Obitelj koja je otvorena za druge obitelji i spremna svjedočiti kršćanski ideal bračnog zajedništva po uzoru odnosa Krista i Crkve“, rekla je voditeljica Centra za savjetovanje VN-e i naglasila kako bi na tom putu rasta i razvoja bilo dobro da svaki bračni par ima i svoga duhovnika.
Na kraju razgovora možemo zaključiti kako bi se vjernici-laici trebali „napajati“ u tišini svoga srca za vrijeme molitve s Gospodinom, sudjelovanjem u svetoj misi, sakramentalnom životu, duhovnim susretima, a potom ohrabreni i obogaćeni darovima koje su primili služiti jedni drugima i širiti duh evanđelja, promicati i poticati opće dobro zajednice, župe, radnog mjesta, i društva uopće.

Centar za savjetovanje VN-e

Centar za savjetovanje projekt je Vrhbosanske nadbiskupije, a omogućen je podrškom vrhbosanskog nadbiskupa Vinka kard. Puljića. Ideja za otvaranjem Centra za savjetovanje proizlazi iz potrebe praćenja osobe na psihološko-duhovnom putu, posebno osobe koje se pripremaju za svećenički ili redovnički poziv. Pratiti osobu kroz razvojne stadije kako bi istinski rasla u nutarnjoj slobodi, te stoga mogla autentičnije živjeti proklamirane vrijednosti predstavlja novi psihološko-pedagoški pristup odgoju i formaciji osoba na našim područjima.

Nema komentara:

Objavi komentar