utorak, 25. veljače 2020.

Kolibe čekaju da vikendi postanu svakodnevica

Župa Kolibe se nalazi u Bosanskoj Posavini, udaljena oko 5 km zračnom crtom od Bosanskoga Broda, u pravcu jugoistoka. Smjestila se na lokalnoj prometnici Zborište – Kolibe – Bos. Brod. Nažalost, sada je u određenom polusnu i oživi samo za blagdana, a posebice na spomendan svoga zaštitnika, Sv. Mihovila.







Reportažni uradci iz Bosanske Posavine nisu nikada laki, pogotovo kada se ide u ratom devastirane hrvatske krajeve. Riječ je o regiji koja je nekoć bila bogata kako oranicama i općenito različitim tvrtkama i gazdinstvima, tako i brojnim obiteljima. Plodna ravničarska područja s desne strane Save oduvijek su bila blagoslov i lijepo mjesto za život, barem u onim mirnodopskim uvjetima. Župe koje su bujale i rasle bilo je potrebno dijeliti kako bi se mogle zadovoljiti pastoralne potrebe svih vjernika. Situacija nezamisliva danas u krajevima u kojima žive Hrvati.

Rast i pad broja katolika

Kolibe su relativno staro selo čiji širi kraj ima dugu tradiciju ljudskih naseobina. Od prvog pisanog spomena naselja iz 1718. prošlo je čak 300 godina. U Kolibama je tada živjelo malo vjernika, kao i danas.
Čitajući popis biskupa fra Augustina Miletića iz 1813. u župi Koratje između ostalih mjesta navode se i Kričanovo i Pjevalovac, s ukupno 23 katoličke kuće i 140 duša. Prema podacima iz 1855., župi Koratje, uz ostalo, pripadaju i Kolibe s 21-om katoličkom obitelji i 161-im katolikom te Kričanovo s 30 katoličkih obitelji i 244 katolika.
U Imeniku klera i župa za 1885. u župi Brod između ostalih mjesta spominju se i Kolibe Majur, sa 194 katolika. Tijekom 1932. u Kolibama koje su bile u sklopu župe Bos. Brod, živjelo je 665 katolika.
Tendencija rasta broja vjernika potaknula je Vrhbosansku nadbiskupiju da 1967., odvajanjem pojedinih naselja od župe Bosanski Brod, osnuje novu župnu zajednicu koja obuhvaća četiri mjesta: Kolibe Donje, Kolibe Gornje, Unku i dio Kričanova. Kako je prije staro groblje bilo posvećeno Sv. Mihovilu Arhanđelu tako je župa našla zaštitnika u njemu.
Već 1970. u „središnjem mjestu“ Donje Kolibe započela je gradnja župne crkve koja je završena 1974. Župa utemeljena 1967., prije posljednjeg rata, imala je oko 500 obitelji i 1 950 vjernika. U ratu su crkva i župni kuća srušeni do temelja, a narod protjeran...

Kada župa oživi...

Danas su župni stan i crkva obnovljeni, ali narod se nije vratio. Upravo smo u tim uvjetima razgovarali sa župnikom vlč. Antoniom Čuturom, čije se vjerničko stado sastoji od 15-ak duša u osam obitelji.
„Župi vikendom, nedjeljom i blagdanima gravitira od 50 do 75 vjernika koji dolaze iz Slavonskog Broda. Oni imaju ovdje kuće, imanja ili čiste njive te sade u bašči. Vikendom imam živu župu, dok radnim danima ona zamre. Tako je zovem vikend župa“, rekao nam je vlč. Čutura uspoređujući negdašnje vrijeme „punih ulica i domova“ koje su iznjedrile jedno svećeničko zvanje: odavde je potekao nekadašnji profesor dogmatike dr. vlč. Ivan Ćavar te nekoliko časnih sestara.
Danas se pastoral svodi na sv. mise blagdanima i nedjeljom, na križni put petkom, sprovode kojih ima sedam-osam godišnje. Nažalost, krštenja i vjenčanja su rijetka, a uglavnom su to oni vjernici koji gravitiraju župi, a žive u Slavonskom Brodu u kojemu obitava stotinjak Kolibara.

Interijer koji plijeni pozornost

U nedostatku tradicionalnog pastorala odmah smo komentirali izgled crkve koja kao svjetionik stoji i čeka povratak raspršenog stada. Narodskim rječnikom rečeno crkva u kolibama je „kao bombona“, kako izvana tako iznutra. U njoj se ogleda sva estetska ljepota sakralne arhitekture i skromnost vjernika ovoga kraja koji nisu obnavljali župnu crkvu po uzoru na „velebne katedrale“, samo iz inata.
Prilikom ulaska u ovu bogomolju odmah se mogu primijetiti zanimljivi vitraji koji prikazuju Isusov križni put u 14 postaja. Lijepo je to rješenje za crkvu koju je trebalo obnavljati nakon totalnog uništenja u ratu. To je dar dijelom prijatelja Austrijanaca, a dijelom samih župljana.
Iznad oltara nalazi se križ i Isus koji drži krunu i predstavlja slavu uskrsnuća. To interijersko rješenje oduzima svu pozornost kada se već nađete u crkvi. Visina je skoro osam metara i sastoji se od malog oltarskog dijela zajedno s tabernakulom, križem i Kristovim korpusom. Ova izvedba prikazuje posljedice rata, ali i obnovu.
Iz tog su razloga tijelo i križ od zacrnjenog, izgorjelog lipova drveta, koji simbolizira nezamisliva razaranja i protjerivanje. Tabernakul kao kugla, koja se vrti oko svoje vlastite osi, a uokvirena zlatom, simbolizira Zemlju koja se unatoč svemu i dalje okreće, a ukazuje na sveprisutnost Gospodina u svijetu. Svjesno ostavljene pukotine u drvu korpusa i zlatne kugle sinonim su za prirodan tijek života sa svim njegovim lijepim, ali i manje lijepim stranama.
Isusovo tijelo od drveta veličine 4,5 metara daje prikaz uskrsloga Krista sa skinutom krunom od trnja i reflektira kraj patnji prošlih ratnih vihora. Njegova lagano uzdignuta glava te pogled prema gore zajedno s naznačenim kamenjem za izgradnju u donjem dijelu upućuju na obnovu, optimizam te ljubaznost župljana.

Srce vuče rodnom kraju

Nakon razgledanja crkve razgovarali smo s umirovljenikom Antom Glavićem, jednim od prvih povratnika u župu Kolibe. „Kada je počela obnova među prvima sam se vratio i ostao sam sve do danas. Imao sam prigode živjeti preko Save, ali me srce vuče rodnom kraju. Ovdje sam rođen, tu ću ostati i u grob će me pokopati“, rekao nam je Anto naglašavajući, kroz povremeno uzdisaje, da je život prije rata i danas neusporediv. S obzirom da je prije župa bila „puna“ ljudi – onima koji su navikli na takve slike i sjećanja teško je živjeti u kraju s 10-ak obnovljenih kuća u kojima obitavaju mahom stariji.
„Nema djece, nema škole. Iako ovdje nema zaposlenja, od poljoprivrede bi se moglo živjeti, ali više nitko ne želi taj posao“, rekao nam je te se kroz smijeh sjetio prvih koraka povratka i zašto nije uspio: „Na početku obnove svećenici i biskupi nagovarali su ljude da se vrate, prvenstveno žene koje su bile glavna 'kočnica' za povratak obitelji. Zaključeno je kako neće iz štikle ponovno u opanak.“

Života ima...

Na platou ispred crkve razgovarali smo i s Josipom Dujmićem, povratnikom u Donjim Kolibama. Iako živi i radi na relaciji Beč – Kolibe, od prošle godine intenzivirao je dolaske u župu nakon smrti oca koji je, također, bio povratnik. Može se reći da sada boravi na dvije adrese, to jest u dvije države.
„U Austriji popravljam motore, a dok sam u Kolibama pripomažem svećeniku oko župe i domaćinstva. Ovdje nema mladih. Kada se i okupimo obično je to oko crkve i župnog ureda te organiziramo različite akcije čišćenja groblja, kanala ili košenja trave. Posljednja akcija bila je sredinom travnja, kosili smo župno imanje. Povratnici su uglavnom stariji ljudi i njima treba pomoć. Priskočimo kad god smo u mogućnosti“, rekao je Josip i naglasio da vjeruje kako u Kolibama ima života.
„Vjerujem kako će sutra biti bolje, ne bi trebalo biti gore. Zato poručujem mladim ljudima, koliko mogu, da posjete svoja ognjišta. Ne dozvolite da se to zapusti. Na svu sreću još uvijek nema rasprodavanja imovine i to nam ulijeva nadu za povratkom, kad-tad ljudi će se početi vraćati“, ustvrdio je i rekao da je 20-ak kuća adaptirano za življenje i upravo je ta činjenica o malom broju obnovljenih domova razlog zašto nema više onih koji bi došli boraviti u Kolibama nego samo navrate na jedan dan.

Međureligijska suradnja u praksi

Jedan od aktivnih sudionika povratka u ovom kraju je Senad Žepčan, veliki prijatelj i suradnik svih župnika iz Koliba. S njim smo razgovarali o različitim temama jer prvi put smo doživjeli na terenu da o župi te općenito životu govori netko tko nije katolik.
„Što se tiče moga odnosa s našim kolibarskim župnicima koji se ovdje izmjenjuju ciklično mogu reći da jednostavno postoji potreba za bliskim odnosima. To je čisto jedna civilizacijska i ljudska potreba. U ovim okolnostima naši svećenici su prilično usamljeni. U težem su položaju, nemaju pastvu i župljane, a pokušavaju nešto uraditi. To mene s ljudske strane fascinira“, rekao nam je Senad naglasivši kako je slab povratak hrvatskog pučanstva te se postavio u ulogu kolibarskog svećenika koji možda ujutro nema s kime kavu popiti ili porazgovarati. „Tako kad naiđem, ili kad se vidimo popričamo. Čujemo se i telefonom. Volim s njima razmijeniti mišljenja bez zalaska u dnevno-političke teme. Usput zajedno pomažemo drugima kako možemo“, ustvrdio je Senad koji je u Kolibama osnovao Sevdah radionicu.
To je jedan pokušaj kulturnog uzdizanja ovdašnjih ljudi. „S obzirom da ovdje ne možemo imati teatar možemo raditi samo s onim što nam je dostupno. Ta radionica je kao jedan oblik pjevačke skupine u namjeri da se sačuva tradicionalna pjesma u Bosanskoj Posavini. Najviše se pjevaju sevdalinke, a nastupa se i na međunarodnoj sceni“, rekao je sugovornik te naglasio da članovi Sevdah radionica, to jest muslimani, pjevaju i u kolibarskoj crkvi za Uskrs i Božić te drugom prigodom.
„Pokušavamo stvoriti malo topliju atmosferu u ovom svijetu koji je prilično hladan“, naglasio je Senad i ustvrdio kako je zbog potrebe povezivanja povratnika i iseljeništva prije 18 godina otvorio zavičajni portal kolibe.com to jest kolibeonline. Putem portala praćen je proces obnove te su motivirani neodlučni da se vrate, obnove kuće ili ulože novce pa bar preko ljeta sudjeluju u životu Gornjih Koliba u kojima je dosta kuća obnovljeno te se vratilo oko 800 Bošnjaka...

MN/ Ožiljci su i dalje vidljivi

Poznato je kako se u vrijeme proljeća priroda budi. Tada nakon dugog zimskog sna trava, drveće i ostalo rastinje svojim izdancima maskiraju i zaklanjaju mnoge razrušene kuće koje, nažalost, nitko ne posjećuje. Priroda kao da želi skriti sramotu zločinaca koji su protjerali, opljačkali te opustošili selo, ali i ohrabriti one koji zažele povratak. Ipak, ruševine nisu lijep prizor i zasigurno mogu odagnati one koji se još predomišljaju uložiti sredstva za obnovu nekadašnjih ognjišta. Tko neće voljeti ono što su otac i djedovi gradili? Ne bi se smjelo dopustiti da se ljepotama rodnoga kraja drugi dive, a nekadašnji žitelji ostanu postrani razmišljajući što činiti!
Župa je opustošena, međutim prednost je što su župljani izbjegli preko Save i zadržali se u Slavonskom Brodu te dolaze često obići svoje kuće. Odatle postoji i nada da će se vratiti u svoje Kolibama.
Hrabri svećenici su probili led i prvi se vratili na ova područja. Crkva je obnovljena, kakva-takva infrastruktura postoji. Vratite se na svoju grudu makar u mirovini i ne prodajite djedovinu!
Nadamo se kako će se ovdje opet čuti plač djece i pjesma župljana te da će vjernička zajednica oživjeti i ojačati. Živi se u toj nadi te radi i moli s mišlju na Isusovu rečenicu „gdje su dvojica ili trojica skupljena u moje ime tu sam i ja“.

Tri „mala“ patrona i jedan središnji

Središnji događaj u župi je proslava patrona 29. rujna kada se u dvorištu crkve okupi 300 − 400 ljudi koji poslije mise organiziraju pravu feštu. Grobljanska kapela slavi patron na Spasovo, kapela u Kričanovu posvećena je Duhu Svetome, a kapela u Unci je pod zaštitom Svih svetih. Tako se može reći da župa Kolibe imaju tri „mala“ i jedan veliki patron.

Pokolj u Kolibama 16. travnja 1992.

Pokolj u Kolibama je ratni zločin kojeg su počinile jedinice bivše JNA i srpske vojne snage nad Bošnjacima i Hrvatima u Gornjim i Donjim Kolibama, kada je u svega nekoliko sati ubijeno 23 osobe, deset Hrvata i 13 Bošnjaka. U kućama ili dvorištima ubijeno je 17 mještana Gornjih Koliba i šest Donjih Koliba. Najstarija žrtva imala je 92 godine. Koliko je poznato za zločin još nitko nije odgovarao.
U spomen na 37 poginulih Hrvata iz Koliba, od kojih se dvoje vodi kao nestalo, 2010. mjesni organizacijski odbor, obitelji poginulih i nestalih branitelja i civilnih žrtava rata na groblju u Donjim Kolibama podigli su spomen križ.

Popis iz 1991.

Nacionalni sastav stanovništva Bosanske Posavine, prema popisu iz 1991. bio je: od ukupno 260 793 stanovnika, Hrvata je bilo 131 542 ili 51 %, Muslimana (Bošnjaka) 32 796 ili 12 %, Srba 77 723 ili 29 %, a ostalih 18 726 ili 7 %.


Nema komentara:

Objavi komentar