četvrtak, 6. lipnja 2019.

Referendumski upit bio je akt neprimjeren dramatičnosti u kome se nalazila BiH

U mjesecu ožujku navršava se 25 godina od referenduma za neovisnost BiH na kojemu su građani tadašnje SR BiH odlučili izaći iz krnje Jugoslavije. Za neovisnost su glasali Bošnjaci (tada Muslimani) i Hrvati, dok je veći dio srpskog naroda bio protiv. Upravo je okrugla obljetnica bila povod za intervju s dr. Albertom Bingom, povjesničarom na Hrvatskom institutu za povijest u Zagrebu...

 

Dr. Bing rođen je 1956. u Novom Sadu. Osnovnu školu, gimnaziju i fakultet završio je u Zagrebu. Doktorirao je na zagrebačkom Filozofskom fakultetu. Osim toga, studirao je ekonomiju (apsolvent poslijediplomskog studija) te završio četverogodišnji studij filozofije.
Od 1992. do 1995. bio je prvi predsjednik hrvatskog ogranka Međunarodne organizacije za ljudska prava. U tom je razdoblju radio na prihvaćanju žrtava rata iz BiH te na dostavi humanitarne pomoći u BiH (Bijeli put Slobodana Langa)...
Kao povjesničar bavio se mnogim temama suvremene hrvatske i regionalne povijesti, uključujući međunarodne aspekte raspada jugoslavenske države i uspostave nove geopolitičke arhitekture u regiji. Član je Organizacije američkih povjesničara i međunarodni urednik za Hrvatsku Časopisa američke povijesti...

Poštovani dr. Bing, referendum o neovisnosti BiH upriličen je 29. veljače i 1. ožujka 1992. Glasalo je ukupno 2 073 568 glasača (63.6%), a 99.7% bilo je za neovisnost, dok je samo 0.3% bilo protiv. Može li se komentirati u kakvom ozračju BiH dočekuje četvrt stoljeća svoje neovisnosti?

Poznata je činjenica da su okolnosti održavanja referenduma u BiH 1992. bile više negoli dramatične, posebice zbog prilika u susjednoj Hrvatskoj i neprikrivenih prijetnji iz Srbije. Unatoč međunarodnog priznanja i dolaska UNPROFOR-a, u vrijeme održavanja referenduma gotovo trećina Hrvatske praktično je okupirana. Za Hrvatsku je to bilo razdoblje konsolidacije nakon rata 1991., a za Srbe prijelazno razdoblje u ostvarenju povezivanja „svih srpskih teritorija“ (u Hrvatskoj se i uz prisutnost snaga UN-a u takozvanim UNPA zonama nastavljalo etničko čišćenje ne-Srba i povezivanje okupiranih područja sa Srbijom). Riječ je, dakle, samo o kratkom predahu i odgađanju neminovnog sraza nepomirljivih nacionalnih politika, što dakako nije bilo „nevidljivo“ i bez posljedica u BiH.
Tako je, primjerice, u kolovozu 1991. u Vitezu tiskan rad lokalnog profesora Ante Valente pod naslovom Podjela Bosne i borba za cjelovitost u kome se kirurški precizno navodi da ukoliko „svi budu insistirali na svojim neostvarljivim željama, onda je to građanski rat“.
Kada pak govorimo o nekom prošlom događaju, čije reperkusije živimo, aktualna perspektiva često više govori o nama (i našim sadašnjim preokupacijama) negoli o samom događaju na koji se referiramo. Ako u traženju kauzaliteta zadiremo u još „živu“ prošlost (nije li svaka perspektiva zapravo retrospektiva?) povežimo bosanskohercegovački referendum iz 1992. s njegovim epilogom, s rezultatom raspleta nakon više od tri godine krvavog rata. Uoči izbora u BiH, u rujnu 1996., kojima se željelo vratiti građanski život u ratom opustošenu zemlju nepunu godinu nakon postizanja Daytonskog mirovnog sporazuma, jedan od najzaslužnijih pojedinaca za okončanje sukoba u BiH - američki diplomat Richard Holbrooke izjavio je sljedeće: „Pretpostavimo da izbori budu slobodni i pošteni, a da se oni izabrani pokažu rasistima, fašistima i, separatistima, koji se javno protive miru i reintegraciji. To je dilema.“ Jedan od danas najutjecajnijih analitičara međunarodne politike Fareed Zakaria pojave u kojima „demokratski izabrani režimi – često ponovo izabrani ili potvrđeni putem referenduma – rutinski ignoriraju ustavna ograničenja njihove moći i lišavajući svoje građane temeljnih prava i sloboda“ naziva neliberalnim demokracijama (legendarni poljski povjesničar i novinar Adam Michnick takvo stanje u postkomunističkim državama nazivao je još 1991. „demokraturom“). Čini mi se da je ocjena Hoolbroka i Zakarie o BiH u određenoj mjeri aktualna još i danas. Povijesno gledajući, neupitno je da današnje države, bez obzira na globalizaciju i integracije, svoju slobodu ostvaruju posredstvom nacionalnih interesa. Isto tako nisu zanemariva upozorenja poput zapažanja Pascala Brucknera kako pravo narodnog samoodređenja ne smije biti iznad prava čovjeka.

Političari SDS-a nisu željeli referendum ni izlazak iz krnje Jugoslavije, političari SDA su željeli neovisnost BiH bez uvjeta, dok su predstavnici HDZ-a željeli neovisnost, ali i nacionalna područja (kantone). Je li bilo moguće u postkomunističkoj zemlji u kojoj se zvecka oružjem istovremeno zadovoljiti političke predstavnike sva tri konstitutivna naroda?

Vaše pitanje podsjetilo me na jedan novinski prilog iz sredine 1994. kada se tragom optimističnog vala nakon Washingtonskih sporazuma najavljivao uzlet BiH iz pepela. Novinar Slobodne Dalmacije Danko Plevnik tada je konstatirao „kako na terenu BiH postoje četiri države što na dolasku, što na odlasku: bivša međunarodno priznata BiH, sadašnja prijelazna 'Herceg-Bosna', sadašnja nepriznata 'Republika Srpska' i proglašena bošnjačko-hrvatska Federacija BiH. Sasvim dostatno za nove vatre, nove pepele i nove fenikse.“
U tom smislu – „vječne bosanskohercegovačke mijene“, nameće se stanovita sličnost s današnjim stanjem u BiH. Dok god će pripadnici bilo koje političke elite u BiH otvoreno ili prikriveno zagovarati ekskluzivnu nacionalnu državnost umjesto fokusiranja na ekonomske i socijalne probleme, tinjat će potencija novih sukoba.  

Osim što je referendum bio specifičan po činjenici da se organizira dva dana te na prijestupnu godinu, ostalo je zabilježeno kako ga je bojkotirao gotovo čitav srpski narod te nekoliko općina sa srpskom većinom. Mnogi srpski političari osporavaju validnost takvog referenduma... Jesu li ti prigovori pravno valjani i kako to komentirate?

U vrijeme održavanja referenduma u BiH bosanskohercegovački Srbi i Hrvati su bez sumnje bili pod snažnim utjecajem politika Srbije i Hrvatske; činjenica da su se hrvatski birači zajedno s Muslimanima-Bošnjacima izjasnili za samostalnu BiH prije svega govori o koordinaciji Hrvatske zajednice Herceg Bosne (formirane 18. studenoga 1991.) sa Zagrebom. Iako Tuđman nikada nije krio aspiracije prema BiH (jasno ih je naznačio već u predizbornoj kampanji 1990.), njegova je politika u velikoj mjeri ovisila od držanja Zapada. Samo međunarodno priznanje Hrvatska je stekla uz uvjet poštivanja tzv. avnojevskih republičkih granica; uz to, svako otvoreno osporavanje integriteta BiH izravno bi kompromitiralo i ugrozilo hrvatska nastojanja oko reintegracije vlastitih okupiranih područja.
Što se tiče srpske politike, ona je dosljedno nastavila s politikom opstrukcije bilo koje političke opcije koja nije bila u funkciji pretvaranja što većeg područja bivše Jugoslavije u Veliku Srbiju. Miloševićeva homogenizacija srpskog naroda i „događanje naroda“ s kraja osamdesetih, u vrijeme bosanskohercegovačkog referenduma 1992. poprimaju jasne konture srpskih zahtjeva – negdašnjeg sukcesora Otomanskog Carstva – koji traži svoj ratni plijen u novim vremenima previranja.
Bojkotiranje republičkog referenduma na proljeće 1992. od strane većeg dijela Srba u BiH samo je jedna od manifestacija te politike, odnosno korak prema izravnom „obračunu“ – u ime već viđenog „spašavanja ugroženog srpstva“ – koji je uskoro uslijedio.

Referendumsko pitanje glasilo je: „Jeste li za suverenu i nezavisnu Bosnu i Hercegovinu, državu ravnopravnih građana, naroda BiH - Muslimana, Srba, Hrvata i pripadnika drugih naroda koji u njoj žive?“ Jesu li danas konstitutivni narodi u BiH ravnopravni?

Svojom općenitom i ispraznom retorikom o načelnim pitanjima „suverenosti“ i „nezavisnosti“ te „ravnopravnosti naroda“, bh. referendumski upit iz 1992. bio je „pucanj u prazno“; akt neprimjeren dramatičnosti položaja u kome se nalazila tadašnja BiH. Ubrzo nakon idilične najave političkih smjernica – iza kojih nije stala niti jedna svjetska sila već apstraktna „međunarodna zajednica“ – otpočeo je sukob koji će svoju kulminaciju doživjeti u Srebrenici. Sama ideja o referendumu za neovisnost Bosne i Hercegovine bila je skrojena na preporuku Arbitražne komisije međunarodne konferencije o Jugoslaviji i trebala je, prije svega, legitimirati tobožnju politiku prevencije eskalacije sukoba (prelijevanje rata iz Hrvatske u BiH) koja se već na primjeru Hrvatske pokazala apsolutnom pogreškom. Na kraju, o BiH se odlučivalo svugdje osim u njoj samoj. I sama Daytonska BiH dizajnirana je kao politički projekt demokratizacije Bosne i „rekonstrukcija društva“ (C. Bildt) u režiji međunarodne zajednice. Zaključak analitičara koji su pratili tijek provedbe Daytona tijekom mandata Visokih predstavnika MZ-a Carla Bildta, Carlosa Westendorpa i Wolfganga Petricsha do 2000. godine bio je poražavajući: „Nakon četverogodišnjeg razdoblja implementacije Daytona Bosna je udaljenija od demokracije negoli je bila u bilo kome trenutku nakon rata. Bosanska država i institutski entiteti postoje uglavnom na papiru, a pripremama političkih smjernica i njihovom implementacijom upravljaju strane agencije.“ Što se bitno promijenilo do danas? Recentni neodređeni komentari Dodikova referenduma od strane aktualnog Visokog predstavnika Valentina Inzka ukazuju na zamor međunarodne zajednice bosanskohercegovačkim kontroverzama.
Pitanje ravnopravnosti konstitutivnih naroda i građana BiH složena su tema o kojoj se može raspravljati na različite načine. Elaboriranje bilo koje teze znatno bi premašilo okvire ovoga prostora. Ipak, ako me pitate za mišljenje, čini mi se da se jednakost – a time i „ravnopravnost“ velikog broja žitelja BiH danas prije svega očituje u neimaštini, nesigurnosti i neizvjesnosti. Nepotizam, korupcija, apsolutna dominacija politike i ideologije nad ekonomijom i pitanjima socijalne stratifikacije, nisu zdrava društvena podloga za ozbiljne razgovore o ravnopravnosti bilo koje vrste već plodno tlo za manipulaciju svake vrste. Dakako, te pojave nisu ekskluzivnost bosanskohercegovačkog prostora. No, one tu imaju posebnu težinu s obzirom na specifičnosti BiH koje se očituju u potencijalu – već viđenih – političkih manipulacija nacionalnom problematikom nauštrb socijalnih pitanja.

Ako se usporede medijski natpisi iz vremena s početka 1990-ih i danas, mnogi će pronaći dosta sličnosti. Možete li komentirati tu činjenicu, s obzirom da je prošlo 25 godina?

S obzirom na retoriku nacionalnog ekskluzivizma postoje stanovite sličnosti u medijima iz devedesetih i pojedinim medijima danas. Ipak, rekao bih da su političke prilike u BiH, regiji i svijetu danas ipak stubokom različite. Postoje značajnije teme, problemi koji obilježavaju post-jugoslavensku zbilju bez obzira na status slijednica SFRJ.
Prije neki dan na hrvatskoj televiziji prvi ministar vanjskih poslova RH iz 1991. Zdravko Mršić govorio je o stvaranju „radnih logora“ u razvijenim državama EU u koje masovno odlazi hrvatsko radno sposobno stanovništvo (Hrvatska zadnjih godina gubi oko 40 000 stanovnika). Iste tendencije prisutne su i u BiH, čiji su mnogi žitelji već tijekom rata raseljeni od Upsale do Indonezije. „Prepoznavanje“ problema s kojima se suočava suvremeno bh. društvo svakako podrazumijeva suočavanje s prošlosti, ali ne i njezino nametanje kao vječno prisutne sadašnjosti.

S obzirom na aktualno stanje poslije referenduma o Danu Republike Srpske, koliko je realan scenarij i pravno moguć referendum o njezinoj neovisnosti?

Na vaše pitanje odgovorit ću jednim prikladnim slijedom političke retorike koji ukazuje na probleme koncepta referenduma i narodnog samoodređenja. Nakon provedbe referenduma (na osnovu prava narodnog samoodređenja) na Krimu i njegova pripojenja Rusiji, predsjednik Ruske federacije Vladimir Putin ukazao je na licemjerno držanje Zapada koji ne priznaje rezultat akta „samoodređenja Krima“, ali je priznao „samoodređenje i odcjepljenje Kosova“. Neposredno nakon Putinova istupa oglasio se i Dodik s izjavom da „ako se može odcijepiti Krim zašto to nakon referenduma ne bi učinila i Republika Srpska“. Nakon svega javio se i predsjednik Srbije Tomislav Nikolić, izjavivši kako „Srbija nikada neće priznati neovisnost Kosova“. Dakako, ove nedosljednosti ne zamaraju previše političke lidere i ne dovode u pitanje njihove ambicije te jasno ukazuju na to da je održivost bilo kojeg pravnog postulata upravo proporcionalna sili koja će ga potkrijepiti. Pri susretu Dodika i Putina u Moskvi, uoči kontroverznog referenduma u rujnu 2016., predsjednik Ruske federacije formalno je dao podršku Daytonskoj BiH, ali je – prema Dodikovim riječima – naglasio da „narodi imaju pravo na referendum“. Neposredno nakon provedenog referenduma Dodik je izjavio da je RS država.
Nakon svih dosadašnjih koraka, eventualan referendum o neovisnosti RS – kao međukoraka priključenja Srbiji – scenarij je koji će isključivo ovisiti o stavu Srbije i „zaštitnika“ Srbije. Ne treba posebno podsjećati kako je prostor BiH već bio okidačem sukoba najširih razmjera.

Možete li nam reći vidite li BiH u euro-atlantskim integracijama u skorije vrijeme?

Prema mojem osobnom uvjerenju dinamika približavanja BiH euroatlantskim integracijama ovisi o zrelosti političara Hrvatske i Srbije, njihovu pristanku na kompromise i afirmaciju regionalne orijentacije. Kao znanstvenik, moram naglasiti kako je poražavajuća činjenica da u znanstvenim zajednicama država nastalih na razvalinama Jugoslavije postoji razmjerno malo interesa za multidisciplinarnim izučavanjem regije i regionalizma u tranzicijskom razdoblju (izuzetak čini Slovenija). Dakako, regionalizam ne treba mistificirati, pogotovo ga ne treba povezivati s idejama obnove Jugoslavije. Aktivna regionalna politika naprosto znači usmjeravanje na rješavanje životnih problema ljudi koji žive u malim stisnutim državama (jedna od prijeratnih Websterovih definicija „balkanizma“ govori o mnoštvu malih, uzajamno neprijateljski raspoloženih država, s nestabilnim i korumpiranim vlastima ovisnim o vanjskim utjecajima te nesposobnim da se same izdržavaju).
Kada se ulicama Slavonskog Broda proširi smrad iz rafinerije u Bosanskom Brodu do sada nije pomagalo nikakvo pozivanje na suverenitet. Kada vam se zapali kuća hoćete li u pomoć zvati susjeda ili naciju? Tu su i mnoge kontroverze. Neće li zapadnohercegovački Hrvati, koji su od Berlinskog kongresa 1878. do 1991. obitavali u istim geopolitičkim okvirima s Hrvatima u Hrvatskoj, neovisno od dvostrukog državljanstva biti diskriminirani nakon eventualnog uvođenja Schengenske granice, i dodatnog neprirodnog razdvajanja obale od njezina zaleđa? Sva ta pitanja otvorena su nepoznanica, uostalom kao i sam opstanak Europske unije.

I na kraju, kakvu BiH vidite u budućnosti? BiH u vrijeme obilježavanja pola stoljeća neovisnosti?

Budućnost BiH ovisit će, prije svega, od međunarodnih interesa i ozbiljnosti odnosa vodećih svjetskih aktera EU, SAD-a, Rusije i Kine. Posebna odgovornost je na Hrvatskoj i Srbiji koje se danas nalaze u rubnoj zoni dodira i prožimanja velikih sila, s jedne strane utjecaja EU i SAD-a, a s druge strane Ruske Federacije i Kine. Uz Kosovo, BiH je svakako najvažnija neuralgična točka i samo „srce“ toga prostora. Dakako, velika je odgovornost i na samim žiteljima BiH. Jedno je prihvaćati opća načela dobra, ali je pravi izazov živjeti u skladu s njima. U tom smislu praktična pitanja suradnje trebala bi se možda više usredotočiti na obnovu tradicije suživota koje su se stoljećima gradile u BiH, a manje na zamršenim pravilima međunarodne birokracije. U današnjim turbulentnim vremenima brzih i naglih promjena globalnih razmjera uobraženost i ekskluzivizam bilo koje vrste više nisu mogući bez posljedica.  

Nema komentara:

Objavi komentar