četvrtak, 6. lipnja 2019.

Deževice - Bosanski Lurd pod snježnim prekrivačem

Selo i istoimena župa Deževice u blizini Kreševa u srcu Bosne, svoje mjesto pod suncem našli su među planinama Vranicom i Bitovnjom na 900-injak metara nadmorske visine. Iako se mjesto može pohvaliti dugom i dinamičnom poviješću od 600 godina, danas su Deževice najpoznatije po Vrelu Sv. Jakova kojem hodočaste mnogi. Povratak prijeratnih žitelja je skroman, ali turistički potencijali nude nebrojeno mogućnosti, što ovu vjerničku zajednicu izdvaja iz niza vrhbosanskih župa s malim brojem vjernika...

U ovo pravo bosansko selo može se doći iz dva pravca. Jedan put vodi iz Kreševa od kojeg je udaljeno nešto više od sedam, te od Fojnice preko Bakovića i Dusine što iznosi nekih 20-ak kilometara. U ljetnim uvjetima iskusni vozači, pa i sami mještani tih sela će vas možda i posavjetovati da krenete kraćim putem, ali kada bosanska zima, potpomognuta sibirskim ciklonom koji temperaturu spušta i 25 stupnjeva ispod ništice, pokaže zube, svi će vas uputiti na gotovo tri puta dužu dionicu jer je sigurnija. Oni koji poznaju prometnice te imaju zimsku opremu s lancima, možda i smiju ići onim kraćim putem, ali nije preporučljivo. Kao što stara poslovica kaže: "Preko preče, naokolo (ipak) bliže..." Što je sigurno, sigurno je. Tim smo se motom i mi okoristili te išli "dužom stazom".

Sigurno stići na odredište...

Kako smo kasnije saznali, župa Deževice podijeljena je između dvije općine: Kreševo i Fojnica. Na obje strane postoje dobri smjerokazi koji vam ne daju zalutati.
Ako ste naumili doći u ovu planinsku župu, izgubit se sigurno nećete. Samo budite spremni da vam mobiteli i navigacija u ponekim kanjonima neće raditi, ali bez panike!
Ukrotivši uspone prekrivene snijegom te prtine kuda se ne mogu mimoići dva putnička automobila, izašli smo na svojevrsnu visoravan s nekih 100-tinjak kuća čiji su krovovi prekriveni debelim slojem snijega i iz čijih dimnjaka neprekidno izlazi dim. Znak je to kako kuće nisu prazne te da u njima ima ljudi.
Gotovo u središtu sela nalazi se crkva. Četvrtast toranj čije se zvono vidi i lako zapamtljivi polukružni krov, ističu jednostavnost i korisnost kojom su graditelji vodili naspram grandioznosti. I ispred crkve nalaze se smjernice kako doći do Vrela Sv. Jakova. Dâ se zaključiti kako se čitav kraj suživio sa Sv. Jakovom Markijskim, talijanskim franjevcem koji je u 15. st. jedno vrijeme živio u prirodnoj špilji u Deževicama.

Od vatre do vatre...

Uobičajena je praksa da redakciju Tjednika ispred župne crkve ili na drugom ugovorenom mjestu dočeka župnik ili kapelan. Ovaj put to nije bilo tako. Zapravo, u Deževicama nismo vidjeli "žive duže" skoro pola sata nakon našeg dolaska. Razlog tomu, osim što smo uranili, je veoma jednostavan: snijeg, led te velika hladnoća "umrtvili" su ovo, inače, u ljetnim danima živahno mjesto. Vrijeme koje smo imali na raspolaganju, prije zakazanog termina, iskoristili smo za snimanje i novinarsko "studiranje" sela.
Očito je oprema koju svaka kuća ima ispred ulaznih vrata, par (pomoćnih) čizama, lopata za čišćenje snijega te kanta ili gajba suhih drva. Bez toga se ne može, kao ni bez utabanih prtina između kuća i od kuća do seoskog puta.
Prva osoba koju smo vidjeli na ulici je gosp. Ivica, s rukama u džepovima, koji nam je objasnio ono što smo već i sami pretpostavljali.
"Hvaljen Isus, domaćine, gdje su svi ljudi?", upitali smo, upoznajući se s čovjekom, na što smo dobili nedvosmislen odgovor: "Uv'jeke! Hladno je i ljudi se kriju po kućama. Samo malo prohodaju između dvije vatre i onda se opet griju." Kasnije nam je kroz smijeh rekao kako neki župljani zimi idu i "od kavane do kavane".
Ostavili smo Ivicu njegovu poslu i traženju vatre, ili "kućne" kavane te nastavili svojim putem.

Uređeno dvorište i grijanje

Kako smo vidjeli, prostor oko crkve krasi i spomenik-podsjetnik na 600 godina od prvog spomena imena Deževica na kojemu pišu datumi: 10. travnja 1403. - 10. travnja 2003. O ljubavi ovoga naroda prema Gospi Snježnoj svjedoči i kip od bronce visok gotovo dva metra koji se nalazi tik ispred crkve. Prema starim fotografijama koje smo pregledali, u ljetnim danima oko njega se redovito mogu vidjeti vjernici u molitvi. On je rad kipara Ante Starčevića čije djelo ipak krije rane od metaka koje govore o stradanju ovoga kraja. Naime, u posljednjem ratu jedan je muslimanski vojnik odsjekao ruke kipu, a u narodu se priča da je vrlo brzo potom i poginuo - kažu već sutradan. Osim kipa, za vrijeme naleta bošnjačke A BiH crkva je poharana, zapaljena, a narod protjeran.
Nakon što smo snimili dovoljno materijala oko crkve i po selu, u župnu kuću nas je pozvao mladi župnik vlč. Marin Marić. U Deževicama zime nisu blage te često debljina snježnog pokrivača bude veća od jednog metra. Zanimalo nas je kako su preživjeli nalet sibirskih hladnoća koji je, početkom 2017., pogodio čitavu regiju.
"Zimi zna biti izuzetno hladno, a 8. siječnja ujutro je termometar ispred crkve pokazivao čitavih minus 32 celzijeva stupnja. Bivši župnik vlč. Slaviša Stavnjak je uz suradnju s donatorima iz Irske uveo centralno grijanje i u župnu kuću i u crkvu", rekao nam je vlč. Marić te napomenuo kako se grijanje koristi prema mogućnostima.

Crkva Gospe Snježne

Kako smo saznali u razgovoru i iz različitih brošura te knjiga o župi Deževice koje smo dobili na dar, sadašnja crkva posvećena Gospi Snježnoj dovršena je 1961. Nekadašnja crkva bila je malo dalje, ali je vremenom postala premala tako da su župljani sagradili novu na današnjem mjestu. Prva crkva bila je u dijelu sela koje se zove Močile.
Uz Gospu Snježnu, kao prvotni patron, Deževice posebno slave već spominjanog Sv. Jakova Markijskog što je, prema župnikovim riječima, svojevrsni blagoslov. Budući da je ovo povratnička župa u koju se vratilo 150 vjernika, u odnosu na prijeratni broj od oko 1 250 duša, situaciju "spašava" narodno svetište ovog sveca rodom iz talijanske pokrajine Marche. Osim Sv. Jakova, drugotni patron je i Sv. Anto Padovanski.
"Ovdje imamo 70-ak obitelji, pretežno starijih, a njihov broj iz dana u dan sve je manji. Protekle godine bilo je dvoje krštenih i vjenčanih, a šest umrlih, od kojih većina nisu živjela na teritoriju župe", rekao nam je župnik te naglasio da svetište u narodu doprinosi vjerskom životu te činjenici kako na kraju u župi uvijek ima ljudi.
Kako uvjeti dozvoljavaju nedjeljom se slave dvije mise: jedna u župnoj crkvi, a druga u filijali. Posjećenost sv. misa izuzetno je visoka tako da se može govoriti o kompaktnoj vjerničkoj zajednici. Nažalost, čitav život ovih ljudi diktiraju vremenski uvjeti jer u Deževicama se poslije proslave Velike Gospe ne izlazi navečer bez dugih rukava.
Župa živne i za vrijeme mladih nedjelja, kad narod dođe na poseban način tražiti zagovor Sv. Jakova Markijskog. Zimi se slave mise u crkvi, a od proljeća do kasne jeseni na samom vrelu, na otvorenom.

Slavna prošlost

Brošura koju smo dobili dan dar govori kako se u deževičkom kraju mogu naći brojni stećci. Više od 80 ih ima na lokalitetu Brdo iznad Deževica. Kako je već spomenuto ovo je mjesto starije i od Sarajeva i brojnih drugih u BiH i bilo je svojevrsno trgovačko raskrižje. O tome postoje točni podaci o ugovoru između Dubrovčanina Marina Bunića i Vukše Mirilovića o vraćanju nekog duga u konjima i tovaru olova. Dokument je sačuvan i nalazi se u Dubrovniku.
Prema određenim izvorima, u 15. st. ovdje je postojala crkva i samostan posvećen Sv. Jeleni, a potom i dubrovačka kolonija. Čini se kako je sve zamrlo osmanlijskim osvajanjem Bosne, tako da su Deževice izgubile na važnosti...

Skladna unutrašnjost crkve

Razgledavši crkvu iznutra možemo zaključiti kako je riječ o lijepom zdanju, idealnom za župnu zajednicu kojoj život diktiraju meteorološke prilike.
Osim oltara i moći Sv. Jakova Markijskog, pogled privlači i deževički križ koji je izranjen simbolički s 33 rane. Taj križ je bio na Koševu za vrijeme mise koju je predslavio papa Franjo. Postaje Križnog puta uradio je akademski slikar Ante Mamuša. Župljani su izuzetno ponosi i na grijanje koje im uvelike pomaže tijekom zimskih dana.
U deževičkoj crkvi se do 1906. nalazila i veoma štovala stara slika Gospe Snježne. Mnogi su hodočastili Gospi Snježnoj nerijetko i bosonogi, te svjedočili kako su dobivali razne milosti. Stara slika je 1906. uništena, a donesena je nova, koja se i danas štuje.
Neizostavno je bilo penjanje na zvonik i to točno u podne kada se aktiviralo zvono. S tornja se može vidjeti gotovo čitavo selo te obližnje groblje u podnožju brda.
Potom smo razgledali Hodočasnički dom koji je uređen za brojne vjernike koji tijekom godine dođu u ovaj kraj. On je blagoslovljen 19. rujna 2015. nakon čega je otvoren višednevni simpozij o Sv. Jakovu Markijskom koji je okupio brojne stručnjake crkvene povijesti.
Izgradnju Doma pomogla je također općina Kreševo, prepoznavši u tome izvrsnu prigodu za promoviranje svojih turističkih potencijala. Kako biste rezervirali sobu potrebno je poslati e-mail na župni ured ili se javiti telefonom.

Najstarija župljanka

Nakon razgledanja Hodočasničkog doma s konferencijskom dvoranom te moderno uređenim sobama, župnik nas je odveo do najstarije župljanke, Anđe Čavare koja ima 93 godine i živi nedaleko od crkve. Baka Anđa je lucidna i u svojoj trećoj životnoj dobi. Inače, ona je župnikova uzvanica kad god bi medijski djelatnici iskazali želju snimati u Deževicama. Tako je ekipa BHT-a s njom radila prilog na temu Uskrsa u ovom selu.
"Hvaljen Isus, bako, kako se živi?", započeli smo razgovor s Čićincom kako je zovu u selu. "Nema bolje, kako je tako je", odgovorila nam je započinjući priču o svojoj obitelji koja je raseljena gotovo po cijeloj Europi.
Župnik se umiješao u razgovor i rekao kako novinare često dovodi k njoj jer je ona bistra, a i zna nabrojati sve župnike koji su djelovali u župi. "Jest, ali sve tanja pamet dolazi", odgovorila je Anđa na što se uključila njezina mnogo mlađa nevjesta Kata koja je istaknula kako ona ne bi mogla nabrojati ni dva župnika jer se sjeća imena samo sadašnjeg.
Nakon kraćeg razgovora saslušali smo imena svih 15 župnika u Deževicama koje nam je napamet izgovorila baka Anđa. Bilo je tu malih grešaka u redoslijedu, ali sama se ispravljala tijekom nizanja imena od prvog do današnjeg vlč. Marića.

MN/ Pozitivna priča s 1 200 metara

Nakon razgovora s najstarijom župljankom krenuli smo ka Vrelu Sv. Jakova. Međutim, na putu od crkve do vrela nalazi se jedna zaista pozitivna priča iz ovoga kraja: punionica vode Nevra koja je nastala 2006. Danas, na padinama planina Lopate i Visočice te u zahvatu planina Bitovinje i Vranice, smjestila se moderna tvornica koja crpi vodu s izvora rječice Nevre. Ukupna veličina objekta je 1 500 m². Trenutna linija za punjenje prirodne izvorske vode ima kapacitet oko 10 000 l/h i zapošljava 15-ak ljudi. Besprijekorna kvaliteta i svježina Nevre, garancija su za uspjeh. Ispitivanja su pokazala kako je voda pitka te ima veoma prijatan ukus. Na izvorištu nisu detektirane bilo kakve bakterije ili klice, što ukazuje na povoljne prirodne uvjete.
U Nevri d.o.o Kreševo razgovarali smo s Marinom Šimunić, menadžericom za prodaju. "Voda koju punimo je čista prirodna izvorska voda koja nije tretirana. Voda prolazi jedino kroz aktivni ugljen. Naši proizvodi se mogu naći diljem BiH. Osim toga radimo i izvoz. Imamo predstavništvo u Hrvatskoj. Radimo i s robnim markama, a neke od njih su Reumal, Aquareumal, Vlašić, Neum. Isto tako, punimo vodu za Konzum i robnu marku Rial", rekla nam je Marina.
Nažalost, naš je nenajavljeni posjet došao u vrijeme kada su u Nevri radili remont postrojenja, tako da smo bili uskraćeni za gledanje procesa punjenja vode, ali smo se zadovoljili promatranjem kako se prave plastične boce.

MN/Vrelo Sv. Jakova

Uzbrdo od župne crkve i nekih 100-ak metara dalje od tvornice Nevra, prema putu za Tarčin, nalazi se svetište u narodu: Vrelo Sv. Jakova. Specifičan je to prostor u dolini rječice Nevre u koji hodočaste i pravoslavni i muslimani. Staza do svetišta lijepo je uređena te pretvorena u Križni put hrvatske katoličke obitelji, dar obitelji Duno iz Kiseljaka. Blagoslovio ga je 10. srpnja 2016. mons. Pero Sudar, pomoćni biskup vrhbosanski. Također, urađena je i rasvjeta cijelim putem do vrela koju su darovale Jelka Perić i Antonija Relota iz poštovanja prema svojim roditeljima te djedu i baki.
Narodno svetište osim špilje ima oltar i klupe za hodočasnike. Prema predaji tu se u špilji  neko vrijeme sklonio Sv. Jakov Markijski. Za našeg posjeta ona je bila ispunjena zaleđenom vodom, a cijeli prostor snijegom, tako da se nije u potpunosti moglo vidjeti što je urađeno na ovom području. Vjernici ovu vodu drže ljekovitom te ju, točeći u boce, nose svojim domovima.
Osim toga, važno je spomenuti kako se za vrijeme bivše Jugoslavije ovdje nisu mogle slaviti mise. Tek s demokratskim promjenama moglo se krenuti s uređivanjem.
"Svetište" je bilo posljednje mjesto koje smo obišli radeći reportažu. Potom smo se odazvali pozivu obitelji Miletić. Tek kada su kamere bile ugašene, razvila se neobvezna priča u vezi s tiskanim izdanjem Katoličkog tjednika uz domaću pitu i kiselo mlijeko. Sestre Nada i Josipa kroz smijeh kažu kako je pita domaća, a jogurt uvozni. Razlog je veoma jednostavan, prije je u selu bilo 60-ak krava, a danas nijedna pa se mlijeko mora nabavljati. Jogurt je dakle domaći, ali su sirovine uvozne.
Nakon ugodnog razgovora i pite odlučili smo posjetiti filijalnu crkvu, ali nam je to bilo onemogućeno zbog prevelikog snijega čime smo završili posjet ovoj župi.
Na kraju, kad se sve prostudira, Deževička priča je pozitivna. Prijeratnih vjernika većinom nema, ali sada cvjeta pastoral hodočasnika. Vrelo danas mnogi nazivaju bosanskim Lurdom. O tome najbolje govore podaci turističkih zajednica koji svake godine obaraju rekorde posjećenosti, a za sada se govori o 30 000 godišnje.

LINIJA1:
Od sakralnih objekata u župi, uz kapelu na seoskom groblju, na deževičkom brdu postoji kapela posvećena Sv. Anti, gdje se jednom godišnje održava misa i blagoslov polja. U Dusini je grobljanska kapelica, a u Podgori, na groblju, nalazi se veća kapela. U Crnićkom Kameniku do 1993. postojao je lijep kip Srca Isusova, kojeg su te godine uništile postrojbe Armije BiH. Nakon rata je obnovljen.

Linija2
Malo prije Deževica nalazi se motel Luka koji ima i dječje igralište, terasu za sunčanje i restoran. Gostima se nude stolovi za stolni tenis.
Područje je idealno za biciklizam i pješačenje. Ipak, Sarajevo je smješteno samo 38 km, a međunarodna zračna luka nekih 30-ak km od motela Luka kojeg ne možete promašiti.