Kad bismo se kojim slučajem mogli vratiti u širokobriješku općinu te kobne veljače 1945., najčešća rečenica koju bismo šapatom načuli među desetkovanim hrvatskim pukom bila bi: „Pobili su pratre na Brigu!" Upravo su te fratarske žrtve bile povodom za odlazak na Široki Brijeg kako bismo saznali nešto više o djelovanju Vicepostulature postupka mučeništva Fra Leo Petrović i 65 subraće.
I sami su "oslobodioci" tijekom veljače 1945. shvatili da je njihova mržnja, pretočena u govor oružja, otišla predaleko te su počeli širiti propagandu o "fratrima s oružjem" te "vrelim uljem" koje su polijevali po partizanima.
Nažalost, mentalni komunisti i dalje, 75 godina poslije,
njeguju te laži, posebice u Hrvatskoj i dijelovima BiH...
Narod ne zaboravlja
S druge strane, hrvatski narod u Hercegovini nikada nije zaboravio što se zbilo, kao ni tamošnja Franjevačka provincija Uznesenja BDM-a. Vjernici su neprestano, gotovo odmah poslije 1945., kriomice ili javno, "hodočastili" na mjesta i molili gdje su pobijeni ili pokopani fratri smatrajući ih "svetcima u narodu". Ne želeći prejudicirati sud Crkve o njihovoj svetosti, kao ni mi, narod je ubijene fratre već 1945. nazivao mučenicima.
Franjevačka provincija u Hercegovini i
Mostarsko-duvanjska biskupija nastojale su prikupiti dokumentaciju i
svjedočanstva za sve ubijene svećenike tijekom Drugog svjetskog rata. Posebice
su željeli proniknuti što se točno dogodilo tih dana početkom veljače 1945. u
Širokom Brijegu, da bi, kad prilike dozvole, pokrenuli postupak za njihovo
proglašenje blaženima i svetima.
Upravo smo o tome u prostorijama samostana na Širokom
Brijegu, u Zapadnoj Hercegovini, razgovarali s fra Miljenkom Stojićem, vicepostulatorom postupka mučeništva Fra
Leo Petrović i 65 subraće.
Na početku nam je rekao da je zadaća Vicepostulature
prikupiti svjedočenja i dokumente koji bjelodano dokazuju da su hercegovački
franjevci ubijeni iz mržnje prema vjeri i da su se u tom teškom času ponašali
kršćanski.
"Znači, tražimo istinu i samo istinu, pa ma kakvom se ona pokazala.
Bit će teško za svih njih 66 prikupiti potrebnu građu, a zasigurno nećemo svima
moći naći grobove, pogotovu onima koji su bačeni u Neretvu ili su nestali na
Križnom putu", rekao nam je fra Miljenko i progovorio o nastanku
institucije kojoj je na čelu.
Kako je sve počelo?
Inače, prvi proglas o bilježenju podataka u svezi sa stradavanjem članova Provincije i vjernika izdao je fra Krešimir Pandžić, i to 1942. Već se tada primijetila sustavna mrzilačka opsjednutost Komunističke partije i partizana prema svemu što se ne uklapa u njihovu viziju budućeg svijeta. Naravno, Katolička Crkva i fratri u Hercegovini bili su prvi na meti.
Svjedočanstva je nastavio prikupljati tajnik Provincije fra Bonicije Rupčić, ali mu ih je zloglasna
OZNA oduzela 31. listopada 1945. i zabranila daljnja prikupljanja.
Nažalost, zatišje je trajalo do 1971. kada je provincijal
fra Rufin Šilić, vjerojatno na
krilima Hrvatskoga proljeća, naložio prikupljanje
svjedočanstava. U tome se posebice istaknuo fra Andrija Nikić sa suradnicima, a mnoga svjedočanstva prikupio je
i fra Jozo Vasilj.
Bilo je tu i drugih koji su neumorno radili na pronalaženju
činjenica, svjedočenja i dokumentacije, nemoguće ih je sve pobrojati, ali
zacijelo ne treba zaboraviti samostansku zajednicu na Širokom Brijegu koja je
kroz svo vrijeme nastojala učiniti što se moglo.
Naravno, ništa konkretno nije moglo biti učinjeno do
demokratskih promjena, a potom je došao rat i poraće...
Službeni koraci
Pravi zamah istraživanje doživljava 2004. kada je 4. studenoga ustanovljeno Povjerenstvo za pripremu kauze mučenika, a pročelnikom je postao fra Ante Marić. Povjerenstvo je obavilo mnogo posla. Između ostaloga, pokrenulo je i dovršilo radove oko iskapanja i identificiranja trojice fratara u masovnoj grobnici u Zagvozdu. Zahvaljujući naporima provincijala fra Slavka Solde, kao kruna svega dolazi 21. srpnja 2006. do imenovanja fra Luke M. De Rosa postulatorom.
Vicepostulatorom u rujnu 2007. postaje fra Miljenko koji
nam je naglasio da su prve prostorije nove institucije bile u Mostaru.
"Poslije Mostara smo se preselili na Humac, a 2010.
konačno dolazimo, Bogu hvala, na Široki Brijeg. Tada smo započeli s daljnjim
radom na otkrivanju gdje su posmrtni ostatci naših pobijenih fratara. Pokušali
smo doći do što više živih svjedoka. Puno smo dokumentacije prikupili. Istaknuo
bih da dok smo tražili fratre, nalazili bismo i zemne ostatke civila, to jest
puka Božjega. Fratre bismo iskopali, a nismo znali što s civilima. Onda smo po
općinama osnivali Povjerenstva za
obilježavanje i uređivanje grobišta iz Drugog svjetskog rata i poraća. Prvo
takvo povjerenstvo je nastalo na Širokom Brijegu, a kasnije i po drugim
općinama. Iz njihova rada nastalo je pokretanje ideje Groblja mira na Bilima, 15-ak km od Mostara", rekao je fra
Miljenko ističući da se sve pronađene informacije arhiviraju.
U Vicepostulaturi svaki pobijeni fratar ima svoju
"kutiju" u prostorijama arhive u kojoj su sve informacije u svezi s
njegovim životom i pogubljenjem. Prikupljeno se digitalizira i pohranjuje, ali
naravno misli se i na sigurnost te su fizičke kopije na drugim mjestima.
"Svaki pojedinačni fratar je kandidat za svetost i
sve do čega dođemo o njemu, moramo prikupiti i sačuvati. Bogu hvala,
zahvaljujući predanu radu, već smo pri kraju istražnoga razdoblja i spremni smo
podnijeti mjesnom biskupu sve dokumente kako bi službeno započeo biskupijski
postupak te pobijeni fratri, ili neki među njima, bili proglašeni službenicima
Božjim", rekao je fra Miljenko naglašavajući kako se u hercegovačkim
biskupijama trenutno čeka novi biskup jer je mons. Ratko Perić poslao papi
Franji zamolbu za odlazak u mirovinu zbog navršene dobi. To je i razlogom
što se još ne šalje dokumentacija u Mostar.
"Mi i dalje radimo, nalazimo svjedočanstva i
dokumente. Još bih istaknuo da mnogi sudjeluju pisanjem na natječajima. Tu su
školski radovi na teme pobijenih fratara, maturalni radovi, diplomske radnje. I
na kraju, tu je jedan doktorat na hrvatskim studijima s temom Hercegovački franjevci u Drugom svjetskom
ratu i poraću", ustvrdio je vicepostulator pokazujući zadovoljstvo što
je ova, dugo godina skrivana, tema ušla u školski program i na fakultete.
Dvojaki razlozi pokolja
Kroz razgovor s vicepostulatorom zaključili smo da su motivi ubojstva fratara na Brigu, ali i drugdje po Hercegovini, veoma jasni. Iz istraženog proizlazi da su pobijeni iz najmanje dvaju razloga.
Prvi je, naravno, mržnja jugoslavenskih komunista prema
vjeri u hrvatskom narodu. Drugi razlog je postojanje Klasične gimnazije na
Širokom Brijegu. Riječ je o školi u kojoj su, u ona vremena, većina profesora imali
doktorate iz predmeta koje su predavali. To je nedostižno i u današnjem
vremenu. Zbog te je škole komunizam slabo prodirao među siromašni hercegovački
puk koji je radije slijedio kršćanski nauk.
Komunisti su shvatili da neće imati uspjeha u Hercegovini
sve dok postoje franjevačke ustanove na Širokom Brijegu. Svoju mržnju prema
njima zaodjenuli su u riječi da odgajaju "ustaške zlikovce",
zaboravljajući da su tu školu završili i njihovi borci.
Anatomija krvavog pira po Hercegovini
Jasno je da pokolj franjevaca na Širokom Brijegu nije jedini, to je, rekli bismo, vrh ledenog brijega. Prema istraživanju Vicepostulature, pogibiju hercegovačkih franjevaca mogli bismo podijeliti na tri načina.
Prvi su pojedinačni upadi u župe, drugi je juriš na
franjevački samostan na Širokom Brijegu i treći je stradavanje fratara zajedno
s hrvatskim narodom.
Ubijanje fratara započelo je provalom partizana u župni
stan u Kongori u noći s 19. na 20. svibnja 1942. Odveli su, mučili i ubili župnika
fra Stjepana Naletilića.
Sljedeća žrtva bio je fra Križan Galić, umirovljenik, kojeg su ubili 30. listopada 1944.
bombom u župnom uredu u Međugorju. Pokopan je u mjesnom groblju Kovačica.
Na Humcu je uhićen fra
Maksimilijan Jurčić, župni vikar, i odveden prema Vrgorcu gdje je strijeljan
28. siječnja 1945. Za grob mu se ne zna.
Iste godine u Čapljini je uhićen župnik fra Petar Sesar te nakon podmetanja
strijeljan 2. veljače u noći. Još se nije saznalo gdje je pokopan.
Samostanska zajednica na Širokom Brijegu počela je
trpjeti gubitke 6. veljače. Zbog bombardiranja Širokog Brijega u Mostarski
Gradac sklonila su se šestorica fratara. Partizani su ih zarobili i bez bilo
kakva ispitivanja strijeljali iznad župne crkve. Njihova tijela otkopana su
1971. i prenesena u crkvu na Širokom Brijegu: fra Augustin Leopold Zubac, fra
Krešimir Pandžić, fra Roland Zlopaša, fra
Zvonko Grubišić, fra Rudo Jurić i
fra Kornelije Sušac.
U ovo vrijeme na Čitluku su ubijena tri fratra. Fra Ćiril Ivanković, u mirovini u
Gradnićima, i fra Filip Gašpar,
župnik u Gradnićima, strijeljani su 6. veljače, a fra Jakov Križić, župnik u Čitluku, 9. veljače 1945.. Pokopani su u
groblju Podadvor u Čitluku.
Borbe za Široki Brijeg počele su 6., a završile 7.
veljače. Fratre su upucali, ubacili u protuzrakoplovno sklonište u vrtu samostana,
zapalili i zatrpali. Ni to nije bilo dovoljno, dok su stanovali u samostanu, vršili
su nuždu po njima. Također, pobijeni su ekshumirani 1971. i ukopani u
širokobriješkoj crkvi. Tada je ubijeno njih 12: umirovljenici fra Marko Barbarić-Lesko, fra Stanko Kraljević, fra Ivo Slišković, fra Krsto Kraljević; profesori fra
Arkanđeo Nuić, fra Dobroslav Šimović,
fra Tadija Kožul, fra Borislav Pandžić; ž. vikar fra Žarko Leventić te fra Viktor Kosir, fra Stjepan Majić i fra
Ludovik Radoš.
Druga skupina fratara, koja se zbog granatiranja
samostana sklonila s đacima, bogoslovima i narodom u fratarsku mlinicu na
rječici Lištici, nije znala što se dogodilo na Širokom Brijegu. Tako su sljedećega
dana, 8. veljače, došli u samostan gdje su ih partizani odmah uhitili, odveli u
pravcu Splita te pobili, najvjerojatnije, u Zagvozdu. Do sada je u masovnoj
grobnici u Zagvozdu identificirano tijelo fra
Melhiora Prlića, a imena devet pobijenih su: fra Bonifacije Majić, fra
Fabijan Kordić, fra Radoslav Vukšić,
fra Fabijan Paponja, fra Andrija Jelčić, fra Leonardo Rupčić, fra Melhior Prlić, fra Mariofil Sivrić i fra
Miljenko Ivanković.
U okolici Ljubuškog partizani su također nastavili sa
svojom već prokušanom metodom. U razdoblju od 10. do 13. veljače uhvatili su i
pobili njih petoricu: fra Pašku Martinca,
fra Julijana Kožula, fra Martina Soptu, fra Zdenka Zubca i fra
Slobodana Lončara. Do danas su pronađena tijela fra Zdenka i fra Julijana,
i to u masovnoj grobnici u Zagvozdu.
Nadalje, u Izbičnu su pogubljena trojica fratara: fra Marko Dragićević, fra Bono Andačić i fra Nevinko Mandić. Odvedeni su za vrijeme mise i otada ih nitko
nije vidio.
Ušavši u samostan u Mostaru 14. veljače, partizani su iz
skupine fratara u zbornici odvojili njih sedmoricu i odveli ih u nepoznatu
pravcu. Prema raznim svjedočenjima, fratri su zavezani te su živi ili mrtvi
bačeni u Neretvu oko Čekrka u Mostaru. Ubijeni su: fra Jozo Bencun, provincijal, fra
Leo Petrović, fra Rafo Prusina, fra Bernardin Smoljan, fra Grgo Vasilj, fra Kažimir Bebek te fra
Nenad Venancije Pehar.
Potom je bilo zatišje do 21. svibnja kada su u župnoj
kući na Kočerinu ubijeni župnik fra
Valentin Zovko i mladomisnik fra
Andrija Topić. Partizani su proširili vijest da su fratre ubili križari
(škripari).
Hercegovački fratri ginuli su po Hrvatskoj u svibnju i
lipnju. Međutim, o njihovoj sudbini puno se manje zna nego o onima koji su
pobijeni po Hercegovini. Tako su nestali: fra
Bono Jelavić, župnik u Vitini, fra
Radoslav Glavaš, načelnik Ministarstva bogoštovlja u Zagrebu, te fra Metod Puljić, fra Darinko Mikulić i bogoslov fra
Julijan Petrović.
Zadnja skupina hercegovačkih fratara pobijena je na
Bleiburgu i Križnom putu, njih 10: fra
Bruno Adamčik, fra Anđelko Nuić,
fra Branko Šušak, fra Emil Stipić, fra Jenko Vasilj, fra Dane
Čolak, fra Tihomir Zubac, fra Lujo Milićević i fra Svetislav Markotić te fra Ante Majić. Za grobove im se još ne
zna.
Fratri nisu bili legitimni vojni cilj!
U razgovoru s fra Miljenkom zaključili smo da prema skicama koje se čuvaju u Arhivu Vojnoistorijskog instituta u Beogradu, nijedna zgrada franjevačkog posjeda – a sve su naznačene i ucrtane – nije predstavljala sjedište neprijatelja. Protuobavještajna služba koja je dobro poznavala svaki korak nije našla niti jedan neprijateljski položaj u samostanu, nego tek u blizini pravcem zapad-sjever. U samostanu i u crkvi, kako mnogi svjedoče, nije se nalazio nitko s oružjem u ruci. Ipak to nije spriječilo partizane da na crkvu ispale 300-tinjak topovskih projektila, dok im nije nestalo strjeljiva.
O gluposti propagande i srednjovjekovnoj metodi bacanja
ulja na protivnike koji pritom drže puške, ne vrijedi ni gubiti vrijeme. Niti
je bilo toliko ulja u ratnim uvjetima, niti je moguće uljem gađati naoružane
ljude u pokretu.
Što o svemu misli Ivo Josipović?
Potom smo razgovarali s fra Vendelinom Karačićem, jednim od 14 fratara koji djeluju u širokobriješkom samostanu. On vodi brigu o galeriji i riznici u kojoj se nalaze vrijedni eksponati, ali nažalost i vitrina s krhotinama i ostatcima koji su preostali nakon partizanskih pustošenja. Tu su uništena raspela, docrtavanje petokrake na slike te razbijeni moćnici...
„Pred ovom je vitrinom stajao Ivo Josipović kao kandidat
prije prvog mandata predsjednika Republike Hrvatske. Tada sam mu rekao da ako
su mogli biti krivi živi ljudi, zar su krivi umjetnički predmeti. Kome bi to
moglo smetati? On je šutio i potom rekao: 'Da, svatko ima svoje traume.'“,
rekao nam je fra Vendelin, a mi smo se ponovno sjetili nedavnih Josipovićevih nebuloza
da su fratri bili legitimni vojni cilj.
Civili, Nijemci i partizani
O zemnim ostatcima civilnih žrtava rata i poraća u širokobriješkoj općini razgovarali smo s Perom Kožulom, predsjednikom Povjerenstva za grobišta Široki Brijeg.
„Povjerenstvo je osnovano 2009. na inicijativu fra
Miljenka i bavimo se istraživanjem civilnih žrtava naše općine. U proteklih 10
godina evidentirali smo 161 grobište gdje se nalazi više od 500 žrtava čiji se
ostatci nalaze u šumama, uz putove... Od tih grobišta ekshumirali smo njih 12
gdje smo pronašli 149 žrtava i pohranili ih u mrtvačnicu gdje su bile
privremeno, sve dok ih nismo pokopali na Groblju
mira na Bilima“, rekao je Pero i napomenuo kako je u ratu i poraću u
Širokom Brijegu život izgubilo 2 165 ljudi i dodao kako se računa da je ubijeno
10% civilnog pučanstva. Struktura ekshumiranih žrtava je raznolika: osim civila
tu su i njemački vojnici, ali i partizani koje njihovi nisu željeli pokopati iz
raznoraznih razloga – jedan od glavnih je da su na silu mobilizirani s njiva
nekoliko dana prije napada na Široki Brijeg, te su bili samo „glineni golubovi“.
„Te žrtve nemaju ime i prezime jer za one koje znamo tko
su, njih obično traže njihove obitelji. Da znamo imena i prezimena, dali bismo
ih njihovim obiteljima“, napomenuo je Pero očekujući da će svi iz masovnih
grobnica naći konačni mir na Groblju mira
na Bilima.
Manje poznate stvari
Razgovarajući s fratrima, saznali smo da su se 1947., zbog širenja istine o pobijenim fratrima, u slobodnom svijetu komunisti vratili na mjesto zločina. Bio je 13. siječnja 1947. kada su partizanski komesari istjerali fratre iz samostana i zapalili sve što nije izgorjelo prilikom pada Širokog Brijega. Fratre su otjerali u Mostar, navodno zbog akcije hvatanja škripara u širokobriješkom kraju. Uz mnoštvo knjiga iz knjižnice u veljači i ožujku te godine spaljene su i matice koje su vođene od sredine 18. st. Nakon temeljito obavljena posla, još su se potrudili dlijetom uništiti natpis na kamenoj ploči iznad ulaza u samostan. A fratri su se mogli vratiti tek nakon dva mjeseca.
Ne mogavši slomiti otpor, pribjegli su drugoj metodi.
Fratri su masovno uhićivani i suđeni na duge zatvorske godine. Na kraju su
osuđeni na čak 341 godinu, odnosno 89 fratara do posljednjeg rata okusilo je neki
oblik robije.
Unatoč svemu, Hercegovačka franjevačka provincija uspjela
je preživjeti. Pritom nije zaboravljala svoje pobijene koje je, kao i puk,
držala ubijenima „in odium fidei“, odnosno mučenicima za vjeru.
Mi smo Široki napustili s mišlju da ćemo morati snimiti
reportažu i o Groblju mira na Bilima
što je postala nezaobilazna tema ljudi ovoga kraja, ali i šire. Naime,
primijećeno je zanimanje Nijemaca za svoje djedove i očeve koji su poginuli u
borbama za Široki Brijeg, a dolazile su i novinarske ekipe.
U Vicepostulaturi kažu da će povjesničari još dugo
govoriti o ovim događajima, kao i cjelokupno društvo. No, kako kažu, pri svemu
ovome ne smije se voditi mržnjom ni prema kome, nego samo ljubavlju prema
istini.
Neumitna statistika koja govori
Hercegovačka franjevačka provincija u Drugom svjetskom ratu izgubila je 66 svojih članova, odnosno nešto manje od trećine. Međutim, stvarni gubitci su veći. Govori nam o tome raspored osoblja. Godine 1944. Provincija je imala na raspolaganju 231 svečano zavjetovana člana, dok je 1945. na raspolaganju njih tek 65. Sljedeće, 1946. stanje se tek neznatno popravilo, bilo ih je 71. Nekolicina ih je bila na studiju izvan Provincije, a ostali se nisu smjeli vratiti. Komunistima sve ovo nije bilo dovoljno pa su nastavili zatvarati i proganjati preostale franjevce u Provinciji. Zbog zlostavljanja u zatvoru trojica franjevaca su umrla, pa ih treba pridodati skupini pobijenih.
Što je puk o svemu mislio, možda ponajbolje govori
rečenica koju je u prepirci s fratrom izrekla jedna žena: „Da išta valjaš, i ti
bi bio u zatvoru kao i druga tvoja braća.“
Ako išta znate, prijavite!
Ako bilo što znate što bi moglo pripomoći u otkrivanju istine, što prije dojavite. Naravno, dojavite i ako ste dobili neku milost ili ozdravljenje moleći zagovor nekoga od pobijenih.
U traganju za saznavanjem što se točno dogodilo poglavito
mogu pomoći još živi svjedoci. Svi potrebni podatci za stupiti u doticaj s Vicepostulaturom
nalaze se na www.pobijeni.info.
Nema komentara:
Objavi komentar