Teritorij današnjeg Azerbajdžana tijekom povijesti pripadao je zaista velikom broju različitih carstava. Od 8. st. prije Krista naseljavala su ga plemena Medijaca, a kasnije je postao dio Perzijskoga Carstva. Sredinom 7. st. osvojili su ga Arapi, a u 11. st. Seldžuci. Godine 1231. napali su ga Mongoli, a potkraj 14. st. Timur Lenko, azijski osvajač i osnivač Timuridskoga Carstva. Od 15. do 18. st. u Azerbajdžanu su se prožimali osmanski i perzijski utjecaji.
Nakon Perzijsko-ruskog rata mirovnim ugovorima iz 1813.
i 1828. dio teritorija predan je Rusiji, a poslije Oktobarske revolucije (1917.)
u Azerbajdžanu djeluju radnički sovjeti. Sovjetsku su vlast 1918., uz pomoć
Britanaca, srušili musavatisti, pripadnici azerbajdžanske Muslimanske
demokratske partije, koji su proglasili neovisnu državu. U svibnju 1920.
porazila ih je Crvena armija, a Azerbajdžan je proglašen Sovjetskom
Socijalističkom Republikom.
Rat s
Armenijom i otvaranje Zapadu
Nakon raspada SSSR-a Azerbajdžan je 1991. proglasio
neovisnost, dok je od 1989. s Armenijom bio u sukobu oko Gorskoga Karabaha
(enklave u Azerbajdžanu većinski naseljene Armencima), koji je prerastao u rat.
Armenija je zauzela oko 20% azerbajdžanskoga teritorija uz Gorski Karabah kako
bi ga povezala sa svojim državnim teritorijem. Od 1994. taj se problem pokušava
riješiti pregovorima. Istodobno je Azerbajdžan obilježavala unutarnja
nestabilnost: do 1995. izvršena su tri državna udara i dva neuspjela pokušaja,
kao i smjene predsjednika dok nije uspostavljen režim Hejdara Alijeva.
On je Azerbajdžan otvorio zapadnim, uglavnom američkim,
naftnim kompanijama radi iskorišćivanja bogatih kaspijskih naftnih ležišta i
izgradnje novih regionalnih naftovoda, čime bi se smanjila ovisnost o Rusiji i
dobila politička potpora SAD-a. Također, od 1992. Azerbajdžan je bio u sporu s
Iranom oko granice, a postoji i zahtjev manjinskih Lezgina, njih oko 200 000, za
ujedinjenjem sa sunarodnjacima u Dagestanu.
U listopadu 2013. Ilham
Alijev ponovno je izabran za predsjednika uz oporbene prosvjede. Prema
Ustavu, Azerbajdžan je unitarna republika s predsjedničkim sustavom vlasti, a
predsjednika na izravnim izborima biraju građani za mandat od 5 godina, bez
ograničenja broja mandata, u čemu je i najveći problem s političkim sustavom
jer praktično jedan čovjek može vladati doživotno.
Problemi s režimom
Kršćani Ruske Pravoslavne i Armenske Apostolske Crkve, kao
i svi protestanti, nalaze se između dvije vatre. S jedne je strane državni
aparat i režim dinastije Alijev, a s druge strane su različiti ekstremisti,
kako vjerski, tako i nacionalni. Iako je zemlja službeno sekularna, režim
posebnu pozornost daje kontroliranju vjerskih zajednica i Crkava iza plašta
straha od ekstremizma. Prema međunarodnim izvješćima, razina prisluškivanja i
nadgledanja je toliko nazočna da kršćani više ne znaju komu vjerovati. Još
jedan pokazatelj koliki je pritisak na svećenicima i protestantskim pastorima
jest činjenica da je njima lakše obavljati pastoralne zadaće unutar azerbajdžanskog
naroda u susjednoj Gruziji i Iranu (koji se nalazi visoko na ljestvici vjerske
netolerancije i kršenja sloboda) nego u matičnoj zemlji. Pritisak nad
manjinskim Armencima je također velik zbog pograničnog spora sa susjednom
Armenijom i višedesetljetnim međunacionalnim tenzijama. Također, zabilježen je
problem koji imaju novokrštenici ako vode podrijetlo iz muslimanskih obitelji.
Problemi s
registracijom
Zbog straha od ekstremizma državna su tijela nametnula
tolika pravila i zahtjeve da je partikularnim Crkvama postalo virtualno
nemoguće kompletirati registraciju za određeni pastoralni projekt. Zakon za
registriranje koji je izmijenjen 2009. zahtijeva da vjerske zajednice i Crkve izvrše
ponovnu registraciju, međutim odgovor iz državnog aparata često glasi „u
procesu je dobivanje dozvole“ što može trajati veoma dugo.
Crkve i vjerske organizacije koje se nisu registrirale
kao i vođe njihovih pastoralnih projekata mogu se suočiti s velikim novčanim
kaznama i zabranama djelovanja. Tako se može reći da je ponovna registracija
postala najveća prepreka djelovanja svih Crkava u Azerbajdžanu.
Može se dogoditi da Crkva koja ima
višestoljetnu prisutnost u toj zemlji sada ne može izvršiti registriranje te
postoji opasnost da se pretvori u kripto Crkvu ili nelegalnu vjersku zajednicu.
Ako ne postoji registracija, sav pastoralni materijal može biti zaplijenjen za
vrijeme policijske racije.
Svećenici i pastori dobivaju sudska i
policijska upozorenja da ne smiju širiti „naučavanja Isusa Krista“ u Azerbajdžanu
unatoč činjenici da Ustav te zemlje jamči vjerske slobode.
Objašnjenje je jednostavno: režim se boji da širenje
kršćanstva neće okrenuti ljude prema Rusiji, dok bi širenje netradicionalnog
islama okrenulo narod prema Iranu.
Iz predočenog je jasno kako u Azerbajdžanu nema
krvavih progona koji postoje u nekim drugim zemljama, međutim problematično je
to što jedna zemlja na vratima Europe ima tako tvrd stav prema vjerskim
slobodama, a posebno prema kršćanima. Navedene restrikcije kao i pritisci na
manjine koje demokratski svijet ne bi trebao poznavati navele su američku
organizaciju Opendoors da Azerbajdžan
stavi na 34. mjesto po razini progona kršćana u svijetu.
Staljin srušio katoličku crkvu
Nakon što je sv.
Ivan Pavao II. 2002. posjetio Azerbajdžan, država je Katoličkoj Crkvi
darovala zemljište u glavnome gradu Bakuu za gradnju crkve Bezgrješnog Začeća
budući da je prema Staljinovoj
odredbi jedina tamošnja katolička crkva srušena 1930. Katolička je zajednica u
Azerbajdžanu vrlo mala i ima tek nekoliko stotina vjernika te još stotinjak
katolika koji privremeno borave u zemlji.
Zamrznuti konflikt
Novi porast sukoba u Nagorno Karabahu poslije skoro 22
godine mira ponovno je u prvi plan izbacio ovaj „zamrznuti konflikt“ čije paljenje
može imati daleko šire i opasnije posljedice. Teritorij Nagorno Karabaha i danas
je, nakon više od 25 godina, predmet spora između Armenije i Azerbajdžana. Ove
dvije zemlje koje dijele taj prostor počele su sukob tijekom 1988. još za vrijeme
Sovjetskog Saveza. Raspadom zajedničke države, već 1991., izbio je pravi rat
koji je trajao sve do 1994. kada je Rusija uspješno ugovorila primirje.
Od tada je bilo sporadičnih okršaja koji nisu
ozbiljnije narušavali dogovor. Međutim, razmjena vatre, koja je uključivala
tešku artiljeriju i avijaciju, prijeti da ovaj trusni prostor baci u nove
ratove.
Protestanti su posebno na udaru
Tijekom uskrsnog vremena 2013. dva pastora male
Baptističke Crkve u Azerbajdžanu dobila su novčanu kaznu od nekoliko tisuća
eura zato što su predslavili službu. Na sudu su završili točno na Veliki petak
gdje su, osim novčane kazne, dobili i upozorenje da će ako nastave sa svojim „aktivnostima“,
dobiti veće kazne te uhićenje. Treba naglasiti da ovo nisu jedini problemi s
kojima se susretala Baptistička Crkva u toj zemlji. Naime, u raciji nekoliko
mjeseci prije prekinuta je služba te su zaplijenjene knjige, notni zapisi i
ostali materijali.
Nema komentara:
Objavi komentar