Povijest Tanganjike i Zanzibara, ujedinjenjem kojih je
nastala današnja Tanzanija, usko je isprepletena. Prastanovnici Tanganjike bila
su bušmanska plemena, a Zanzibar je bio naseljen narodima iz skupine Bantu. Izvan
obalnoga pojasa nakon doseljenja naroda iz skupine Bantu oblikovali su se
mnogobrojni plemenski savezi, a jezik skupine Svahili postao je jezikom
sporazumijevanja afričkih naroda skoro cijele istočne Afrike.
Od 1503. Zanzibar i obalno područje Tanganjike bili su
pod vlašću Portugalaca sve do 1698. kada su ih protjerali Arapi iz Omana. Godine
1861. Zanzibar se odvojio od Omana i postao samostalnim sultanatom.
Prvi europski istraživači Tanganjike bili su Nijemci Johann Ludwig Kraff i Johannes Rebmann, koji su 1840-ih ispitivali
područje oko Kilimandžara, te britanski istraživači R. F. Burton i H. J. Speke
koji su 1858. otkrili jezera Tanganyiku i Viktorija.
Njemačkoj je, sporazumima s Velikom Britanijom 1886.,
pripala Tanganjika te je 1888. osnovano Njemačko istočnoafričko društvo, a
1890. uspostavljena je kolonija Njemačka Istočna Afrika. Protiv vladavine
njemačkih kolonijalista već je 1888. buknuo muslimanski ustanak, a 1891.
ustanak plemena Hehe i Masai. U Prvom svjetskom ratu Nijemci su četiri
godine branili Njemačku Istočnu Afriku od savezničke vojske, a nakon rata Liga
naroda je 1922. podijelila tu koloniju u dva mandatna područja: Velika
Britanija dobila je Tanganjiku (od 1890. Zanzibar je bio britanski
protektorat), a Belgija Ruandu.
Ujedinjenje otočja i kopna
Postavši, godine 1946., starateljskim teritorijem
UN-a, Tanganjika je i nakon Drugog svjetskog rata ostala pod britanskom
upravom. Neovisnost je ostvarena 1961., i to, začudo, mirnim putem, a sa Zanzibarom je 1964. stvorena Republika Tanganjika i Zanzibar koja je malo kasnije
preimenovana u Tanzaniju. Sredinom 1960-ih bio je uspostavljen socijalistički
sustav vladanja te je bila provedena nacionalizacija, a od sredine 1980-ih
Tanzanija postupno napušta državno-planski model i preusmjerava se na tržišno
gospodarstvo. Početkom 2000-ih siromašno je bilo oko 36% stanovnika, a
gospodarstvo je među najnerazvijenijima u svijetu i ovisno o međunarodnoj
pomoći.
Teško shvatljiva situacija
Kako bi se razumjela situacija u kojoj se nalaze
tanzanijski kršćani, moraju se uzeti u obzir različiti sociološki, politički i
povijesni događaji u zemlji tijekom više stoljeća. Prije svega treba napomenuti
kako su na otočju i dijelovima priobalja kršćani manjina i tu imaju najveće
probleme dok u sjeverozapadnim dijelovima zemlje predstavljaju većinu i žive u
miru. Također, riječ je o zaista, narodima i jezicima, raznolikoj zemlji te mjestu
gdje se isprepliću brojni postkolonijalni utjecaji.
Kada se završila britanska okupacija, 1963. zemlja je postala
socijalistička. Osim tog promašenog političkog uređenja koje je nanijelo dosta
gospodarske štete, postoji konstantna prijetnja islamskih militanata iz okolnih
zemalja. Dovoljno je samo zaviriti u vijesti koje dolaze iz Tanzanije i može se
zamijetiti kako je to jedna tužna priča o stalnim bombaškim napadima, paljenju
crkava, ubojstvima te neprekidnim međuvjerskim napetostima tamo gdje su kršćani
manjina. Također je nazočan i pokret za osamostaljenje Zanzibara.
Zbog svih nabrojanih problema,
siromaštva, tranzicije, radikalnog islama na otočju i priobalju, upada
terorista Al-Shabaaba iz okolnih
država, Open Doors organizacija koja
vrši monitoring zemalja u kojima se proganjanju kršćani, stavila je Tanzaniju
na 36. mjesto od 50 najkritičnijih država.
Tanzanijski Babilon
U Tanzaniji se govori oko 120 jezika koji pripadaju
svim velikim porodicama afričkog kontinenta. Službeni status imaju engleski i
svahilski, a brojem govornika ističu se još jezici asu, bena, gogo, ha, haja te
još 20-ak jezika... Prema procjeni iz 2012., u Tanzaniji živi oko 49 600 000 stanovnika
uglavnom Bantu crnaca (95% ili oko 130 naroda), među kojima su najbrojniji
pripadnici skupina Sukuma (9,5%), Hehe i Bena (4,5%)... U primorju žive Arapi i
Svahili (mješanci Azijaca i crnaca Bantu), a u gradovima Pakistanci i
Europljani. Sjevernu i središnju Tanzaniju naseljavaju hamitski Masaji i narodi
srodni Bušmanima. Po vjeri je gotovo podjednako muslimana i kršćana, dok je na
otoku Zanzibaru čak 98% muslimana. Snažna je i prisutnost različitih
domorodačkih vjera pogotovo u zabačenim područjima.
Na svu sreću nema problema između plemena. Tanzanija
je poznata i kao zemlja u kojoj djeluje nekoliko hrvatskih misionara. U intervjuu za Katolički tjednik
misionar don Dražen Klapež je 2014.
rekao kako je Tanzanija (kopneni dio) za sada u miru, međutim okolne države
imaju dosta problema.
Kako je Al-Qaida
postala svjetski poznata?
Prije napada na njujorške
blizance 2001. Al-Qaida zajedno s Osamom bin Ladenom bila je poznata samo
manjem broju laika te stručnjacima za terorizam. Međutim, bombaški napadi na
američka veleposlanstva u Tanzaniji i Keniji 1998. bili su uvertira za ono što
je svijetu pripremala Al-Qaida i
pridružene joj terorističke organizacije. Simultani napadi 7. kolovoza 1998. u
Dar es Salemu i Nairobiju ubili su 200 ljudi, a napadači su povezani s
egipatskim militantima koji su opet bili u uskoj vezi s Bin Ladenom i Al Zarkavijem tj. Al-Qaidom. Tako je ta teroristička organizacija na svjetsku
pozornicu svojim nedjelima ušla upravo na teritoriju Tanzanije.
Stalni
napadi na crkve i svećenike
Tijekom veljače i ožujka 2014. islamski su militanti
izveli nekoliko simultanih napada na crkve i pastoralne objekte u Zanzibaru.
Podjednako su napadnute i protestantske i katoličke bogomolje, a detonacije su se
čule kilometrima uokolo. Separatistička muslimanska organizacija Buđenje prijetila je kršćanima i godinama
ranije. Također, muslimanski su ekstremisti 13. rujna 2013. bacili kiselinu na
katoličkog svećenika Josepha Anselma
Mwangambua kada je izlazio iz internet caffea u Zanzibar Cityju.
Pretpostavlja se da su islamski ekstremisti ubili u veljači 2013. vlč. Evaristusa Mushija također
katoličkog svećenika, dok je na Božić
2012. iz pištolja upucan još jedan svećenik. Udruga Christian Solidarity Worldwide prijavila
je kako su bande tijekom godina pljačkale, palile i oštetile najmanje 20 crkava
i pastoralnih objekata nazvavši te čine „novim sofisticiranim i planiranim napadima“
na kršćanske zajednice.
Nema komentara:
Objavi komentar