Butan je visokoplaninska zemlja kojoj polovica
teritorija leži iznad 3 000 m. Pučanstvo je uglavnom koncentrirano u dolinskim
proširenjima središnjeg i zapadnog dijela zemlje i u graničnom području prema
Indiji. Većinski su narod Butija (60% populacije), tibetski doseljenici. Oni govore
tibetskim dijalektima od kojih je najrašireniji dzongkha, danas službeni jezik Butana, a po vjeri su mahayana
budisti. Oko 35% pučanstva nepalskoga je podrijetla i oni su hinduisti. Starosjedioci
su Sharchopsi koji žive u istočnom dijelu, a od tibetskih su naroda primili
način života i vjeru (budizam). Stanovnici žive uglavnom u selima (70%) za koja
su karakteristični budistički samostani (dzong), građeni kao utvrde, a koji
služe istodobno i kao administrativna (civilna i vjerska) središta. Budizam i
hinduizam su službene religije, a kršćanstvo nije priznato.
Povijest
države
Prema prvim povijesnim podatcima, Tibetanci su se od IX.
st. doseljavali u današnji Butan potiskujući starije indijsko pučanstvo. Prva
čvršća državna organizacija ustrojava se tek u XVII. st. Zahvaljujući položaju,
Butan je dugo bio pošteđen kolonijalnog osvajanja i tek je 1772. došao u sukob
s britanskom Istočnoindijskom kompanijom. Tek su 1865. britanske trupe
zaposjele ključna mjesta u zemlji. Na osnovu sporazuma iz 1910., Butan je
zadržao unutarnju autonomiju, a Britanija je preuzela upravljanje vanjskom
politikom te zemlje. Budući da se Butan vezao za Indiju, ona je 1949. preuzela
britansku ulogu. Reformama tijekom 1960-ih Butan je promijenio tradicionalno
feudalnu strukturu društva. Punu neovisnost stekao je 1971.
Nepalci u Butanu (oko 35%) zahtijevaju godine 1990. veća
politička prava, što je izazvalo nemire. Početkom 2000-ih bili su pogoršani
odnosi s Indijom jer su pobunjenici u Assamu djelovali i iz gerilskih uporišta
u Butanu. Potkraj 2006. kralj je abdicirao pa na prijestolje dolazi njegov sin Jigme Khesar Namgyel Wangchuck.
Godine 2008. održani su prvi slobodni izbori na kojima
je pobijedila Butanska stranka mira i prosperiteta. Unatoč naizgled demokratskom
Ustavu iz 2008. kojim se kaže kako je Butan ustavna monarhija s parlamentarnim
sustavom vlasti, demokracija još nije zaživjela. Konfekcijska rješenja su tu,
ali je kralj i dalje šef države, dok izvršnu vlast ima Vlada. Religijski
nacionalizam ponekad ima veći utjecaj od zakona što se ogleda u tome da su
često državni uredi stacionirani u budističkim hramovima.
Puštanje
filma o Isusu kažnjivo
Za kršćane mogućnost biranja zastupnika i nije toliko
bitna budući da elementarno pravo na bogoslužni prostor nije omogućeno. Najgore
prolaze oni kršćani koji su daleko od većih gradova, a prema statistikama, može
se vidjeti kako većina pučanstva živi na selu, što je samo po sebi dovoljan
pokazatelj.
Problematična je činjenica kako dijelovi indijskih
država imaju protuobraćeničke zakone u smislu kažnjavanja prelazak s hinduizma na
neku drugu religiju, te takve zakone projiciraju na dijelove Butana koji su
većinski hinduistički što dodatno stvara probleme kršćanskim skupinama. Tako je
službeni New Delhi prije desetak godina morao izvršiti pritisak za oslobađanje
dvoje kršćana pentekostalaca, izvjesnih Benjamina
Dungana i Johna Tamanga,
optuženih za prozelitizam. Oni su uhićeni u siječnju 2006. i osuđeni na tri
godine zatvora jer su u kući stanovnika Butana prikazali film o Isusu. Puštanje
filma u obiteljskom ozračju je kažnjivo u državi gdje se ne preporuča kršćanima
međusobno sastajanje. Iako odavno nema zabilježenih linčovanja i javnih progona
kršćana kao u drugim zemljama Azije, nabrojane zabrane izgradnje crkava i
okupljanja vjernika dovoljne su da Butan dobije lošu ocjenu što se tiče
vjerskih sloboda.
Ipak, prema istraživanjima Deutsche Wellea, određene se stvari pomiču nabolje. Posljednjih
godina postoje glasovi unutar samog državnog aparata kako je Budistička
kraljevina Butan spremna službeno priznati kršćanstvo, što je za zemlju koja je
do prije 50 godina imala feudalizam veliki napredak.
Ugrožena prava kršćana
Kršćani u Kraljevini Butan izloženi su svakodnevnim
pritiscima, posvjedočio je indijski biskup Dajeelinga Stephen Lepcha u svojoj izjavi koju je dao za UCANews 2004. Mons. Lepcha pastoralno skrbi i za vjernike u Butanu.
"Kršćanima je u toj zemlji zabranjeno sudjelovati na bogoslužjima ili u
javnosti prakticirati ili govoriti o svojoj vjeri. Iako su vjerske slobode
formalno bile moguće, sva prava su ponovno uskraćena 2000., a svako se kršenje
propisa kažnjava zatvorom, dok je katoličkim svećenicima, uglavnom Indijcima,
zabranjen ulazak u zemlju", rekao je biskup u svom apelu svjetskoj
javnosti.
Kršćani nisu osvajači
Papa Franjo je tijekom susreta s azijskim biskupima u kolovozu 2014. pozvao
Crkvu na tom kontinentu da bude "kreativna" i da "uspostavi
dijalog" s tamošnjim različitim kulturama čuvajući svoj
"identitet", te je izrazio želju da se azijske zemlje otvore vjerskim
slobodama.
Sveti Otac se obratio biskupima azijskih zemalja okupljenim pod predsjedanjem kard. Oswalda Graciasa, nadbiskupa Mumbaja. U svom govoru Papa je ponovio kako kršćani nisu osvajači, što je često uvriježeno mišljenje u brojnim azijskim zemljama koje poistovjećuju kolonizatorske zemlje s kršćanima.
Poziv je upućen velikoj Kini, ali i Sjevernoj Koreji, Vijetnamu, Afganistanu, Butanu, Bruneju, Laosu i Mijanmaru, zemljama koje nemaju diplomatske veze sa Svetom Stolicom.
Sveti Otac se obratio biskupima azijskih zemalja okupljenim pod predsjedanjem kard. Oswalda Graciasa, nadbiskupa Mumbaja. U svom govoru Papa je ponovio kako kršćani nisu osvajači, što je često uvriježeno mišljenje u brojnim azijskim zemljama koje poistovjećuju kolonizatorske zemlje s kršćanima.
Poziv je upućen velikoj Kini, ali i Sjevernoj Koreji, Vijetnamu, Afganistanu, Butanu, Bruneju, Laosu i Mijanmaru, zemljama koje nemaju diplomatske veze sa Svetom Stolicom.
Nema komentara:
Objavi komentar