Tiskovni ured Svete Stolice objavio je 18. ožujka kako je papa Franjo ovlastio Kongregaciju za proglašenje svetaca da objavi Dekret o herojskim krjepostima sluge Božjega Petra Barbarića koji je rođen u Klobuku u Hercegovini 1874., a preminuo u Travniku u Bosni 15. travnja 1897. Sada se Petra Barbarića može zvati Časni Sluga Božji. Želeći eventualno saznati nadnevak proglašenja blaženim te nešto više iz života časnog sluge, razgovarali smo s paterom Božidarom Nagyjem, postulatorom kauze.
P. Nagy je rođen 1941. u Bedekovčini u Slavoniji. Gimnaziju je završio 1960. u Slavonskom Brodu, a 1961. stupa u Isusovački red. Studira na Papinskom sveučilištu Gregoriana u Rimu gdje postiže licencijate iz filozofije i teologije. Dvogodišnju specijalizaciju iz katehetskog pastorala te doktorat iz teologije postigao je 1978. na Papinskom salezijanskom sveučilištu u Rimu disertacijom Ivan Merz čovjek vjere i odgojitelj za vjeru. Postulatorom kauze za kanonizaciju Ivana Merza imenovan je 1972. i tu službu vrši do danas. Više godina obavlja funkciju vicepostulatora sl. Božjega Petra Barbarića.
Poštovani dr. Nagy, papa Franjo ovlastio je 18. ožujka ove godine Kongregaciju za proglašenje svetaca da objavi Dekret o herojskim krjepostima sluge Božjega Petra Barbarića. Time je završen jedan dio procesa za beatifikaciju. Što dalje slijedi? Je li poznat nadnevak proglašenja blaženim?
Dobro
ste ovo napomenuli da je ovim činom priznanja Petrovih herojskih krjeposti dovršen
prvi dio, i to glavniji i važniji dio procesa za beatifikaciju sluge Božjega
Petra Barbarića koji je trajao od 1938. pa sve do sada, tj. 77 godina! Od sada pa
do beatifikacije Petar Barbarić nazivat će se ČASNI sluga Božji (latinski: venerabilis!) Ali još nisu ispunjeni svi
uvjeti za beatifikaciju. Vodi se još jedan proces koji nije mogao započeti prije
dok nije objavljen Dekret o herojskim krjepostima. A to je proces o čudesnom
uslišanju po Petrovu zagovoru. Prema crkvenim propisima koji su u praksi već
nekoliko stoljeća, za svaku beatifikaciju, a potom i kanonizaciju Crkva traži
jedno čudesno uslišanje koje se dogodilo po zagovoru dotičnog kandidata za
oltar, a čime i Bog potvrđuje da je on moćan u svojem zagovoru i da Bog također
želi njegovu zemaljsku proslavu. U slučaju časnog sl. Božjega Petra čudo koje
se dogodilo po njegovu zagovoru upravo je sada na proučavanju u Kongregaciji za
kauze svetaca u Vatikanu. Dokumenti o čudesnom ozdravljenju prolaze kroz tri
komisije: liječnička, teološka i kardinalska. Kada će ovo proučavanje biti
dovršeno, teško je reći. Mi se nadamo ove godine. Stoga se i točan nadnevak
beatifikacije ne može odrediti prije nego Papa Franjo potvrdi objavljivanje i toga
drugog dekreta, tj. Dekreta o priznanju čudesnog uslišanja po zagovoru č. sl.
B. Petra.
Mnogi će reći
kako č. sl. Božji Petar Barbarić na najljepši mogući način povezuje Hercegovinu
i Bosnu te dijecezanske, franjevačke i isusovačke svećenike. Kako to
komentirate?
Časni
sl. B. Petar u sebi, ne samo da povezuje dva dijela BiH-a i njezino svećenstvo,
nego on ostvaruje ono najbolje čemu je usmjeren svaki pastoralni rad crkvenih
službenika, a to je svetost. On je divan plod, ostvareni cilj kršćanskog
odgojnog rada što ga je Crkva preko svojih svećenika i redovnika stoljećima
vršila u hrvatskom narodu Bosne i Hercegovine. Crkva i njezini službenici imaju
samo jedan cilj: spasenje i posvećenje duša. Kršćanski narod ne postoji zbog
dijecezanskih svećenika, redovnika franjevaca, isusovaca. Nego svi su oni kao
službenici jedne Crkve samo u službi Božjeg naroda da ga vode prema cilju,
prema vječnom spasenju i posvećenju. U slučaju č. sl. B. Petra to djelovanje
Crkve preko njezinih službenika postiglo je puni uspjeh! I zato Petar, ne samo
da povezuje, nego i jest uzor svima, pogotovo mladim pripravnicima za
svećeništvo, kako dijecezanskog, tako i redovničkog klera.
Širi auditorij
uvijek zanimaju čuda koja se dovode u vezu s jednom osobom za koju je pokrenut
postupak beatifikacije. Časni sluga Božji je bio „svetac u narodu“ gotovo odmah
poslije svoje smrti. Možete li o tomu nešto više reći?
Veliko
štovanje č. sl. B. Petra i molitve upravljene njemu posebno su se povećale kad
je njegovo tijelo s groblja preneseno u sjemenišnu crkvu u Travniku 1935. O
tome se može čitati u njegovoj drugoj biografiji (Puntigam - Vanino)
gdje se navode i značajnija uslišanja. Od te godine također i Glasnik Srca Isusova, sve dok je izlazio
do 1945., redovito je objavljivao zahvalnice onih koji su se utjecali u Petrov
zagovor i zadobivali uslišanja. Unatoč tomu što je bilo onemogućeno štovanje č.
sl. B. Petra u javnosti za vrijeme komunističkog režima, narod je i dalje
molio, išli su na njegov prazan grob na Bojnu u Travnik, a i privatno se mnogo
molilo. I naravno da su se događala uslišanja. Od tih uslišanja izabrano je
jedno veoma uvjerljivo koje se sada proučava na Kongregaciji za kauze svetaca u
Vatikanu. Riječ je o ozdravljenju jednoga dječaka od cerebralne paralize i od
atrofije mozga koje se dogodilo još prije više od 30 godina nakon što su se
njegova obitelj i mnogi prijatelji pod vodstvom isusovca p. Josipa Kukuljana,
koji je i dao inicijativu za to, molili sl. B. Petru za ozdravljenje toga
dječaka. I čudo se dogodilo. Riječ je o jednom znanstveno neobjašnjivom izlječenju,
kako su već potvrdili naši hrvatski liječnici.
Na web-stranici
Mostarsko-duvanjske biskupije piše kako je časni sluga Božji Petar jedan od „najmirisnijih
cvjetova Družbe Isusove na ovim prostorima u njezinu 450-godišnjem djelovanju,
iako je bio formalno njezin član samo dva dana prije smrti položivši
jednostavne isusovačke zavjete, ali je poprimio sav odgoj i obrazovanje od
otaca isusovaca“. Kako to komentirate?
U
činjenici da je č. sl. B. Petar Barbarić stigao pred cilj, tj. do skore
beatifikacije, odnosno da mu je Crkva već priznala herojske krjeposti, treba uočiti
dva momenta. On nije samo plod odgoja koji je primio kroz zauzeti rad svojih
odgojitelja, najprije otaca franjevaca koji su vršili redovitu dušobrižničku
službu dok je još bio kod kuće u Klobuku do svoje 15. godine, a onda u instituciji
sjemeništa u Travniku kod otaca isusovaca. Treba imati na umu i njegovu osobnu
suradnju s Božjom milošću koja mu je jednim dijelom dolazila preko tih vanjskih
odgojnih čimbenika, ali i s druge strane koja je iznutra djelovala u njegovoj
duši. Djelovanje Božje milosti u Petrovoj duši činilo ga je spremnim prihvatiti
sve pozitivne poticaje koji su dolazili izvana i pokazivali mu put do svetosti;
to je prvotni čimbenik u oblikovanju i nastajanju jednoga svetca. Kad
proučavamo živote svetaca, vidjet ćemo da su oni uvijek dar Božje milosti onom
vremenu, onom narodu u kojem su živjeli. Oni su spremno prihvaćali Božju milost
koja ih je iznutra rasvjetljavala i vodila da su mogli ostvariti svetost
života. Dakle, isusovački vanjski odgoj u Travničkom sjemeništu bio je samo sredstvo
i povoljan ambijent gdje se djelovanje Božje milosti u Petrovoj duši razvilo do
punine, do svetosti. Uostalom, bilo je puno đaka sjemeništaraca koji su zajedno
s Petrom, a potom i kasnije, učili i bili odgajani u Travničkom sjemeništu dok
je ono djelovalo pod vodstvom isusovaca. Ali ni jedan od njih nije postigao ono
što je Petar ostvario surađujući savjesno s Božjom milošću koja ga je vodila
prema svetosti!
Proces za
proglašenje blaženim započeo je prije više od pola stoljeća, međutim morao je
biti obustavljen, a njegovo tijelo je misteriozno nestalo. Možete li nam
objasniti zašto je proces obustavljen?
Odgovorit
ću najprije na jedno drugo pitanje koje niste postavili, ali na neki način
zahtijeva odgovor prije nego izravno odgovorim na vaše pitanje. A to
„nepostavljeno“ pitanje glasi: Zašto je proces č. sl. B. Petru započeo tek
1938., dakle 40 godina nakon njegove smrti? Treba imati na umu da je on uživao
glas svetosti već za života, a pogotovo nakon smrti kad je objavljena njegova
biografija 1900. koja je potom bila tih godina prevedena na nekoliko europskih
jezika i koja ga je učinila veoma poznatim, posebice po europskim sjemeništima
i bogoslovijama. A onda je s godinama malo pomalo pao u zaborav. Tomu je
pridonio i Prvi svjetski rat, pa raspad Austro-Ugarske monarhije, a s tim u svezi
i reorganizacije austrijske isusovačke provincije kojoj je pripadala uprava
Travničkog sjemeništa itd. Također jedan razlog zašto proces nije bio odmah
započeo bio je u tome što se tada još uvijek smatralo, a što je bilo krivo, da
bi kandidat za oltar morao imati i neke izvanredne mistične darove, pa da je
trebao učiniti neka „velika“ vanjska djela apostolata itd. A to je sve
„nedostajalo“ kod č. sl. B. Petra koji je izvana gledajući, bio samo jedan običan
sjemeništarac istina dobar, marljiv savjestan, ali ništa „izvanrednoga“. Osim
toga, sve do 1935. nije bilo nekog ozbiljnijeg zahtjeva sa strane hrvatskih
isusovaca da se nešto pokrene u slučaju njegova postupka beatifikacije.
Odlučan
korak u tome smislu učinio je p. Anđelko Jurić, tadašnji provincijal novoosnovane
hrvatske Provincije Družbe Isusove nakon Prvog svjetskoga rata. On se svojski
zauzeo da se pokrene postupak za Petrovu beatifikaciju. Ishodio je sve potrebne
dozvole u Rimu, dao je prenijeti Petrovo tijelo s groblja Bojne u crkvu
Travničkog sjemeništa i onda je stvar krenula ozbiljno naprijed. Službeni
biskupijski proces započeo je 1938. u Sarajevu i dovršen je 1943., dakle za
nekoliko godina i još tijekom Drugog svjetskog rata uspjelo se dokumente
procesa poslati u Rim na Kongregaciju za kauze svetaca. Ondje je spise procesa
trebalo prevesti na talijanski, a njih je bilo veoma mnogo (više od 700
stranica). To je trajalo skoro deset godina. U međuvremenu je oko 1954. nestalo
njegovo tijelo, veze s domovinom zbog komunističkog režima bile su prekinute
tako da se u Kongregaciji za kauze svetaca s nastavkom Petrova procesa odlučilo
pričekati neka bolja vremena koja smo mi, evo Bogu hvala, dočekali.
Zašto je jedan
mladić koji je umro nekoliko godina prije početka 20. st. bio «prijetnja»
režimu u SFRJ? Ima li to veze s njegovim starijim bratom franjevcem koji je
ubijen 1945., s hrvatskim narodom i Katoličkom Crkvom općenito ili jednostavno
s institucijom sjemeništa u Travniku? I što se dogodilo s tijelom časnog sluge
Božjega?
Prema
č. sl. B. Petru, makar je živio tako davno kad su komunističke ideje bile tek u
povojima, primijenjen je isti kriterij kao i prema svemu što je u bivšoj SFRJ bilo
hrvatsko i katoličko; zaustavljanje njegova postupka beatifikacije nema veze s
ubojstvom njegova starijega brata fra Marka, širokobriješkog mučenika.
Kada je komunistički režim osvojio vlast gdje god je nešto dolazilo do izražaja
u smislu promicanja i očuvanja katoličke vjere u hrvatskom narodu, kao što je
bilo i štovanje Petra Barbarića, to je trebalo biti obustavljeno, spriječeno,
onemogućeno, itd. Budući da su još skoro desetak godina poslije rata vjernici
potajice dolazili na grob Petra Barbarića na molitvu u kriptu nekadašnjeg sjemeništa
(a za to su morali čak podmićivati i portire i čistačice da ih onamo puste), to
je režimu počelo sve više smetati i napokon su komunisti odlučili ukloniti
njegov lijes što su i učinili. U narodu su proširili lažnu vijest da je tijelo
bačeno u Lašvu te da ga ondje više nema. Međutim, Bogu hvala, ipak nije bilo
tako. Premda im je cilj bio stvarno uništiti Petrovo tijelo, to se nije
dogodilo. Prema nekim dosta sigurnim informacijama, radnici koji su to trebali obaviti
ipak su bili bogobojazni pa umjesto da su izvršili taj svetogrdni čin, oni su lijes
s Petrovim tijelom samo zakopali u istom podrumu, malo dalje od mjesta gdje je
inače stajalo. Kada je dio zgrade sjemeništa vraćen i kada se počelo s
uređivanjem, tijelo je pronađeno. Od onda je i proces beatifikacije krenuo
ozbiljno naprijed i sada je evo pred svojim završetkom.
Danas je gotovo
nezaobilazno pitanje o načinu života koji hrvatske obitelji «tjera» da imaju
mnogo manje djece nego prije. Čitajući o životu Petra Barbarića, može se
saznati podatak kako je rođen u obitelji s devetero djece. Izgleda da su
duhovni pozivi i, uvjetno rečeno, velike obitelji povezani?
Bez
daljnjega da je brojnost djece u nekadašnjim obiteljima bio jedan, ali ne
jedini, razlog češćih duhovnih zvanja. Ali ja bih tu dodao drugi daleko važniji
razlog, a to je što je u tim obiteljima bio dobar kršćanski odgoj i posebice
što se u tim obiteljima prakticirala zajednička obiteljska molitva. A upravo tu
se stvara onaj plodni duhovni humus gdje niču duhovna zvanja. Svojedobno su u
Sjemeništu na Šalati u Zagrebu vršili jednu anketu među sjemeništarcima o
povezanosti njihova zvanja s molitvom u obitelji. Većina je sjemeništaraca
odgovorila da dolaze iz obitelji u kojima se obavljala zajednička obiteljska
molitva roditelja s djecom.
Možete li nam reći nešto iz života sluge
Božjega što je manje poznato ili se skoro nikako ne zna u široj javnosti?
Nema nekih značajnijih
podataka iz njegova života koji već nisu poznati preko njegovih biografija, a
koje su do sada o njemu objavljene. Međutim, ipak ima dosta manjih detalja koji
nam se sada otkrivaju iz akata njegova procesa beatifikacije i koji upotpunjuju
njegovu sliku kao svetoga mladića. Konkretno riječ je o izjavama 25 svjedoka
koje su dali o Petru tijekom biskupijskog procesa koji se vodio u Sarajevu od
1938. do 1943. To su sve svjedoci koji su ga poznavali, njegova rodbina,
njegovi kolege iz sjemeništa i gimnazije. Prije godinu dana počeli smo
objavljivati najzanimljivije dijelove tih svjedočanstava u Glasniku Srca Isusova i Marijina u svakom broju pa ih
zainteresirani mogu ondje naći i dalje čitati kako budu objavljivani.
Kad bi Vas netko
tko nema poveznica s Katoličkom Crkvom pitao tko je zapravo Petar Barbarić, što
biste mu odgovorili?
Nekomu
tko ne pripada Katoličkoj Crkvi trebalo bi malo truda i napora da se objasni u
čemu se sastoji veličina toga mladića koji, gledajući izvana, nije učinio nikakva
velika herojska djela, niti je za sobom ostavio mnoge spise. Ipak, treba
napomenuti da su na njegov grob već odmah nakon njegove smrti počeli dolaziti i
muslimani i pravoslovni tražiti njegov zagovor, što se spominje i u njegovim
biografijama. Unutar naše kršćanske vjere mi imamo drukčije, Božje kriterije po
kojima mjerimo i ocjenjujemo vrijednost jednog života i duhovnu veličinu jedne
osobe koja je u svojem životu nastojala živjeti po Božjoj volji. U vezi s č.
sl. B. Petrom i njegovom svetošću često se spominje jedna činjenica, a i ja bih
je ovdje želio posebno istaknuti: č. sl. B. Petar Barbarić i sada već crkvena
naučiteljica sv. Mala Terezija bili su suvremenici! Ona je od Petra bila
samo godinu dana starija (rođena je 1873., a Petar 1874.). Ali umrli su iste
godine, 1897., od iste bolesti (tuberkuloze pluća). Oboje su s 15 godina
krenuli u Bogu posvećeni život: Petar u Travničko sjemenište, Terezija u karmelićanski
samostan. Kod sv. Male Terezije još je uočljiviji taj jednostavni, samostanski
život, bez ikakvih „velikih“ vanjskih djela, čak njezinu svetost većina njezinih
susestara u samostanu nije uopće zamjećivala za vrijeme njezina života! A ipak
nakon smrti zasjala je njezina svetost i dovela je, ne samo do oltara, nego je
dobila i najveću čast koju jedan svetac može dobiti, a to je da je nakon
kanonizacije proglašena crkvenom naučiteljicom, 34. po redu u dugoj,
dvotisućljetnoj povijesti Katoličke Crkve. I završio bih s onom čuvenom
Petrovom rečenicom koja se često spominje i jedna je od najvažnijih koje nam je
Petar ostavio i kojom je izrazio kako je došao do svetosti: „Od svih putova što
vode u nebo meni se čini najkraćim, najlakšim i najpouzdanijim onaj kojim
čovjek ide ispunjajući svoje obične dužnosti.“ A taj put nije doveo Petra samo
u nebo, nego i do prave svetosti koju mu se Crkva priprema javno priznati kad
bude uskoro službeno proglašen blaženim, a nakon toga, nadamo se, i svetim.
Objavljeno u Katoličkom tjedniku broj 20 2015.
Objavljeno u Katoličkom tjedniku broj 20 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar