Hrasno se nalazi u krševitom neumskom zaleđu u Trebinjsko-mrkanskoj biskupiji na središtu zračne linije Mostar - Dubrovnik. Smješteno je na nadmorskoj visini od oko 250 metara i okruženo je brdima među kojima su najpoznatija: Žaba na jugozapadu i Budisavina na sjeveru. Ima malo obradive zemlje i uglavnom je pokriveno niskom šumom graba, jasena, kljena i hrasta, a s obzirom na klimatske uvjete, predstavlja idealno područje za uzgoj duhana. Već stoljećima se nalaze na granici između svjetova, država te različitih kultura. Nažalost, ljudi iz tog kraja, što zbog ratova i politike te potrage za boljim životom, raseljeni su po cijelome svijetu...
prijevoje, polja, dolinice, a poslovično se lako izgubiti ili pogrešno skrenuti...
Pet pravaca k svetištu
Iz Neuma se u Hrasno može doći preko
30 km dugačke asfaltirane ceste, a od Stoca vodi 25 km prometnica koja izbija
na visoravan Hrasna. Ni pravac iz središta biskupije, Trebinja, ne treba
zaboraviti. Odatle se može, prateći korito Trebišnjice, doći preko Ravnoga te izići
na put Neum – Hrasno, a dalje do svetišta. Iz Dubrovnika se, osim preko Neuma,
može stići preko Slanoga, Zavale i Ravnoga do Hutova...
Budući da smo u ovo svetište dolazili
iz pravca Mostara idući magistralom k moru, bilo je logično krenuti jedinom
preostalom rutom koju nismo nabrojali, onom preko Svitave. U Hrasno se skreće
sedam kilometara južno od Čapljine i četiri kilometra istočno od Metkovića u
selu Krupa-Dračevo. Na desetom kilometru od tog sela nalazi se raskrižje za
Svitavu i Hrasno. Iako u Svitavi postoji područna crkva koja pripada župi
Hrasno, svoj put smo nastavili dalje prema svetištu i središtu vjerskog života.
Nakon sedam kilometara užasno lošeg,
po rubovima okrnjenog i nebrojno puta krpljenog puta, na raskrižju Čapljina – Neum
- Stolac skrenuli smo k pravcu Neuma i za stotinjak metara bili na našem
odredištu. Kasnije smo saznali kako taj put uopće nije pravljen za „civile“,
nego za potrebe radnika lokalne hidrocentrale.
Iako sve možda izgleda komplicirano,
kada se zapamte samo dva mjesta prema kojima treba skrenuti, čitav put izgleda
mnogo lakši. U pomoć priskače i Kraljica Mira koja s Gradine, brdašca visokog 50-ak
metara, uz koji se penje put križa, upada u oči bez obzira s koje strane
dolazite. Kip Marije kao da maše rukama govoreći: „Dođite k meni.“
Baka Sofija i policija u
svetištu
Nakon ulaska u ograđeno svetište
zamijetili smo prostrano crkveno dvorište zasađeno zelenilom i sadnicama te
policijski auto s dvojicom policajaca koji su netom izišli iz župnog ureda.
Vrlo nas je zanimalo jesu li policajci tu došli privatno ili poslovno, a to
ćemo kasnije saznati.
Čitav kompleks izgleda kao duhovno
utočište negdje na dalmatinskim otocima. Kamen u zemlji i na brdu, ugrađen u
crkvu, u križni put te stazice i prateće objekte, podsjeća nas kako smo došli u
kraški kraj mediteranske klime. Da ovo mjesto bije boj i s vodom, pokazala nam
je i čatrnja te nekoliko velikih plastičnih cisterni razbacanih oko kuće.
Hodajući od Gradine prema župnom uredu, vidjeli smo kako je teren urađen
kaskadno s lijepim kamenim stazicama. Ispred župnog ureda sjedila je baka Sofija
Pavlović, rođena Kuzman, majka don Antuna Pavlovića, župnika
i čuvara svetišta. Ranije u telefonskom razgovoru smo zaključili kako u župnom
uredu djeluje starija osoba, ali nismo znali da je to župnikova majka.
Nakon kršćanskog pozdrava „Hvaljen
Isus“, koji je, kako smo kasnije saznali, u ovom kraju iznimno uvriježen i
sačuvan, vidjeli smo da je baka Sofija, iako 1921. godište, još uvijek pokretna
i relativno zdrava. U razgovoru s njom, dok se nije pojavio župnik, otkrila nam
je kako ona živi sa sinom u župnom stanu. Također ima i drugog sina i snahu
koja joj dođe pomoći u poslu, a radost joj donose i unuci. Rekla nam je kako je
divno imati obitelj i unuke, ali i sina svećenika.
„Rat i etničko čišćenje“ su
počeli 1976.
Naš razgovor je „prekinuo“ don Antun
koji nam je odmah, na prvu, u nekoliko rečenica približio stanje ovoga kraja. Naše
„čavrljanje“ se iz dvorišta premjestilo unutar zdanja.
„U župi, prema posljednjem popisu za
blagoslov kuća, ima 574 vjernika i ne može biti više, nego samo manje. To je
trend smanjivanja broja stanovnika kojemu se ne vidi kraja. Ljudi odlaze i
manje se djece rađa. Primjerice, prošle smo godine imali šest krštenja, ali
netko dođe iz Neuma krstiti dijete ovdje i ode... stoga je broj i manji. Ljudi
uglavnom odlaze u Neum, a Dubrovnik, Čapljina i Metković su puni ljudi iz naših
krajeva. Uvijek se odavde iseljavalo, ali ja kažem kako je sve ubrzano 1976.
ukidanjem uskotračne pruge“, saznali smo na početku razgovora od don Antuna.
Prema njegovim riječima, tada je u župi
Hrasno „krenuo rat“ i iseljavanje. Budući da je tračnica prolazila od Čapljine
prema Dubrovniku, mnoštvo je ljudi radilo oko željeznice i imali su sigurnost.
Osim toga postojala je mogućnost brzog plasmana povrća koje su proizvodili u
ovom kraju.
„Ja sam kao sjemeništarac išao Ćirom
u Dubrovnik i vidio sam što je ta tračnica značila za ovaj kraj. Recimo, u to
vrijeme ukidanja tračnice u susjednoj župi izgrađena je škola za 800 đaka, a
danas ih ima devet. To je slika čitavog kraja. Mnogi kažu kako sada imamo đaka
u Neumu jer tada nije ni bila osnovana općina Neum. Tada ja kažem kako u Neumu
nema ni polovica tog broja đaka“, istaknuo je župnik i naglasio da je iseljavanje
počelo 1976., a konačno je 1992. pokazala kakav se plan krio iza toga. Unatoč
obećanjima kako će biti izgrađena nova, modernija tračnica, to nikada nije
učinjeno. Tako je kraj koji je 1903. u Hrasnom mogao kupiti voznu kartu za Beč,
ostao bez žile kucavice i postao skoro kao slijepo crijevo, na marginama
politike i većih društvenih zbivanja.
„Trebalo je ovaj prostor isprazniti
kako bi se 'riješila' čitava obala Neretve, a Luka Ploče bi bila u vojnom
smislu na dlanu. To bi se i ostvarilo da srpska vojska nije zaustavljena na
Stolovima“, komentirao je prve mjesece rata upravitelj svetišta u Hrasnom.
Razgovarajući o kvaliteti cesta,
iseljavanju mladih, zapostavljanju ovoga kraja u prošlom režimu, župnik je
naglasio kako je čuo određene poznate hrvatske političare koji su poslije
Daytona govorili da nova i bolja cesta kroz Hrasno nije hrvatski interes. On
smatra kako se mnogi boje naseljavanja Bošnjaka u Neumu, ali ne kao vlasnika
imovine, što već normalno postoji, nego kao budućih glasača na izborima. Nova
cesta bez prelaska granice s Hrvatskom to bi zasigurno ubrzala. Ne vidimo
drugog razloga.
Ostali su samo samci
Unatoč iseljavanju izgleda da je do
1992. bilo vjernika u župi, ali je rat sve dodatno pokrenuo stoga su ostali
samo „starčad“ i samci. Djeca posjete svoje roditelje, a selo im služi kao špajz. Zanimalo nas je što to znači, a
župnik nam je objasnio kako ovdje napune prtljažnike i vrate se u svoja mjesta
prebivališta - gradove.
Kako smo saznali, osjetan je i
problem starih momaka. „Prošle godine sam brojao i u više od polovice kuća ne
mogu uopće govoriti o obiteljima, nego su to kuće u kojima 'samo netko ima' - jedno
ili dvoje. Stari momci u šali znaju reći da ih ne kritiziram jer oni čine i
pola župe. Stoga imam status quo“, ističe u šali župnik te naglašava
kako im govori nek' se žene i idu gdje žele.
Mnoštvo filijalnih crkava i
grobalja
Don Antun smatra kako jedino u
Svitavi može reći da ima jaku župnu bazu, u svim ostalim selima je „tanko“. „Oni
se dole bave poljoprivredom, ali nažalost nemaju mogućnost plasmana proizvoda.
Jednostavno ih uvozni lobi sruši. U Čapljini npr. na tržnici čim se pojavi neka
cijena na kojoj bi se moglo zaraditi, uvozni lobi doveze robu i cijena padne“,
komentirao je težak položaj Hrvata-katolika u Hrasnom, pogotovu onih koji se
bave poljoprivredom. Ovaj kraj je u prošlosti bio bogat i brojnim grlima stoke,
pa se žargonski znalo reći Hrasno-masno, ali danas to nije slučaj. Stoka se
uzgaja, ali ne kao prije.
Župa ima skoro 30 grobalja, a don
Antun je tu tri godine i na mnoga još nijednom nije otišao. Može se reći kako
je 18 aktivnih gdje se vrše pokapanja, molitve i slave mise. Hrasno ima
nekoliko filijalnih crkava i kapelica. „Najjača“ je ona u Svitavi gdje ima 70
obitelji s oko 300 vjernika. Potom slijede filijale u Gornjem Hrasnom, Dašnici,
Bajlovcima Kolojanju i Brštanici. Nedjeljom župnik slavi tri mise koje su
pravilno raspoređene po filijalama i nedjeljama u mjesecu kako bi starom
svijetu lakše bilo doći. Poštuje se i dan župnog zajedništva kada se misa slavi
u središnjoj crkvi i svetištu, a ne po filijalama.
Pred kraj razgovora zanimalo nas je
što su policajci s početka priče radili u svetištu. Nažalost, župni ured je
opljačkan jer je „netko“ shvatio da je svetište prazno. Župnik kaže kako se zna
da su počinitelji izvjesni Sanel iz Zenice te njegov pomagač iz Nove
Bile. U posljednje vrijeme čitav kraj muku muči s lopovima koji dolaze „na
ljetovanje“ u Neum. Ne znamo jesu li pljačkaši od zanata ili nužde kako bi mogli
još koji dan vidjeti more. Ukradena je i Gospina kruna s kipa, valjda je lopov
mislio da ima veliku vrijednost. Župnik nam je ispričao i originalnu prijevaru
za ukrasti 500 eura što su „uvezeni“ lopovi uspjeli počiniti nad jednom
župljankom, ali je nećemo širiti dalje.
Također je naglasio kako bi zbog
ulaska Hrvatske u Europsku uniju trebalo pojačati policijske ophodnje kroz
čitav kraj i staviti policijsku rampu. Ne kako bi se sprječavao protok ljudi i
roba, već da bi se zabranio ulazak svih sumnjivih osoba koje na more idu samo s
jednim ciljem, a to je pljačkanje.
Mlado svetište, stara župa
Poslije razgovora u župnom uredu
razgledali smo čitav kompleks. Iako je svetište relativno mlado, župa je stara
više od 250 godina, nastala 1761. Hrasno je tada imalo oko 670 vjernika, a
obuhvaćalo je sela od Doljana kraj Metkovića do Poplata i Kruševa. Zanimljivo
je spomenuti kako je 1921. uspostavljena župa Gornje Hrasno pa je skoro odmah
ukinuta, a 1936. je opet uspostavljena te je dokinuta ratnim zbivanjem 1942.
kada su župnika ubili četnici te se mlada župa silom prilika prisjedinila sa
starijom. Unatoč brojnim odvajanjima pojedinih dijelova župe kako bi se
osnovale one nove, Hrasno je ipak teritorijalno ostalo jedna od najvećih župa u regiji. Na jednom dijelu
njezin promjer iznosi 40 km.
Crkva Bezgrješnog začeća BDM-a je izgrađena
1935., prema nacrtima inženjera Miroslava Lossea, i nekoliko puta je
obnavljana. Uspostavljanjem svetišta 8. svibnja 1977. postupno su
izgrađeni/nadograđivani mnogi elementi svetišta koje sada vidimo: Gospin kip u
bronci na Gradini; križni put kojeg su darovali iseljenici; vanjski oltar;
svečani ulazni slavoluk; kulturno sakralna galerija Kraljice Mira; Lurdska špilja; Jankov
grob (Janko je
bio mladić-vojnik koji je poginuo u Drugom svjetskom ratu, a bio je član tada
ugledne hrvatske obitelji iz stolačke župe); svećenička grobnica za duhovna
zvanja s teritorija župe; pomoćna ambulanta, suvenirnica te Zavičajni muzej,
spomenik poginulim braniteljima i umrloj djeci u posljednja dva rata, i bista don
Stjepanu Batinoviću (1912. - 1981.). Don
Dumo je bio dugogodišnji župnik u
Hrasnom, urednik časopisa Dumo i njegov narod te bismo mogli reći glavni
pokretač za utemeljenje svetišta Kraljice Mira u Hrasnom.
Važno je napomenuti kako se don Dumo,
između ostalog, mnogo brinuo za duhovna zvanja u župi kojih je inače za 250
godina bilo 56, od kojih je danas 34 živućih, 15 svećenika te 19 časnih
sestara. Na razini župe, krajem osmog mjeseca obilježava se i dan duhovnih
zvanja.
Crkva kao galerija
Nakon razgledanja čitavog kompleksa
obišli smo i unutrašnjost crkve. Mala je to i obična bogomolja koja izvana
privlači pozornost zanimljivim rješenjem triju zvona na zvoniku srednje visine.
Iznutra bi bila obična, ali je ukrašena, možda i previše, raznim umjetničkim
djelima. Župnik u šali kaže da crkva izgleda kao galerija te da postoji namjera
izmještanja svih „nepotrebnih“ i manje vrijednih slika.
Najvrjednija slika je ona stara Gospina,
dimenzija 196 x 145 cm iz venecijanske škole s kraja 17. i početka 18. st.,
koja se nalazi odmah desno od ulaza. Ne zna se kako je završila u Hrasnom, ali
se smatra kako su je tu donijeli misionari isusovci te da je vjerojatno dar
tadašnjeg Pape.
Crkvu krasi i prelijepi kameni oltar iz
1936., izgrađen na Korčuli od tamošnjeg kamena. Bio je to dar jednog župljanina
iz Los Angelesa i koštao je 700 tadašnjih dolara. Bilo bi zanimljivo izračunati
koliko je to sadašnjih eura ili maraka, ali zasigurno nije malo. Krstionica i
ambon su također lijepi i darovani su također iz Los Angelesa, međutim njihov
položaj nije dobro određen te ih je lako zamijeniti. Oboje je napravljeno u
radionici u Čapljini, a izgradio ih je župljanin rođen u Doljanima kod
Jablanice. U planu je izgradnja vitraja.
Hoće li se Hercegovina
raseliti?
Nakon okrjepe, soka i hladne vode iz
čatrnje razgovarali smo kratko u opuštenoj atmosferi o nekim bitnim segmentima
vjere u Hercegovini. Župnik kaže kako je ovdje jaka vjera u narodu, međutim ne
postoji više ona stara poslovica: „Hercegovina sve naseli, al' se ne raseli.“
Nažalost, raseljavanje traje i dalje...
Kopkalo nas je i to kako je hrasničko
svetište Kraljice Mira relativno nepoznato i bez vreve hodočasnika jer za
vrijeme našeg posjeta samo je jedna obitelj došla na Gradinu. Nema tu velikih
novčanih ulaganja u infrastrukturu i hotele, iako je svetište četiri godine
starije od jednog drugog mjesta molitve zapadnije u Hercegovini, koje posjete
milijuni vjernika tijekom godine. Uz smijeh nam don Antun odgovara kako
svetišta i trebaju biti tiha i mirna kako bi se vjernici mogli sabrati sa
svojim mislima.
U duhu te rečenice napuštamo Hrasno i
krećemo k Hutovu...
S obzirom na svoj položaj, veličinu, mnoštvo zaseoka, kapelica, grobalja i krivudavih cesta, zanimljivo je spomenuti kako Hrasno graniči s više od polovice župa Trebinjske biskupije, točnije njih osam. Budući da čitava biskupija ima samo 15 župa, ovo je zasigurno jedinstven slučaj u Crkvi u Hrvata, a možda i šire.
Nema komentara:
Objavi komentar