Albanija, zanimljiva turistička destinacija u kojoj se vidi raznolikost, teška prošlost i slaba ekonomska situacija s turbokapitalizmom, zemlja paradoksa i mnogobrojnih političkih eksperimenata koji su ju natopili krvlju tolikih mučenika te uništili skoro 2 000 vjerskih objekata. Često razmišljajući o Albaniji, mislimo da nešto znamo, međutim većina tih stvari su predrasude i poluistinite informacije. U to nas je uvjerio razgovor koji smo vodili, u povodu predstojećeg pastirskog pohoda pape Franje Albaniji, s mons. Lucjanom Avgustinijem, biskupom Biskupije Sapë.
Mons. Lucjan Avgustini je rođen 1963. u Ferizaju na
Kosovu. Bogosloviju je završio u Zagrebu, a nakon ređenja od 1989. do 2006.
obavljao je pastirsku službu u Prizrenskoj biskupiji nakon čega odlazi u
Albaniju, Biskupiju Sapë. S njim smo razgovarali u kakvu ozračju Albanci-katolici
i čitava država dočekuju Rimskog biskupa, ali i o ostalim gorućim problemima i
nadama u toj zemlji koja je dugo bila izolirana...
Preuzvišeni,
21. rujna papa Franjo dolazi u jednodnevni posjet Albaniji. Recite nam u kakvu
ozračju Katolička Crkva u Vašoj zemlji dočekuje Svetog Oca?
Da, kako je već poznato od 15. lipnja kada je papa
Franjo u nagovoru prije Anđeoskog
pozdrava na Trgu sv. Petra izjavio da na poziv mjesnih biskupa želi posjetiti Albaniju, Katolička Crkva čeka
ovaj trenutak u ozračju radosti. Radost
koja obuhvaća dušu i tijelo, ne samo vjernika Katoličke Crkve, nego cijelog naroda i političke vlasti. Albanski narod, iako siromašan, bogat je vrlinama, osobito u
gostoprimstvu. U ovom ozračju čekamo posjet Svetog Oca pape Franje.
Mnogo je
zemalja i crkvenih predstavnika pozvalo Papu u posjet njihovim zemljama, ali je
on izabrao Albaniju. Možete li nam reći, prema Vašem mišljenju, zašto?
Poznato je kako će svaki biskup ili biskupska konferencija,
svaki državni predstavnik,
bio predsjednik ili premijer ili neki od ministara, kad ima priliku susretati
Svetog Oca, uputiti mu poziv da posjeti njegov narod i državu. Također, i u ovom slučaju biskupi u Albaniji, pojedinačno, a također i kao BK, u povodu hodočašća u
Rim kada smo posjetili grobove sv. apostola Petra i Pavla zajedno s vjernicima,
uputili smo poziv Svetom Ocu da posjeti Albaniju. Također i premijer u povodu posjeta Vatikanu i susreta sa Svetim Ocem
u travnju ove godine, pozvao ga je da posjeti našu državu.
No, svakako naši pozivi nisu pravi
razlozi zašto je odlučio posjetiti Albaniju. Svima nama je poznat
stav Svetog Oca Franje o susretu osoba u periferiji. Albanija je u periferiji
Europe, osobito što se tiče ne tako dalekog prošlog vremena, patnje i mučeništva za vrijeme komunizma,
vrijeme kada su mislili „ubiti“ Boga u srcu ovog plemenitog naroda. To bi mogao
biti jedan od razloga posjeta, ali nije pravi razlog. U povratku nakon apostolskog
putovanja u Južnu Koreju, papa
Franjo izjavio je zašto želi posjetiti Albaniju: „Zbog dvaju važnih razloga.
Prvo, jer su uspjeli stvoriti vladu – a govorimo o Balkanu – vladu nacionalnog
jedinstva između muslimana, pravoslavnih, katolika s međureligijskim vijećem
koje mnogo pomaže i koje je uravnoteženo. I to je dobro, usklađeno je.
Prisutnost Pape je reći svim narodima: 'Može se raditi zajedno!' Osjetio sam da
bi to bilo kao prava pomoć tom plemenitom narodu. I drugo, ako mislimo na
povijest Albanije, vjerski je to bila jedina od komunističkih zemalja koja je u
svojem ustavu imala ateizam. Ako si išao na misu, to je bilo protuustavno! A
onda, rekao mi je jedan od ministara da je bilo uništeno – želim biti precizan
s brojkom – 1 820 crkava! Pravoslavne, katoličke... tada. A onda, druge crkve
su bile pretvorene u kina, kazališta, plesne dvorane… Osjetio sam da trebam ići.“
Nakon
dugogodišnje komunističke vladavine u Albaniji, Katolička Crkva se ponovno
rađa... Možete li nam ukratko opisati stanje Katoličke Crkve u Albaniji danas i
odnos vlasti prema njoj?
Nakon željeznog i jako strogog komunizma koji je bio
u Albaniji, Crkva se preporodila i nastoji rasti sve više. Poznato je da je Albanija
bila jedina ateistička zemlja službeno proglašena u cijelom svijetu. Katolička
Crkva danas u albanskom društvu igra jednu jako važnu ulogu, ne samo u duhovnom
smislu, nego i u razvoju čovjeka u potpunosti – bez obzira na vjersku
pripadnost – u intelektualnom, ljudskom, kulturnom, ekonomskom i svim ostalim
potrebama razvoja. Katolička Crkva, zahvaljujući potpori dobročinitelja iz
cijelog svijeta, danas je uspjela sagraditi sve razorene zgrade, crkve, župne stanove,
samostane i druge ustanove, dapače mogu reći da je ljepša jer je urešena ljepotom krvi mučenika koji su bogatstvo naše mjesne Crkve. Što se tiče
odnosa s državnom vlašću,
Crkva ima veliki ugled. Sklopljen je ugovor između Albanije i Svete Stolice. Državna
vlast pokušava joj pomoći u
svojim mogućnostima, ali svakako da imamo još dosta toga urediti: što se tiče crkvene imovine koja je bila
nacionalizirana i još nije
vraćena, zatim stanje svećenika koji nemaju zdravstveno ili mirovinsko
osiguranje... Svakako da surađujemo kako bismo našli sporazum.
Ovom prigodom, u povodu posjeta Svetog Oca Franje
Albaniji budući da je mjesna Crkva još siromašna,
vlasti su preuzele većinu troškova
oko uređenja i priprave za posjet, i to je jedan veliki znak suradnje.
Biskup
ste u Biskupiji Sapë. Možete li našim čitateljima predstaviti svoju biskupiju i
čitavu Katoličku Crkvu u Albaniji?
Katolička vjera u Albaniji vuče korijene još iz vremena apostola Pavla. To
nam govori sam apostol u svojoj Poslanici
Rimljanima (15,19). Ilirik je obuhvaćao
današnju cijelu Albaniju i šire. Albanci su potomci Ilira.
Već u prvom stoljeću imamo mučenike, a zatim i osnivanu biskupiju u Draču, a
kasnije u 3. i 4. stoljeću osnivane su i biskupije kao što su: Skadar, Lezha,
Ulpiana (današnja Priština
na Kosovu) i tako dalje...
U povijesti na teritoriju današnje Albanije postojale su 32 biskupije.
Danas imamo 6 aktivnih biskupija, (5 biskupija i Apostolska administratura južne
Albanije sa svim pravima jedne biskupije). Biskupije Tirana – Drač i Skadar –
Pult su nadbiskupije metropolije. Biskupija Sapë, gdje sam pastir ovih vjernika,
osnovana je 1062., samo osam godina nakon Istočnog raskola. Spominjem ovaj povijesni
događaj jer upravo kroz tlo Albanije bila je takozvana Teodozijeva crta koja je
podijelila dvije imperije između Rima i Carigrada.
Biskupija Sapë se prostire na sjeverno-istočnom dijelu
Albanije, obuhvaća teritorij od 2 544 četvorna kilometra i ima oko
180 000 stanovnika: od toga su oko 50% katolici, a ostalo su muslimani. Budući
da je 70% teritorija planinski, jako je teško za pastoralni rad. Biskupija ima 33 župe sa 110
kapelanija i na njezinu prostoru djeluje 19 svećenika, od toga 5 svećenika su
mjesni, koji su zaređeni 2000., to znači poslije komunističkog režima, a ostali
su misionari iz Kosova, Italije i Njemačke.
Moram ponoviti kako je ovdje bio željezni komunizam.
Albanija je bila jedina država na svijetu službeno proglašena ateističkom gdje je vjera
bila zabranjena zakonom, crkve ili ostale vjerske institucije zatvorene, porušene
ili pretvorene u sportske ili kinodvorane. Biskupi, svećenici, redovnici ili su
bili strijeljani, ili osuđeni i umrli po zatvorima, ili prinudnim radovima po
kamp logorima. Vjerska sloboda se vratila krajem 1990., a 1993. Albaniju je posjetio
Sveti Otac, danas sv. Ivan Pavao II.,
kojom je prigodom zaredio i biskupe i tako uspostavio crkvenu vlast. Od tada
sve je trebalo početi ispočetka tako da je priprema svećeničkih kandidata
trajala sve do 2000. kada su zaređeni prvi svećenici.
Iako je
Katolička Crkva univerzalna, zanima nas jedno pitanje. Boravili ste u Hrvatskoj
i BiH. Možete li usporediti Crkvu u Hrvata s Crkvom u Albaniji?
Da, ja sam studirao teologiju u Zagrebu i poznajem
dobro situaciju Katoličke Crkve na tlu Hrvatske i BiH. Sigurno da je Katolička Crkva
univerzalna, ali svaka ima i svoje „boje“ i „nakit“ s kojim se ukrašava i tako se
daje sjaj i ozračje Glavi, Isusu Kristu. Ono što se treba istaknuti, to je zajednička
patnja i mučeništvo stoljećima, koje su doživjeli vjernici ovih krajeva, i
vjernost Kristu Isusu.
Također želim spomenuti da u Hrvatskoj i BiH, iako
je vladao komunizam, vjera nije bila potpuno zabranjena. U Albaniji jest, naročito
nakon 1967. kada su prihvatili komunizam Mao
Ce Tunga i s takozvanom kulturnom revolucijom rušili crkve te spalili i uništili sve što je bilo vjersko. Dok su u Hrvatskoj i
BiH bile poznate promjene koje je II. vatikanski sabor donio, u Albaniji to
nije bilo poznato sve do povratka vjerske slobode. Tek smo prije nekoliko
mjeseci tiskali dokumente
II. vatikanskog sabora na albanskom jeziku.
S kakvim
se pastoralnim problemima susreće Katolička Crkva u Vašoj biskupiji i čitavoj
zemlji?
Pastoralnih poteškoća imamo puno. Manjka svećenika, primjer navodim za
moju biskupiju. Zatim udaljenost mjesta u pastoralnoj skrbi vjernika. Imamo
udaljena naselja i do 5 sati pješačenja
od mjesne župne crkve. To su uglavnom planinska naselja gdje nema asfalta i putova.
Jedna druga poteškoća je
ekonomska. Budući da su naselja daleko, koristimo Jeep auto koji troši
više goriva, a to košta. Vjernici su siromašni... Tako da bismo ostvarili naš pastoralni rad, moramo uložiti
značajna financijska sredstva. Poteškoća
imamo jer još nemamo uređen
redovit financijski prihod za svećenike i misionare, osim misnih intencija i pomoći
dobročinitelja.
Svjesni
smo problema koji postoje na Bliskom istoku između muslimana i kršćana. Možete
li našim čitateljima objasniti kakva je situacija između kršćana i muslimana u
Albaniji?
Što se tiče stanja na Bliskom istoku i naših međuvjerskih
odnosa, ne vidi se da se nešto promijenilo između kršćana i muslimana u zajedničkom
životu u Albaniji. Primijetilo se, kao i u drugim zemljama na Balkanu, da se širi
vehabizam (vehabiti) koji se smatra strožom linijom u islamu. No, to nije narušilo
naše međuvjerske odnose. Mogu vam navesti primjer da Islamska zajednica u
Albaniji ako bi netko prihvatio kršćansku vjeru, ne osuđuje nikoga na smrt,
nego to smatra slobodom osobe.
Albanija
je zemlja u kojoj su kršćani u manjini u odnosu na muslimane. Možete li nam
objasniti kakvi su ekumenski odnosi s Pravoslavnom Crkvom i međureligijski
dijalog s muslimanima?
Što se tiče vjerske pripadnosti, u Albaniji su,
prema službenim podatcima, kršćani u manjini, prema neslužbenim, našim
procjenama trebalo bi biti negdje pola-pola. Svakako da se računa ono što je
službeno. Bez obzira na stanje u postotcima, u Albaniji kršćani i muslimani
surađuju i žive u dobrim odnosima. Obično se govori o vjerskoj toleranciji, a ja
uvijek kažem da u Albaniji ne postoji riječ vjerska tolerancija, mi živimo
zajedno u miru i skladu poštujući i pružajući pomoć jedni drugima.
Svakako da imamo puno toga sličnoga što nas sjedinjuje
i čini da se osjećamo članovi Mističnog Tijela Kristova. Trebamo imati na umu
poruku svetog Pavla „što nas može rastaviti od Krista“, odnosno udaljiti „mač,
golotinja, glad ... ništa nas ne smije udaljiti“, iako živimo u poteškoćama
ekonomskim i drugim, nastojimo biti pravi kršćani, čvrsto povezani međusobno u
Kristu. Nekada nam je bilo, na jedan ili drugi način, zabranjeno javno iskazivati
vjeru, danas nas ne smije ništa spriječiti u svjedočenju da smo Kristovi.
Iako su vjernici u BiH nedavno proživjeli strašan
rat, zatim nedavno prije nekoliko mjeseci i potop, izgubljeno je dosta života,
treba se prihvatiti i živjeti ljubav Kristova. U ratu, u mržnji, u neslozi svi
gubimo. U miru, u ljubavi, u slozi svi smo pobjednici, u zemaljskom i vječnom životu.
Nema komentara:
Objavi komentar