srijeda, 5. rujna 2018.

Oman - oaza mira u arapskome svijetu

Oman (Saltanat ‘Umān) država je u jugoistočnome dijelu Arapskoga poluotoka, smještena između Ujedinjenih Arapskih Emirata, Saudijske Arabije i Jemena te Omanskoga zaljeva i Arapskoga mora. Obuhvaća oko 310 000 km2 i ima skoro 3 milijuna stanovnika od kojih su Omanci većina, a useljenici čine oko jedne četvrtine pučanstva. Po vjeri su muslimani (89,0%), (ibadi muslimana ima 70%) dok hinduista i kršćana ima po 5%. Najveći problemi kršćana vezani su za stroge islamske zakone, zabranu konverzije i javnog širenja Radosne riječi. Poseban pritisak doživljavaju djeca kršćanskih imigranata u ovoj arapskoj zemlji.










Područje jugoistočne Arabije bilo je poznato i Grcima i Rimljanima. Arapi su u tim krajevima imali autonomiju u sklopu države kalifa već od 630. godine. Između sunitskih Arapa, podanika sultana iz Muskata te šijitskih Arapa, podanika imama iz Omana, postojala je stalna vjerska i politička nesnošljivost na području današnjeg Omana. Njihove su stoljetne međusobne borbe za prevlast u jugoistočnoj Arabiji oslabile države pa su i Muskat i Oman potpali pod portugalsku kolonijalnu upravu  koja je trajala od 1507. do 1649.

Neovisnost od Britanaca

U dugom sukobu sunita i šijita sultan Muskata Ibn Ahmad iz dinastije Saidita stekao je konačno prevlast nad omanskim imamima te je 1793. imamat podvrgnuo svojemu sultanatu što je donekle udarilo temelje današnjem Omanu. Britanska Istočnoindijska kompanija stekla je 1798. niz povlastica u toj zemlji, a ugovorom iz 1891. i Muskat i Oman postali su britanski protektorat. Početkom 20. st., točnije 1913. imam Omana oslobodio se muskatsko-britanskog utjecaja i proglasio neovisnost imamata. Ipak, britanska prevlast održala se i nakon Drugog svjetskog rata čak do 1959. Oman je ipak imao ograničenu samostalnost, a tijekom 1950-ih izbijali su povremeni plemenski sukobi, te sredinom 1960-ih i separatističke pobune.
Početkom 1970. na vlast je došao sultan Qabus bin Said, a neovisnost je ostvarena 1971. (Muskat-Oman preimenovan je u Oman). Britansku vojnu prisutnost, okončanu potkraj 1970-ih, zamijenila je američka. Nakon revolucije u Iranu (1979.) Oman je 1981. uspostavio sigurnosnu i gospodarsku suradnju sa S. Arabijom i drugim regionalnim arapskim zemljama.
Početkom 2000-ih Oman je ostao strateški važan saveznik SAD-a.
Prema Temeljnomu zakonu iz 1996., koji se smatra ustavom, Oman je nasljedna monarhija (sultanat) po muškoj liniji potomstva dinastije Saidita. Državni poglavar, sultan, vrhovni je zapovjednik oružanih snaga, donosi zakone, potpisuje međunarodne ugovore, imenuje Ministarsko vijeće (vladu), koje je za svoj rad odgovorno isključivo sultanu.
Na osnovu izvoza nafte (oko 800 000 barela dnevno) i prirodnoga plina (oko 7,4 mlrd. m³ godišnje) Oman je jedna od bogatijih azijskih zemalja. Od prirodnih bogatstava posjeduje i zalihe bakra, azbesta i gipsa.

Izvan ratnih događanja

Lociran na rubu Arapskog poluotoka Oman je zaobišao ratni vihor koji je donijelo tzv. Arapsko proljeće. Međutim, rasplamsavanjem sukoba u susjednom Jemenu i uključivanjem S. Arabije u napade na jednu od jemenskih frakcija, Oman je na svojoj granici dobio praktički zemlju u rasulu. Ipak, razboritošću i činjenicom da većina muslimana u Omanu ne pripada niti sunitima niti šijitima nego ibadijama, Oman se našao izvan svih ratnih događanja koja posljednjih desetljeća pogađaju arapski svijet. Čak i mirovne inicijative često dolaze iz te zemlje, dok Oman ne možemo povezivati niti s terorizmom niti radikalnim islamom tipa S. Arabije i Katara.
Ibadi je ogranak islama odvojen od šijitskog i sunitskog učenja s kojima čini tri ogranka jedne religije. Pripadnika ovog učenja ima i u Alžiru kao i u Libiji. Vjeruje se da je jedna od najstarijih frakcija nastala manje od 50 godina poslije smrti poslanika Muhameda.
Prema podatcima dostupnim na internetu, dva su središnja čimbenika što je Oman oaza mira u regiji stalnih nestabilnosti. Prva je svakako ibadi interpretacija islama koja u načelu odbacuje fanatizam, donekle promovira toleranciju, suživot i pogled u budućnost. Druga je poslovni pragmatizam njihovih političara s odbijanjem sudjelovanja u potezima koji donose samo kratkoročnu dobit. Dok su mnoge arapske i muslimanske države općenito zapele u sektaškom i međureligijskom sukobu, sultanat Oman postaje svjetionik demokracije na Bliskom istoku. Sama ta činjenica može biti predmetom šireg izučavanja za one koji su zainteresirani.

Kršćani su strani radnici

Iako postoje arheološki dokazi o kršćanstvu na teritoriju današnjeg Omana u 5. st., kao i u drugim arapskim zemljama većina kršćana danas su doseljenici-radnici koji su sa svojim obiteljima krenuli u potragu za poslom. Procjene govore da kršćana, pripadnika čak 80 različitih denominacija, ima od 90 000 do 300 000. Oni nisu državljani nego stranci, a vlada prepoznaje: katoličku biskupiju, pravoslavnu zajednicu te Protestantsku Crkvu Omana.
Svoju vjeru kršćani mogu prakticirati samo na prostoru koji odredi sultan. Dakle, skupine kršćana se ne smiju okupljati gdje žele, a pogotovo ne u, primjerice, privatnim domovima, kafićima, koncertima nego imaju svoje unaprijed određene prostore i crkve.
Konkretni problemi kršćana su vezani za gubitak prava nad odgojem djece u slučaju konverzije. Javno širenje Radosne vijesti je zabranjeno, a djeca kršćana u školama su pod pritiskom da prihvate arapske vrijednosti u što spada naravno i islam.
Sve u svemu, kada se usporedi sa strogim zakonima u ostalim arapskim zemljama, Oman i nije tako loše mjesto za život.
Posljednjih godina Opendoors, američka organizacija koja prati stanje i progon kršćana diljem svijeta, Oman svrstava u red zemalja s manjim problemima za kršćane. Tako je ova država s 39. pala na 50. i posljednje mjesto „progonitelja kršćana“... Iako sve nije kako bi trebalo biti, Oman se može nazvati svjetionik sloboda u podneblju mraka arapskih država...

Prirodna obilježja - pustinja

Oman zauzima od 200 do 500 m visoku zaravan koja se na sjeveru strmo spušta u obalnu nizinu Al-Batina, a prema unutrašnjosti prelazi u pustinju Rub‘ al-Khali. U sjevernome dijelu gorje Jabal Akhdar uspinje se do 3 018 m visine. Klima je uglavnom pustinjska; u obalnom području prosječna je mjesečna temperatura zimi (siječanj) 23 °C, a ljeti (srpanj) 34 °C; maksimalna je temperatura zimi do 30 °C, a ljeti do 47 °C. Godišnja količina oborina iznosi 100 mm, a u planinskim krajevima oko 500 mm. Trajnih površinskih vodenih tokova nema. Najveći dio Omana zauzimaju stepe, polupustinje i pustinje.

Pučanstvo

Omanci čine 76,1% pučanstva, a useljenici 23,9%. Stanovnici su Arapi (55,3%, od čega 48,1% starosjedioci), zatim Indijci i Pakistanci (31,7%; Beludži 15,0%, Bengalci 4,4%, Tamili 2,5% i drugi 9,8%), Iranci (2,8%), crnci sa Zanzibara (Tanzanija) 2,5% i drugi 7,7% (2000). Po vjeri su muslimani (89,0%), hinduisti (5,0%), kršćani (5,0%), i ostali (1,0%).
U poljoprivredi, šumarstvu i ribarstvu zaposleno je 7,9% aktivnoga pučanstva; u industriji, rudarstvu, proizvodnome zanatstvu i građevinarstvu 26,8%, a u uslužnim djelatnostima 65,3% (2003). Sveučilište je u Masqatu (osnovano 1986); službeni je jezik arapski. Glavni je grad Masqat (27 216 stanovnika, šire gradsko područje 775 878 u 2010). U gradovima živi 73,4% stanovnika.


Nema komentara:

Objavi komentar