srijeda, 5. rujna 2018.

Korizma nas treba uvijek nanovo uvoditi u neistražive dubine Božje ljubavi

Još jedna korizma je pred nama. Ovih 40 dana trebalo bi biti vrijeme razmišljanja o našem životu te odnosu prema bližnjima i Bogu, a ne samo prilika za započinjanje kakve dijete ili odricanja od određenih poroka. O značaju 40-dnevne priprave na Uskrs, njezinu sadržaju i smislu pitali smo o. Danijela Čolu, karmelićanina...
 

 
O. Danijel je rođen 1977. u Sarajevu, župa Stup. Redovnik je i svećenik, član Hrvatske karmelske Provincije sv. Oca Josipa. Nakon srednje veterinarske škole upisao je Institut za kršćansku duhovnost i Filozofsko-teološki smjer na matičnom fakultetu – KBF-u u Zagreb. Za svećenika je zaređen 2013. Pastoralno je djelovao na otoku Krku, a od 2014. obavlja službu župnog vikar u Remetama, Zagreb. Osim pastoralnog djelovanja u župi održava duhovne vježbe, pučke misije te duhovne obnove u nekim redovničkim zajednicama i župama. S njim smo razgovarali o općenitim pitanjima koja se postavljaju u korizmi...

Za početak jedno naizgled lagano pitanje, što je to zapravo korizma?

Korizma je vrijeme od četrdeset dana posta, molitve i dobrih djela. U tom razdoblju kršćani se pripremaju za slavlje najvećega blagdana, Uskrsa. Prvi Nicejski sabor 325. spominje razdoblje od 40 dana pripreme. A krajem 4. st. post od 40 dana prije Uskrsa obdržavao se svuda, kako na Istoku, tako i na Zapadu. Moguće je da korizmeni post vuče svoje podrijetlo u postu kojeg su se pridržavali kandidati za krštenje na Uskrs, a da broj 40 ima podrijetlo u 40-dnevnom postu Mojsija, Ilije i Isusa Krista. Naša Zapadna tradicija obuhvaćala je razdoblje posta od šest tjedana, ispuštajući nedjelje, što je dovelo do trideset i šest dana. Od 7. st. razdoblje od Pepelnice do Prve korizmene nedjelje dodavalo se prvotnom broju od šest tjedana što je dovelo do ukupnog broja od četrdeset dana.  

S obzirom da živimo u vremenu u kojemu se preispituje sve „tradicionalno“ te se postavlja pitanje o smislu svakog pojedinačnog segmenta ljudskog života... u čemu je zapravo smisao korizme? Koje je njezino mjesto u životu jednog kršćanina danas?

U tim pokorničkim danima želi se izbliza na osnovu Gospodinova života, a osobito njegove muke, smrti i uskrsnuća, promatrati, ali još više živjeti u konkretnoj životnoj situaciji zahtjev Isusove ljubavi. Isprva je post, kao sastavnica korizmenog razdoblja, dozvoljavao samo jedan obrok dnevno (kojega je trebalo uzimati uvečer), te je zabranjivao blagovanje ribe i mesa, a u nekim sredinama i mliječnih proizvoda. U zadnjih nekoliko stoljeća meso se dozvoljava osim petkom, a naglasak o značenju korizme se promijenio. Podcrtava se duhovna dimenzija kao priprava za vazmeno otajstvo. Korizmu obilježavaju tri posebna vida: post, molitva i djela milosrđa. Oni nemaju cilj sami u sebi, već objedinjeni u jednu cjelinu pripravljaju nas za vazmeno otajstvo. Korizma nas želi više približiti krsnoj nevinosti, otvoriti nam na krilima vjere, nade i ljubavi dragocjenost i ljepotu Božje blizine koja nam je iskazana u preobilnoj ljubavi njegova Sina, Gospodina našega Isusa Krista.

Kakav je zapravo odnos posta i korizme budući da se postiti može tijekom cijele godine?

Svako odricanje ima za cilj da postignem nešto više u životu. Korizma me treba uvijek nanovo uvoditi u neistražive dubine Božje ljubavi. Kršćaninom se ne rađa, nego postaje. Čuvajmo se uhodanih korizmenih „šablona“ koji ne dovode do promjene. Molimo da budemo više ljudi koji ćemo odražavati sliku živoga Boga na zemlji. Da živimo dostojanstvo čovjeka koji je odraz vječnosti i onoga što oko nije vidjelo, uho čulo, a Bog je pripravio onima koji vjeruju i vrše njegovu volju. Smisao korizme danas: ako sam obiteljski čovjek, onda tu ulogu i vršiti. Kloniti se svih onih izazova koji me odvlače od obitelji. Jedan oženjen muškarac ne može svoju ulogu muža i oca živjeti na način kako to opisuje jedna narodnjačka pjesma: „ja još uvijek kao momak živim“. Kloniti se kladionica, pretjeranih pohoda kafićima, kavanama i drugim mjestima koja me mogu zavesti da zaboravim da mi je Gospodin povjerio ulogu u životu i da se kroz tu ulogu ostvarujem za život vječni. Korizma danas: kao otac i majka, živjeti svoje krsno svećeništvo u obitelji. Pružati djeci ozračje u kojemu će, uz svu ponekad surovu stvarnost, mirisati predokus Neba. Gdje će djeca kroz očinstvo i majčinstvo svojih roditelja usvajati prave slike o Bogu.

Netko bi mogao reći kako se sve svelo na: ne jedem slatko, ne jedem meso ili ne pušim cigarete... koje biste oblike pokore preporučili današnjim kršćanima, a osobito mladima?

Svatko najbolje sebe poznaje i zna koji mu oblici pokore odgovaraju i približavaju ga sve više Gospodinu. Neka ih svatko iskoristi na svoj način, ali bih potaknuo vjernike na jedan zajednički cilj. Neka mi ova korizma omogući da Isus siđe s neke pobožne slike na zidu i postane moj živi i konkretni suputnik života. Dopusti da te hod Kalvarije u pobožnosti Puta Križa vodi do ostvarenja intimnog prijateljstva s Bogom. Kaplje znoja s Njegova lica obraćaju se tebi i govore ti „trebam tvoju pomoć“. Kad se pogled božanskih očiju susretne s mojim pogledom, „malen“ se korak zbio u mom životu. Ako ti Isus kuca na vrata, otvori mu i ne kalkuliraj s njim. Pred Bogom nema ograda. Budi pred Njim ono što i kakav jesi i dopusti mu da te mijenja, jer ne mijenja te za neke ovozemaljske prigode, već za kraljevstvo nebesko. Sve dok se s Isusom ne susretnem na osobnoj razini, za mene se ništa posebno nije dogodilo. Koliko god moj život bio savjestan još uvijek prevladava stanje nestvarnoga. Naše pobožnosti, dužnosti, sve je to pred Bogom stvarno, ali nije meni stvarno. Poslije Isusova zahvata sve se mijenja. Vjerujmo Gospodinu, On je kadar naš život, uz svu težinu, pretvoriti u slavljenički ton. Cilj je da kršćanin iz dimenzije znanja o Isusu pređe u dimenziju poznavanja Isusa. Istina, to poznavanje Isusa bit će popraćeno mnogim oscilacijama, ili da se izrazim terminom sv. Ivana od Križa, prisutnostima „tamnih noći“. Bit će trenutaka kad će nam biti potrebna velika odanost kako ga ne bismo napustili, jer smo osjećaja da nas je On napustio. Kad god dođu trenuci da bi napustio molitvu i nedjeljnu euharistiju znaj da su to trenuci napasti. Ne treba posustati. Ljubav prema Bogu ne gradi se na nekim mojim osjećajima i emotivnim stanjima, nego na djelima koji se ogledaju kroz redoviti vjernički hod koji počiva na stupovima osobne, zajedničke i naročito nenadomjestive nedjeljne euharistije. Kršćanin koji redovito slavi Božja otajstva shvatit će na razini srca, da mu je Bog najbolji prijatelj kojeg je ikad imao i ima. On nikad ne može podbaciti. Onaj koji misli da ga je Bog napustio neka se duboko zapita o svojoj vjeri. Ako nešto ne možemo dokučiti, ne očajavajmo, jer će vremenom to dokučiti nas. Ako mi se neke želje, ne znam kako plemenite bile, ne ostvare u životu, ili ono što sam u korizmi postio i molio, ne znači da nisam ostvaren. Ako nam Bog nije udijelio ono što smo željeli, ne znači da nam nije udijelio ono što nam zaista treba. U Božjemu svijetu čuda se događaju svaki dan. Najveće čudo dogodilo se u otajstvu uskrsnuća. Kad iskusiš to na osobnoj razini vidjet ćeš da ti je drugo u životu sve sporedno i ono će zadobiti svoje mjesto samo kroz prizmu tvoga osobnoga uskrsnuća na razini vjere.

Što kažete na to što mnogi misle kako je hrvatski narod desetljećima već u korizmi, a Uskrsa ni na vidiku?

Naš narod prate dvije krajnosti: euforija i pesimizam ili da se izrazim više teološki, beznađe. Ima ljudi kojima je cijeli život korizma. Kako to nadići? Nema jednoznačnoga odgovora. Krenuo bih iz ovoga kuta. Lijepo je rekla Edith Stein da nebo i zemlja još nisu jedno. Nisu svi ljudi dobre volje. Kakvim se vrijednostima vode tako im je i djelovanje. Naš čovjek sklon je prepuštanju stihiji koja u nekom društvu prevladava. Većina misli da će bolje imovinsko stanje popraviti život. Istina, lakše se živi kad su primanja redovita i zadovoljavajuća. Možda će ovo zvučati teško, vjerujte, da čovjek kroz svoje duhovno siromaštvo učini sebe i materijalnim siromahom. Tamo kod koga je Krist Gospodin izvor života njemu se događa i Uskrs i to ne Krist koji visi na nekoj slici u spavaćoj ili dnevnoj sobi, nego Krist koji je za tu osobu životvorac i stvarnost, ponavljam, na razini vjere. Samo jedna ilustracija koja nam može pomoći da više vjerujemo Bogu. Nedavna inicijativa koja se provodila u Republici Hrvatskoj da se u Ustav iste države uvrsti da je brak zajednica između jednog muškarca i jedne žene, plod je malih ali žarko sklopljenih ruku koje su diljem Lijepe naše u svojim obiteljima i župama molili. I Bog je čuo vapaje svoga naroda. Ukratko, rekao bih sljedeće u zajedništvu sa sv. Ivanom Zlatoustim: „To što ovaj svijet opstoji može zahvaliti molitvama kršćana“. U duhu dijaloga, rekao bih i molitvama svih dobronamjernih ljudi.

Da zbrojimo onda, kako na najbolji mogući način iskoristiti četrdeset dana pred Uskrs?

Vjernicima i svim čitateljima Katoličkog tjednika poručio bih u Duhu sv. Terezije Avilske: brinimo se mi za Gospodnje, a on će za naše. Pri tome ne mislim dići ruke od svakodnevnice, nego ju živjeti u zajedništvu s Božjim Duhom. Budimo intimno povezani s Isusom. To prijateljstvo vodit će nas do spoznaje „da sve gubitkom smatram i otpadom... da bih Krista stekao“.

Nema komentara:

Objavi komentar