Uz svetkovinu Svih Svetih i Dušni dan sva katolička groblja bit će prekrivena cvijećem i svijećama, a naše drage pokojnike prizvat ćemo u sjećanje i uključiti u svoje molitve. Vjera u vječni život temelj je te svetkovine, kao i našeg pohoda grobljima na kojima upalimo svijeće, taj plamteći simbol vjere u vječnost i besmrtnost. Osjećamo da je tada posebna prigoda za duhovno i molitveno zajedništvo s onima koji su pošli pred nama i ostavili vidljivi trag dobrote na svojemu zemaljskom putu. A vjera u zagrobni život u Bogu temelj je i naše nade te glavno nadahnuće svakodnevnog života jer, kako se kaže: „Oblaci prolaze, a nebo ostaje!“
Koristimo ovu prigodu za razgovor s mons. Ivanom Ćubelićem, generalnim vikarom Splitsko-makarske nadbiskupije i autorom knjige sprovodnih razmišljanja Uskrsnut će brat tvoj. Dr. Čubelić rođen je 1955. u Dobranjama (Imotski). Nadbiskupsku gimnaziju završio je u Splitu 1974., a na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Splitu diplomirao je 1981. Za svećenika Splitsko-makarske nadbiskupije zaredio ga je nadbiskup dr. Frane Franić iste godine. Od 1984. do 1986. studirao je u Rimu na Papinskom sveučilištu Lateran kanonsko pravo i stekao gradus doktora. Nakon povratka iz Rima obavljao je različite službe, a od 2001. do danas obnaša službu generalnog vikara. S njim smo razgovarali o fenomenu smrti, eshatologiji…
Poštovani don
Ivane, smrt ima posebno mjesto i pitanje u čovjekovoj svijesti od pamtivijeka
do danas, a odgovori su različiti. Što Katolička crkva nudi kao odgovor?
Ljudski je život velika tajna. Zadivljeni smo pred otajstvom njegova početka
i zamišljeni u času završetka ovozemaljskog putovanja. Tako su i rođenje i smrt
okupani suzama iznenađenja. U novi se život ulazi kroz bolno iskustvo rađanja,
ali u novi život ulazimo i kroz iskustvo umiranja ovomu svijetu. Kad se
približe čovjekovi zadnji dani i smrt pokuca na vrata njegova života, kad
pritisne bolest i nemoć, kad presahne ljudski govor i utihnu riječi njegove
molitve, svaki čovjek Bogu prepušta najdublje tajne svoje duše. Ljudsko shvaćanje novog života poslije
smrti možemo osvijetliti samo snagom vjere. Bog nas je pozvao u ovaj svijet, pa
na kraju ovozemaljskog puta svoj život ponovno darujemo u njegov naručaj.
A što mi znamo o tom milosnom bogatstvu susreta Boga i čovjeka? Što mi
znamo o vratima raja i zajedništvu svih svetih u nebu? Ljudske oči vide samo
starost, bolest i odlazak. No, uskrsnuli Krist pokazuje nam se u novom svjetlu
dolaska, koje je Otac objavio malenima i jednostavnima, a skrio od mudrih i
umnih ovoga svijeta: „Dođite k meni
svi vi, izmoreni i opterećeni, i ja ću vas odmoriti.“ Isus nas neće ostaviti i
napustiti ni u trenutku smrti jer je dobro upoznao što je križ života, a što
tama smrti. Spasitelj i u smrti prati svakog čovjeka te svojom ljubavlju
olakšava naš teret, bol i strah od prelaska.
Vjerojatno ne
postoji čovjek koji se nije pitao što slijedi nakon smrti. Katolička crkva
odgovore na to pitanje daje u eshatologiji. Što bi ukratko bio sadržaj koji se
krije iza ove riječi? Što je zapravo eshatologija?
Eshatologija je tuđa riječ, a označava jednu granu teologije koja se
trudi u svjetlu Božje objave osvijetliti čovjekovu sudbinu nakon smrti, i
pojasniti našu nadu vječnog života s Bogom. Svi mi slutimo da je iskustvo našeg
života, svijeta i povijesti ipak nešto predzadnje što u duši rađa nemir i želju
za onom konačnom i vječnom domovinom. Ta slutnja budućnosti, koja nadilazi sve
vremenito i zemaljsko, jest glas besmrtnosti u nama i konačna „istina našeg
života“. Svednevice tražimo odgovor na mnoga važna pitanja: Što će – u bližoj
ili daljnjoj budućnosti – biti sa mnom, s mojim poslom, s mojim planovima i
željama, s mojom obitelji i narodom? To pitanje o budućnosti bitno je povezano
s ljudskim životom, premda ga nekad postavljamo naglas, a najčešće ostaje u
tjeskobnu pogledu ispunjenu nadom pred onim što nas očekuje. To naše pitanje o
budućnosti svjedoči nedovršenost ljudskog bića koje je zapućeno putem života,
na kojemu sebe može ostvariti ili izgubiti. U toj svojoj temeljnoj okrenutosti
prema budućnosti - gdje se može uspjeti ili izgubiti, ostvariti se ili propasti
– čovjek poduzima poslove, oduševljava se za ideale i snuje planove.
Uz sva ta predvidljiva pitanja o pojedinostima naše bliže ili dalje
zemaljske budućnosti, još je dublje pitanje o konačnoj svrsi i smislu života te
o čovjekovim posljednjim stvarima. Na ta nas pitanja najčešće potiču patnje u
kojima ne vidimo izlaza, promašen život, teška bolest, starost u samoći ili
smrt drage osobe. Pitamo se: „Ima li budućnosti i onda kad sve izgleda
izgubljeno i beznadno, kad se osjetimo tako slabi i nemoćni?“ Tražimo odgovor o
konačnoj budućnosti koja će svemu dati smisao i sve ispunjenjem zagrliti, pa i
ono u čemu ljudski pogled ne vidi ni smisla ni nade. Hoće li vječnost obasjati
i našu smrt, a svemu onom što je bilo djelomično darovati konačnu puninu i
ostvarenje?
Osjećamo da samo ta zadnja budućnost može dati jedini pravi smisao,
kako ljudskom životu, tako i cijeloj povijesti čovječanstva. Naša kršćanska
vjera u svjetlu Božje objave pomaže nam osvijetliti izvornu čovjekovu slutnju i
čežnju za budućnošću. U Kristovu uskrsnuću i nama je darovano obećanje da će se
sve stvorenje upotpuniti u Božjem naručaju. Smrt je sastavni dio života! Upravo
u smrti naš će život dobiti pečat i potvrdu da je konačan i neponovljiv. Sve do
tada hodimo stazama vremenite prolaznosti, a u smrti se zatvara naš životni
krug. Poznati teolog i filozof Romano
Guardini lijepo reče: „Smrt je samo jedna strana cjeline života koja je
okrenuta prema nama, a ona druga zove se uskrsnuće.“
Smrt je
zajednička za sve ljude, ali i u smrti vidimo kako nisu svi jednaki, niti ju
poimaju svi isto. Zašto je to tako?
Nigdje svi ljudi nisu jednaki jer je svaka osoba neponovljive
vrijednosti i dostojanstva. A budući da govorimo o životu vječnom, svaka nam je
smrt prigoda za ispit savjesti i obnovu vlastite vjere. Jer, kako shvaćamo
smrt, tako ćemo provoditi i svoj život. Istina je da su različiti putovi k
nebu, različite kulture ljudskog življenja, no samo je jedan Bog i jedan
gospodar svega i jedan spasitelj svih nas. Stvorio nas je na svoju sliku. Stoga
nijedno ljudsko biće nije ravnodušno pred smrću, niti ju može prihvatiti kao
besmisleni prekid života. Sam Freud piše kako je dokazao da je „u svojoj
podsvijesti svatko uvjeren da je besmrtan jer čovjek želi živjeti i svoj život
nastaviti do vječnosti“. Iz toga razni pogledi na svijet grade i vlastitu sliku
nade. Pa se pitaju: „Što je to u nama besmrtno: Samo duša ili čitav čovjek?“ Je
li besmrtnost već u čovjeku ili je to, pak, izvanjski dar Božje moći koja će
nas uskrisiti? Kad bi smrt bila čovjekova posljednja stvarnost, makar mu život
bio lijep, uspješan i ostvaren, sve bi to ostalo bez ikakva smisla. Od samog
početka bi se kretao u sjeni svojega i tuđeg svršetka, promašaja i ništavila.
Pa, tko bi mogao podnijeti takav život zemaljskog lutalice, a da nije prodahnut
barem nekakvom hodočasničkom nadom neba kao konačnog cilja naših traženja?! Sveti Augustin ovako vidi to naše zemaljsko putovanje: „Živjeti znači
tražiti Boga - a umrijeti znači Boga naći.“
Nerijetko se
mogu čuti tvrdnje kako je smrt, jednostavno, kraj - kao kada ugasimo svjetlo u
sobi. Što reći suprotno toj, danas, raširenoj tezi? Ako je tjelesna smrt kraj
čovjekova života, koji bi konačni smisao imala sva naša nastojanja i napori ovozemaljski
život učiniti ljepšim i boljim?
Zemaljski kraj mi ljudi najčešće doživljavamo kao trajni gubitak. No, brodu
koji uroni u more više ne treba komplicirana konstrukcija navoza i ne vuče je
za sobom. Postao je konačno ono što treba biti: izgrađen je i usavršen za
slobodnu plovidbu prema drugim lukama. Tako je i s čovjekom. Zemaljski život,
naše tijelo, materijalne stvari i prolazne radosti… samo su nužna potpora koja
nam treba poslužiti da prođemo ovim svijetom i djelatno posvjedočimo Božju
ljubav. Svatko u svojem zvanju i poslanju, u svojoj obitelji, radnom mjestu i
krugu prijatelja. Ipak, smisao našeg života i konačni cilj nije ovdje na
zemlji. Bog nam je darovao ovo kratko vrijeme da Njega proslavimo obučeni u
svoju tjelesnost. Na kraju nas opet čeka on, naš stvoritelj i vječni Otac u
nebu. Sv. Pavao tu stvarnost ljudskog
života i smrti opisuje ovako: „To što siješ, ne oživljuje ako ne umre. I što
siješ, ne siješ budući plod, već golo zrno pšenice ili čega drugoga… Tako i
uskrsnuće mrtvih: sije se u raspadljivosti, uskršava u neraspadljivosti; sije
se u sramoti, uskršava u slavi; sije se u slabosti, uskršava u snazi, sije se
tijelo naravno, uskršava tijelo duhovno.“
(1 Kor 15,42)
Životne patnje i smrt drage osobe našu vjeru često stave na kušnju, pa
nam naviru mnoga pitanja o stvarnosti života nakon smrti. Tko nam može dati
sigurne odgovore na vječne čežnje našeg srca? Isus Krist, naš Učitelj i naš
Spasitelj, On o uskrsnuću mrtvih nije samo govorio, nego je svojim uskrsnućem
apostolima dao svjedočanstvo svega što je objavio Radosnom viješću evanđelja.
Njegovo uskrsnuće rasvijetlilo je sve naše nedoumice i čovjekovu zatvorenost
u ove ograničene horizonte zemaljske prolaznosti. I ne treba misliti da
posmrtni život započinje tek nakon sudnjeg dana i konačnog uskrsnuća mrtvih.
Katolička nas vjera uči da po onom duhovnom pečatu kojim je Bog obilježio
svakog čovjeka, tj. po našoj duhovnoj stvarnosti, svoj susret s Bogom i radost
vječnosti ostvarujemo po Isusu Kristu već u trenutku naše smrti. Ta, on je
rekao: „Danas ćeš biti sa mnom u raju!“ Upravo tako „danas“, a ne na kraju
svijeta! Tom vjerom i mi koji još ostajemo možemo ostvarivati trajni duhovni
dijalog i novo zajedništvo s našim pokojnicima, nadasve pobožnom molitvom i
euharistijom koju s nama uvijek slavi i nebeska proslavljena Crkva.
Zbog vjere u
uskrsnuće mrtvih kršćani bi trebali imati optimističan pogled na fenomen smrti,
međutim svjesni smo da to nije slučaj. Zašto?
Kršćanska smrt oduvijek je bila obilježena mirom i spokojem: „Blago
mrtvima, odmorit će se od svojih muka.“ Za kršćanina spokojno umrijeti nalikuje
želji za mirnim noćnim odmorom nakon napornog radnog dana. Usnuti u miru
Božjemu znači slobodni od ovoga svijeta, s povjerenjem prepustiti drugima da
nastave tamo gdje smo mi stali. Sigurni da budućnost ovoga svijeta ne ovisi
samo o nama. Svi smo mi na ovoj zemlji ipak samo gosti i hodočasnici. Potrebno
je, stoga, češće uzdići oči od ove materijalne prolaznosti i zagledati se u
našu stvarnu domovinu - koja je na nebesima.
Blagdan pojedinog sveca Crkva od davnina slavi na dan njegove smrti. I
to sasvim svjesno. Mi vjerujemo da je dan smrti za njih istodobno postao
rođendan za nebo jer su na kraju ovozemaljskog života prispjeli u vječnu Božju
slavu. Vječni život nama je darovan svetom vodom krštenja. U tom sakramentu
svaki je od nas s Kristom umro i uskrsnuo. Krštenjem smo upisani u nebesku
knjigu živih. U svakoj misi molimo kršćanski zaziv: „Tvoju smrt Gospodine
naviještamo, tvoje uskrsnuće slavimo, tvoj slavni dolazak iščekujemo.“ To je Tajna naše vjere, to je slika kršćanskog
života i izvor naše nade.
Na putu naše vjere nije dovoljno samo naviještati smrt, nego, nadasve,
treba slaviti uskrsnuće. To je ona Radosna vijest najveće pobjede nad silama
tame i zla, nad grijehom i nad smrću. Uskrsnim danima odzvanja poklik kršćana: „Krist
je uskrsnuo, aleluja, aleluja.“ Taj radosni događaj uskrsne pobjede objava je
čovjekova spasenja i nadilazi svu mudrost ovoga svijeta. Napredak tehnike i
znanosti može samo poboljšati materijalne uvjete ljudskog života, produžiti
godine boravka na zemlji, razbuditi želje i osjećaj zadovoljstva. No, sva djela
čovjekovih ruku zaustavljaju se pred zidom smrti. A vjera nam omogućuje
prelazak granice zemaljskog horizonta. Božja nam Riječ jamči da iza smrti nije
praznina ništavila i zaborava, nego život vječni. Stoga, slaviti uskrsnuće isto
je što i vjerovati da je Isus Bog, a naša budućnost da nije grobna tama, nego
radost vječnog života i zajedništva sa svojim dragima i svim svetima kod Oca
nebeskog.
Banalizira li se
i tabuizira smrt danas? Čini se kako je život vrijedan samo kad si mlad, a
mediji promoviraju stil „živi brzo, umri mlad“.
Svi se mi vremenom na ovu zemlju naviknemo, a često nas i zarobi to
vremenito i prolazno. Godinama smo odgajani i udomljeni u ovom što nazivamo „naš
svijet“. S tisućama ugodnosti i
pripadajućih ograničenosti prilično smo zavedeni i ovisni o svim našim
razlozima uspjeha, sreće i zadovoljstva što nam ih ovaj svijet nudi. Tjelesnim
očima primjećujemo samo materijalnu stvarnost, i pogled se zaustavlja na uskim
horizontima onoga što mogu dotaći naše ruke. A onda dođe vrijeme kad osjetimo
nemir u srcu i kako nas ovaj svijet ne ispunja, da smo tu kao neki stranci, pa
nas obuhvaća čežnja za prostorima slobode koju naše srce nazire izvan granica
onoga što nam je darovano ovdje i sada. Slutimo da je sve iskustvo našeg
života, svijeta i povijesti ipak nešto predzadnje što u duši rađa nemir i želju
za onom konačnom i vječnom domovinom. Ta slutnja budućnosti koja nadilazi sve
vremenito i zemaljsko jest glas besmrtnosti u nama i konačna „istina našeg
života“.
Svatko traži odgovor na pitanje: Što će – u bližoj ili daljnjoj
budućnosti – biti sa mnom, s mojim poslom, s mojim planovima i željama, s mojom
obitelji i narodom? Uz ta predvidljiva pitanja o pojedinostima naše bliže ili
dalje zemaljske budućnosti, još je dublje pitanje o konačnoj svrsi i smislu
života te o čovjekovim posljednjim stvarima. Na ta nas pitanja najčešće potiču
patnje u kojima ne vidimo izlaza, promašen život, teška bolest, starost u
samoći ili smrt drage osobe. Pitamo se: „Ima li budućnosti i onda kad sve
izgleda izgubljeno i beznadno, kad se osjetimo tako slabi i nemoćni?“ Ne samo
vjernici, nego i oni ljudi koji su daleko od Crkve traže odgovor o konačnoj
budućnosti koja će svemu dati smisao i sve ispunjenjem zagrliti, pa i ono u
čemu ljudski pogled ne vidi ni smisla ni nade. Hoće li vječnost obasjati i našu
smrt, a svemu onom što je bilo djelomično darovati konačnu puninu i ostvarenje?
Osjećamo da samo ta zadnja budućnost može dati jedini pravi smisao, kako
ljudskom životu, tako i cijeloj povijesti čovječanstva. Naša kršćanska vjera u
svjetlu uskrsnuća pomaže nam osvijetliti izvornu čovjekovu slutnju i čežnju za
budućnošću, kad će se sve stvorenje upotpuniti u Božjem naručaju.
Kako Katolička crkva gleda na
fenomen kliničke smrti i iskustva ljudi koji su prošli „fenomen tik prije
smrti“, takozvanu graničnu situaciju? Je li se itko zapravo „uspio vratiti“ da
nam prepriča kako je na drugom svijetu?
Samo Bog zna što je sve
u nebu „i onaj kome on hoće objaviti“. Svim ljudima došao je Isus Krist, utjelovljena Božja Riječ. No, On nam nije kazivao detalje
života u nebu. Ipak, izgleda da je nekima dao viđenja koja svima nama mogu biti
na prosvjetljenje i ohrabrenje. Pročitao sam da je nedavno jedan devetogodišnji
dječak usred operacije doživio kliničku smrt. Srećom spašen je i dobro se
oporavio. Tek nakon mjesec dana ispričao je svoj doživljaj: „Mama, vidio sam
svoju sestru u nebu.“ Majka se iznenadila jer nikome nije kazivala da je
izgubila dijete u spontanom pobačaju. „Mama, Isus me posjeo na svoja koljena,
vidio sam zlatne ulice i šareno cvijeće, a sa sestrom sam razgovarao.“
U ovakvim se doživljajima
ne radi o potvrđenoj objavi, ali ipak može nam biti pojašnjenje: U nebu te Isus
prima osobno, kao da je tu samo radi tebe; međusobno se poznajemo božanskim
znanjem, daleko većim od sadašnjih ograničenih ljudskih sposobnosti; u nebu je
sve lijepo, radosno… i nije dosadno.
Kada čovjek umre,
svjedočimo kako u različitim mjestima postoje različiti običaji vezani uz
pogreb i vrijeme neposredno poslije ukopa. Imaju li ti običaji veze s
kršćanskim poimanjem zagrobnoga života i postoje li neki nekršćanski običaji
koji su se uvriježili u narodu?
Osobno veoma poštujem narodne običaje i tradicije, pa i one povezane s
vjerskim sadržajima. Različiti su po svijetu, kao i kod našeg hrvatskoga
naroda. Vjerujem da svećenici i danas s narodom mogu pročišćavati sve natruhe
suprotne kršćanskom duhu. I kroz ovaj Katolički
tjednik moguće je obrađivati narodne
običaje potičući pozitivno što izgrađuje, a pažljivim tumačenjem pokušati
zaustaviti ono što nije prikladno ljudskom i kršćanskom dostojanstvu.
Vezano za sprovode meni se ne sviđa uporaba trube budući da je to
isključivo vojna počast. K tomu, u Dalmaciji sve češće nastupaju klape. Ponekad
je to vrlo lijepo jer su klape u svojim početcima i nastale od crkvenih
pjevača. Problem je samo kad župnik s rodbinom ne priprema sprovod u svim
detaljima, pa neki uzmu moderne pjesme koje ne mogu biti sastavni dio kršćanske
liturgije.
S pogledom na
smrt naš se ovozemaljski život pokazuje iznimno važnim; tjelesna smrt mu daje
posebnu težinu i vrijednost. Potiče li nas tajna smrti živjeti radosno i
zahvalno? Što nasuprot toj tvrdnji reći ljudima koji ne vide smisao u životu?
Svaki je čovjek hodočasnik na ovoj zemlji, zapućen prema vječnosti. Ta
urođena određenost čovjeka za vječni život na nebu ne umanjuje našu obvezu da
ovdje posvjedočimo ljubav prema Bogu i prema ljudima. Kršćanin je svjestan da
ga kao zemaljskog putnika prema vječnosti obogaćuje i obvezuje dvojno
državljanstvo: zemaljske i nebeske domovine. Kako lijepo reče sv. Pavao: „Zato
se i trsimo da Gospodinu omilimo, bilo naseljeni, bilo iseljeni. Jer, svima nam
se pojaviti pred sudištem Kristovim da svaki dobije što je kroz tijelo zaradio,
bilo dobro, bilo zlo.“ Ovim je riječima apostol ohrabrio svakog kršćanina da
svoje patnje i križeve podijeli s Isusom sudjelujući tako i u njegovoj smrti,
da bi već ovdje i konačno u nebu uživao i u njegovoj slavi.
No, svako ljudsko
biće osjeća da mu je život na ovoj zemlji kao tijesno odijelo. Nijedna
zemaljska radost, pa ma kako velika bila, ne može umiriti našu čežnju za
vječnom i besmrtnom srećom – koju je Stvoritelj posadio u naša srca. Pa i u
trenutcima kad doživljavamo velike radosti, odmah se nadvije neka sjena
nestalnosti i nesigurnosti života - zbog sigurna i neizbježna svršetka. Život
naš ovozemaljski sv. Pavao vidi kao progonstvo iseljenika, a naše tijelo kao
privremeno i nesigurno boravište. Čovjekov besmrtni cilj i životni smisao
nadilazi ovo ograničeno vrijeme i prostor „jer nemamo ovdje trajnoga grada,
nego onaj budući tražimo“. (Heb
13,14) Ipak, ta čovjekova određenost za vječnost ne umanjuje našu zemaljsku
radost ni svetost ljudskoga tijela. Zemlja je mjesto naše kušnje i vrijeme
svjedočenja naše vjernosti
Često kada umre
mlada osoba ili se dogodi, primjerice, prometna nesreća, ljudi to objašnjavaju
pojmom sudbine. Koliko je taj pojam sudbine, kako bismo rekli, kršćanski?
Teško je prihvatiti smrt mlade osobe dok joj se život smiješi na svakom
koraku, a budućnost izgleda svijetla i bezbrižna. No, „ako po nekom čovjeku
dođe u svijet barem malo više ljubavi i dobrote, malo više svjetla i istine…
tada je njegov život imao smisla“. Pred iznenadnom smrću ostajemo bez riječi,
obuzeti mnogim pitanjima i osjećajem potpune nemoći. Svaka smrt, a poglavito ona
u ranoj dobi pokazuje nam da nismo u potpunosti ni svoji ni mamini, nego smo
bili i ostali dragocjeni Božji dar koji On povjerava, ali i uzima na vječno
čuvanje i trajnu zaštitu. Liječnica Elizabeth
Kübler Ross napisa: „Neki cvjetovi traju samo kratko vrijeme. Svatko im se
raduje jer su oni prvi znakovi proljeća i nade. Potom umiru. No, oni su
izvršili svoju ulogu, darovali su nam ono što su trebali.“ Prema tome, čitav
naš život, bio on dug ili kratak kao vijek poljskog cvijeta, ima svoj istinski
smisao samo kad ga shvaćamo kao dar Božji. Sve je u njegovim rukama, a mi tako
neznatno utječemo na tijekove naših sudbina. Tek u vjeri kličemo: „Gospodin je
dio moj – veli mi duša – i zato se u nj pouzdajem. To nosim u srcu i gajim nadu
u sebi. Dobrota Jahvina nije nestala, milosrđe njegovo nije presušilo. Dobar je
Gospodin onom koji se u nj pouzdaje, duši koja ga traži.“ (Tuž 3,21-25)
A jednog dana konačno će prestati sva patnja naših dana, zbog radosti
ponovnog susreta u nebu, u savršenom zajedništvu s našim dragima pred Bogom.
Isus ostaje vjeran svojoj riječi i svojim obećanjima. On je naša jedina nada,
naš zemaljski mir i naš vječni pokoj. Znam da ljudi, posebno u nekim
nekršćanskim kulturama, svoju slobodu i odgovornost previše pripisuju slijepoj
sudbini. Ali, kad bolje pogledamo događaje oko sebe, vidimo da posljedice imaju
i svoje jasne uzroke. Mnoge ne razumijemo jer je ograničeno naše znanje.
Kršćanin će ipak u nadi rado uskliknuti: „Bog i nebo moja su konačna sudbina!“
Svećenik je
često onaj koji posljednji razgovara ili kontaktira s umirućim. On je svjedok
prelaska u bolji svijet u kojem će se svi umorni napokon odmoriti. Iako je tema
malo osjetljiva, možete li nam reći o čemu tada pričaju umirući?
Bolni su ti zemaljski rastanci s dragim osobama i redovito ispunjeni
osjećajem da smo im ostali dužni nešto reći, zagrljeni i s pogledom oči u oči.
Barem još jedno iskreno hvala. To je važno! Za života razgovarati, pomagati,
moliti… Poneke propuste ćemo lako oprostiti sebi i drugima. No, za mnoge ljude
znam da im je najteže što umirućima nisu omogućili sakrament bolesničkog
pomazanja, oproštenje svih grijeha i čistu dušu prije smrti. Iz toga proistječe
i utjeha za obitelj. Za svećenika i nema ljepšeg doživljaja nego promatrati
kako ukućani pobožno sudjeluju u slavlju sakramenta bolesničkog pomazanja. Vrlo
je važno da ukućani starijim i bolesnim osobama omoguće susret sa Spasiteljem
preko svećenika i milosti sakramenata. Bilo da ih dovezu u crkvu kad ne mogu
hodati, ili da im župnik donese pričest u kuću. Danas se mnoge obitelji o ovim
sakramentima kršćanske popudbine ustručavaju razgovarati s bolesnikom. Misle da
će ga samo nepotrebno uznemiriti. Drugi na ovaj dar Božje milosti pomisle tek
kad je prekasno. Možda ih smeta staro praznovjerje da se nakon bolesničkog
pomazanja odmah umire jer se taj sakrament nekad i zvao posljednje pomazanje. No, kad bolje promislimo: Što dragocjenije
možemo darovati bolesniku od Božje milosti oprosta? Sve je lakše i ljepše kad
bolesnik zna da je oslobođen svih grijeha i da čiste duše može poći u susret
svojem Stvoritelju.
Nemojmo biti lijeni svojim roditeljima i bračnom drugu svakog dana pokazati
koliko ih volimo. Nemojmo čekati smrt pa da se onda trudimo na grobu
nadoknaditi sve propuštene riječi i djela zahvalnosti. Pokažimo jedni drugima
već danas koliko su nam važni i koliko ih volimo, a ne tek nakon smrti dolaziti
na grob suznih očiju da zanemarenu ljubav i zahvalnost iskazujemo hladnu
kamenu.
Nema komentara:
Objavi komentar