Početkom srpnja papa Franjo imenovao je savjetnika Apostolske nuncijature u Bosni i Hercegovini mons. Josepha Arshada biskupom biskupije Faisalabad u njegovoj rodnoj zemlji Pakistanu. Faisalabad je grad tekstila i treći je po veličini u toj nama dalekoj zemlji. Ima nešto više od četiri milijuna stanovnika. Biskupija Faisalabad druga je po veličini u Pakistanu, odmah poslije nadbiskupije Lahore, i broji oko 189 000 katolika u 28 župa.
Mons. Giuseppe Arshad je rođen 25. kolovoza 1965. u gradu
Lahoreu u Pakistanu. Za svećenika je zaređen 1991., a od 1995. do 1999.
studirao je u Rimu kanonsko pravo na Papinskom sveučilištu Urbanianum. On je prvi Pakistanac koji je ušao u diplomatsku službu
Svete Stolice. S njim smo u Apostolskoj nuncijaturi u Sarajevu razgovarali o
njegovu imenovanju za biskupa, životu katolika u Pakistanu, njegovu doživljaju
BiH, ali i o skandaloznom zakonu o blasfemiji zahvaljujući kojem su brojni
kršćani u toj zemlji mučeni, a nerijetko i ubijani...
Vaša ekscelencijo, papa Franjo početkom mjeseca imenovao Vas je biskupom biskupije Faisalabad u Vašoj rodnoj zemlji Pakistanu. Koji su vaši utisci, jeste li to očekivali?
Moje
imenovanje za biskupa u Faisalabadu u Pakistanu bilo je veliko iznenađenje.
Prihvatio sam to imenovanje u duhu služenja jer ako smo postali svećenicima,
trebamo biti poslušni i prihvatiti na što nas Crkva poziva i što traži od nas.
Vi se nekoliko godina nalazite u BiH. Kakva su Vaša iskustva s njezinim narodima i građanima? Kakav je, prema Vašem mišljenju, položaj katolika u BiH i možete li ga usporediti s položajem katolika u Pakistanu?
Prije svega, rekao bih kako je
iskustvo ovdje u BiH bilo jedno veliko bogatstvo za mene. Manje-više mi smo u
istoj situaciji. I ovdje su katolici u manjini kao i u Pakistanu. Nekako se
nalazimo u sličnoj situaciji. U svezi s narodima i građanima u BiH, ovdje sam
zaista naišao na prijateljski narod i oni su otvorena srca za strance.
Kako
doživljavate svoju misiju u BiH i ovdašnje katolike?
Kao što sam već rekao, moje
diplomatsko iskustvo ovdje je dosta obogaćeno, ali mi svi znamo da politička
situacija ovdje nije jednostavna i lagana. Postoje ogromne razlike i određene
poteškoće koje političari moraju nadići zbog dobrobiti ove zemlje. Naš
katolički narod, iako je brojčano najmanji, ima veliku ulogu u BiH koja se
treba nastaviti. Mislim da BK BiH treba iznaći bolji modus i načine pastorala u
ovoj situaciji. Oni već puno rade na tomu, ali još uvijek trebaju iznalaziti
načine pomoći katolicima u BiH
Što mislite o odnosima između Vatikana i BiH, i povucite paralelu s Pakistanom?
Mislim da je teško povući paralelu
jer su situacije u BiH i Pakistanu jako različite. Iako smo mi kao katolici i
ovdje i u Pakistanu manjina, situacija je u potpunosti različita. A u svezi s
odnosima između Svete Stolice i ovih dviju zemalja, moram naglasiti kako Sveta
Stolica uvijek teži imati dobre odnose sa svim zemljama u svijetu. Vatikan ima
dobre odnose s državom BiH, i nadam se da će se dobri odnosi uvijek
poboljšavati.
Recite nam
nešto više o životu jednog prosječnog katolika u vašoj zemlji.
Kako rekoh, tamo su kršćani manjina. Kršćanska
zajednica u Pakistanu je na marginama društva i pod jakim je pritiskom. To je
zajednica koja je uvijek u strahu i treba podršku Crkve. U ovim posljednjim
godinama položaj kršćana je malo poboljšan, otvorene su razne crkvene
institucije i škole. Sad su mladi više školovani jer Crkva puno ulaže u
školstvo, ali život jednog mladog kršćanina u Pakistanu uvijek je težak jer mi
živimo u zemlji s 97% muslimana, i ova zemlja se službeno zove islamskom
zemljom. Iako Ustav daje sva prava i sva ljudska prava svim manjinama, na
terenu u društvu jako su diskriminirane.
Imaju li
crkvene institucije slobodu djelovanja u vašoj zemlji?
Ustav to predviđa i jamči. Mi možemo graditi crkve i
škole, ali uvijek problem ostaje na društvenoj razini u praksi. Budući da je
Pakistan bio engleska kolonija, Pakistanci muslimani često miješaju kršćane s Europljanima
ili Amerikancima. Miješaju ta dva pojma i uvijek gledaju na kršćanstvo kao
nešto uvezeno izvana. To nije istina jer smo mi tu rođeni, mi smo Pakistanci i
naši su korijeni tu.
Mogu li, i ako
mogu kako, katolici u svijetu i BiH pomoći katolicima u Pakistanu?
Sigurno
mogu pomoći jer je Crkva univerzalna i svi uvijek trebamo biti jedni za druge.
Mislim da je u ovom trenutku, osim slanja humanitarne pomoći, podrška molitvom iznimno
važna. Na taj način kršćani ovdje mogu svojom molitvom pomoći kršćanima koji se
suočavaju s velikim izazovima i poteškoćama.
Postoji
li u Pakistanu međureligijski dijalog i možete li ga usporediti s dijalogom u
BiH?
Istina,
dijalog je uvijek potreban među religijama. U Pakistanu prije, recimo, 10
godina nije bilo uopće osjećaja za dijalogom. U posljednjih 10 godina dogodilo
se puno napretka u tom pravcu. Sada se mnogo radi na boljem međusobnom
razumijevanju, međutim ima mnogo posla na tom planu i to još uvijek nije na razini
kao u BiH.
Koji su najveći izazovi s kojima se Katolička crkva susreće u ovom trenutku u Pakistanu?
Kao što sam već spomenuo, kršćanska zajednica u
Pakistanu je iznimno marginalizirana i diskriminirana. Tendencija k
islamizaciji društva još više otežava katoličkoj zajednici i Crkvi. Osamdesetih
godina prošlog stoljeća na vlasti je bio jedan diktator general koji je za
svoje vladavine donio mnoge zakone u korist toga da Pakistan postane islamskom
zemljom. Nakon njega mnoge sljedeće vlade su donijele dodatke na postojeće
zakone koji su još uvijek zakomplicirali život manjina, pa tako i kršćana. Među
njima je i zakon o blasfemiji.
O tomu je i
sljedeće pitanje. Naime, često čujemo u vijestima o zakonu o blasfemiji u
Pakistanu kada razularena rulja počne paliti kuće i ubijati kršćane samo na
osnovi glasine da je netko negdje nešto loše rekao o islamu. Je li to zaista
tako?
Ovo je zaista pravi problem. Zašto? Zato što sve te
optužbe nisu uvijek istinite. Svi slučajevi, stotine i tisuće slučajeva koji su
se u posljednje vrijeme izdogađali, nisu dokazani. To znači da jedini druge
optužuju, primjerice, iz društveno-ekonomskih razloga, a ne religioznih. Uzmimo
za primjer razmirice u svezi s vlasništvom između kršćanina i muslimana. Tada musliman
jednostavno može optužiti kršćanina za blasfemiju i često, pa čak skoro i
uvijek, su ti slučajevi optužbe neistiniti. To je istinski i veliki problem za
nas. Već godinama biskupi, a i politički lideri traže i mole da se promijeni
taj zakon, ili da barem budu pažljiviji kad prijavljuju te slučajeve policiji.
Kad se to prijavi, istraga treba biti na višoj razini jer u tom istraživanju
mora izići istina, a ne samo da se ljudi osuđuju bez dokaza. Ali i primjena tog
zakona je iznimno teška jer muslimani s vjerskim osjećajima već znaju kad je
optužba došla, informiraju članove obitelji i sve osobe u okružju, i oni već
sami primjenjuju zakon. Oni situaciju uzimaju
u svoje ruke i žele presuditi katoliku. U mnogim slučajevima, ako je
policija intervenirala za tog kršćanina koji je optužen, često mase otmu tu osobu
od policije i presude joj ubivši ju bez dokaza.
Vi ste prvi
Pakistanac koji je ušao u diplomatsku službu Svete Stolice. Na što biste
stavili naglasak u svojoj višegodišnjoj diplomatskoj službi?
Moj biskup me 1995. zamolio da idem studirati kanonsko
pravo u Rimu. Rekao mi je da postoji potreba u biskupiji za nekim tko će
završiti kanonsko pravo. Po dolasku u Rim, nakon dvije godine sam postigao
stupanj magisterija. Kad sam se trebao vratiti u Pakistan i biti na službi
Crkvi i narodu, tada su me 1997. pitali da uđem u diplomatsku akademiju Svete
Stolice. Nije mi bilo jednostavno prihvatiti taj poziv, ali sam pristao. Tada
nisam ni znao što je diplomacija. Nakon studija započeo sam 1999. svoju
diplomatsku službu, prošao sam kroz različite zemlje u svijetu. Prvo sam bio na
Malti, pa onda u Šri Lanci, Bangladešu, Madagaskaru, i na kraju u Bosni i
Hercegovini. U svakoj zemlji situacija je različita, ali mogu reći da je moje
diplomatsko iskustvo mnogo bogato i da će mi pomoći u budućoj službi.
Vraćate se u
svoju rodnu zemlju. Što je sa službom u diplomaciji?
Biskup je pastir u svojoj biskupiji. On se brine o
vjernicima koji su mu povjereni. Ja želim biti jako blizu narodu, svojim
svećenicima, redovnicima i redovnicama. S njima zajedno želim služiti našemu
narodu. Istina, diplomacija i iskustvo koje sam stekao pomoći će mi u mojoj
biskupskoj službi kad se vratim u svoju biskupiju.
Nema komentara:
Objavi komentar